- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (141 opinii)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (236 opinii)
- 3 Do kogo z pomocą przyleci śmigłowiec? (77 opinii)
- 4 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (77 opinii)
- 5 Zatrzymani za narkotyki (i nie tylko) (23 opinie)
- 6 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (133 opinie)
Uregulują zabudowę terenów dawnego poligonu na Jasieniu
Nowy projekt planu zagospodarowania ureguluje przyszłą zabudowę na obszarze dawnego poligonu na Jasieniu . Powstaną tutaj budynki mieszkaniowo-usługowe. Zabezpieczony został też teren pod szkołę podstawową . Nie udało się jednak wyeliminować błędów z poprzednich planów i od strony Stawu Wróbla nadal będą mogły powstawać naziemne parkingi.
Najważniejszymi przyczynami przystąpienia do tworzenia nowego planu jest dostosowanie zapisów do powstałego układu drogowego, będącego przede wszystkim dojazdem do przystanku PKM Gdańsk Jasień oraz intensyfikacja zabudowy w związku z doprowadzeniem w ten rejon kolei.
Układ drogowy wspomagany połączeniami pieszo-rowerowymi
Główną osią drogową tego terenu będzie przedłużona ulica Myśliwska aż do osiedla Wiszące Ogrody oraz istniejący już układ drogowy północ-południe, czyli przystanek PKM - Trasa W-Z i ul. Kartuska (Północna).
Oprócz tych ulic zaplanowano też liczne powiązania pieszo-rowerowe. Będą one ułatwiały dotarcie do przejść pod torami PKM i dalej do terenów rekreacyjnych wokół zbiornika retencyjnego Jasień .
- Są to przestrzenie publiczne o szerokości od 2 do 5 metrów, wolne od przeszkód. Nie będą więc mogły zostać w żaden sposób przecięte płotami - zapewnia Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.
Liczne przestrzenie publiczne i sklepy w parterach
Kolejne przestrzeni publiczne, dostępne dla pieszych i rowerzystów, przewidziano wokół planowanych ulic układu podstawowego.
Najważniejszą z nich będzie plac przy przystanku PKM . Będzie on umożliwiał wgląd na Staw Wróbla z okolic węzła komunikacyjnego i jednocześnie pozwoli na łatwy dostęp do tego terenu rekreacyjnego. Po obu stronach tego placu przewidziano zabudowę mieszkaniowo-usługową z obligatoryjnymi lokalami handlowo-usługowymi na parterze.
Po zachodniej stronie pętli autobusowej , także przewidziano budynki o funkcji mieszkaniowo-usługowej z obowiązkowymi parterami handlowymi. W tym miejscu będzie dopuszczona najwyższa zabudowa w całym planie - do 34 metrów wysokości (ok. 9 pięter).
Projekt planu w tej części przewiduje rozbudowę parkingu typu park&ride. Będzie on znajdował się na wschód od istniejącego (tj. bliżej lasu) i pomieści co najmniej 30 samochodów.
Nieco na południe od pętli autobusowej, w połowie drogi między nią a najbliższym rondem, przewidziano kolejny plac lub bulwar dla pieszych i rowerzystów (po obu stronach drogi). On także będzie musiał być otoczony lokalami handlowo-usługowymi na parterach budynków.
Nie dla parkingów od strony ulicy, tak dla parkingów od strony Stawu Wróbla
Wzdłuż drogi do przystanku PKM projektanci zabronili przyszłym inwestorom tworzenia tzw. dróg serwisowych i parkingów terenowych. Ta decyzja, pozytywnie wpływająca na estetykę i przestrzeń wzdłuż nowej zabudowy, niestety nie została powielona w planie od strony Stawu Wróbla.
Oznacza to, że projekt planu dopuszcza powtórzenie błędu z wybudowanego niedawno centrum handlowego obok osiedla Alfa Park , które w kierunku cennego przyrodniczo i krajobrazowo Stawu Wróbla zwrócone jest szpetnymi parkingami naziemnymi, zapleczem dla dostawców oraz pomieszczeniami technicznymi.
- Wokół stawu została wyznaczona strefa buforowa w postaci obszaru zieleni, tak więc parkingi naziemne mogą powstać, ale w pewnej odległości od zbiornika - przekonuje jednak Magdalena Kawka, projektant prowadząca plan dla Jasienia.
Zabudowa odsunięta od ronda
Kierując się dalej na południe, przy rondzie łączącym ulice Myśliwską i Jasieńską , przewidziano następną przestrzeń publiczną w formie placu. Tuż przy nim zostanie zlokalizowana kolejna dominanta przestrzenna. Tym razem będzie niższa, bo licząca 24 metry wysokości (ok. 6 pięter). Także w tym przypadku od strony placu przewidziano sklepy na parterze.
Warto zwrócić uwagę, że takie zapisy jeszcze bardziej powiększą dominację układu drogowego nad okoliczną zabudową. Już teraz istniejące budynki są odsunięte od tego skrzyżowania: dojazdem technicznym do kanału odwadniającego oraz trawnikiem przed grodzonym osiedlem . Jakby tego było mało, w projekcie planu zaproponowano odsunięcie zabudowy także od czwartej strony ronda.
Jeszcze jedną przestrzeń publiczną dla pieszych i rowerzystów przewidziano przy tzw. ul. Nowej Jasieńskiej - na zachód od ronda znajdującego się najbliżej pętli autobusowej. Tutaj jednak wysokość zabudowy nie zostanie celowo podwyższona i będzie mogła wynieść do 19 m.
Teren dla szkoły podstawowej
Plan rezerwuje przestrzeń pod budowę szkoły podstawowej tuż obok osiedla Wiszące Ogrody . Do czasu jej powstania będą mogły w tym miejscu funkcjonować boiska sportowe i urządzenia rekreacyjno-sportowe np. siłownia pod chmurką.
Maksymalna wysokość budynków, poza wspomnianymi dominantami, kształtuje się od 13 do 23 metrów. Najwyższe wysokości osiągane są w rejonie przystanku PKM, a maleją wraz z oddalaniem się od niego - szczególnie w stronę osiedla Wiszące Ogrody, gdzie część gruntów wchodzi w skład Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznych.
Sam OSTAB względem obowiązujących planów został nieco pomniejszony, ale jak przekonują miejscy urbaniści, jest to rekompensowane planowanym zagospodarowaniem rekreacyjnym po drugiej stronie torów w ramach tzw. stref buforowych wokół wejść do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Dodatkowo, przy realizacji parkingów naziemnych narzucono obowiązek nasadzenia jednego drzewa na każde pięć miejsc dla samochodów (z wyjątkiem parkingu park&ride), a dla Stawu Wróbla narzucono zachowanie co najmniej 70 proc. naturalnej linii brzegowej.
Uwagi do 18 maja
Projekt planu zagospodarowania "Jasień w rejonie przystanku PKM" jest dostępny na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do dokumentu i prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 18 maja.
porównać
Przypomnijmy, że - zgodnie z polskim prawem - plan zagospodarowania nie definiuje ram czasowych realizacji nowej zabudowy i układów komunikacyjnych. Określa jedynie parametry urbanistyczne oraz rezerwuje pod daną funkcję niezbędny teren.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2017-04-26 07:20
Przypomnij urzędnikom, że zorganizowane tereny zielone są tak samo ważne jak osiedla (2)
Złóż wniosek z żądaniem utworzenia parków na tym terenie:
http://tnijurl.com/e726d44d6d5a/- 21 2
-
2017-04-26 14:13
no i co to da (1)
- 0 2
-
2017-04-26 14:49
Jak nic nie da to nie głosuj następnym razem na tych ludzi.
- 3 0
-
2017-04-26 07:38
dlaczego strefa leśna zostaje naruszana (3)
wszystko odbywa się kosztem kolejnej wycinki drzew i lasów a strefa buforowa dla lasów TPK tworzona jest w obszarze lasów a nie poza nimi. Pytanie dlaczego?
- 34 1
-
2017-04-26 07:58
Powiedz urzędnikom, że chcesz więcej zieleni (1)
Złóż wniosek: http://tnijurl.com/e726d44d6d5a/
- 0 0
-
2017-04-26 08:23
Wnioski do planów
- zostają uwzględnione tylko te, które przewidują intensyfikację zabudowy. Sprawdzone.
- 4 1
-
2017-04-27 00:11
Bo to jest miasto, a nie wies.
