Trening na siedząco? To możliwie w saunie

21 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 6 lat)
Marcin Dajos
Najnowszy artukuł na ten temat Ciekawe zajęcia w klubach fitness
Tak wyglądają zajęcia w saunie.


Aktywność fizyczna siedząc? Okazuje się, że także w taki sposób możemy zaliczyć jednostkę treningową, a do tego dobrze wpłynąć na przemianę materii, skórę i zahartować organizm. Kluby fitness to od dłuższego czasu nie tylko sale do ćwiczeń, ale również strefy relaksu, gdzie także odbywają się zajęcia. Na takowe wybraliśmy się do sauny.



Wyprawa do sauny nie wymaga większych przygotowań - wystarczą klapki i ręcznik. O ile możemy spotkać zajęcia fitness, na których się nie spocimy, to idąc do sauny trzeba przygotować się na to, że będzie gorąco.

ZOBACZ GDZIE W TRÓJMIEŚCIE ZNAJDZIESZ SAUNY

Temperatura dochodzi tam nawet do 100 stopni Celsjusza. Ale jesteśmy w stanie zaaplikować tam naszemu organizmowi taki wysiłek, jaki da jednostka treningowa. I to bez poruszania się. Sauny znajdziemy obecnie praktycznie w każdym klubie fitness. Nie wszędzie jednak odbywają się w nich zajęcia aromaterapii. Na takowe trafiliśmy do Good Luck Club.

ZOBACZ ĆWICZENIA NA EKSTREMALNY WYCISK

- Spotkania w stylu seans aromaterapii w saunie wyglądają tak, że o danej godzinie rozpoczynamy wejściem do sauny określonej grupy osób. Poprzez odpowiednie działanie na kamienie, jak polewanie je wodą ze specjalnym aromatem, zwiększamy wilgotność w pomieszczeniu, do tego wykonuje się określone ruchy ręcznikiem czy wachlarzem. Wszystko to wpływa na zwiększoną odczuwalność temperatury - tłumaczy Florian Kuncewicz, trener personalny, który prowadzi takie zajęcia.

Temperatura jest naprawdę wysoka. Jedni zakrywają twarz, aby nie wdychać zbyt mocno gorącego powietrza. Inni z satysfakcją czekają na podmuchy. Ale po co to wszystko?

SPRAWDŹ FITNESS NA KTÓRYM SIĘ NIE SPOCISZ

- Działanie saun na organizm ludzki jest wielorakie. Nieco przyspiesza ona przemianę materii, której uboczne produkty wydalamy z potem. Powoduje również, że hartujemy ciało. Poprzez kąpiel gorącą, czyli pobyt w saunie najpierw się rozgrzewamy, a następnie, już po wyjściu, staramy się schłodzić poprzez kąpiel zimną, która odbywa się za pośrednictwem prysznica. Można się również natrzeć lodem. W ten sposób przyzwyczajamy ciało do zmian temperatury, hartujemy układ krążenia - tłumaczy Kuncewicz.

Skóra w saunie rozgrzewa się do temperatury 42 stopni Celsjusza, a organizm o stopień wyżej. Powodujemy, że wpada on w stan gorączki i zaczyna produkować ciałka odpornościowe. A to wpływa później na nasze zdrowie. Dlatego też w takich zajęciach możemy uczestniczyć tak zimą, jak i latem, gdy tylko podczas dużego upału jesteśmy w stanie doprowadzić ciało do takiej temperatury.

- W saunie odpoczywa także dusza, łatwiej nawiązuje się kontakty. Każdy jest w niej równy, a jedynym atrybutem, który powinno się mieć, jest ręcznik. Do tego mamy specjalną muzykę relaksacyjną również pozwalającą się wyciszyć - dodaje Kuncewicz.

Zajęcia, które prowadzi, zaczynają się o godz. 21. Składają się z dwóch-trzech sesji w saunie po 10-15 min, a następnie równie długiego odpoczynku. Do tego, w trakcie regeneracji podawane są zmrożone owoce czy zimne napoje. Całe zajęcia można nawet zaliczyć do jednostki treningowej. Poza olejkami i wachlarzem czasami urozmaicane są lodem, a w sezonie letnim nawet pokrzywami używanymi podczas zajęć.

- Po ośmiu godzinach pracy w banku jest to idealne miejsce, żeby odpocząć. Uczestniczymy w seansach zapachowych, zimą wychodzimy po nich na śnieg, czy też czasami wskakujemy do groty z lodem. A do tego można się trochę zmęczyć - mówi Piotr, uczestnik zajęć.

- Z kolegą traktujemy to jako świetny moment na to, aby schować telefony komórkowe, psychicznie odpocząć i nabrać sił przed kolejnym dniem pracy. Florian zawsze dobierze odpowiedni olejek, zagai przemiłą rozmową. A to także wpływa na relaks - dodaje Adrian.

Ale czy na takie zajęcia warto iść po wcześniejszym pojawieniu się na treningu siłowym czy wytrzymałościowym?

