stat

Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

14 marca 2017, 21:00
Michał Sielski

Do dzielnicy Chwarzno-Wiczlino zobacz na mapie Gdyni dociera tylko jedna linia autobusowa. Mieszkańcy domagają się kolejnych połączeń, ale ZKM odpowiada, że dodatkowe kursy nie były wykorzystywane, więc zostały zlikwidowane. Sytuacja może zmienić się po wytyczeniu buspasa na ul. Małokackiej, bo na razie przejazd komunikacją nie jest konkurencyjny czasowo względem samochodu.



Z Chwarzna-Wiczlina do pętli SKM w Redłowie, a także na Karwiny, można dojechać autobusami linii 121. Miały być one rozwiązaniem komunikacyjnych kłopotów jednej z najbardziej oddalonych od centrum dzielnic Gdyni. Gdy w styczniu 2009 r. oddana została pętla przy przystanku SKM w Gdyni Redłowie zobacz na mapie Gdyni, na linii 121 wprowadzona została dwukrotnie wyższa niż obecnie częstotliwość. W godzinach szczytu uruchomione zostały też dodatkowe kursy linii 221, na skróconej trasie Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka.

- Niestety, połączenia te były skrajnie niewykorzystane i z dniem 1 grudnia 2009 r. zlikwidowane zostały kursy linii 221, a w kolejnych latach - z tego samego powodu - zmniejszana była liczba kursów na linii 121. Obecnie brak popytu wynika z prozaicznego powodu: przejazd autobusów do Witomina ul. Kielecką - buspasem - jest o wiele szybszy niż objętą korkiem ul. Małokacką - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Do kursowania autobusów linii 121 jest bowiem sporo zastrzeżeń.

- Linia 121 nazywana jest "linią widmo". Autobus jeździ co godzinę i niezwykle rzadko zjawia się na przystankach o czasie. Tymczasem docelowo Wiczlino ma pomieścić 60 tys. mieszkańców. Przy ul. Łużyckiej pracuje kilka tysięcy osób, a znalezienie tam wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że z najmłodszej dzielnicy Gdyni nie można dojechać do Redłowa bezpośrednio - podkreśla nasz czytelnik, pan Piotr.
Buspas przyspieszy dojazd?

Problem w tym, że jazda autobusem przez ul. Małokacką zobacz na mapie Gdyni jest obecnie znacznie mniej opłacalna czasowo, niż wybór własnego samochodu. Ale to może się zmienić, gdy miasto zdecyduje się podjąć odważną decyzję, ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej.

- Rozważane jest wytyczenie w ul. Małokackiej buspasa w kierunku Witomina i jeśli takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, to być może wróci uzasadnienie dla częstszego połączenia Chwarzna z Redłowem. Popyt w autobusach linii 121 jest stale monitorowany - podkreśla Marcin Gromadzki.
Na koniec I kwartału 2016 roku w Gdyni było zarejestrowanych 190 tys. 539 samochodów. Co roku przybywa kilka tysięcy kolejnych. Współczynnik samochodów na 1 tys. mieszkańców jest wyższy niż w Londynie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.
Co skłoniłoby cię do przesiadki z samochodu na komunikację miejską?
43%

krótszy czas dojazdu

21%

darmowe przejazdy

4%

wyższy standard autobusów

18%

nie trzeba mnie przekonywać, korzystam z komunikacji publicznej

14%

nic mnie nie przekona

łącznie głosów: 610