- 0 3
-
2017-04-26 07:52
Bloków i mieszkańców coraz wiecej a ul. Myśliwska ciągle jedna (4)
Już teraz przed 8 rano jest taki korek na Mysliwskiej. a co bedzie jak cały poligon zabudują.... Ja przez to właśnie wyprowadziłem się z tego rejonu na Jasień
- 43 2
-
2017-04-26 07:56
Sytuację trochę powinno poprawić wybudowanie Nowej Bulońskiej. (1)
Odpadnie przynajmniej tranzyt, który obecnie jest ogromnym obciążeniem Myśliwskiej i powodem porannych korków.
- 9 2
-
2017-04-26 08:38
Czy Nowa Bulońska pomoże?
Śmiem wątpić jak dojedzie kilka tysięcy samochodów dziennie. I na wyjazd z Myśliwskiej będziesz czekał na światłach.
- 11 2
-
2017-04-26 08:04
Dokładnie !
Same korki !!
- 7 1
-
2017-04-26 09:47
To teraz będziesz mieć Nową Bulońską...
- 2 0
-
2017-04-26 07:53
Teren z ogromnym potencjałem i mam nadzieję że tego nie spier.... jak wiele innych... (1)
W tym rejonie powinno zostać dużo zieleni i terenów rekreacyjnych dla mieszkańców. Dobrze, że chociaż zbiornik Jasień ładnie zrobili i jest gdzie spacerować.
- 24 2
-
2017-04-26 07:56
Niedługo nie bedzie terenu zielonego, bedziemy spacerować w betonowej dżungli
- 8 1
-
2017-04-26 07:55
Cudownie, każda zielona przestrzeń zostanie zalana betonem (3)
Czy naprawdę jest az taka potrzeba budowania kolejnych osiedli??! Kolejne sklepy, parkingi... Wiecej betonu, żal
- 32 2
-
2017-04-26 07:58
(2)
No chyba jest to logiczne, że jak ludzie kupują to deweloperzy budują. Niestety cała Warmia i Mazury przyjeżdża do Gdańska.
- 8 3
-
2017-04-26 08:03
(1)
Deweloperzy kupują bo miasto sprzedaje, szkoda tylko,ze liczy sie tu kasa Pana prezydenta
- 12 1
-
2017-04-26 14:16
Developerzy raczej odkupują tereny prywatne niż od miasta (gminne) bo te w przetargu..
A na Poligonie to tereny po Agencji Mienia Wojskowego- 0 0
-
2017-04-26 08:00
Prawo powinno zakazywać zmian w planach zagospodarowania przestrzennego
bez zgody okolicznych mieszkańców. A nie, że ktoś kupuje mieszkanie w spokojnej okolicy,bo chce mieć ciszę, a później deweloper smaruje budyniowi i buduje osiedle na kilkanaście tysięcy mieszkań.
- 34 7
-
2017-04-26 08:07
a ja pamiętam jak ten poligon usiany był łuskami jak dobra kasza skwarkami...
- 14 0
-
2017-04-26 08:12
no to po zielenie
cóż, do tej pory mimo tego, że zabudowa jest dookoła był to fajny zielony kawałek oderwania od betonu, były sarny, zające, dziki, i mnóstwo zieleni - a teraz będzie beton i usługi w parterze. chyba czas szukać nowego mieszkania...
- 26 0
-
2017-04-26 08:13
Staw Wróbla to doskonałe miejsce do spacerów.
Kaczki, łabędzie, naturalne roślinki.
Prosimy o ochronę i nie regulowanie linii brzegowej (już takie wizualizacje przedstawiał deweloper).- 26 0
-
2017-04-26 08:19
Nie rozumiem fragmentu:
"Warto zwrócić uwagę, że takie zapisy jeszcze bardziej powiększą dominację układu drogowego nad okoliczną zabudową. Już teraz istniejące budynki są odsunięte od tego skrzyżowania: dojazdem technicznym do kanału odwadniającego oraz trawnikiem przed grodzonym osiedlem."
A co jest fajnego w stawianiu budynków i mieszkaniu przy samym rondzie? Tym bardziej, że tam bardzo często jeżdżą autobusy.
To chyba dobrze, że zabudowa zostanie odsunięta, trochę przestrzeni i oddechu dla mieszkańców.- 12 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.