• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku może zabraknąć sprawnych tramwajów

Maciej Korolczuk
10 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Seria ostatnich kolizji i wypadków z udziałem tramwajów mocno przetrzebiła tabor miejskiego przewoźnika, czyli Gdańskich Autobusów i Tramwajów. W godzinach szczytu GAiT potrzebuje 109 wozów, a ze 127 składów tylko 114 jest sprawnych. Kolejne awarie czy zdarzenia drogowe mogą sprawić, że z rozkładów wypadną kursy tramwajów.



Który ze środków komunikacji miejskiej jest twoim zdaniem najbardziej niezawodny?

Tylko w kwietniu na gdańskich torach tramwajowych i przejazdach doszło do 7 zdarzeń z udziałem tramwajów.

- Jedno z nich było z winy motorniczego GAiT, w pozostałych przypadkach z winy innych uczestników ruchu. W maju z kolei odnotowaliśmy na razie jedno zdarzenie, także z winy motorniczego - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki GAiT.
Najpoważniejszy wypadek miał miejsce 19 kwietnia na al. Hallera, gdzie na przejeździe tramwaj typu 105N zderzył się z zawracającą ciężarówką. Ranne zostały trzy osoby: kierowca, motornicza i pasażerka. Najpoważniejsze obrażenia odniósł 58-letni kierowca. Mężczyzna z poważnym urazem głowy trafił do szpitala. Gdy tydzień później policja apelowała za naszym pośrednictwem do ewentualnych świadków wypadku, nadal nie odzyskał przytomności. Uszkodzony w wypadku tramwaj nie nadaje się do dalszej eksploatacji.



Kilka dni później w rejonie skrzyżowania al. Rzeczypospolitej, Hynka i al. Legionów tramwaj tego samego typu znów zderzył się z ciężarówką. Na szczęście skutki kolizji były mniej poważne, ale z taboru GAiT trzeba było wycofać kolejny wóz.

W ubiegłym tygodniu do naprawy trafiły dwa kolejne wozy. Składy zderzyły się na Hucisku, po tym jak jeden z nich się wykoleił, a drugi - jadąc z przeciwnego kierunku - nie zdążył wyhamować. Po tym zdarzeniu liczba sprawnych tramwajów w Gdańsku ze 127 zmalała do 114.



- Zgodnie z umową przewozową na 2017 rok, w godzinach szczytu w dni robocze potrzebnych jest 109 składów. Obecnie ze 127 składów - 6 wozów przechodzi modernizację, a 7 wymaga remontów, w związku z czym liczba składów jest wystarczająca do zrealizowania zadań wynikających z umowy - dodaje Mongird.
Według oficjalnych danych, jakie uzyskaliśmy od Zarządu Transportu Miejskiego, tylko w ubiegłym miesiącu odnotowano ponad 2,3 tys. niezrealizowanych wozokilometrów. Powody były różne. Oprócz kolizji i wypadków, przyczyną były m.in. awarie, zaniki napięcia i zerwania sieci trakcyjnej, a także imprezy masowe (mecze, biegi uliczne) czy działania służb ratowniczych i policji.

Sytuacji nie poprawiają też przedłużające się naprawy. Na tory nie wyjechały jeszcze i szybko nie wyjadą trzy składy zatopione podczas ubiegłorocznej powodzi. Wóz Pesy, choć pierwotne plany były inne, jest obecnie remontowany w zakładach producenta. Dwa tramwaje typu N8C wciąż przechodzą modernizację i mają być sprawne dopiero z końcem 2017 r.

Radykalnie sytuacja poprawi się dopiero w przyszłym roku. Kilka dni temu GAiT ogłosił drugi przetarg na zakup 15 nowych tramwajów z opcją dokupienia kolejnych 15 w następnych latach. Do tego czasu musi liczyć, że pechowa passa się skończy.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Najwyżej zamiast tramwajów wypuszczą na ulice powozy konne (15)

    Większej różnicy w komforcie i czasie przejazdu nie będzie

    • 291 37

    • Może motorniczy i motornicze w końcu raczą wyjąć zestawy słuchawkowe z gęby (9)

      W dodatku nie skupiają się na jeździe, niektóre pozycje które wykonują na ich fotelach są godne kamasutry

      • 27 38

      • sam masz gębe

        • 25 15

      • Minusują Ciebie.. (4)

        Ale masz 100% racji.Mało można spotakć motorniczego, który nie prowadzi dyskusji przez telefon.Powinno to być zabronione.Prym wiodą jak zwykle panie ale panowie nie odstają.Co można gadać przez całą służbę?

        • 33 14

        • uwierz że można

          • 11 2

        • Nie, no pewnie, lepiej żeby zasypiali na fotelu... Ludzie, przestańcie być gburami i czepiać się wszystkich o wszystko.

