• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania. Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania.

Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.



Czy w Polsce będzie przybywało samochodów elektrycznych?

W ubiegłym roku Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii przedstawiło kompleksowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zakłada on produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów. Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych. W siłę ma rosnąć także przemysł autobusów elektrycznych.

Współpraca i wymiana doświadczeń

Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.

- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany

Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?

- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Porozumienie bez Energi

Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.

W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa. W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.

Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.

- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.

Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.

- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    27 pln/h X 24/h= 648X30dni = 19440 X 8 miesięcy = 155520 tyle zarobi ten co wypożycza. Trochę mniej niż 155 tys. kosztuje Volkswagen Golf GTE Plug In Hybrid 1.4 TSI 150KM z 2016 roku. Podobno koszt przejechania 100 km na prądzie to 1,5 pln. To z tą ceną wypożyczenia coś tu nie halo za drogo. Wychodzi na to, że inwestorzy zbyt szybko chcą się wzbogacać na biednych polakówach w mniej niż rok czasu mają zarobione na następną hybrydę.

    • 4 2

    • Jasne, bo każdy samochód będzie wypożyczony przez 24h/dobę. Weź ty się nie bierz za żadne biznesy, bo nawet liczyć nie potrafisz.

      • 1 0

    • Czyli odkryłeś żyłę złota, dlaczego jeszcze na tym nie zarabiasz?
      Naprawdę trzeba być idiotą, aby zakładać, że samochód będzie wypożyczany 24h/dobę dzień w dzień. Poza tym, jakbyś doczytał debilu tamten artykuł o samochodach elektrycznych, to może byś wiedział, że 27 zł/h obowiązuje tylko od 8 do 16. Na pozostałe 16 godzin doby wypożyczenie kosztuje 96 zł, czyli 6 zł/h, a wypożyczenie samochodu na weekend kosztuje 192 zł, czyli licząc tylko 48 godzin, to daje 4 zł/h, a jeżeli weekend jest liczony od piątku wieczór to może być i 60 godzin, czyli 3,2 zł/h. No... i całe twoje misterne liczenie psu w d*pę.

      • 1 0

  • (1)

    na dzień dzisiejszy na miasto najtańszy i najszybszy jest rower elektryczny, który można zbudować w domu na bazie starego roweru za mniej niż 2 tys z baterią. Polecam zasięg 40 km bez pedałowania prędkość do 40 km/h na prostej.

    • 1 4

    • az tak kiepsko sie sprzedaja ze ciagle tą nachalną reklame serwujesz

      • 0 0

  • Kupiłbym elektryka ale te ceny są z kosmosu - i przymusowy wynajem akumulatorów - WTF , na chwilę obecną takie auto za 150 patyków nigdy mi się nie zwróci - mimo że jest całkowicie elektryczne i robi km za śmieszny grosz. Jak elektryk będzie droższy od benzyny o 20-30% to chętnie kupie - na chwile obecną taki zakup nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia.

    • 4 0

  • Kiedyś w Gdańśku był koleś inżynier z PG, co za 20 tys zł przerabiał samochody na elektryczne - oczywiście nowy silnik.

    • 1 0

  • TZW zasłona dymna...

    Jaka jest trwałość ogniw w tych pojazdach?
    Jakie są koszty środowiskowe produkcji ogniw vs. paliw tradycyjnych?
    Ile kosztuje utylizacja zużytych ogniw?
    Czy elektryki zmniejszą kongestię?

    • 0 1

  • A PPNT znowu z tyłu

    Wszyscy o tym trąbią, a na stronie parku tradycyjnie już cisza w tym temacie...

    • 1 0

  • jest kasiora do wyjęcia (2)

    tym razem na elektryczne samochody się da....

    jak sa takie tematy to za każdym razem te same nazwiska sie pojawiają

    • 3 0

    • Piszą ze to przedsiębiorcy maja finansować , czyli nie skok na kasę

      • 0 0

    • PIS trąbi że będzie finansował

      czyli robią to z państwowej kasy. Lotos to nie biznesmeni tylko skarb państwa.

      • 0 0

  • W Gdyni jak zawsze plany w Gdańsku już można pożyczyć czy doładować

    • 1 2

  • Najgłupsza decyzja jaką można podjąć - ignorancja, arogancja, bezmózgowie - to powinno być karalne! (1)

    Jak jakieś miasto (choćby największe) może stanąć w konkury z całym przemysłem motoryzacyjnym? Jak chce pokonać setki miliardów $ wydanych na przestrzenni 100 lat (tzw. cash & time investment) przez czołowe firmy z branży? Gdyńscy urzędnicy to nie są ludzie pokroju Elona Muska i nie mają dostępu do miliardów dolarów z Doliny Krzemowej. Trzeba być kompletnym idiotą żeby rzucać się na podobny projekt. Może jeszcze zaczną budować rakiety, jak SpaceX, bo to fajnie wyglada wizerunkowo dla innych idiotów, którzy mogą tego typu informacje traktować poważnie.
    Już dzisiaj należy założyć odpowiednią "teczkę" aby w niedalekiej przyszłości prokurator miał ułatwioną robotę przy rozliczaniu urzędniczej niegospodarności i wrzuconych w błoto dziesiątek milionów na projekt bez szans powodzenia (mam nadzieję, że skończy się na dziesiątkach, a nie setkach).
    To co ewentualnie powstanie to jakiś pokraczny "potwór" nie nadający się nawet do homologacji, który wyląduje w Experymencie jako zabawka dla dzieci.

    I na dodatek te terminy - 2018. Ktoś chyba nigdy nie próbował czegokolwiek zaprojektować, wyprodukować prototyp, przetestować (w branży motoryzacyjnej to kilka lat), przejść wszystkie dopuszczenia i w końcu wybudować fabrykę do jego produkcji, wdrożyć cały proces, skoordynować setki poddostawców, zapewnić dystrybucję, serwis gwarancyjny i wziąć za to wszystko ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

    Tak jak zawsze lubiłem Gdynię, tak ten projekt burzy obraz rozsądnie zarządzanego miasta. Jeśli ten projekt ruszy, będzie to kompromitacja na skalę europejską. Nie powtarzajcie kolejnego Kossakowa, Wymyślcie coś rozsądnego i w obszarze waszych kompetencji - miasto to nie fabryka, nie wyręczajcie jej!!

    • 4 2

    • przecież Gdynia jest tylko partnerem

      przecież Gdynia jest tylko partnerem w konsorcjum, w którym są instytucje naukowo-badawcze. Miała być też Energa, ale jak widać chcą robić wynajem elektryków na własną rękę. Raczej dlatego, by przypodobać się władzy warszawskiej, bo atrakcyjność oferty (cena, dostępność, typ pojazdu) dla klienta jest minimalna. Rolę Gdyni rozumiem jako obszar do testowania rozwiązań wymyślonych/kupionych przez inne podmioty - uczestników konsorcjum.

      • 0 0

  • Wojciech K. (1)

    Sygnatariuszom radzę sprawdzić gagatka.

    • 7 0

    • specjalista od wszystkiego :)))))

      niejeden pomysł już położył :)))))

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane