stat

Rusz się! Jakub Popławski zaprasza na treningi Biegam Bo Lubię

25 kwietnia 2019, 7:00
Rafał Sumowski

Jakub Popławski już piąty rok prowadzi zajęcia Biegam Bo Lubię przy Stadionie Energa Gdańsk. Ich uczestnicy spotykają się do sobotę o godz. 9:30 od kwietnia do listopada. Udział jest bezpłatny. - Udało nam się wypracować taką formułę zajęć, która będzie przystępna dla amatora, ale również wymagająca dla profesjonalisty. Pracujemy nie tylko nad biegiem, ale całym ciałem - mówi instruktor. To kolejny bohater cyklu "Rusz się!". Ostatnio pisaliśmy o Sylwi Rogiewicz a za dwa tygodnie przedstawimy Karinę Kocieniewską, która prowadzi zajęcia z tańca na wózkach.



Sprawdź wszystkich bohaterów cyklu



Biegam Bo Lubię do ogólnopolska inicjatywa bezpłatnych treningów dla biegaczy - od rodzin z dziećmi przez amatorów po maratończyków. W Gdańsku mają dwie lokalizacje. Co sobotę o godz. 9:30 treningi odbywają się na stadionie lekkoatletycznym AWFiS Gdańsk przy ul. Górskiego oraz przy Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska.

W tej drugiej lokalizacji zajęcia piąty rok prowadzi Jakub Popławski. To trener personalny z 10-letnim doświadczeniem. W przeszłości trenował kickboxing, a obecnie crossfit. W biegowe zajęcia stara się wplatać elementy tej drugiej dyscypliny.

- Spotykamy się na trawniku koło Fun Areny zobacz na mapie Gdańska, przy parkingu P5 od przystanku tramwajowego. Zajęcia są dla wszystkich, przychodzą amatorzy, rodziny z dziećmi, seniorzy oraz maratończycy. Udało nam się wypracować taką formułę zajęć, która będzie przystępna dla amatora, ale również wymagająca dla profesjonalisty - mówi Popławski.
Każde zajęcia rozpoczynają się od półgodzinnej rozgrzewki. Zawiera ona elementy crossfitu z naciskiem na rozwój funkcji przydatnych przy bieganiu. Następnie uczestnicy biegają dookoła stadionu lub w jego wnętrzu, dookoła murawy przez ok. 40-45 min. W zależności od pogody zazwyczaj grupa liczy od 15 do 30 osób. Pozwala to na dobry kontakt z trenerem i indywidualne porady.

- Początkujący przebiegną 3 km, a najlepsi prawie 10 km. Ostatni kwadrans to z reguły ćwiczenia wzmacniające brzuch i rozciąganie - wyjaśnia instruktor.
Prowadząc treningi Popławski stara się także edukować podopiecznych na temat tego, jak bardzo i dlaczego ważna jest praca nie tylko nad techniką biegową, ale i całymi grupami mięśniowymi.

- Podczas biegu wykorzystujemy nasze kończyny tylko w niewielkim zakresie ruchu. Zauważyłem, że wiele osób które biega, skupia się tylko na bieganiu. Siła, mobilność spada drastycznie, pojawiają się często bóle w odcinku lędźwiowym. Trenując całe ciało, możemy jeszcze skuteczniej biegać i czerpać z tego sportu więcej przyjemności. Na zajęciach Biegam Bo Lubię, uczę właśnie ćwiczeń, które można potem robić w ciągu tygodnia - tłumaczy Jakub.
Popławski uświadamia też początkujących biegaczy, jak radzić sobie z najczęstszymi problemami na starcie biegowej przygody.

- Przeciętny Kowalski najczęściej zaczyna od biegania zbyt wysokim tempem. Ma problem z dobraniem prędkości biegu, w związku z czym już po krótkim czasie wypluwa płuca. Drugim problemem jest zbyt duża intensywność treningów w okresie adaptacji, co przekłada się na kontuzje i zniechęcenie. Z początkującymi biegaczami pracuję nad odpowiednim tempem biegu, postawą oraz adaptacją organizmu, aby mogli biegać bezpiecznie i z przyjemnością, natomiast u zaawansowanych biegaczy, rozwijamy siłę, skoczność, dynamikę. Dużym zainteresowaniem cieszą się biegi ekstremalne, nasze ćwiczenia również przygotowują to tego rodzaju wyzwań - wyjaśnia trener Biegam Bo Lubię.
W CYKLU "RUSZ SIĘ!" PRZEDSTAWIAMY ANIMATORÓW ORAZ ICH ZAJĘCIA, W KTÓRYCH MOŻNA BRAĆ UDZIAŁ CYKLICZNIE, NA OGÓŁ BEZPŁATNIE