          • 15 7

        • (1)

          Mozna. Jezeli spelnia warunki ktore okreslaja przepisy ruchu drogowego to dlaczego nie?

          • 2 4

          • Są przepisy wewnętrzne..

            Motorniczy to nie Maciarewicz i nie może w pracy robić co chce..

            • 12 4

      • Jakbyś musiał spłacać koszt kursu na motorniczego (1)

        To też byś dorabiał jako telemarketer.

        • 38 2

        • 9 lat jeździłem jako motorniczy..

          Szczytem szaleństwa było radio samochodowe, przerobione pod napięcie ale to też rozprasza.Nie wiem jak teraz, ale kiedyś poprostu trzeba było minimum 3 lata przepracować i opłata za kurs z głowy.Chociaż pamiętam agenta który robił zlecenia na drutach, ponieważ jego żona chałupniczo szaliki czy coś takiego robiła ;)

          • 7 1

      • Bejz az oc

        • 0 0

    • to puścić niesprawne (1)

      i będzie dobrze

      • 5 2

      • W Gdańsku 20 lat temu zabrakło sprawnych tramwajów

        • 15 2

    • Tramwaje sa dla mieszkanców ,a takich POlitycy mają gdzieś!! (1)

      • 11 8

      • a idź w PiS du

        • 11 10

    • nakupywali zlomow o niemcow i teraz afera

      • 12 1

  • Stary artykul (5)

    Jak tak patrze to sprzed kilku lat ;)

    • 37 21

    • Gdynianka (1)

      Zobacz jakie u nas inwestycje... Teraz widzisz że to tylko propaganda. Większość tramwajów to stare trupy z Niemiec. A co dwa tygodnie artykuły, że Gdańsk kupuje nowe tramwaje... Tylko gdzie one sa

      • 11 13

      • w warsztacie

        boją się wypuścić na trasę bo się jeszcze koło urwie

        • 11 0

    • Byle nie dziadowskie PESY. (1)

      • 7 6

      • Sam jesteś dziadowski

        Pesy to najbardziej niezawodne tramwaje w mieście, strach myśleć co by było i jakby to wszystko wyglądało, gdyby ich nie było.

        • 6 4

    • Czyli bez zmian

      na lepsze przez te kilkanaście lat...

      • 0 0

  • Tramwaje niezawodne? (10)

    Chyba nie ma dnia, żeby tramwaje gdzieś nie stanęły, to awaria, to pożar hamulców, kolizja, zerwana trakcja... bo przecież autobusy takie złe i niedobre, nieekologiczne.... a prąd do trakcji to się z powietrza bierze....

    • 179 30

    • autobusy (3)

      W miejscach torów tramwajowych powinny jeździć autobusy! Oszczędność setek milionów na przygotowaniu:
      1) infrastruktury
      2) zakupie autobusów
      3) serwisowaniu autobusów i infrastruktury
      4) zyskujemy dodatkowy pas służb np, karetka, policja, straż pożarna

      Tramwaje w przypadku awarii blokują połowę miasta, a autobusy mogą się omijać!

      Ekonomicznie i zdroworozsądkowo nie ma argumentów za tramwajami.

      • 26 25

      • głupoty wypisujesz

        co jeden punkt to bardziej nonsensowny

        • 16 14

      • Nie do końca

        Tramwaj ma tą przewagę, że zabiera więcej pasażerów jednym składem niż autobus. Także w przypadku długości (krótkich) Gdańskich tramwajów wychodzi o jeden do dwóch etatów mniej. Druga rzecz to rozruch elektryczny. Mimo wszystko uważam że jest tańszy niż spalinowy ale można to zrobić na zasadzie wymiany na trolejbusy.

        • 12 2

      • Raczej postawilbym na trolejbusy

        w stosunku do tramwajów maja szereg zalet:
        - cena zakupu
        - utrzymania
        - z pasa trajtka moga korzystać służby - z torów już nikt
        - hałas
        - awaryjność niższa
        - w przypadku awari kolizji mogą się omijać
        wady
        - mniejsza ładowność co można zniwelować częstotliwoscią kursowania.

        • 8 5

    • prąd z powietrza (4)

      Patrząc po polach wiatraków w okolicy Przejazdowa, to bywa, że tramwaje mają prąd z powietrza ;)

      Poza tym elektrociepłownia ma większą sprawność i lepsze filtry niż diesel w autobusie. Do tego spaliny są odprowadzana wysokim kominem zamiast prosto na drogę.
      Silnik elektryczny też ma większą sprawność niż spalinowy.

      • 22 7

      • Sprawność elektrociepłowni oczywiście większa

        Ale po przesłaniu liniami wysokiego napięcia z drugiego końca Polski już niekoniecznie.
        Jedyną odczywalną dla nas zaletą jest to, że zanieczyszczenia są produkowane daleko od miasta.

