Sopockie szlaki spacerowe

14 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat)
Wędrujemy i z kijkami nordic-walking i bez, jak kto lubi Wędrujemy i z kijkami nordic-walking i bez, jak kto lubi

Sopockie szlaki spacerowe swą tradycją sięgają czasów kurortu Jana Jerzego Haffnera. Obecnie jest ich sześć: szlak wiewiórek, saren, dzików, zajęcy, lisów oraz mew. Pięć z nich znajduje się na terenie lasów graniczących z miastem od zachodu. Jeden biegnie wzdłuż morskiego brzegu. Dziś podzielimy się z Wami opisem oraz wrażeniami z wędrówki, którą ułożyliśmy na podstawie kilku szlaków spacerowych Sopotu oraz innych, które również biegną przez nasze lasy. Pętla, którą zrealizowaliśmy liczyła ponad 12 km, a pokonaliśmy ją zaledwie w dwie i pół godziny.

Sopockie szlaki Spacerowe Sopockie szlaki Spacerowe

Oznakowanie sopockich szlaków spacerowych:

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym mamy wiele szlaków pieszych, od krótkich, jakimi są na przykład sopockie szlaki spacerowe, po długodystansowe jak chociażby szlak Skarszewski, czy też Wzgórz Szybmarskich. Szlaki turystyki pieszej PTTK są znakowane w jednolity sposób na terenie całego kraju. Dotyczy to zarówno terenów nizinnych jak i górskich. System ten wyróżnia zasada stosowania jako oznacznika szlaku jednego z pięciu kolorów podstawowych czyli czerwonego, żółtego, niebieskiego, zielonego lub czarnego. Kolor szlaku nie ma nic wspólnego z jego trudnością, to nie trasy narciarskie ! Najbardziej znany i charakterystyczny element systemu to znak podstawowy, którym jest poziomy prostokąt, wypełniony trzema jednakowej wielkości poziomymi paskami, zewnętrznymi białymi i środkowym w kolorze szlaku.

UWAGA: W sopockich szlakach pieszych zamiast obwódki białej stosuje się żółtą.

Przebieg sopockich szlaków spacerowych w skrócie:

1. szlak WIEWIÓREK - biały, długość 4 km
Sanatorium Leśnik - Wielka Gwiazda - Stara Droga Kacka - Mała Gwiazda - Glinna Góra (Sępie Wzgórze) - rezerwat Starodrzew Zajęczego Wzgórza - Stadion Sopockiego Klubu Lekkoatletycznego (ul.Wybickiego)

2. szlak DZIKÓW - czarny, długość 5,7 km
Przylesie (ul.23 Marca) - Dolina Gołębiewska - Wielka Gwiazda - Długa Dolina - Dolina Kamiennego Potoku - Brodwino (centrum handlowe)

3. szlak ZAJĘCY - czerwony, długość 9,5 km
Brodwino (centrum handlowe) - Długa Dolina - Gręzowo - Droga Nadleśniczych- Stawowie (Gdańsk, ul.Czyżewskiego)

4. szlak LISÓW - brązowy, długość 9,5 km
Kamienny Potok SKM - ul. Małopolska - kościół pw. Zesłania Ducha Świętego - Brodzino - Rysie Wzgórze - ul. Okrężna - Wzniesienie Strzelecki - Wzgórze Olimpijskie - Łysa Góra - Mała Gwiazda - Glinna Góra (Sępie Wzgórze) - Dąb Esperantystów -Świemirowo (ul. Smolna)

5. szlak SAREN - niebieski, długość 4 km
Osiedle Mickiewicza (ul.Żeromskiego) - Mała Gwiazda - Dolina Świemirowska - Dąb Esperantystów - Świemirowo (ul.Smolna)

6. szlak MEW - zielony, długość 5 km
Kamienny Potok (Al.Niepodległości) - wąwóz potoku Swelinia - Park Północny - ul. Powstańców Warszawy - ul.Haffnera - grodzisko - ul.Wosia Budzysza - ul.Powstańców Warszawy - Plac Zdrojowy - ul.Parkowa - ul.Poniatowskiego - Al.Wojska Polskiego - Zdrój Świętego Wojciecha

Więcej na ten temat w artykule pt. "Rekreacyjnie po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym.

Przykładowa pętla, którą się wybraliśmy i wrażenia z wędrówki:

Dystans: +/- 12 km

Czas przejścia: 156 minut

Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy od Parku Północnego w Sopocie, gdzie nieco wcześniej zaparkowaliśmy auta. Stąd udaliśmy się w kierunku Gdyni deptakiem wzdłuż pasa nadmorskiego, jednak tuż za potokiem Swelini wspięliśmy się na stromy brzeg doliny i kontynuowaliśmy marsz wzdłuż płynącej w głębokim wąwozie rzeki. Potok Swelini, o którym mowa zwany był niegdyś Granicznym, gdyż w tym oko miejscu w okresie międzywojennym znajdowała się granica między Polską a Wolnym Miastem Gdańskiem. Nieco wyżej słychać już główną arterię naszej aglomeracji, czyli al. Niepodległości. Żeby przedostać się do lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego trzeba niestety przedostać się na drugą stronę ulicy oraz torów kolejowych.

Kierując się na dawny Tor Motocrossowy, a obecnie jeden z największych w naszym kraju park przygody pozostawiamy z tyłu ostatnie osiedla i znowu zagłębiamy się w lesie. Po lewej stronie znowu słychać szum Potoku Swelini, który przez pewien czas jest wyznacznikiem naszej drogi. Za mostkiem, na którym spotykamy oznakowany kolorem czerwonym szlak Wejherowski warto przeprawić się na drugą stronę potoku i udać się w górę wzdłuż granicy rezerwatu "Łęgi nad Swelinią" aż po źródliska potoku.

Na szlaku Zajęcy ostatnie podrygi zimy Na szlaku Zajęcy ostatnie podrygi zimy

Mniej więcej w miejscu źródła Swelini odbijamy w lewo i wędrujemy w kierunku ul. Sopockiej, docierając po drodze na szlak Dzików, oznakowany kolorem czarnym. Po drodze dołącza również szlak Kartuski, który jak sama nazwa wskazuje wiedzie do Kartuz. Niespełna 200 metrów dalej oba szlaki krzyżują się z oznakowanym na czerwono szlakiem Zajęcy, w towarzystwie którego podążamy dalej. Od wspomnianego skrzyżowania po Leśniczówkę Gołębiewo szlak wiedzie tzw. Długim Gruntem, wzdłuż którego rosną ciekawe gatunki drzew stanowiące pomniki przyrody. Szlak kluczy wśród malowniczych pagórków, miejscami odsłaniając swe niemalże dzikie tereny. Po drodze mijamy masę drobnych oczek wodnych, które mienią się różnymi odcieniami zieleni i resztkami zalegającego śniegu.

Mniej więcej na pół km od leśniczówki szlak Zajęcy skręca pod kątem 90 stopni w lewo i dociera do przedłużenia asfaltowej drogi ul. Mikołaja Reja. Tu zataczamy pętlę odbijając w drogę, którędy wiedzie inny sopocki szlak spacerowy - szlak Dzików i kierujemy się nim ku Wielkiej Gwieździe, gdzie podobno od 1895 roku do marca 1945 znajdowała się duża leśna restauracja. Dziś miejsce to jest charakterystycznym punktem szczególnie dla turystów uprawiających różne formy aktywności, albowiem krzyżują się tu różne szlaki piesze: m.in. sopockie szlaki spacerowe, długodystansowe szlaki PTTK oraz trasy rowerowe.

Z Wielkiej Gwiazdy, w dalszą drogę udajemy się szlakiem Wiewiórek, którym docieramy do kolejnej krzyżówki szlaków zwanej Małą Gwiazdą. Tu z kolei odbijamy w dół, powoli kierując się ku cywilizacji. oznakowanym na brązowo szlakiem Lisów oraz czarnym szlakiem pieszym Wzgórz Szymbarskich. Po drodze jednak mamy jeszcze do zaliczenia Łysą Górę.

Ostatnim odcinkiem naszej wędrówki jest zejście przez Wzgórze Olimpijskie nad Morskie Oko, gdzie kończymy naszą wędrówkę na gorącej herbacie w góralskiej chacie, która znajduje sie w pobliżu jeziorka.

Sopockie szlaki spacerowe na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przemierzają liczne wzgórza, jednak pokonanie ich nie jest specjalnie trudne. Pokonanie najdłuższych spacerowym tempem może zająć co po najwyżej trzy godziny. Na większość szlaków udać się można z kijami do "nordic walking". Kije pomogą nam nawet na węższych ścieżkach chociażby w utrzymaniu równowagi i sprawią, że będziemy czuli się znacznie pewniej niż w przypadku tradycyjnego trekkingu.

• Trójmiejski PK jest pełen ciekawych miejsc
  • Rozlewiska w pasie nadmorskim
  • Dolina Potoku Swelini
  • Szlaki wiodą raz dolinami, raz pną się ku koronie lasu
  • w drodze do Wielkiej Gwiazdy
  • Tempo dopasowujemy do większości
  • Z tym Panem jeszcze nikt nigdy się nie zgubił
  • Dołącz do GR3miasto, to nic nie kosztuje
  • Skrzyżowanie szlaków przy Małej Gwieździe

Wędrówkę prowadzili:
Krzysztof Kochanowicz & Piotr Bartoszewicz [GR3miasto]

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając dział aktywnego trójmiasta lub rowerowy portalu Trojmiasto.pl bądź też wpisując się na listę sympatyków naszej grupy. Jeśli chcesz być na bieżąco informowany co organizujemy, napisz do nas e-mail: gr3miasto@gmail.com

• Dziękuję za to opracowanie!

Właśnie zastanawialiśmy się z mężem dlaczego niektóre szlaki piesze są oznakowane sygnaturami na białym tle a inne na żółtym. Teraz już wszystko jest jasne.
    ps. świetne macie wycieczki i opracowania! Niejednokrotnie braliśmy z nich przykład. Jeśli czas pozwoli dołączymy na kolejne Wasze wypady! Do zobaczenia więc na szlaku.

• lasy oliwskie (1)

nie ma jakichs tam lasów sopockich co najwyzej sopocki las komunalny a zaniedługo cmentarz

• Lasy Oliwskie to nie to samo co lasy oliwskie

...tak samo można powiedzieć o innych, albo w formie nazwy własnej, albo nie. Więc z tą poprawnością nie zawsze wiadomo.

• A może by tak przejść cały 46 km szlak Trójmiejski ? (1)

ciągnący się z Gdańska po Gdynię ?

• Świetny pomysł...

...oczywiście szlak Trójmiejski, zwany niegdyś "Wzgórzami Trójmiasta" lub koroną Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego również mamy na naszej liście. Najpierw jednak chcemy trochę się rozchodzić na krótszych odcinkach. W najbliższym czasie planujemy zrobić Szlak Kartuski na terenie Trójmiejskiego PK oraz przez Jar Raduni, następnie udać się wokół Wyspy Sobieszewskiej i na deser wyruszyć szlakiem Trójmiejskim. To wszystko jednak w przerwie od rowerów i spływów kajakowych.
      ps. Będzie czas, będzie rada ;) Do zobaczenia na szlaku !

Święta Wielkanocne nad morzem - atrakcje dla całej rodziny

zajęcia rekreacyjne

Konopna Noc Saunowa!

spotkanie, morsowanie, trening

Aktywne Świętowanie - Wielkanoc 2024

w plenerze, zajęcia rekreacyjne, sporty ekstremalne