• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawód: kierownik. Rekordziści w gdańskim magistracie

Maciej Naskręt
21 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Główna siedziba Urzędu Miejskiego w Gdańsku mieści się przy ul. Nowe Ogrody. Główna siedziba Urzędu Miejskiego w Gdańsku mieści się przy ul. Nowe Ogrody.

W gdańskim magistracie pracuje 40 dyrektorów i ich zastępców. Średnio stanowisko kierownicze zajmują 11 lat, a w samym urzędzie pracują przeciętnie 15 lat. Ale kierownikami są też pracownicy o znacznie krótszym stażu w urzędzie.



Na jakim stanowisku pracujesz?

Urząd Miejski w Gdańsku regularnie publikuje listę pytań, jakie trafiają do urzędników od mieszkańców w ramach wniosków o dostęp do informacji publicznej. Pytania są bardzo różne: ile ryz papieru zużywa urząd rocznie, ile kosztuje utrzymanie miejskich sieci Wi-Fi, jakie są plany zagospodarowania konkretnych terenów w Gdańsku.

Jedno z pytań, jakie dotarło do urzędu w październiku, dotyczyło stażu pracy dyrektorów i zastępców poszczególnych wydziałów magistratu. W odpowiedzi na pytanie mieszkańca urzędnicy przygotowali pełne zestawienie osób pracujących na tych stanowiskach.

Urząd Miejski w Gdańsku przygotował zestawienie stażu pracy poszczególnych kierowników na prośbę jednego z mieszkańców. Urząd Miejski w Gdańsku przygotował zestawienie stażu pracy poszczególnych kierowników na prośbę jednego z mieszkańców.
Zacznijmy od tego, że magistrat w Gdańsku podzielony jest na wydziały i biura. Łącznie jest ich 25. Pomijamy tutaj jednak Urząd Stanu Cywilnego. Według listy przygotowanej przez samych urzędników na stanowiskach kierowniczych w budynku przy ul. Nowe Ogrody zatrudnionych jest 40 pracowników.

Średnio - według danych z przełomu października i listopada - wspomniani pracownicy zajmują swoje stanowiska od 11 lat, a w samym urzędzie pracują przeciętnie od 15 lat. To wskazywałoby, że większość kadry została zatrudniona na posadzie dyrektora lub jego zastępcy już w czasie trwania prezydentury Pawła Adamowicza, która trwa od 1998 r., a więc 17 lat.

Rekordziści szefują 27, a pracują nawet 45 lat

Ale są kierownicy, którzy mają znacznie dłuższy staż pracy w urzędzie. Rekordzistami na stanowiskach kierowniczych są dwie pracownice wydziału spraw obywatelskich. To tam m.in. prowadzona jest ewidencja ludności, a także otrzymujemy dowód osobisty i prawo jazdy. Dyrektor Teresa Kleger-Rudomino zajmuje stanowisko kierownicze od 27 lat, czyli od 1988 r. Co ciekawe, ma również identyczny staż pracy w magistracie, czyli od razu została kierownikiem.

27 lat na stanowisku kierowniczym pracuje też zastępca dyrektora wydziału spraw obywatelskich Kazimiera Szczypińska. Dodatkowo może pochwalić się wyjątkowo długim stażem pracy w urzędzie - 45 lat - od 1970 r. Nie dorównuje jej w tym żaden inny kierownik magistratu.

  • Wieloletnie pracownice wydziału spraw obywatelskich.
  • Zarówno dyrektor, jak i zastępca dyrektora Kancelarii Prezydenta pracują jako "pełniący obowiązki".
  • Ponieważ dyrektor wydziału rozwoju społecznego pracuje w urzędzie od roku, jest na razie "pełniącym obowiązki".
Kierownicy pełniący obowiązki

Wśród czterdziestu szefów wydziałów czterech jedynie "pełni obowiązki". Tzw. stanowisko "p.o." zajmują osoby, które zostały zatrudnione bez konkursu lub nie spełniają wymogów formalnych, ale ich wiedza i doświadczenie sprawia, że mogą kierować danym wydziałem.

Przykładem tej pierwszej sytuacji jest Grzegorz Szczuka, który kieruje wydziałem rozwoju społecznego, utworzonym po wyborach samorządowych w 2014 r. Pełniący obowiązki dyrektora został zatrudniony bez konkursu i bez doświadczenia w magistracie. Zastępcy dyrektora wydziału rozwoju społecznego także nie pracowali wcześniej w urzędzie.

- Do urzędu przyszedłem w konkursie na stanowisko kierownik referatu analiz i strategii w czerwcu 2014 r. - w konkursie spełniłem wszystkie wymagania, a po pół roku sytuacja kadrowa uległa zmianie. Po wyborach powierzono mi obowiązki dyrektora wydziału na próbny rok, gdyż takie są zapisy regulaminu w urzędzie. W moim przypadku okres próbny zakończył się 1 grudnia 2015 r. i jest pełnoprawnym dyrektorem wydziału - wyjaśnia Szczuka.
Drugi przypadek dotyczy dyrektora kancelarii prezydenta Tomasza Nadolnego, który objął to stanowisko po ok. dwóch latach pracy w magistracie. Wcześniej był doradcą prezydenta.

Jaki klucz przy doborze dyrektorów?

Staż pracy w magistracie i staż pracy na stanowisku kierowniczym pokrywa się u połowy z wspomnianych 40 dyrektorów i ich zastępców. Czym się zatem kieruje urząd, zatrudniając osoby na stanowiska kierownicze - doświadczeniem w pracy w urzędzie czy może kompetencjami niekoniecznie związanymi z pracą w administracji samorządowej?

- To nie jest takie proste. Urząd przy naborze na stanowiska kierownicze kieruje się przede wszystkim ustawą o pracownikach samorządowych wraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy. Ponadto kandydat na takie stanowisko musi przedstawić swoją koncepcję pracy wydziału. I to są główne kryteria. Doświadczenie w urzędzie nie jest kryterium - wyjaśnia Antoni Pawlak, rzecznik prasowy prezydenta.

Opinie (410) 6 zablokowanych

  • Polska zaczyna się zmieniać ale matecznik PO będzie się bronił do końca NO!!! (2)

    "Mój mąż jest z zawodu dyrektorem"

    • 27 13

    • (1)

      ??? na razie to bolszewizm wkracza - innych zmian nie widać

      • 2 7

      • a czym sie ten bolszewizm charakteryzuje?

        • 3 2

  • Bezrobotny stoczniowy elektryk (2)

    Ja co 6 miesięcy muszę szukać nowej pracy, bo hieny się nachapia na projektach i wywalaja na bruk o tym się nie mówi gdyby nie elektrycy to ludzie dalej by żyli w mroku

    • 19 8

    • To podłącz takiego do 230 i niech poskacze jak wesoły Romek.G na demonstracji KOD

      • 10 4

    • rób projekty i się nachap, a nie marudź

      • 2 3

  • powoli powoli i zaczyna się dzoelenie ludzi (2)

    niby tak niewinnie ot wiadomo że wsztscy są przeciwko kierownikom a jakze

    • 16 4

    • TY kierownik nie możesz się podpisać a my po błędach musimy się domyślać żeś kierownik.

      • 4 2

    • nie kierownikom a urzedasom,kierownicy sa potrzebni ale urzedasy sa zbedne.

      • 0 1

  • nie którzy podali kłamstwa ze strachu (5)

    Nie którzy podali kłamstwa ze strachu np: Pan Bukont (Wydział Zarządzania Kryzysowego) pracuje 15 lat na stanowisku kierowniczym w Urzędzie Miejski, ale przedtem wyrobił emeryturę w MON-ie . Jest jak stary mebel nijak pasujący do obecnej rzeczywistości...i jednocześnie odbiera etat młodym dorabiając grubo na emeryturze, a pracę traktując jako synekurę . Ciekawe, czy prawdą jest , że w firmie która zakłada monitoring w całym Gdańsku pracuje jego synuś ...??? Resortowe dzieciątko , czy co ??

    • 40 6

    • Ale pierdyknołeś z rana donosik a jak niech wiedzą (1)

      .

      • 9 5

      • :)))

        • 7 2

    • Popieram! Urzędnik powinien być przejrzysty w 100%

      Nieuczciwość, nierzetelność dyskwalifikuje urzędasów.

      • 12 2

    • Pan Dyrektor Tadeusz Bukontt i jego królestwo. (1)

      Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego to królestwo którego Dyrektorem jest były oficer LWP Pan Tadeusz Bukontt. Pracują w nim w 90% emeryci LWP lub MO. To samo jest w Straży Miejskiej gdzie króluje Leszek Walczak-kadra kierownicza to emeryci oficerowie LWP. Po prostu towarzystwo wzajemnej adoracji.
      A skoro nie wierzycie proszę można sprawdzić:

      http://www.gdansk.pl/bip/prawo-lokalne?oswiadczenia-majatkowe=true

      Tadeusz Bukontt:
      rok 2013- emerytura MON-51.992 zł
      pensja Urząd Miejski 146.504,42 zł
      umowy zlecenia 1296 zł
      świadczenia socjalne 20 zł

      rok 2014- emerytura MON-53.871,90 zł
      pensja Urząd Miejski 120.139,77 zł
      świadczenia socjalne 70 zł

      rok 2015- emerytura MON-54.942,38 zł
      pensja Urząd Miejski 117,82,58 zł
      świadczenia socjalne 70 zł

      Leszek Walczak:
      rok 2013- emerytura MON- 25.646 zł
      pensja Urząd Miejski-145.594,71 zł

      rok 2014- emerytura MON- 26.727,91 zł
      pensja Urząd Miejski-143.018,92 zł

      rok 2015- emerytura MON- 27.241,58 zł
      pensja Urząd Miejski-147 891,88 zł

      Zróbcie lepiej ankietę ilu w Urzędzie Miejskim w Gdańsku i jemu podległych instytucjach pracuje byłych oficerów MON i MO.

      • 24 2

      • ja pier...le ładne pensyjki i emeryturki nic dziwnego że idolka "obrońców demokracji" stwierdziła że za 6 tysięcy to robi tylko idiota albo złodziej...

        • 16 2

  • po 15 latach siedzenia

    hemoroidy murowane

    • 12 5

  • A co z dyrektorkami, (5)

    które za łapówkę "załatwiały" mieszkania komunalne "potrzebującym" ?? Zakończyła się ta sprawa, a szef gdańskiego urzędu został wynagrodzony/obciążonym/ukarany ? Czy jak wszystko w Urzędzie zamieciono skrupulatnie pod dywan ?

    • 27 5

    • Panie dawno na wolności,chyba po tym jak zaczeły gadać prawdę komu ... (1)

      Nie po to robili rzutem na taśmę zmianę prawa o pięcioletnim przedawnieniu żeby teraz do pierdla iść.

      • 13 1

      • czyli

        dalej PO i gender ?

        • 2 1

    • zostały dyscyplinarnie przeniesione do innego wydziału (1)

      • 9 4

      • No jak się za takie przestępstwa przenosi ???

        a przecież ludzie w trudnych sytuacjach z małymi dziećmi mieszkają gdzieś po nowoportckich budach

        • 1 0

    • Pan v-e prezydent - dyrektor lokalówki

      Pan dyrektor lokalówki został "karnie" przeniesiony do spółki miejskiej od tramwajów i zapewne ma się dobrze.

      • 0 0

  • (5)

    Sekta KODu bedzie bronic sie do konca bo ci ludzie nic nie potrafia robic oprocz pierdzenie w stolki przez 8 godzin

    • 35 13

    • wypraszam sobie nie tylko siedzimy, często wychodzimy na papieroska

      • 11 2

    • Hola hola!!! Ogólnopolski komitet obrony Demokracji to nie urzędasy -! (3)

      To zwykli Polacy, którzy mają odrębne zdanie od miłośników Kaczora

      • 4 15

      • KOD to albo ludzie którzy mają dużo do stracenia- więc naturalnie walczą o swoje,

        albo tacy którzy dali sobie wmówić przez media różne głupoty... bezmózgich lemingów jednak nie brakuje.

        • 15 2

      • weź nie żartuj są tony fotek na których widać tych "zwykłych Polaków" - nawet tu na portalu wymskło się kto wodzuje tym marszom

        • 8 1

      • zwykly polak lis z gaza 90 tys. za odcinek...

        • 6 0

  • Należy to natychmiast zmienic ---powiedziała Pani Premier (3)

    postawic na młodych , jako przykład można podac nowego prezesa Orlenu, cha cha .
    nie mówiąc juz o członkach Jej rządu , którzy w 80 % mają juz wiek uprawniający do
    emerytury,

    • 15 15

    • Nie pisze się cha cha (2)

      tylko ha ha

      • 5 2

      • Ja smieje się cha cha , a nie ha ha . (1)

        i co mi zrobisz.

        • 3 5

        • To wydajesz dziwne dźwięki

          śmieje się - ha ha ha....

          • 3 1

  • (1)

    Wyznawcy KODu juz w pracy bo zaczelo sie minusowanie...

    • 24 13

    • Dzielny piesek prezesa już merda ogonkiem,

      żeby się swojemu panu przypodobać. Klikaj, PiSuarku, bo tylko do tego się nadajesz. Może wódz we własnej osobie wirtualnie pogłaska cię po psiej główce?

      • 5 11

  • .. (1)

    No to w końcu mowa o kierownikach czy dyrektorach?

    • 6 1

    • Dla ciemnego ludu to bez znaczenia. Ważne, że można wylać wiadro pomyj.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane