• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Więcej autobusów na Chwarzno, gdy powstanie buspas

Michał Sielski
14 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa. Mieszkańcy nie jeżdżą autobusem, bo nie ma buspasów. A skoro nie ma zainteresowania, to ZKM likwiduje kolejne połączenia i samochodów przybywa.

Do dzielnicy Chwarzno-Wiczlino zobacz na mapie Gdyni dociera tylko jedna linia autobusowa. Mieszkańcy domagają się kolejnych połączeń, ale ZKM odpowiada, że dodatkowe kursy nie były wykorzystywane, więc zostały zlikwidowane. Sytuacja może zmienić się po wytyczeniu buspasa na ul. Małokackiej, bo na razie przejazd komunikacją nie jest konkurencyjny czasowo względem samochodu.



Co skłoniłoby cię do przesiadki z samochodu na komunikację miejską?

Z Chwarzna-Wiczlina do pętli SKM w Redłowie, a także na Karwiny, można dojechać autobusami linii 121. Miały być one rozwiązaniem komunikacyjnych kłopotów jednej z najbardziej oddalonych od centrum dzielnic Gdyni. Gdy w styczniu 2009 r. oddana została pętla przy przystanku SKM w Gdyni Redłowie zobacz na mapie Gdyni, na linii 121 wprowadzona została dwukrotnie wyższa niż obecnie częstotliwość. W godzinach szczytu uruchomione zostały też dodatkowe kursy linii 221, na skróconej trasie Redłowo SKM - Chwarzno Sokółka.

- Niestety, połączenia te były skrajnie niewykorzystane i z dniem 1 grudnia 2009 r. zlikwidowane zostały kursy linii 221, a w kolejnych latach - z tego samego powodu - zmniejszana była liczba kursów na linii 121. Obecnie brak popytu wynika z prozaicznego powodu: przejazd autobusów do Witomina ul. Kielecką - buspasem - jest o wiele szybszy niż objętą korkiem ul. Małokacką - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Nie wszyscy mieszkańcy się z tym zgadzają. Do kursowania autobusów linii 121 jest bowiem sporo zastrzeżeń.

- Linia 121 nazywana jest "linią widmo". Autobus jeździ co godzinę i niezwykle rzadko zjawia się na przystankach o czasie. Tymczasem docelowo Wiczlino ma pomieścić 60 tys. mieszkańców. Przy ul. Łużyckiej pracuje kilka tysięcy osób, a znalezienie tam wolnego miejsca parkingowego graniczy z cudem. Dzieje się tak między innymi dlatego, że z najmłodszej dzielnicy Gdyni nie można dojechać do Redłowa bezpośrednio - podkreśla nasz czytelnik, pan Piotr.
Buspas przyspieszy dojazd?

Problem w tym, że jazda autobusem przez ul. Małokacką zobacz na mapie Gdyni jest obecnie znacznie mniej opłacalna czasowo, niż wybór własnego samochodu. Ale to może się zmienić, gdy miasto zdecyduje się podjąć odważną decyzję, ułatwiającą korzystanie z komunikacji miejskiej.

- Rozważane jest wytyczenie w ul. Małokackiej buspasa w kierunku Witomina i jeśli takie przedsięwzięcie zostanie zrealizowane, to być może wróci uzasadnienie dla częstszego połączenia Chwarzna z Redłowem. Popyt w autobusach linii 121 jest stale monitorowany - podkreśla Marcin Gromadzki.
Na koniec I kwartału 2016 roku w Gdyni było zarejestrowanych 190 tys. 539 samochodów. Co roku przybywa kilka tysięcy kolejnych. Współczynnik samochodów na 1 tys. mieszkańców jest wyższy niż w Londynie, Berlinie, Nowym Jorku, a nawet w Dubaju.

Miejsca

Opinie (95) 3 zablokowane

  • większa częstotliwość (5)

    to skłania do podróży komunikacją + oczywiście sensownie krótki czas przejazdu.
    W ankiecie nie wspomniano o częstotliwości.
    W Gdańsku na przykład jest dużo autobusów długich, które owszem biorą więcej ludzi ale jeżdżą np. co pół godziny.
    Taka częstotliwość to porażka komunikacji publicznej.

    • 47 6

    • Rzecznik ZKM mówi co mu każą,

      a każą mówić bzdury.
      Autobusy jeżdżą rzadko bo w 2009 roku było mało pasażerów?
      A w 2009 roku to Chwarzno miało ilu mieszkańców.?
      Poza tym buspas na Małokackiej (zakładam chodzi o kierunek w górę) skróci czas przejazdu wyłącznie po południu z centrum. Buspasów w kierunku Redłowa i centrum przecież nie ma.

      • 9 0

    • w Gdańsku autobusy w większości jeżdżą na wygwizdowia

      po mieście zasuwają tramwaje - co kilka minut a mimo to tłok i liczba pasażerów rośnie. Buspas na tak krótkim odcinku, gdzie korek jest na dalszej drodze jest bzdurą. Typowo po gdyńsku...PR i nic więcej

      • 6 2

    • porażka jest dlatego

      bo jest za dużo blachosmrodów które tworzą korki

      • 1 4

    • Ostatnio zmieniłam pracę i przesiadłam się na komunikację miiejską w Gdyni. Oto kilka spostrzeżeń: (1)

      Plusy:
      Nie trzeba szukać miejsca do zaparkowania auta
      Nie ponoszę kosztów korzystania z parkometrów + paliwo itp
      Auto nie stoi bezużytecznie kilka godzin- moze korzystać z niego mąż

      Minusy
      Brak kiosków - czasem braknie mi drobnych i nie mogę kupić biletów w autobusie/musze pytać innych pasażerów czy maja bilet do odsprzedania
      Tłok, a kierowcy wożą pasażerów czasem jak worki z kartoflami - czasem, zdażyło mi sie stracić równowagę
      Kloszardzi - nigdy nie wiadomo czy siedzisz na fotelu który on opuścił

      Na plus dodałabym punktualność.

      Szczerze mówiąc to gdyby była taka możliwość nie rezygnowałabym z samochodu. Jest wygodniej, po swojemu, nie tłukę sie z jakimiś podejrzanymi jegomościami, No ale odpada tez konieczność szukania miejsca parkingowego i kosztów tegoż.

      • 2 0

      • Antyszczur

        Punktualność to raczej WIELKI MINUS, notoryczne spóźnialstwo, dramatycznie wolna jazda poza szczytem to nie są wyjątki, ale przynajmniej 50% przypadków
        Można wiele poprawić jeśli chodzi o tempo jazdy, rozkłady są dość pesymistycznie ułożone, a i tak często kierowcy je lekceważą i nie ponoszą z tego powodu żadnych konsekwencji.

        • 2 1

  • Gdynianie chcą automatów biletowych a nie głupich wypowiedzi Gromadzkiego (8)

    • 45 8

    • Biletomaty - jak najbardziej.
      Ale nie wiem co jest głupiego w wypowiedzi pana Gromadzkiego.

      • 5 12

    • skycash jest wygodniejszy niz automat biletowy :) sprobuj Olierdzie

      • 6 8

    • Gdynianie powinni w końcu zrozumieć (5)

      że tramwaje powinny jeździć po szynach w pasie zieleni, a nie na gumowych kołach po jezdni i stać w korku razem ze wszystkimi. Tym bardziej że unia przekazuje dużo kasy na rozwój transportu szynowego. Buspasy to lipa, chyba że postawić policjanta co 100 metrów

      • 10 1

      • (2)

        Zgoda. Tylko czy tramwaj wjedzie bez problemu Kielecką / Małokacką?

        • 4 3

        • skoro wspina się na Chełm to i na Witomino wjedzie (1)

          • 7 0

          • w Gdańsku i na Morenę wjeżdża

            a jak za ostro pod górę to jest projekt z tunelem, unia płaci, spokojnie.

            • 4 0

      • (1)

        Zapomniałes o codziennych awariach

        • 1 3

        • ale awariach czego? tramwajów czy trolejbusów?

          jedne i drugie się psują, o co chodzi?

          • 4 0

  • Obłuże bus pas (3)

    Bus pas na Estakadzie niestety nie zdaje egzaminu. Kierowcy po przejechaniu po nim, zmieniają pas i na zjeździe do Obłuża Centrum blokują pas do jazdy na wprost i lewoskrętu. Autobusy powinny być puszczone pod estakadą a przy wieździe powinny mieć pierszeństwo.

    • 27 4

    • autobusy powinny być traktowane jako pojazd uprzywilejowany

      w końcu tam w środku siedzi co najmniej 50 ludzi, w godzinach szczytu pewnie ze 100 - ale nie, Janusz z tablicami rejestracyjnymi z powiatu nie ustąpi. ot, i tak to się kręci

      • 5 5

    • "przy wieździe"

      Przepraszam, przy czym???

      • 2 0

    • jak nie zdaje egzaminu? bo za bzdury....

      • 1 0

  • (4)

    W końcu głos rozsądku - buspasy, zbiorkom, rowery zamiast poszerzania ulic i tolerowania dzikiego parkowania w śródmieściu.

    • 27 30

    • zbiorkom? to chyba w Rosji, Iwanie

      • 4 3

    • Na wieś się wyprowadź, jak ci ruch uliczny w XXI wieku przeszkadza.

      • 3 8

    • bus pas dla 3 linii na krzyż które tam jeżdżą śmieszni gdyńscy idioci jak zawsze mają epokowe pomysły linia W co 30 minut linia 192 jeżdżąca znikąd donikąd i autobus widmo 121 5 kursów na krzyż a cały dzień Małokacka ma być zwężona

      • 1 7

    • Piesiewicz ić stond !

      • 1 3

  • Tylko częstotliowość kursów może (4)

    kogoś przekonać do zmiany samochodu na komunikację miejską. Co z tego, że autobus pojedzie o pięć minut krócej jak jeździ co pół godziny? Nie lepiej kupić dwa krótkie autobusy zamiast jednego długiego i puścić je dwa razy częściej? Pewnie nie bo wyjdzie droższy zakup nieco, a i kierowcę trzeba zatrudnić. A to się pewnie nie opłaca. Pasażer ma płacić i nie narzekać.

    • 41 0

    • (2)

      Czytałeś w ogóle artykuł? Kursów było mnóstwo, ale je ograniczyli, bo nikt nie jeździł.

      • 2 6

      • Nikt nie jeździł 8 lat temu

        z osiedla które wtedy nie istniało ;)

        • 6 0

      • jakie mnóstwo ile kursów dziennie miało to 121/221?10-12?

        • 4 0

    • więcej dadzą kursów

      jak się przerzucicie na komunikację-ale wy wolicie szroty i koło się zamyka-wszyscy stójmy w korku

      • 1 1

  • Prawdziwie szybkie przemieszczenie (1)

    zapewnia tylko L U T A w czajnik!

    • 6 3

    • Zróbcie sensowny zjazd na ścieżkę rowerową

      w kierunku Chwarzna, w okolicach domu starców, bo coraz więcej ludzi tam tnie na rowerach.

      • 6 4

  • Nie tylko

    Na Mały Kack też jeździ tylko jeden autobus!

    • 12 2

  • A może by tak tory PKM przeciągnąć do Chwarzna?

    Wzorem Gdańska, kolej powinna być także na zachodzie Gdyni, które intensywnie się rozbudowuje

    • 25 5

  • Buspasy to bzdura (4)

    Na całym świecie się likwiduje buspasy, bo zmieszają przepustowość dróg. Nie po to się buduje dwupasmowe jezdnie, by po jednym pasie jeździł jeden autobus co kilkanaście minut, gdy tymczasem setki samochodów stoją w korku na sąsiednim. Gdzie niby mają być wytyczane buspasy? Na tych wąskich drogach z jednym pasem w każdą stronę? A kiedy będzie przebudowa Chwarznieńskiej przez Witomino? A kiedy Kielecka, Rolnicza i Małokacka będą miały po dwa pasy w każdym kierunku. Kiedy doczekamy się przebudowy wiaduktu na Małokackiej? Po co powstały durne progi dewastujące zawieszenia samochodów w ciągu Wiczlińskiej? (Lepsze byłyby światła w godzinach pracy szkoły - garby dewastują auta 24h/dobę a tysiące kierowców zaraz za garbami dodaje gazu). Co to za inżynierowie ruchu wymyślają takie idiotyzmy? Ci co ściągali na kolokwiach i koledzy za nich poszli na egzaminy?

    • 57 41

    • Bzdury (1)

      Podaj przykłady miast z całego świata, gdzie likwiduje się buspasy i są to miasta cywilizowane. W innym przypadku cała Twoja wypowiedź jest niewiarygodna i pozbawiona sensu.

      • 19 1

      • w Warszawie są one na ulicach gdzie są minimum dwa pasy dla samochodów a w Gdyni kretyni zrobili z Kieleckiej wąską dróżkę gdzie samochody ledwo się mijają by zrobić śmieszny bus pas jeszcze światełka zrobili żeby autobusik na pałę się wepchnął przed stojące samochody

        • 2 14

    • ah, swieta przepustowosc, pokaz te przyklady calego swiata?

      bo ja widze odwrotny trend. Samochodow jest juz skrajnie za duzo, koszty nowej infrastruktury rosna absurdalnie, coz, duza czesc bedzie musiala porzucić kochane samochody i przesiasc sie na autobusy. Jak ktos wkoncu bedzie mial odwage byc politykiem XXI wieku a nie schlebiac ludowi, ktory sie domaga wciaz nowych i szerszych ulic. Oraz darmowych parkingow w centrum,

      • 15 2

    • szczur to ty?

      • 1 0

  • Dlaczego nazywacie to "odważną" decyzją? (2)

    Przecież Małokacka jest szeroka na 3 pasy i buspas trzeba tam TYLKO WYMALOWAĆ (już dawno to powinno być zrobione - równolegle z Kielecką). Nie trzeba ryć w ziemi jeśli miasto się tego boi.

    • 37 7

    • w szczurkowej Gdyni poczyniono w ub. roku tyle inwestycji, że zabrakło...farby

      • 18 1

    • bo potrzeba przetargu na zakup farby!

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane