• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania. Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania.

Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.



Czy w Polsce będzie przybywało samochodów elektrycznych?

W ubiegłym roku Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii przedstawiło kompleksowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zakłada on produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów. Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych. W siłę ma rosnąć także przemysł autobusów elektrycznych.

Współpraca i wymiana doświadczeń

Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.

- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany

Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?

- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Porozumienie bez Energi

Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.

W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa. W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.

Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.

- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.

Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.

- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • najlepsza hybryda to volvo s90 (16)

    benzyna tylko potrzebna na dłuższe trasy a po mieście wystarcza całkowicie elektryczny

    bateria ma zasięg 50 km i ładuję się ją w nocy - jak komórkę

    Drogi w ch, ale się zwraca bo tankuje się najwyżej raz na miesiąc

    • 14 48

    • S90 jest dostępne tylko w dieslu. (7)

      • 6 6

      • Zwracam honor - na otomoto jest dostępna jedna benzyna.

        • 5 1

      • Najlepsze hybrydy ma Toyota / Lexus (5)

        • 6 1

        • Ale ładowalny z gnazdka jest tylko Prius (2)

          A on zasięgiem wymięka przy Volvo s90, Audi A3 etron czy Oplu Amperze.

          • 4 3

          • Bzdury piszesz. Prius hybrid plug-in ładowany (1)

            z gniazdka kosztuje 150 tys. Audi etron tez ladowany z gniazdka kosztuje 200 tys. Zasięg priusa na akumulatorach 150 km - audi 50 km. Niemcy są na razie bardzo daleko w seryjnej produkcji hybryd. Toyota ma produkcję od 1995 roku. Pokaż mi niemiecką elektronikę - laptopy, smartfony czy też zwykłe smartfony. Gdzie to wszystko jest? Nawet chińskie xiaomi ich wyprzedza jezeli chodzi o masową produkcję.

            • 14 1

            • Co Ty za bzdury piszesz? Prius plug in przejedzie w porywach 50 km na pradzie a A3 e-tron max 25 km !

              • 1 0

        • (1)

          Hybrydy to auta najczęściej jeźdżące na lawetach. Technologia jeszcze nie dopracowana.

          • 1 2

          • to chyba tylko niemieckie hybrydy, japońskie są nie do ruszenia

            • 2 0

    • 50km. kto jezdzi tak malo po miescie? (2)

      • 7 3

      • do pracy i po zakupy w zupełności wystarcza

        po co Ci więcej?

        • 6 4

      • Racja

        Dokładnie, sama trasa dom-praca w obie strony to mam już 54km, a czasem trzeba jeszcze gdzieś na zakupy jechać, że o innych potrzebach już nie wspomnę. 100km na dzień trzeba liczyć spokojnie. Dopóki te elektryki będą tak zupełnie niewydajne to mogą je sobie wsadzić...

        • 4 1

    • 50 km po mieście (3)

      robię po mieście dziennie 110-160 km

      • 3 3

      • I uwierz - jesteś wyjątkiem (2)

        Albo zawodowo jeździsz. W każdym razie np. Leafem też dałbyś radę.

        • 9 3

        • (1)

          Jak prace masz pod domem to sie ciesz, te 50km to do D jest dobre, z gdanska do gdyni jade 2 razy dziennie, do tego dolicz dojazd do pracy, wieczorkiem zakupy, albo odwiedzic znajomych i 150km jest.
          Doby mi nie starczy aby tego elektryka ladowac.
          Tak samo jak wszystkie smartfony, niby tele wytrzymuja na bateri, a ja jakdzwonie to tylko wypatruje gniazdek wszedzie aby tel podladowac. W D se wsadzcie te wszystkie wynalazki.

          • 6 2

          • Po co kupujesz mieszkanie w Gdańsku jak pracujesz w Gdyni? U mnie w pracy to samo, część dojeżdża samochodami z Gdańska, "nie wiesz gdzie będziesz za 5 lat pracował" ale wiem gdzie pracuję dzisiaj, będę szukał innej pracy to się zastanowię czy warto dojeżdżać do Gdańska.

            • 3 4

    • "zwraca sie" Nioch nioch nioch

      Samochod jest czysta konsumpcja. Czasem fajna, jak kogos stac, to czemu nie.

      Jednak samochody - szczegolnie do uzytku prywatnego - sa kosztem. Nie inwestycja.

      • 3 0

  • No i dobrze. Zobaczymy co z tego wyjdzie... (13)

    ...oby coś ciekawszego wizualnie niż VW czy tez obleśny Nissan Leaf...

    • 36 8

    • Gdzie są elektryczne autobusy Budyń??? (1)

      Trujące ropniaki i nowotwory w Gdańsku!

      • 3 6

      • Autobusy "Budyń" - nie słyszałem.

        • 2 1

    • Jak długo akumulatory będą sprawne ? (5)

      wiadomą rzeczą jest, że akumulatory w obecnej technice są najsłabiej rozwiniętą działką, dlatego jeśli wytrzymają 5 lat będzie dobrze, a potem co, sprzedać auto ? Przypuszczam, że wymiana aku to koszt więcej jak połowy auta, więc co, na złom, czy sprzedawać jako igła, pierwszy właściciel ?

      • 4 0

      • 5 lat wytrzymają spokojnie

        W końcu muszą wytrzymać gwarancję, a ta na nie 5-8 lat zwykle trwa :-)

        • 1 1

      • no i tutaj (3)

        Zaczyna się problem. Bo nikt normalny nie kupi używanego elektryka. Po 5 latach żeby nie wiem jaka dobra firma robiła aku to i tak trzeba je wymienić by normalnie jeździć.

        • 1 0

        • Ale akumulatory są wymienne, dasz wiarę?

          • 0 1

        • No to pewnie jestem nienormalny

          Ale moja Ampera skończy w czerwcu 5 lat (teraz prawie 90 tys. km) i spadku zasięgu na baterii nie widać. Oczywiście nie dotyczy to każdego elektryka - i-MiEV'owi z 2011r. (70 tys. km) zostało ok. 70% oryginalnej pojemności. W trzyletnim Leafie (50 tys. km) widziałem 92% oryginalnej pojemności.

          • 0 0

        • A spaliniakom z przebiegiem i latami szczęśliwie mocy nie ubywa

          Ani spalanie nie rośnie. Nawet nie dymią mocniej.

          • 1 0

    • "Narodowy" samochód elektryczny = debilizm (4)

      Zaprojektowanie nowego auta od zera kosztuje grube miliardy, żaden koncern tego nie robi (no może z wyjątkiem Tesli), zawsze to jest ewolucja istniejących pojazdów. Na dodatek do projektowania zabierają się nie koncerny motoryzacyjne ale firmy energetyczne i dziadki-profesorowie z polskich uczelni. Będą przewalane grube setki milionów złotych na produkt który na końcu okaże się jednym wielkim badziewiem.

      To co naprawdę jest potrzebne to ZMIANA PRAWA. Po pierwsze:

      1. Prawo budowlane - każda nowa i istniejąca stacja benzynowa powinna obowiązkowo mieć minimum 2 punkty ładowania o mocy 100kW każdy, z czasem powinna ta liczba rosnąć, aby w 15-20 lat było więcej punktów ładowania niż dystrybutorów paliw.

      2. Prawo budowlane - każde miejsce postojowe na parkingu przy budynku mieszkalnym powinno mieć punkt ładowania o mocy ok 5kW (ładując 5h w nocy naładujemy ok 25kWh, co powinno spokojnie wystarczyć na 100 km jazdy, na codzień jezdzi sie zwykle 50km dziennie; jak ktoś jedzie dalej to skorzysta ze stacji o duzej mocy).

      3. Prawo podatkowe - wprowadzić opłatę ekologiczną 1000 PLN / rok za każdy pojazd spalinowy; również pojazdy z zagranicy 100 PLN / mc (jak ktoś np przyjeżdża na wakacje). Przy okresie 20 lat eksploatacji oznacza to 20'000 PLN na korzyść auta elektrycznego, co zachęcałoby albo do przeróbki na elektryczny albo do zakupu nowego. Ponadto pozbylibyśmy się wraków pojazdów zalegających na polskich podwórkach. Przy ok 20 mln blachosmrodów na polskich drogach to ok 20 mld zł przychodu do budżetu, z czego można by spokojnie finansować programy ekologiczne.

      To co potrzebujemy to stacje ładowania i równe szanse dla nowej technologii.

      Ludzie sami zaczną kupować auta elektryczne (lub przerabiać na) a koncerny będą się prześcigać w ofertach.

      • 4 1

      • Ładowanie na stacji paliw to mrzonka (1)

        Może działać jeśli w 3mieście jest 10 aut elektrycznych.
        Tankowanie spalinowca trwa (z kasą) powiedzmy 3 min, raz na 500-800 km, a i tak są czasem kolejki.
        Ładowanie elektryka trwa 15-30min co 100km (w super szybkiej ładowarce za 100tys zł.).
        Powodzenia :)

        • 2 0

        • Korzystasz z niej tylko w trasie lub w nieprzewidzianej potrzebie

          Przecież ruszając rano z domu miałeś samochód naładowany, stał całą noc pod gniazdkiem.

          • 0 0

      • (1)

        Nawet Tesla nie zaprojektowała sama pierwszego auta od zera, bo ich pierwszy samochód (Roadster) tworzony był we współpracy z Lotusem i bazował w dużej mierze na Lotusie Elise. Dodatkowo wdrożenie do produkcji trwało 5 lat, także opowieści, że w 2019 r. miałaby ruszyć produkcja seryjnych egzemplarzy ze wszystkimi atestami, homologacjami itd. można między bajki włożyć, zwłaszcza, że nie mamy praktycznie know-how w zakresie motoryzacji od wielu wielu lat.

        • 3 0

        • no to bedzie dobra zmiana terminu :D

          A lemingi pisowskie beda sie cieszyc.

          Oczywiscie - od razu pojawia sie oferty przerabiania na LPG :P

          • 2 0

  • mnietek już kombinuje jak na lewo ładować taki samochód, jak sie podłączyć pod sąsiada (5)

    • 42 1

    • A Budyń zamiast kupować elektryczne autobusy do nowej zajezdni to tylko nas truje drogimi dislami (4)

      ELEKTRYCZNE AUTOBUSY to przyszłość, co za przyszłość czeka nas z Budyniem!

      • 11 6

      • Jeszcze długa.

        • 0 1

      • Ciekawe skąd weźmiesz ten "czysty", "ekologiczny" prąd (1)

        Z elektrowni opalanej węglem. Dodaj jeszcze straty na przesyle. Eko normalnie na całego

        • 1 2

        • elektrownia jest zazwyczaj poza miastem, ma filtru i nie truje w tym stopniu co ruch samochodowy

          • 0 0

      • moe autobusy na gaz?

        • 0 0

  • Na początek dajcie wsparcie dla hybryd (14)

    typu darmowe parkowanie w centrum itp. I zróbcie coś z januszami na GWE, GPU i GST, których rzęchy z grupy VAG zjechały z taśmy produkcyjnej bez zamontowanych filtrów DPF...

    • 73 29

    • (10)

      Hybrydowe auto zajmuje mniej miejsca, że ma być darmowe parkowanie??

      • 9 23

      • Na pewno mniej truje środowisko. (9)

        • 17 8

        • trochę mam wątpliwości (4)

          Miałem przez 3 lata hybrydoego Aurisa służbowego, żona jeździła Corollą.
          Osiągi podobne, wielkość podobna, zużycie paliwa w Aurisie o 0.5l/100km mniejsze.

          No tyle że można było np. po parkingu podziemnym jeździć bez silnika, ale tylko tyle.

          • 14 3

          • 0.5 x100000km (3)

            razy 1mln samochodów i już masz globalną oszczędność

            • 2 15

            • ciekawe co bedzie z ta oszczednoscia jak ich akumulatory trzeba bedzie utylizowac

              • 14 1

            • Właśnie policzyłeś ośmioletnie oszczędności dla całego województwa zakładając, że wszyscy przesiedliby się na hybrydy. A właściwie nie policzyłeś, tylko podałeś dane. Uzupełnię - pół litra paliwa to około 2,2 zł. Po przeliczeniu wyszłoby... 275 zł na samochód rocznie. To co - kupujesz hybrydę? :)

              • 6 1

            • A prąd za darmo do tej hybrydy...

              • 2 1

        • wytworzenie i utylizacja akumulatorów zatruwa bardziej niż TDI (1)

          • 13 3

          • Nie wiem jak z wytworzeniem

            Ale w końcu do komórek i laptopów też wytwarzamy. Za to z recyklingiem baterii jest mniej więcej taki problem jak z używaną biżuterią - płacą Ci za nią niemałe pieniądze, bo taka "zużyta" bateria (nienadająca się już do użytku w samochodzie) jeszcze długie lata będzie służyła jako stacjonarny magazyn energii, generalnie energetyka wiąże duże nadzieje z nimi, kiedy będą dostępne masowo.

            • 0 0

        • Samochody elektryczne przenoszą zanieczyszczenia w inne miejsce!!! (1)

          Mianowicie tam, gdzie są wytwarzane, utylizowane i tam gdzie wytwarzana jest energia do ich ładowania. Wcale nie są takie ekologiczne!