- Są dwie szkoły. Przy amatorskim uprawianiu sportu nie ma większego znaczenia, czy wchodzimy do sauny po treningu, czy bez niego. Natomiast jeżeli ktoś zajmuje się sportem profesjonalnie, to najnowsze teorie mówią, że szczególnie przy treningu siłowym sauna potrafi w pewnym stopniu znieść jego efekty. Natomiast przy treningu wytrzymałościowym nie jest przeciwwskazaniem - odpowiada Kuncewicz.

Na koniec warto jednak pamiętać o przeciwwskazaniach.

- Sauna niestety nie jest dla wszystkich. Przebywanie w niej wykluczają choroby układu krążenia, silne choroby wirusowe czy skóry. Oczywiście także przy zaawansowanej ciąży nie jest wskazane przebywanie w saunie - kończy trener z Good Luck Club.

Zobacz fitness, na którym się nie spocisz.
Co sądzisz o zajęciach aromaterapii w saunie?
51%

świetna sprawa, polecam

17%

nie korzystałem/am, ale chętnie spróbuję

24%

w saunie wolę przebywać sam/a, tylko wtedy się relaksuję

8%

nie chodzę do sauny

zakończona

łącznie głosów: 82

Opinie (36) 3 zablokowane

  • "Wyprawa do sauny nie wymaga większych przygotowań - wystarczą klapki i ręcznik." (6)

    Nie zgodzę się. Obserwując polskie sauny zauważam, że niezbędnym wyposażeniem saunowicza są: srebrny/złoty łancuch na szyi, mokre kąpielówy do kolan i piersiówka z wódeczką. Mile widziane wąsy i zegarek z bransoletą.

    • 24 21

    • Wąs

      Ciekawe że opisałeś właśnie siebie....

      • 5 3

    • sauny są narciarskie

      bo kapielówy-stylonówy mają zwykle nartę w środku. koniecznie obcisłe, żeby ptactwo nie dało dyla. bo jak potem żonie wytłumaczyć takie straty w sprzęcie :)

      ludzie - jak wchodzita do sałny to bierzta tusz, zdejmujta nachy i siadajta na ręczniku! ! !

      • 6 0

    • a byłeś kiedyś w środku, czy tylko obserwujesz z zewnatrz ??

      z tym łańcuchem to przesadziłeś, bo metal szybko się nagrzewa (jeśli nie dotyka stale do ciała) i później oparzenie gotowe, podobnie z piersiówką - komu smakuje ciepła wódka ??

      • 5 2

    • Korposzczurki bankowcy i wszystko jasne ale jak widac to jest niewygodne bo cenzura działa (1)

      Kto inny moze wymyslec takie bzdury jak trening w saunie na siedząco. Aha i jak widac nadal nie mają pojęcia o prawdziwej saunie dalekowschodniej

      • 4 2

      • Prawdziwa sauna to chyba północna?

        • 1 0

    • to chyba trafiasz na rosjan i ukraincow heheh

      czasem tez przychodza zydzi rowniez obwiesznei jak choinka

      • 2 0

  • Ja wchodzę do saun tylko w skarpetkach i ciemnych okularach.

    • 15 2

  • Good Luck Club - nie polecam (3)

    Mało aktywni trenerzy, którzy np. na części siłowej zazwyczaj siedzą w internecie, do tego niekorzystne wielomiesięczne umowy i brak przejrzystych zasad - wyciągają numer telefonu, a potem co chwilę dzwonią z ofertami jak jehowi.

    • 17 6

    • Umowy na 12 m-cy.

      Niestety....

      • 3 3

    • I bardzo dobrze, ze ciebie tam nie ma. Do GLC chodzą pozytywni ludzie z klasą, a nie marudy jak ty. A umowa na 12 mcy? To jest KLUB, więc umowa jest standardem. Coraz częściej można spotkac takie rozwiązania.

      • 6 8

    • mało aktywni trenerzy?

      ja mam inne zdanie, wielokrotnie korzystałem z opcji pomocy trenera i wiem, ze czasami siedzą przy kompie, żeby układać treningi a nie żeby na fejsie np siedzieć. . A żeby nie zrobić tego na odpierdziel - układanie

      ja mam inne zdanie, wielokrotnie korzystałem z opcji pomocy trenera i wiem, ze czasami siedzą przy kompie, żeby układać treningi a nie żeby na fejsie np siedzieć. . A żeby nie zrobić tego na odpierdziel - układanie treningów - trzeba chwilkę poświęcić czasu, żeby osoby, której ten trening jest układany nie zrobiła sobie krzywdy. ceny karnetów / umów? no cóż jeśli decydujesz się na klub fitness ( w którym większości istnieją już umowy) akceptujesz wszystkie minusy, ale i dużo plusów. Więc przestań narzekać i zacznij trenować, a nie patrzysz na to co inni robią. Patrz na siebie. Pozdrawiam

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.