Parkour dla dzieci. Praktyczny zestaw ćwiczeń

6 maja 2020, 7:00
Damian Konwent
Najnowszy artukuł na ten temat

Aplikacje dla biegaczy. Jaką wybrać?

Parkour dla dzieci - ćwiczenia na równowagę

Ostatnie tygodnie mogły ograniczyć aktywność fizyczną dzieci, ale dzięki ćwiczeniom Michała Betchera z Movement Areny będą mogły przyswoić zwinność czy równowagę. Do wykonaniu treningu potrzebni są również rodzice, dzięki czemu zajęcia parkour mogą stać się formą rozrywki.



Parkour polega na jak najszybszym i jak najefektywniejszym dotarciu z punktu A do punktu B. W czasie biegu pokonujemy przeszkody zamiast je omijać. Wykorzystujemy do tego odpowiednie techniki i sekwencje ruchów, zachowując przy tym równowagę i bezpieczeństwo. To, jakich technik użyjemy, zależy od nas, jednak kluczowym elementem jest zachowanie równowagi.

Movement Arenę w Gdańsku tworzą wyłącznie osoby cechujące się pasją do parkour, akrobatyki, kalisteniki, rolek czy tańca. Michał Betcher to jeden z trenerów, który ułożył prosty zestaw ćwiczeń, które pomogą dzieciom w nauczeniu zachowywania równowagi.

Jak trenować pływanie na lądzie? Praktyczny zestaw ćwiczeń



Rozgrzewka - "twister"



W pokoju należy rozłożyć przedmioty w różnych kolorach. Zabawa polega na tym, że różnymi częściami ciała dotykamy wspomniane przedmioty. W tym ćwiczeniu pomóc mogą rodzice, którzy mogą wywoływać komendy jak, np. ręka na różowy, ręka na niebieski, noga na zielone, ręka na czarny. Następnie można pójść o krok dalej i wykorzystać inne części ciała, jak: łokcie, głowę, kolana, pośladki itd.

Ćwiczenia, które pozwolą wrócić do windsurfingu





Następna część rozgrzewki będzie analogicznie podobna. W tym przypadku rodzice mogą wywoływać komendy, pod którymi kryją się figury: "mostek", "placek" i "drzewo". Dzieci mogą skakać obunóż lub na jednej z nich, biegać, chodzić na "czworaka" po pokoju i w momencie wywołanego hasła muszą zatrzymać się i zademonstrować jedną z figur.

Ćwiczenia na kręgosłup dla pracujących przy biurku i nie tylko





Trening na równowagę



Każdy pokój ma ściany, a te doskonale posłużą w wytrenowaniu równowagi. Trzeba poruszać się jak najbliższej niej tak, aby "nie odpadać". Dziecko może wyobrazić sobie, że jest na wielkiej górze, a ćwiczenie należy wykonać przodem i tyłem do ściany.

Trening całego ciała w parach





Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie swojej równowagi na określonym odcinku. Do tego należy ustawić kijek obok dywanu, na szerokość stopy. Dziecko musi pokonać ten dystans tak, aby się nie wywrócić, dostawiając krok po kroku, a następnie stopa po stopie, tzw "tip-topy", oczywiście w przód i tył. Następnie powtarzamy ćwiczenie, jednak tym razem już na palcach. Ważne, by głowę i wzrok kierować przed siebie, a nie na stopy.

Domowy trening na rozruch





Następnym krokiem będzie sprawdzenie równowagi w miejscu. Nie ruszamy kijka, którego używaliśmy w poprzednich zadaniach. Stajemy między nim a dywanem, podnosimy jedną nogę i schodzimy w dół, na tyle, ile możemy. Wracamy do pozycji wyjściowej i zmieniamy nogę. Takie ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.

Trening z rollerem, czyli samodzielny masaż





Ćwiczenie można sobie nieco utrudnić. Należy ustawić przeszkodę, najlepiej miękką, o którą nie będzie można się potknąć, jak np. roller. Zaczynamy od "tip-topów" z podnoszeniem stóp do góry. Kolejnym zadaniem będzie przeskoczenie przeszkody obunóż i wylądowanie po jej drugiej stronie tak, aby się nie wywrócić. Ćwiczenie można powtórzyć kilka razy.

Trening z gumami oporowymi





Następnie stajemy w naszej "ścieżce" między dywanem a kijkiem, ale bokiem. Stojąc na palcach staramy się zejść na dół, a następnie wyprostować do pozycji wyjściowej. Minuta takiego ćwiczenia pozwoli wypracować dzieciom dużo stabilniejszą pozycję.