Barka Zourite buduje wiadukt morski

29 stycznia 2017 (artykuł sprzed 4 lat)
Wioletta Kakowska-Mehring
Najnowszy artukuł na ten temat Crist buduje okręty dla Belgów i Holendrów

Barka Zourite realizuje kluczową część inwestycji, czyli posadawia elementy autostrady na dnie morza.


Barka Zourite zbudowana przez gdyńską stocznię Crist już pracuje przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Ta specjalistyczna barka samopodnośna jest pierwszym tego typu obiektem na świecie i kluczowym dla tej inwestycji.



Specjalistyczna barka samopodnośna została zbudowana na zlecenie Bouygues Travaux Publics. Jednostka NB105 nazwana z francuskiego Zourite (ośmiornica) powstała w 400 dni. Została przekazana armatorowi w marcu ub. roku.

Teraz Zourite pracuje przy budowie najdłuższego i najdroższego francuskiego wiaduktu morskiego. Jednostka działa wokół wyspy Reunion (stanowiącej zamorski departament Francji) położonej na Oceanie Indyjskim. Wyspa ta charakteryzuje się niebezpieczną, ulegającą erozji linią brzegową. Autostrada będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy w każdym kierunku i zastąpi istniejącą drogę zbudowaną na lądzie. Wiadukt ma mieć długość 5,4 km, z czego aż 48 z 50 podpór ma znajdować się w morzu.

Barka Zourite realizuje kluczową część inwestycji, czyli posadawia elementy autostrady na dnie morza. 95 proc. elementów konstrukcji jest przygotowywanych na lądzie, a potem właśnie dzięki barce można je transportować i usadawiać na dnie morskim.

Zourite to barka o wielkości czterech pełnowymiarowych kortów tenisowych - ma 106,5 m długości i 49 m szerokości. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali. Została ona wyposażona m.in. w dwie suwnice bramowe - każda z nich o udźwigu 2400 t i rozpiętości 30 m. Jest to aktualnie największy dźwig zainstalowany na statku

Budowa barki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Gdyńska stocznia rywalizowała o ten kontrakt z kilkunastoma stoczniami, w ostatecznej w rywalizacji zdeklasowała stocznie z Dubaju i Korei.

Barka Zourite w doku stoczni Crist.

Opinie (19) 4 zablokowane

  • Brawo Crist

    Brawo My

    • 34 1

  • Fajna (3)

    Brawo brawo crist tylko szkoda że nadal jest tam kołchoz syf a majstrowie jak święte krowy a no I załoga to Ukrajncy w 70% smutek I żal nie ma się czym szczycić

    • 23 14

    • (2)

      Ale bhp na najwyższym poziomie.

      • 4 3

      • Raczej 16 kortów

        ..Tak mniej więcej wychodzi...

        • 0 1

      • lola

        chyba w Offshore, a nie w samym Crist

        • 0 0

  • Starasznie długo christ przeciąga terminy płatności faktur......

    • 5 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.