        • 9 4

      • Prąd jest z gniazdka, gniazdko w ścianie, ściana w domu jest, baranie.

        • 11 5

      • (1)

        Sprawność przesyłu policzyłeś? To teraz policz sprawność energetyczną całego układu. I co, jednak diesel górą? ;-)

        • 1 7

        • To policz jeszcze

          sprawność przesyłu paliwa cysternami.

          • 3 1

    • taniej by bylo zrobic bus pasy i jezdzic autobusem

      jak sie zepsuje autobus omijasz I jedziesz dalej

      • 7 1

  • brakuje wielu rzeczy (4)

    informacji o czasach odjazdu dla autobusów przed dworcem w Gdańsku, prawdziwego biletu metropolitalnego, częstszych kursów, skoordynowania z SKM ...

    • 96 8

    • Przed dworcem (3)

      to brakuje oznakowania przystanków, tak aby wychodząc z dworca od razu widzieć do jakiej wiaty podejść jeśli chce się jechać konkretnym autobusem. Teraz to jakas paranoja jest. Człowiek wychodzi, widzi z sześć stanowisk, do których wciąż podjeżdżają autobusy i nie ma pojęcia do którego stanowiska podejść jeśli chce jechać np. 130. Biega więc jak ten pajac od wiaty do wiaty i zagląda do środka, aby zobaczyć czy to może z tego...

      • 19 3

      • (1)

        jest info z tyłu wiat ale wystarczy, że ktoś stoi z tyłu i pali i tego nie widać.
        A wyświetlacze to jakaś paranoja.
        Ale dyrektor chyba zadowolony ( z pensji)

        • 11 2

        • A od boku jest?

          Bo wychodząc z przejścia podziemnego od strony KFc nie widać numerów autobusów na przystankach.

          • 5 1

      • I tak

        odjeżdżają z innych przystanków niż z tych "przypisanych". Nie tylko przed dworcem. Np. na pętli "Świętokrzyska" zamiast z pierwszego - z ostatniego.

        • 4 2

  • Skoro tyle kupujemy (8)

    To może przy każdym zakupie nie trzeba od razu kasować kolejnych stopiątek, tylko zostawić część jako rezerwę taborową na takie sytuacje? Wiem, że brakuje miejsca w zajezdniach i cały czas jest to pokłosie decyzji z przed prawie 20 lat o zlikwidowaniu zajezdni przy Łąkowej, ale wystarczyłoby zostawić je na torach odstawczych (np. na pętli Brzeźno Plaża)

    • 102 12

    • (2)

      Kupujemy ale czego? Myślisz że kasowaliby sprawne tramwaje? Czytaj ze zrozumieniem... Gdańsk planuje kupić a nie zakupił

      • 2 13

      • Nie kupił, bo najniższą ofertę

        złożył nie ten co trzeba?
        i co to za tramwaje bez miejsc siedzących.
        Czas na zmiany w mieście.

        • 13 6

      • Tak, ZKM kasował sprawne wagony i sporo można wymieniać.

        Gdy tylko przychodziły "nowe"-używane N8C po modernizacji to ZKM bawił się w maszynę losującą i kasował pierwszy lepszy skład. Mało tego, mieliśmy odstawionych kilka zmodernizowanych wagonów. 1274, 1299 i 1323 (ten przydzwonił w Lechię) - były to tramwaje po modernizacji we wrocławskim Protramie i co się stało? 1323 - skasowany bo nie opłacało się naprawiać, ok, ale 1274 który był doczepą po prostu stał bo pierwszy wagon 1273 został skasowany przez cysternę na Sucharskiego, a można było go połączyć z 1299 w skład 1299+1274, miał te same podzespoły. Nie, wagony pojechały na złom.

        Dodatkowo każda lekka kolizja oznaczała kolejne kasacje, kolejny przykład skład 1215+1204, który miał kolizję z ciężarówką. Z powodu kasacji 1215, skasowano ot tak wagon 1204 który był sprawny. Wiele byłoby przykładów.

        Przyjeżdżał nowy N8C-NF, to jeden skład (nie wagon, a dwuwagonowy skład) szedł na kasację. Tak maszyna losująca wybrała sprawne składy 1287+1288 czy 1253+1254

        • 16 0

    • A to nie Adamowicz zlikwidować łąkowa

      • 8 4

    • (1)

      W innych miastach stopiatki moga jeszcze jezdzic lata. W gdansku zapuszczono je totalnie. A teraz zamiast wybrac solarisa co dal rekorfowo dluga gwarancje, oglosili nowy przetarg, pewnie zeby wygral kto inny. A pesy sprzed kilku lat juz zardzewiale jezdza!

      • 27 2

      • W pradze czeskiej podobne do 105 po renowacji najlepsze tramwaje z calego taboru.

        • 2 0

    • ta, zosraw (1)

      • 1 1

      • ta, zostaw je gdzieś na otwartym terenie

        a zaraz się nimi jacyś wyklęci zaopiekują, kamienie pójdą w ruch.

        • 19 2

  • trzeba było się ubezpieczyć! teraz byłby nowe z ubezpieczenia a wraki na zlom! (7)

    • 52 10

    • Nie można (1)

      Nie można było się ubezpieczyć, ponieważ były pilniejsze wydatki... Jak choćby zorganizowanie obchodów 30-lecia PRL... SORRY 30-lecia Trybunału Konstytucyjnego albo innych spędów urzędasów i wszelkiej maści UB-ecji pod Dworem Artusa.

      Tu jest Gdańsk, trzeba walczyć cytując holland "żeby było tak jak było"...

      • 35 16

      • Taaaaak jest!!!

        • 8 1

    • No, niech sie ubezpiecza w Ergo Hestia

      Tak jak Fota :) tak sie ubezpieczyli, że musieli zwinąć biznes

      • 11 1

    • To tak nie działa (1)

      jak masz stare auto i je pukniesz to odszkodowanie nie wystarczy na nowego merca.

      • 9 0

      • Ale to nie samochód a tramwaj, halo??

        • 3 4

    • (1)

      ciekawe jaka składka ubezpieczeniowa musiałaby być, żeby za ubezpieczenie ze zniszczonego tramwaju (załóżmy całkowicie) wystarczyło na kupno nówki nieśmiganki :)

      • 4 0

      • większość tych kolizji była z winy kierowców samochodów

        więc chyba mieli OC ?

        • 6 0

  • (6)

    Tramwaje nie zawodne i autobusy?nie zgodzę się..Moja nogi są niezawodne

    • 41 16

    • Niezawodnie (1)

      • 3 0

      • do czasu, młodość nie wieczność!

        • 9 2

    • (1)

      Daj mi nogę, daj mi nogę, daj mi nogę.

      • 6 0

      • Bo bez nogi ... Chodzić juz nie mogę

        • 2 1

    • Moje były, ale jedna się złamała.

      • 5 1

    • najbardziej niezawodny z pojazdów komunikacji miejskiej to rower

      • 4 1

  • (2)

    Zorganizować dzień pieszego pasażera i po kłopocie

    • 101 5

    • Popieram jestem za!!!!

      • 14 0

    • Myślimy nad dniem pieszego.
      Każdemu z podatków potrącimy nie jak za bilet tylko połowa stawki dla chętnych za piesze chodzenie do pracy ...

      • 8 0

  • (4)

    Powinno się szkolić bardziej motorniczych.
    Myślą że na torach wypadku czy kolizji nie z powodują.Jeżdżą czasami jak by jechał Ferrari.

    • 50 33

    • A jak serwisowany jest ten sprzęt? To chyba tu jest problem

      Nie pamiętacie ile było wypadków z powodu nie wychamowania? Prokuratura umorzyła sprawę ale wiadomo że swój swojego.... A ludzie gineli

      • 13 0

    • (2)

      Proszę pokazać jak Ty będziesz prowadził!!! Brakuję ludzi do pracy na tramwajach i autobusach więc zapraszam a zobaczysz jak wygląda praca, jaki to miód! Posłuchasz od ludzi jak hamujesz jak szarpiesz... ale nikt nie pomyśli że może to wina wozu. No ale pojazd jest sprawny tyle że szarpie, że mocno grzeje że zimno jest że klima nie działa.... nie no prowadzący to zło a wy to świętości.... wszyscy są szkoleni ile trzeba więc nie pi**rz jak nie wiesz.

      • 13 4

      • rąbać kierownictwo GAiT (1)

        Brakuje ludzi na tramwajach i autobusach a porąbane kierownictwo nie przyjmuje pracowników którzy odeszli , chcą żeby im w d*pę wchodzić... To kij wam w d*pę w takim razie... Jak widzę co za motorniczowie są przyjmowani od jakiegoś czasu to masakra, co kurs to większe głomby i jak jest kolizja to sr* w gacie bo nie wie na jakim świetle jechał

        • 9 0

        • głomby? a co to jest?

          • 0 0

  • (6)

    Trzeba jeszcze więcej złomów z Niemiec kupować,
    żeby stały jako rezerwa na bocznicy.

    • 98 17

    • (3)

      A Niemiec ryczał jak bóbr, gdy sprzedawał.

      • 16 0

      • Ze śmiechu

        • 15 0

      • Do granicy gonił bo się rozmyślił.

        • 15 0

      • no ale Adamowicza Niemcy lubią, to prawie za darmo oddali

        • 2 0

    • Debil

      • 1 7

    • gdyby nie te wozy z Niemiec sytuacja byłaby dramatyczna.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane