• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas zniknął, bo samochody blokowały autobusy

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem. Ul. Dmowskiego odzyskała prawy pas, który do niedawna na odcinku ok. 150-200 m był buspasem.

Kilka dni temu z ul. Dmowskiego zobacz na mapie Gdańska zniknęły znaki informujące kierowców o funkcjonującym tam buspasie. Jak się okazuje, o likwidację pasa przeznaczonego dla kierowców komunikacji miejskiej zabiegał sam ZTM. Zdaniem organizatora przewozów w Gdańsku kierowcy autobusów chętniej korzystali z lewego ogólnodostępnego pasa, bo na buspas ciągle wjeżdżały osobówki poszukujące w zatoczce wolnego miejsca postojowego.



Czy wytyczane w Trójmieście buspasy usprawniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej?

W poprzednim tygodniu informowaliśmy o nowym pomyśle drogowców, który ma usprawnić ruch autobusów komunikacji miejskiej na rondzie de La Salle. Wkrótce mają się tam pojawić buspasy, by pojazdy mogły płynnie opuszczać skrzyżowanie i bezpośrednio wjeżdżać do zatok autobusowych. O potrzebie podobnego rozwiązania pisaliśmy też w kontekście dojazdu w godzinach szczytu do Witomina w Gdyni.

Okazuje się jednak, że są też miejsca w Trójmieście, gdzie buspasy po kilku latach funkcjonowania są likwidowane. Tak jest w przypadku ul. Dmowskiego we Wrzeszczu między dworcem a al. Grunwaldzką.

Buspas powstał tam wiosną 2011 r. na wniosek ZTM. W czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom. Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas.

Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa. Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu.

  • Na jezdni pozostało jeszcze dawne oznakowanie, które na skutek likwidacji buspasa nie było odnawiane w ramach wiosennego malowania pasów.
  • W efekcie przed wjazdem na Grunwaldzką auta ustawiają się teraz w trzech rzędach - mimo że nadal obowiązują tam tylko dwa pasy.
  • Chodnik po drugiej stronie ulicy, gdzie obecnie piesi oczekują na zielone światło ma zostać przebudowany, by autobusy mogły wjeżdżać bezpośrednio na przystanek.
  • Nawet gdy nie ma korka na Dmowskiego, kierowcy miejskich autobusów wolą jeździć lewym pasem.


W końcu kilka tygodni temu do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęło pismo z ZTM z prośbą o likwidację buspasa.

- Obecnie buspas na ul. Dmowskiego nie jest respektowany przez kierowców samochodów osobowych, stąd zastanawiamy się, co można zrobić, żeby poprawić sytuację - przyznaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców łamiących przepisy. Podobnie było jesienią ubiegłego roku, gdy zawieszono przystanek autobusowy w Oliwie, bo kierowcy nielegalnie parkowali tam swoje auta.

Podobne zdanie jak ZTM ma też gdańska policja.

- W naszej ocenie buspas w tym miejscu nie spełniał swojej roli i nie przyczyniał się do poprawienia drożności ruchu dla autobusów i innych pojazdów uprawnionych do korzystania z tego pasa. Policja nie była zwolennikiem utworzenia wydzielonego pasa ruchu dla autobusów w tym miejscu - mówi Aleksandra Siewert, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Znak "pas ruchu dla autobusów" dotyczył bardzo krótkiego odcinka jezdni o długości około 150 metrów, gdzie jednak znajdują się jeszcze wyznaczone miejsca parkingowe po obu stronach jezdni, dwa wjazdy za zaplecza (podwórza) do przyległych posesji oraz skrzyżowanie z ulicą Brzozową.
Buspas wróci, ale w innej formie

Likwidacja buspasa może okazać się jednak tymczasowa. W planach drogowców i ZTM jest bowiem zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką i doprowadzenie buspasa na przystanek przy wieżowcu Olimp.

- Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które przy małym zakresie robót pozwoli na wydzielenie trzeciego pasa. Pas ten byłby przeznaczony dla autobusów. Zaczynałby się krótko przed skrzyżowaniem i kończyłby się w zatoce przystankowej przy "Olimpie", dzięki czemu autobusy miałyby ułatwiony przejazd przez to skrzyżowanie. Dziś zdarza się, że "utkną" pośrodku. Wniosek został już skierowany do komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego GZDiZ - dodaje Gołąb.
Zdaniem drogowców pomysł jest atrakcyjny, ale zakres robót w obrębie skrzyżowania z główną arterią Gdańska może okazać się nieco większy, niż się wydaje.

- Pod chodnikiem po drugiej stronie Grunwaldzkiej, gdzie w przyszłości miałby przebiegać nowy odcinek pasa dla autobusów, znajduje się duża komora techniczna. By autobusy mogły bezpośrednio wjeżdżać na przystanek, trzeba by przebudować to skrzyżowanie, a to może okazać się i czasochłonne, i kosztowne. Analizujemy, w jaki sposób można to przeprowadzić - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Wideo archiwalne

Opinie (287) 4 zablokowane

  • Skoro sam ZTM o tym zadecydował (46)

    To rzeczywiście musiało być coś na rzeczy - swoją drogą przejechane przez uliczki Wrzeszcza, w najbliższej okolicy ul. Dmowskiego w godzinach szczytu to prawdziwy dramat.

    • 93 9

    • wszystko przez blachosmrodziarzy-no bo przez kogo? (2)

      zaczynam was coraz bardziej nie lubić

      • 17 38

      • Jeszcze niech zlikwidują te głupie ograniczenia prędkości!

        • 3 9

      • Łańcuch nasmarowany?

        • 11 11

    • (38)

      Niestety efekt 500+

      • 15 12

      • (37)

        Efekt normalności - większość ludzi woli własny samochód od komunikacji miejskiej. Ale to jak widać trudno pojąć.

        • 22 17

        • (21)

          Tylko wsioki nie przyjeżdżajcie do centrum ....

          • 9 6

          • (20)

            To ze nie stać Cię na samochód nie oznacza, iż możesz kogoś obrażać.

            • 14 14

            • wracaj burżuju do Giżycka

              • 13 7

            • (7)

              Ale za to stać go na mieszkanie w mieście a nie na wiosce ;)

              • 5 2

              • Kawalerka w kamienicy z piecem kaflowym (2)

                • 7 5

              • widać że idiota, bo nawet nie wie że w kamienicach nie ma kawalerek (1)

                • 4 9

              • A to byś się bardzo zdziwił plebanie

                • 3 0

              • (3)

                Zapewne u mamusi i tatusia.

                • 4 3

              • (2)

                To i tak lepiej niż w mamusi i tatusia na wiosce z której codziennie musi ruszać w wyprawę do MJASTA

                • 3 3

              • Pomieszkaj kiedyś na wiosce (1)

                Może zmadrzejesz.
                Ps mam dom na wsi. Duży dom. Zmoczylbys się jak zobaczylbys co w nim mam. I czym jeżdżę.
                Nie stoję w korkach. Mam kontakt z czystym powietrzem. Wszystko co chce to mi przywioza.
                A ty szlifuj bruki, potomku robotników. Jak reszta tych co u mnie pracują.

                • 5 7

              • To co robisz na tym portalu? Idź sobie na mojawjoska peel

                • 4 2

            • czy istnieje ktokolwiek, kogo nie stac dzis na samochod? (4)

              Serio, argument ad d*pum. Samochod kosztuje od 500zl w gore. Nawet bezdomny jest w stanie juz wyzebrac na samochod :D

              Drodzy kierowcy - nie jestescie wyjatkowi, bo korzystacie z samochodu. Chyba, ze np. jest czyms wyjatkowym picie wody.

