Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy

29 września 2020, 10:00
Wioletta Kakowska-Mehring
aktualizacja:12:05 (2 października 2020)

Główne uzbrojenie ORP Ślązaka, czyli armata Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, już wymaga naprawy, choć jednostka zaledwie rok temu trafiła do służby. Okręt z racji na długi czas budowy, czyli aż 18 lat, stał się symbolem nieudanych inwestycji wojskowych i realizacji stoczniowych. Czyżby to nie koniec kłopotów?



AKTUALIZACJA, godz. 12.05: Otrzymaliśmy odpowiedź 3. Flotylli Okrętów.

- Korweta patrolowa ORP Ślązak przed wejściem do służby w Marynarce Wojennej RP przechodziła wielomiesięczne intensywne  próby zdawczo - odbiorcze, w związku z czym mechanizmy główne oraz pomocnicze a także uzbrojenie były intensywnie eksploatowane, co przyspieszyło konieczność przeprowadzenia przeglądów półrocznego i rocznego armaty. Zgodnie z dokumentacją techniczną dostarczoną przez producenta tj. firmę "Leonardo" armata wymaga przeprowadzenia przeglądów okresowych. Zakres prac i wykaz podzespołów  podlegających sprawdzeniu został zawarty w przedmiotowej dokumentacji. Należy zaznaczyć, że przetarg został ogłoszony przede wszystkim na przegląd armaty, a nie na jej naprawę a sygnalizowane prace dodatkowe zawarte w "Wykazie prac naprawczych", wynikają z intensywnego procesu eksploatacji w trudnych warunkach morskich - cz.p.o. kpt. mar. Anna Sech, rzecznik prasowy 3. Flotylli Okrętów.


- 24 września Komenda Portu Wojennego w Gdyni ogłosiła postępowanie przetargowe w sprawie przeglądu i naprawy armaty Leonardo Super Rapid kalibru 76 mm, która stanowi główne uzbrojenie ORP Ślązak. Zainteresowane podmioty mają czas na składanie wniosków do 30 września bieżącego roku - wyśledził branżowy portal ZBiAM.pl, czyli Zespół Badań i Analiz Militarnych.

Czy tylko zrzutka uratuje polską flotę?



Armata została zakupiona od spółki OTO Melara należącej do włoskiego koncernu zbrojeniowego Leonardo. Według informacji opublikowanych w zamówieniu wykonawca ma dokonać pełnego serwisu oraz przeprowadzić naprawę prawego ramienia wahliwego, które może być niesprawne ze względu na problemy z synchronizacją z bębnem ładowarki. Prace mają także objąć kontrolę wskaźników zatkania filtra w układzie hydraulicznym, kontrolę węża elastycznego, urządzenia nastawczego zapalnika zbliżeniowego, obrotu bębna ładowarki czy sprawdzenie przyczyn braku wyrównania układu współosiowości. W postępowaniu pada kwota 482 tys. euro, czyli niecałe 2 mln zł.

- Co ciekawe, realizacja powyższej usługi nie została wpisana w umowę na dostawę części zamiennych i narzędzi specjalistycznych, która została zawarta w sierpniu pomiędzy 1. Regionalną Bazą Logistyczną oraz firmą Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. - zauważa portal ZBiAM.pl. Kontrakt opiewa na kwotę 38 mln zł.

ORP Ślązak wszedł do służby. Uroczystość w Gdyni



Przypomnijmy, że Ślązak to kontynuacja projektu budowy korwety wielozadaniowej Gawron. W 2012 roku uznano, że prawie gotowy kadłub Gawrona będzie podstawą do budowy okrętu patrolowego Ślązak. Niezbędne prace, dostosowujące kadłub do nowego projektu, bez zintegrowanego systemu walk, wyceniono na 115,91 mln zł, a koszt całkowity na 1,16 mld zł. Do marca 2018 roku, czyli podpisania umowy nabycia SMW przez PGZ Stocznię Wojenną, koszty budowy okrętu wyniosły już 1,171 mld zł. Jednostka trafiła do służby w listopadzie ub. roku. Weszła w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



O usterkę, naprawę i stanowisko w tej sprawie zapytaliśmy rzecznika Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.