Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi

9 kwietnia 2021, 7:00
Damian Konwent

Sopot, Gdańsk i Gdynia pracują nad wyznaczaniem miejsc do parkowania miejskich hulajnóg elektrycznych "na minuty". Są obszary Trójmiasta, w których takie istnieją już od pewnego czasu. W najbliższych miesiącach ich liczba jeszcze wzrośnie.



Kalendarz imprez sportowych



Elektryczne hulajnogi "na minuty" parkowane gdzie popadnie to obrazek, który dziś już nikogo w Trójmieście nie dziwi. W tym roku wprowadzone mają zostać regulacje, które uporządkują tę kwestię.

Na terenie Sopotu powstają specjalne miejsca, które posłużą do parkowania pojazdów. Obecnie jest ich 25, a ponadto hulajnogi można zostawiać również przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.

Na hulajnodze max. 20 km/h



Takie porozumienie miasta z większością operatorów, firmami Quick, Bolt i Lime, zostało wypracowane jesienią. Kolejne dotyczy Tier, operatora rozpoczynającego działalność w Sopocie.

- Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia. Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm, ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Hulajnogi porzucone na ścieżce rowerowej i chodniku.


Operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/h w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ul. Bohaterów Monte Cassino jest wyłączony z parkowania hulajnóg, a operatorzy będą przestawiać źle zaparkowane pojazdy w ciągu dwóch godzin od otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.

Nowe przepisy dla hulajnóg



Porozumienie reguluje także mniej istotne dla użytkowników kwestie, jak dzielenie się statystykami podróży, co pozwoli na lepsze planowanie infrastruktury w mieście, oraz informowanie użytkowników o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze.

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



Rozrzucone hulajnogi na ul. Kuśnierskiej w Gdańsku.


Podobne regulacje wprowadzane są w Gdańsku. W wielu miejscach wyznaczone są do tego specjalne obszary, które służą do parkowania. Prace są w toku, a w całości mają zostać dokończone niebawem.

- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówił jakiś czas temu Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim.

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg



Z kolei w Gdyni podobne rozmowy z operatorami w tej kwestii prowadzone są już od stycznia ubiegłego roku. Udało się stworzyć wiele dobrych rozwiązań, które pozwalają znaleźć porozumienie na zasadach partnerskich.

- Do końca przyszłego tygodnia planujemy podpisanie pierwszego porozumienia dotyczącego kwestii m.in. parkowania hulajnóg na terenie Gdyni. W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój "hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jak korzystać z miejskich hulajnóg?


W tym przypadku specjalne parkingi również mają być wyznaczane możliwie blisko stojaków rowerów, ale nie ingerujących w ich przestrzeń.

- Przestrzeń w centrum jest ograniczona, a naszym celem jest jej efektywne wykorzystywanie, dlatego miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Docelowo, jako samorząd widzimy konieczność zapewnienia, w strefach płatnego parkowania kilkuprocentowego udziału miejsc dla lokalizacji na nich bezpłatnych parkingów pod hulajnogi i rowery - tłumaczy wiceprezydent Gdyni.
Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:

  • Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady).
  • Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym - należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie.
  • Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać.
  • Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych - a jeśli tych nie ma w pobliżu - na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących.
  • Widząc leżącą hulajnogę, podnieś ją - ktoś może się o nią przewrócić.
  • Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.
Gdzie parkujesz hulajnogi "na minuty"?
8%

na wyznaczonych parkingach, jeśli się da

3%

na stacjach rowerowych

14%

gdzie popadnie

75%

nie korzystam z hulajnóg "na minuty"

zakończona

łącznie głosów: 574

Opinie wybrane


wszystkie opinie (86)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.