          • 1 0

          • Zgadza się, przenoszą

            Tak samo jak kanalizacja przenosi je do oczyszczalni ścieków, a śmieciarki wywożą śmieci na wysypisko. Czyżby niektórzy woleli szambo na swojej posesji i własne małe wysypisko gdzieś za domem? Pamiętajmy, że w gniazdku mamy część prądu ze źródeł odnawialnych, w baku nie bardzo, bo biopaliwa chyba się nie przyjęły.

            • 0 0

    • jak zwykle, znowu ktoś chce dopłat do czegoś

      to nie komuna

      • 4 1

    • Jak są tacy proelektryczni to niech zwolnią

      z cła i vatu teslę z Usa która kosztuje 30 tys usd. Wyjedzie taniej niz niemiecki golf. Do tego dotacja za zlomowanie 20 tysięcy , stacje do szybkiego ładowania przy autostradach i drogach krajowych i będzie tak pięknie i ekologicznie. No i prąd jak w USA dla przemysłu po 20 groszy...

      • 6 0

    • hybrydy tak samo trują jak inne auta

      ich wyniki spalania w rzeczywistości nijak się maja do tych podawanych przez producenta. A każda hybryda pali więcej niż np VW UP czy Skoda CitiGo.

      • 0 0

  • Znowu wymyślili w urzędzie kolejny bubel !!! (4)

    Nie potrafią drogi rowerowej zrobić, a biorą sie za samochody elektryczne !!!

    • 57 16

    • parking (1)

      Nie bubel tylko parking dla urzędu

      • 5 0

      • "Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów."

        Ale bełkot i zachwyty, a z dalszej części artykułu wynika, że wkład Gdyni jest praktycznie zerowy

        • 0 1

    • Dlaczego jest niedokończiony tytuł ? (1)

      powinno być, "Trójmiasto postawi na elektryczne samochody dla urzędników"

      • 8 2

      • Lepiej niech zrobią ładowarki do rowerów elektrycznych.

        Chciałam kupić ale chytry szef powiedział, ze nie mogę go ładować w pracy bo to dużo kosztuje. Jak wrócę do domu?

        • 0 0

  • Przy takich cenach niech zapomną (4)

    Kto zapłaci 25 zł za godzinę jazdy? To zupełna mrzonka, szczególnie przy cenach za wynajem zwykłego samochodu (niewielkie auto wielkości Toyoty Yaris można wynająć już za 59 zł / doba). Gdyby obniżyli o połowę, to można by porozmawiać.

    • 55 5

    • Gdzie masz taki tani wynajem auta? :)

      • 5 1

    • Daj linka gdzie wynajmują w cenie poniżej 60 zł za dobę w Trójmieście.
      Po drugie w tej cenie 25 zł już cię nie interesuje paliwo w przeciwieństwie do wynajmowanego benzyniaka.

      • 7 1

    • No i jeździsz w miarę nowym autem. Policz, ile dziennie Cie wyniesie koszt, gdy podzielisz np. 80 tys. zł na kilka lat?

      • 1 0

    • firma zapłaci.

      • 0 0

  • (4)

    Elektryk nie zlikwiduje korków! Jeżeli miasta mają coś wspierać i promować, to auta autonomiczne.

    • 7 24

    • Elektryczna rewulucja na zachodzie tylko nie w tym zapyziałym od budyniu Gdańsku (2)

      Autobusy elektryczne kupują inne miasta tylko nie Gdańsk

      • 3 7

      • nie podoba sie?

        to wracaj na swoja wioske, niech ci soltys zapewni co trzeba ;)

        • 3 3

      • Kupię Ci bilet do Kartuz :)

        • 1 0

    • Auta autonomiczne powiadasz, a może aeronomiczne ?

      latające.

      • 1 0

  • tico ma wywalone na wasze auta elektryczne (4)

    • 46 0

    • tico w gazie i masz perpetum mobile

      • 24 1

    • Miałem Tico... (2)

      Mały samochód na naszych drogach to tragedia.Latałem w nim jak groszek w pudełku.Od ściany do ściany.Dziury,studzienki powpadane .Tylko duże samochody nadają się na nasze drogi.

      • 2 4

      • jeżdżę uno od 25 lat (drugim) i nie narzekam (1)

        • 4 0

        • A ja nowym Fiatem 500 i też nie narzekam.

          Wszędzie zaparkuję, w dodatku mam w nim gaz i jeżdżę 300 km za 65 zł.

          • 0 0

  • (11)

    A prąd z węgla. A akumulatory za dwa lata na śmietniku. A w zimie nie odpali przy -15C. A ładuje się pół dnia. A tak na marginesie to nikogo na to nie stać...

    • 86 18

    • (3)

      Nie da się.

      • 5 2

      • W Polskich warunkach raczej nie da się. Ile będzie kosztował (2)

        taki samochod, rozwiazania będą z melexa. Popatrz na Teslę. Nowy model dla ludu za 30tys usd wprowadzono dopiero po sukcesie luksusowej tesli. Ponadto postawili własną fabrykę ogniw. Hala druga co do wielkosci w USA, wielkości zakladow Boeninga. Nawet vw golf elektryczny bazujący na gotowych podzespołach masowej produkcji vw, Niemcy wycenili na 150 tys zł.

        • 6 2

        • Tesla fabryka ogniw (1)

          Tesla nie produkuje ogniw tylko je kupuje od Panasonica, zbudowała fabrykę produkującą baterie na bazie ogniw od dostawców, warto rozumieć czym jest ogniwo i czym jest bateria w samochodzie

          • 4 2

          • Od Panasonica kupiła technologię. A baterie budują od zera - od rudy metali

            Radzę doczytać.

            • 1 2

    • lepszy polski węgiel (3)

      niż importowana ropa

      • 13 0

      • (1)

        A jak amerykanie będą chcieli położyć łapę na naszym węglu, tak jak położyli łapę na światowych złożach ropy?

        • 2 1

        • Na nasz węgiel raczej nikt nie czyha. Śpij zatem spokojnie.

          • 2 4

      • Nie węgiel

        Już za kilka ładnych lat dzięki UE będziemy mogli pożegnać się z węglem, energetyka węglowa według unii ma przejść do lamusa a przeważac maja odnawialne źródła energii, bo tak lepiej dla potentatów w tej dziedzinie, a Polska niech się martwi gdzie na chwile obecna 80% to energia węglowa

        • 2 2

    • Np. taki mój i-MiEV z 2011 r. (2)

      Prąd z węgla, wiatraków, paneli i elektrowni wodnych. Akumulator oryginalny. Jeżeli możemy mówić o odpalaniu w przypadku elektryków to na mrozie nie miał problemów. Ładuje się w 15 minut do połowy zasięgu. I kosztował w grudniu 30 tys., mnie było stać.

      • 5 3

      • Fajnie (1)

        tylko połowa zasięgu w zimie to jakieś 30-40km.
        Wiec co mówię, nie bez powodu jeździłem w czapce i rękawiczkach.

        • 0 1

        • Zgadza się

          Dlatego na dłuższe trasy średnio się nadaje, ale masa osób w mieście przejeżdża dziennie dużo dużo mniej, np. mój robi dziennie 12, i ładowany jest w domu zimą co drugi - trzeci dzień, latem pewnie raz w tygodniu. Dzięki szybkim ładowarkom daje się po mieście dużo więcej przejechać, ostatnio mocno rozładowanym musieliśmy do Gdyni skoczyć, 15 minut na Lotosie i powrót do Gdańska bezproblemowy.

          • 1 0

  • Czyli jak zwykle 30 lat za wszystkimi (3)

    U nas się robi narodowy program, angażuje uczelnie, instytucje, firmy skarbu państwa, przewala miliardy na opracowania, granty i różne inne machloje.

    Podczas gdy Chiny już dawno wszystko mają opracowane i tanio na sprzedaż, nie mówiąc o produkcji samochodów elektrycznych czy tam, czy nawet w Europie i Japonii.

    Gdzie tu sens?
    Chyba żeby jak zwykle wydać pieniądze

    • 39 7

    • Już dawno można było zamawiać elektryczne autobusy tylko Budyń jest technologicznie zacofany! (1)

      Budyniu, elektryczne autobusy trzeba zamawiać do nowej zajezdni !!!!

      • 7 5

      • Mieszkań od tego nie przybędzie ...

        • 6 1

    • Jak zobaczyłem co produkuje chinskie Xiomi to

      pomyślałem, że słabo wygladamy. Robią smaftfony, tablety, kamery, roboty sprzątające i elektrykę sterowaną wifi do systemów inteligemtnych domów. My będziemy eksportować dewocjonalia, przemysł pielgrzymkowy, turystykę, meble i na tym chyba koniec.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane