- 1 Pożar na budowie osiedla "Lewego" (137 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (140 opinii)
- 3 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (74 opinie)
- 4 Wzięli pod lupę punktualność SKM (54 opinie)
- 5 Cztery opcje do wyboru w pytaniu o płeć (403 opinie)
- 6 Remont "trybun" nad Motławą w ramach PPP (129 opinii)
Zabytkowe wraki statków z zatoki w wirtualnym skansenie
Kolejne sześć wraków statków możemy podziwiać w trójwymiarze w wirtualnym skansenie wraków Narodowego Muzeum Morskiego. Są to historycznie cenne jednostki, nawet z XV wieku, które spoczywają głęboko pod wodą.
Zobaczymy na niej modele wraków w 3D, które zalegają na dnie Zatoki Gdańskiej. Widzimy je znacznie lepiej, niż widzą je archeologowie podwodni podczas swojej pracy. Niska przejrzystość wody nie pozwala widzieć dalej niż na 2-3 metry, a w wirtualnym skansenie można objąć wzrokiem cały wrak.
Obecnie skansen wraków liczy w sumie 13 zabytkowych jednostek, gdyż niedawno wzbogacił się o kolejne sześć.
Jest to wrak W-27 - XVIII-wiecznego fryzyjskiego kofa "De Jonge Seerp", który zatonął po kolizji z angielskim statkiem "Recovery" 11 czerwca 1791 roku.
Kolejny model to wrak XV-wiecznego statku średniowiecznego, zbudowanego metodą zakładkową. Jest też wrak XVIII-wiecznego trójmasztowca W-25, wrak XIX-wiecznego bezmasztowego statku pomocniczego (lichtugi) "Łyżwa", wrak XVII-wiecznego statku oraz wrak XIX-wiecznego żaglowca, przeniesiony w roku 2006 z rejonu Portu Gdańskiego w nowe, bezpieczne miejsce na Zatoce Gdańskiej.
- Korzystając z odpowiednich programów komputerowych z kategorii SfM (Structure from Motion - Struktura z Ruchu), opracowany został system tworzenia dokumentacji obiektów pod wodą, dzięki któremu powstają modele 3D - wyjaśnia dr Tomasz Bednarz, kierownik Działu Digitalizacji w Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. - Modele wraków to nie tylko atrakcyjne wizualnie prezentacje, ale także uniwersalne i precyzyjne narzędzie pomiarowe dla archeologii podwodnej. Poza walorami estetycznymi prezentowane modele 3D wraków są wiernym odwzorowaniem obiektów i pozwalają na tworzenie dowolnych przekrojów, rzutów oraz animacji.
Na stronie wcześniej zamieszczono m.in. wrak statku "Solen" (słońce), który jest pozostałością po 30-metrowym szwedzkim galeonie, który zatonął 28 listopada 1627 roku podczas bitwy pod Oliwą. Wydobyto z niego ponad 6 tysięcy zabytków.
Jest też "Porcelanowiec", który jest pozostałością żaglowca o długości ponad 20 m, zbudowanego w I połowie XIX wieku. Pozyskano z niego 120 zabytków, w tym 100 fragmentów naczyń fajansowych. Ponadto można się przyjrzeć takim wrakom, jak "Głazik" z XIX wieku, który zatonął, bo przewoził za dużo granitowych kamieni.
Wrak Porcelanowca zalegający w rejonie wejścia do portu Gdańskiego.
Wirtualny skansen zawiera też mapę Zatoki Gdańskiej, na której zaznaczone są prezentowane wraki, a także informacje, z jakiego okresu pochodzą, w jakim okresie je badano, na jakiej głębokości leżą. Można też zobaczyć zdjęcia zabytków wydobytych z tych wraków.
Miejsca
Opinie (9) 2 zablokowane
-
2017-03-02 06:37
Fajne. Szkoda, że tak mało wraków ma adnotacje (patrz "głazik").
A na index kafelki dla konkretnych wraków przeróbcie na zwykłe obrazki, użycie, 3d-player w kafelku o tym rozmiarze i tak nie ma sensu. A chodzi to słabo.- 8 1
-
2017-03-02 06:44
co z ładunkiem z wraków co leżą w Bałtyku? czy substancje niebezpieczne są zabezpieczone? (1)
Chodzi mi o chemikalia oraz broń.
- 8 6
-
2017-03-02 07:25
z chemii sie robi parowki, a bron bierze wojsko
- 3 3
-
2017-03-02 07:02
Chyba na ciężkim kacu to pisałaś...
- 9 0
-
2017-03-02 08:05
no i po co to komu? (1)
- 4 14
-
2017-03-02 08:44
po jajco
Dla ludzi którzy się tym interesują,a nie dla marudnych narzekaczy
- 12 0
-
2017-03-02 08:19
Lubię !
Fajna rzecz. Podoba mi się ! :-)
- 10 2
-
2017-03-02 10:07
Najlepszy wrak to "Slązak" co stoi w SMW...
...a i można go zobaczyć n żywo.
- 10 4
-
2017-03-02 18:39
Chichot historii
wrak W-27 - XVIII-wiecznego fryzyjskiego kofa "De Jonge Seerp", który zatonął po kolizji z angielskim statkiem "Recovery"
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.