              • 8 0

              • (1)

                Kierowcy to obecnie najbardziej uciskana grupa społeczna, która jednocześnie przynosi największe dochody do budżetu państwa.

                • 6 5

              • biedni debile
                dają się
                i jeszcze chętnie rozchylają pośladki
                byle mieć furkę

                • 0 2

              • Za 500zł to raczej trudno coś kupić, ale już za 10 tys co owszem da się coś wybrać. Choć sens zakupu to powyżej 20-25 tys widzę.

                • 1 4

              • Kupić może każdy, utrzymać już nie

                Samo oc potrafi kosztować kilka tysięcy

                • 3 0

            • dziś każdego stać na samochód (5)

              więc chybiona uwaga,
              samochód już dawno nie jest oznaką niczego,
              byle kto może sobie szpachlowóz kupić i się tłuc po ciasnych uliczkach

              • 4 0

              • (4)

                tak kupić nie problem ale utrzymać - przegląd, OC, rejestracja też kosztują nie mówiąc o naprawach, cenach paliwa i ewentualnych mandatach

                • 0 1

              • poznasz po tym, że leje za piątaka i parkuje na trawniku (3)

                i myje swoje osiągnięcie życiowe pod blokiem
                a OC na pewno nieopłacone, z OC to w ramach dowcipu chyba pojechałeś

                zawsze się z takich śmieję, nie stać ich ani na żarówki,
                bo kierunkowskazy im nie działają,
                nie stać ich na wycieraczki, nie stać ich na myjnię,
                wolałbym jeździć autobusem hehe niż z siebie idiotę robić,
                potem to cudo techniki nie chce im odpalić i zalega miesiącami przed blokiem

                • 4 0

              • Takie sytuacje to chyba u ciebie na dzielnicy się dzieją

                • 0 3

              • Biedny zebraku pochwal się czym ty jeździsz i za ile lejesz? (1)

                Cxy jesteś z tych co nie potrzebują samochodu bo wola pedałować dla zdrowia?

                • 0 3

              • oho, widać trafiłem w sedno bo zabolało

                nie jeżdżę łowełem, mam inne rozrywki
                a auto mam milutkie, wygodniutkie i luksusowe,
                leję zawsze od rezerwy do pełna

                • 0 1

        • jakby większość jeździła swoim samochodem do nie wyjechałbyś spod własnej obory wiesniaku (5)

          • 13 4

          • Większość jeździ swoim samochodem idioto (4)

            Ty no nie jeździsz bo go nie masz

            • 2 16

            • większość ale chyba u ciebie na wiosce

              • 9 2

            • tak jak wiekszosc wybrala milosciwie panujacych :) (2)

              37% :D

              • 2 2

              • Kiedy demokracja nie jest po naszej myśli to jest wtedy zła, co??

                • 3 3

              • To sobie adekwatnie policz ile w takim układzie zdobyła PO

                • 0 2

        • łamanie przepisów = normalność? (4)

          • 12 2

          • niestety :(

            ale taki Polak bedzie wolal, ze wszyscy kradna, ze wszyscy z ukladu. Mentalnosc Kalego :(

            • 2 2

          • (2)

            Łamanie przepisów wymuszają bzdurne przepisy.

            • 1 3

            • typowa postwoswiecka popłuczyna mogła to napisać (1)

              buda antypolska gnido łamać sobie prawo do Moskwy

              • 2 0

              • Wjedź na miejsce parkingowe bez łamania prawa, czyli wjechania na buspas.

                • 0 2

        • jakiej normalności ? (3)

          to że Straż Miejska sobie nie radzi, to jest normalność. Nie przyjeżdżać samochodem do miasta. W normalanych krajach już zaczynają powoli wprowadzać zakaz wjazdu do centrum. Komunikacja, rower, taxi. Jak nie, to wracać na wieś !

          • 2 2

          • Od kiedy Wrzeszcz to centrum miasta?
            A w Gdańsku w tzw. centrum już dziś masz ograniczenia ruchu.

            Normalnością jest ruch samochodowy, a nie jakiś proponowane dziwolągi.

            • 2 1

          • Pisząc normalny kraj masz na myśli te w których (1)

            Araby wjeżdżają w ludzi ciężarówkami?

            • 0 2

            • niedawno Polak wjechał ciężarówką w rodzinę z dziećmi w UK

              zabił 3 osoby,
              o nim piszesz?

              • 1 0

    • Bo buspas wzdłuż parkingu pasuje jak nocnik na głowę.

      • 20 6

    • (2)

      Tam osobówki nie tylko szukają miejsc postojowych ale i skręcają w prawo w Grunwaldzką. Buss pass tam rzeczywiście nie miał sensu, ale za to można wykorzystać szeroką drogę (można wciąć się z 0,5m w parkint) i zrobić dodatkowy pass dla skręcajacych w prawo bedzie to z pożytkiem dla wszystkich i autobusów i osobówek. Koszt znikomy a miejsca wystarczy na dodatkowy pass.

      • 11 1

      • nie można bo tam jest pas dla rowerów (1)

        • 2 3

        • Wywalić pasy dla rowerów wciskanych na siłę w miejscach bez sensu jak ten byś pas

          • 3 3

  • po co w tym mieście istnieje Straż Miejska (13)

    skoro ciągle nie działa jak trzeba

    • 152 13

    • Po to aby karać niesfornie parkujących (1)

      np. pod szpitalami. Tam łatwiej o łup.

      • 19 8

      • Przepisów trzeba przestrzegać wszędzie, czy to pod szpitalem czy na buspasie.

        Jeśli masz je gdzieś, to potem płacisz. Proste!

        • 10 2

    • (4)

      SM nie ma uprawnienia do karania za jazdę buspasem, może to co najwyżej zgłosić na takich samych zasadach Policji co zwykły obywatel

      • 8 4

      • (3)

        Wystarczy ze policja ustawiala by sie tam kilka razy w miesiącu i nikt by nie wyjeżDżał

        • 7 3

        • uwierz że stali tam kilka dni (2)

          ale tylko pouczali bo byłby jęk że gnębią kierowców

          • 5 1

          • I to pokazuje kto jest najbardziej roszczeniową grupą...

            • 8 0

          • jak widac, niezbyt czesto skoro na filmiku tylu kierowcow bezczelnia lamie prawo

            • 1 0

    • Żeby utrzymać stanowisko kapelana tej jakże potrzebnej formacji. Chociaż np. w wojsku są czarni, a nie ma całych jednostek, którym kapelanują. Można? Można.

      • 3 4

    • A co ma straż miejska do buspasa?

      Nikt nie dał jej takich uprawnień, to nie rozlicza za buspas. Pojęcia nie masz, ale wypowiedzieć się musisz.

      • 3 2

    • A jak z dmowskiego w prawo w grunwaldzką skręcić...z lewego pasa?

      • 2 2

    • A jak trzeba?

      Jak powinna działać twoim zdaniem?

      • 2 0

    • (1)

      SM nie ma prawa zatrzymywać pojazdów mechanicznych i karać za wykroczenia inne niż złe parkowanie

      • 1 2

      • gwoli ścisłości, ma

        tych, którzy nie stosują się do zakazu ruchu w obu kierunkach

        • 1 0

  • (3)

    Ten buspas na Dmowskiego był zupełnie bezsensowny i chyba tylko na kartce papieru wyglądał dobrze a nie w realu.

    • 116 15

    • A cebulaki stale analizują czy sekundniki nad sygnalizacją są potrzebne

      • 10 3

    • Zgadza się

      Wiele osób o to zabiegało. Najgorzej mieli Ci, co chcieli jechać poprawnie i przy końcu buspasa zmienić pas na prawy by skręcić w Grunwaldzką,

      • 22 1

    • W realu też wyglął dobrze

      Niestety teraz mamy auchan i tam faktycznie już wyglądało to gorzej

      • 1 2

  • wspomniany dojazd do Witomina tragedia! nic z tym nie robią! ! (3)

    • 20 3

    • No właśnie, mieli zrobić jednokierunkową, (1)

      z góry na dół.

      • 3 0

      • Mają postawić płot za kładką na Chwarznieńskiej

        Skończą się korki

        • 1 0

    • nie przesadzaj z tą tragedią

      mieszkam na Witominie i codziennie jeżdżę do pracy
      i tragedii nie ma,
      a jak wyjedziesz około 7:10 rano to jest zupełny luz we wszystkich kierunkach

      • 0 0

  • To kolejny już przypadek, gdy ZTM podejmuje decyzję mającą wpływ na funkcjonowanie komunikacji miejskiej pod wpływem kierowców (2)

    Paranoja. To jest jakaś zaraza. Jak nie rozjadą zieleńca, jak nie zawlaszczą chodnika na parking, to wygonią autobusy z buspasa.
    Albo rozbijają się na Słowackiego i obwodnicy hurtowo.
    Kiedy w końcu ktoś się weźmie za tych anarchistów i piratów drogowych i skróci smycz?

    • 89 60

    • W tym przypadku, likwidacja buspasa jest racjonalna. Dotyczyła ona odcinka około 200 m. W tym miejscu, po prawej stronie buspasa jest ciąg miejsc postojowych oraz dwa wjazdy w boczne ulice. Próba zaparkowania z zewnętrznego pasa kończyła się jego blokadą i czekaniem aż pojazdy na buspasie zwolnią miejsce. Buspas wywoływał więcej problemów niż wynikało z niego korzyści.

      • 35 2

    • Te, pieniacz, poluzuj se lejce, założ kaganiec.

      • 11 15

  • Gdzie wydzielone pasy dla rowerów??? (18)

    • 32 80

    • (14)

      Na Dmowskiego?
      Po co on tam był?

      • 12 6

      • żeby dojechać do Jaśkowej Doliny (13)

        • 5 4

        • (12)

          Klonowa/Grunwaldzka/Jaśkowa Dolina - można dojechać bez problemu. Tylko trzeba chcieć..

          • 9 7

          • Samochodem zamiast Grunwaldzką (5)

            też możesz jechać Hynka

            ten pas dla rowerów by się tam przydał, korzystałem kilkukrotnie

            • 7 9

            • (4)

              Mi by się przydał dodatkowy pas dla samochodu bo korzystałem wielokrotnie z Dmowskiego.
              Garstka rowerzystów nie może blokować normalnego ruchu samochodów.

              • 13 10

              • ty lepiej siedź w Baninie i krów pilnuj a nie do miasta się pchasz (3)

                • 13 4

              • (2)

                I po co bzdury wypisujesz. Od zawsze mieszkam w Gdańsku, potrafię się po mieście poruszać każdym środkiem transportu i nie musze mieć specjalnych pasów rowerowych aby rowerem pojechać po Dmowskiego.

                • 10 4

              • nie kłam, nie masz roweru, masz stara honde civic na blachach NKE (1)

                • 6 3

              • Założymy się, planuję jechać rowerem pomiędzy 18 a 19 we Wrzeszczu. Fakt mój rower jest jakby srebrny

                • 3 1

          • jak idioto chcesz wjechać z Grunwaldzkiej w Jaśkowską jak i tak musisz ustawić się na Dmowskiego do jazdy na wprost (5)

            • 7 3

            • (4)

              Masz z tym problem?

              • 2 2

              • mam problem że taki niedorozwój jak ty udziela się w kwestiach o których nie ma pojęcia (3)

                • 5 2

              • (2)

                O czym nie mam pojęcia?
                O jeździe rowerem po Gdańsku w normalnym ruchu ulicznym?

                Bawią mnie jedynie wpisy krzykliwych rowerzystów, którzy jak nie ma pasa/ścieżki dla rowerów nie potrafią sobie poradzić i albo rozjeżdżają pieszych na chodnikach, albo trolują po różnych forach internetowych bo rowerem nie pojada.

                • 6 8

              • Rower to ty w Decathlonie widziałeś głąbie. (1)

                • 5 3

              • Acha

                • 3 3

    • Po co? Masz przejazd przez Klonową do ścieżki na Grunwaldzkiej, więcej nie potrzeba.

      • 9 8

    • zapytaj króla budynia władcy rowerowj stolicy polski

      • 3 5

    • Na Dmowskiego nie musi być. Na Grunwaldzkiej jest ścieżka

      • 5 3

  • Wytyczanie buspasow na istniejących wąskich ulicach to pomyłka (12)

    Takie pasy powinny być brane pod uwagę już na etapie projektowania nowych ulic a nie istniejących. Ponadto autobusy powinny mieć możliwość jazdy torowiskiem. To znacznie tańsze rozwiązanie niż budowa przystanków autobusowych obok istniejących już tramwajowych. Po co je dublować?

    • 93 22

    • Wprost przeciwnie - na wąskiej uliczce nie ma miejsca na luksusowe du...owożenie 1d... per pojazd (10)

      Tutaj sens mają właśnie autobusy, komunikacja MIEJSKA, komunikacja ZBIOROWA

      • 10 24

      • przestań pieprzyć, passata b4 można kupić już za 900 zł (1)

        • 8 3

        • i stad wlasnie korki

          i oddawanie jeszcze wiekszej czesci miasta samochodom nie pomoze.

          • 3 1

      • (7)

        Nie masz racji - wciskanie autobusów w wąskie uliczki źle się skończy, jak widać na Dmowskiego.
        Oczywiście można metodą komuny administracyjnie zakazać mieszkańcom i gościom używania samochodów, ale czy to jest metoda?

        • 16 4

        • jezdnia która ma 8m szerokości to według idioty wąska uliczka (6)

          skąd ty debilu tu przypełzłeś?

          • 4 11

          • (5)

            Zapraszam na Dmowskiego - zobaczysz w czym jest tutaj problem i dlaczego trzeba raz jeszcze przemyśleć jak przeorganizować ruch autobusów w tej części miasta.

            • 10 2

            • widzę Dmowskiego z okna, za dużo blachosmrodów ciśnie popołudniem do swoich tanich domeczków (4)

              • 4 11

              • (3)

                Skoro nie wychodzisz z domu... Inni wolą jednak aktywne zawodowe i rodzinne życie.
                I stać ich na samochód.

                • 7 2

              • Golf III to nie jest samochód - przyjmij to do wiadomości. (2)

                • 9 2

              • on ma Golfa II a III od kumpla pożycza jak na podryw do Kartuz Jedzie

                • 6 0

              • Każdy sądzi po sobie. Skoro nawet na taki pojazd Cię nie stać i siedzisz w tym oknie - i tak bywa.

                • 0 1

    • każda droga o dwóch pasach powinna obowiązkowo mieć buspas

      Każda ulica na której funkcjonuje komunikacja autobusowa, jeśli ma dwa pasy do jazdy w jednym kierunku, to obowiązkowo jeden z nich powinien być buspasem

      • 2 2

  • Kolejny idiotyczny pomysł ztm

    • 16 29

  • Wiele odcinków BUSpasów jest nie przemyślanych, dobrze że chociaż tu zlikwidowano ewidentną głupotę

    • 66 13

  • "pozdrowienia" dla kierowców busów LATOCHA z Malborka i Sztumu (2)

    Ci to mają wszędzie buspas, idoici.

    • 23 5

    • (1)

      latocha jest z tczewa

      • 5 0

      • ale jeździ po ww wioskach i robi trzodę na ulicy.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane