Gry dla 6 osób. Niektóre retro. Jak uprawiać sport i dostosować się do ograniczeń?

11 maja 2020, 7:00
ras., jag.
Najnowszy artukuł na ten temat

Asseco Arka Gdynia na kwarantannie. Jeden z koszykarzy zakażony SARS-Cov-2

Uprawianie sportu i rekreacji na otwartych obiektach jest obecnie dozwolone w grupach do co najwyżej sześciu osób. To problem w wielu dyscyplinach zespołowych. Jednak nie trzeba jedynie zmniejszać liczebność drużyn, by przestrzegać przepisów. Można wrócić do gier retro, które niegdyś cieszyły się dużą popularnością bądź wykorzystać odmiany plażowe, które z reguły zakładają mniejszą liczbę grających. Jeśli macie jeszcze inne propozycje, dzielcie się nimi w opiniach pod artykułem.



Zajęcia i treningi sportowe online. Gdzie i jak się zapisać, ile to kosztuje?



1. Jedno dotknięcie piłki



Mecze 3 na 3 nie należą do ulubionych form rywalizacji bywalców piłkarskich boisk. Gra w mniejszym gronie również może być jednak znakomitą rozgrywką. Z pomocą przychodzi klasyczna gierka "Warszawa", w zależności od regionu zwana również "Chińczykiem", "Jednym podaniem", "Jedynką" czy grą w "Niemca".

To gra podwórkowa z czasów, gdy o obecnych "Orlikach" można było jedynie pomarzyć, a do gry wystarczył choćby trzepak w roli bramki. Do rozgrywki wystarczyły zaledwie trzy osoby, ale mogło ich być więcej.

Zasady różniły się w zależności od podwórka, ale podstawowe były mniej więcej takie:
  • gramy na jedną bramkę, aby zdobyć ustaloną liczbę goli
  • w danej akcji każdy może dotknąć piłkę tylko raz (chyba że piłkę utrzymuje w powietrzu), a o dodatkowe dotknięcie należy mieć zgodę bramkarza
  • niecelny strzał oznacza zmianę na bramce - między słupki wchodzi ten, kto nie trafił
  • gdy zdobyty zostaje ostatni gol, osoba pełniąca w tym momencie rolę bramkarza musi bronić rzuty karne
  • każdy wpuszczony karny oznacza karę, czyli "rozstrzeliwanie" - bramkarz staje tyłem do strzelca, a ten z bliskiej odległości celuje w jego pośladki  
  • niecelne zagranie głową, piętką lub przewrotką ratuje przed stanięciem na bramce


2. Koszykówka uliczna



Dyscyplina, która w formie 3 na 3 doczekała się miana olimpijskiej i w tym roku miała zadebiutować na igrzyskach w Tokio (przełożonych na kolejny rok przez pandemię).
  • gra toczy się najczęściej do 21 punktów, ale można wybrać dowolny limit punktowy lub grać na czas
  • można grać w mniej licznych składach - 2 na 2 lub 1 na 1
  • można grać na jeden kosz, przy czym przy każdym przechwycie piłki należy wyjść za określoną strefę, aby zacząć akcję ofensywną


Duże boiska czy małe, ćwiczyć może tyle samo osób. Czy tak powinno być?



3. Siatkówka plażowa



Siatkówka rozgrywana w formie 2 na 2 na piaszczystym boisku na plaży. Można ją przenieść z powodzeniem na otwarte obiekty sportowe, na których obowiązuje ograniczenie do sześciu osób. Zasady jak w klasycznej siatkówce, z kilkoma istotnymi różnicami:

  • set rozgrywany jest do 21 pkt, wygrana drużyna musi posiadać 2 pkt przewagi i set trwa do momentu, aż któraś taką osiągnie
  • gra toczy się do dwóch wygranych setów, przy stanie 1:1 trzecia partia rozgrywana jest do 15 pkt
  • w secie po zdobyciu siedmiu kolejnych punktów następuje zmiana stron boiska
  • nie ma błędu ustawienia zawodników i błędu rotacji, każdy może podejmować dowolne decyzje


4. Badminton



Gra polegająca na przebijaniu nad siatką lotki za pomocą rakietek. Do gry 1 na 1 lub 2 na 2 wystarczy płaski teren z rozwieszoną siatką lub sznurkiem. Uchodzi za jedną z najszybszych gier na świecie

  • wyznacza się plac gry z liniami bocznymi i końcowymi, ale można z tego zrezygnować i przyjąć, że wymagane jest jedynie posłanie lotki nad siatką bez zmieszczenia jej w określonym polu
  • klasyczny mecz składa się z setów rozgrywanych do 21 punktów
  • wymagana jest przewaga 2 pkt, od stanu 20:20 rozpoczyna się gra na przewagę do 2 punktów, przy czym seta ostatecznie kończy dobicie do 30 pkt


Czy siłownie i fitness kluby można otworzyć szybciej?



5. Ringo



Popularna za czasów PRL gra podwórkowa przypominająca nieco 11siatkówkę, tyle że zamiast piłki wykorzystująca gumowe koło o średnicy ok 15-20 cm, zamiast odbijania stosująca rzuty i chwyty. Siatkę mógł zastępować trzepak czy nawet sznurek z rozwieszonym praniem.

  • gra polega na rzucaniu i łapaniu gumowego koła, tzw. ringo
  • rzut jest ściśle określony - następuje od ciała, w płaskim ułożeniu ringo, nadając mu nadgarstkiem ruch obrotowy
  • jeśli ringo upadło na ziemię po stronie danej drużyny, jej przeciwnik zdobywa punkt
  • gra się do ustalonej liczby punktów


6. Koszykarska "świnia"



Gra koszykarska polegająca na kopiowaniu celnych rzutów. Wystarczy zaledwie dwóch graczy, choć ich liczba może być większa. Pierwszy gracz rzuca z dowolnej pozycji. Jeśli trafi, kolejny musi to powtórzyć. Jeśli to zrobi, wybiera kolejne miejsce, z którego będzie rzucał. Jeśli nikt nie powtórzy celnego rzutu za pierwszym razem, pierwszy gracz wyznacza miejsce następnego rzutu.

  • za każdą nieudaną próbę powtórzenia celnego rzutu pudłujący łapię jedną literkę - kolejno "ś", "w", "i", "n", "i" oraz "a"
  • ten, kto pierwszy złapie cały wyraz "świnia", odpada z gry
  • zwycięża ten, kto zostanie bez całego wyrazu
  • krótsza wersja gry to "koń"
  • rozgrywkę można wydłużać, układając dłuższe słowo


7. Koszykówka - gra w króla



Gra polega na oddawaniu rzutów do kosza z linii rzutów wolnych oraz tzw. trumny, czyli pola trzech sekund. Może grać dowolna liczba osób.

Zaczynamy od ustawienia się w szeregu na linii wolnych. Pierwszy rzuca ten, który jest pierwszy w szeregu. To on jest "królem". Jeśli trafi, rzuca dalej. Jeśli nie, rzut przechodzi na drugiego. Jeśli on trafi, przechodzi na pierwsze miejsce i rzuca dalej. Jeśli nie trafi w piłkę, prawo do rzutu otrzymuje trzeci w szeregu itd.

Grę można było wzbogacić o element dobijania po niecelnym rzucie. To prawo należało tylko do króla. Jeśli król dobił celnie, rzucająca osoba przechodziła na koniec szeregu. Jeśli nie trafił dobitki, zostawała na swoim miejscu.

Można było też wprowadzić karę, czyli gdy ktoś rzucił tak, że piłka nawet nie dotknęła tablicy ani obręczy kosza, to automatycznie taka osoba spadała na ostatnie miejsce w szeregu.

I tak można było grać aż do znudzenia.

Można też urozmaicić grę o eliminowanie zawodników. Wówczas w obrębie trumny można wyznaczyć jeszcze dwa punkty w różnej odległości od kosza. Jeśli osoba, która była na końcu szeregu linii wolnych, nie trafiła, a król dobił, to przechodziła na pierwszą linię w trumnie. Jeśli znów nie trafiła, a król dobił, przechodziła na linię najbliższą kosza. Jeśli i tutaj król dobił jej rzut, taka osoba kończyła grę.

8. Dwa ognie



Grają dwie drużyny, każda na swoim polu, można wykorzystać na przykład plac gry do siatkówki, ale bez siatki. Chodzi o to, by tak rzucić piłką, aby trafić w nią przeciwnika. Trafiony kończy grę. Jeśli nikt nie został trafiony, rzut przechodzi na drugą drużynę. Wygrywa ta drużyna, która wyeliminuje z gry wszystkich rywali.

W wersji na większą liczbę grających można utrudnić grę w ten sposób, że jedna osoba z drużyny staje za linią końcową pola przeciwnika. Wtedy można rzucać w przeciwnika z dwóch stron. Piłka przechodzi na drugą drużynę tylko wówczas, gdy zostanie złapana przez jednego z zawodników przeciwnej drużyny. Zasady eliminacji pozostają bez zmian. Z tą tylko różnicą, że gdy wyeliminowani zostają wszyscy zawodnicy z pola, to na pole wchodzi ta osoba, która początkowo była za linią końcową pola przeciwnika.

9. Plażowa piłka ręczna 3 na 3



Plażowa wersja szczypiorniaka rozgrywana jest w mniejszych składach. Zasady meczu są podobne jak w klasycznej odmianie, przy czym bramki zdobyte po rzucie z obrotem w powietrzu liczone są podwójnie. Można grać na czas po dwie określone połowy lub do konkretnego wyniku.

10. Rugby plażowe 3 na 3



Uproszczona wersja gry, w której należy zanieść jajowatą piłkę w pole punktowe przeciwnika. Piłkę można podawać do tyłu, w tej odmianie niedozwolone jest jej kopanie. Gra jest pozbawiona także młynów i podwyższeń. Przyłożenie jest warte jeden punkt. Wygrywa ten, kto zdobędzie więcej przyłożeń.
Jak najbardziej lubisz uprawiać sport?
38%

w pojedynkę

20%

w małych grupach

6%

w dużych zespołach

12%

każda z podanych form mi odpowiada

24%

to zależy od tego, na jaki rodzaj aktywności się decyduję

zakończona

łącznie głosów: 102

ras., jag.