• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baza promowa i Polferries na sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku. Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku.

Resort skarbu znów chce sprzedać Polską Żeglugę Bałtycką. We wtorek na stronie internetowej ministerstwa ukazało się ogłoszenie. Jest to już trzeci próba sprzedaży kołobrzeskiego armatora, znanego bardziej jako marka Polferries, a mieszkańcom Trójmiasta kojarzącego się z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji.



Resort skarbu wystosował zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki PŻB. Termin składania pisemnych odpowiedzi upływa 22 sierpnia tego roku. "Resort zaprasza do nabycia maksymalnie pakietu 9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda, w tym 4 916 230 sztuk akcji imiennych zwykłych serii A, 2 100 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii B oraz 2 500 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii C, należących do Skarbu Państwa, stanowiących 91,64 proc. kapitału zakładowego spółki PŻB" - głosi komunikat.

Do Skarbu Państwa należy 100 proc. akcji PŻB. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do 15 proc. walorów przedsiębiorstwa. Negocjacje z inwestorami mają dotyczyć głównie ceny za sprzedawany pakiet akcji.

Polska Żegluga Bałtycka przewozi promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku, portu handlowego w Kołobrzegu oraz sieci Morskich Biur Podróży.

To już trzecia próba sprzedaży przedsiębiorstwa. Podczas ostatniej blisko kupna był duński armator DFDS. Prywatyzacja zakończyła się jednak fiaskiem, a Ministerstwo Skarbu Państwa nie wyjaśniło przyczyn przerwania procesu sprzedaży. PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty.

Ostatnio mówiło się, że potencjalnym nabywcą mogłaby być szwedzka Stena Line. - Nie jesteśmy zainteresowani kupnem PŻB. Na razie jesteśmy zaangażowani w działania w innych obszarach. Ostatnio wprowadziliśmy dwa nowe statki na linii Gdynia - Karlskrona - powiedziała jednak Agnieszka Zembrzycka - Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska Sp. z o.o.

Polska Żegluga Bałtycka powołana została do życia 31 stycznia 1976 roku, jako wielozakładowe przedsiębiorstwo morskie, które miało zajmować się przewozami pasażersko - turystycznymi na morzu, usługami hotelowo - gastronomicznymi, turystycznymi i rozrywkowymi, morską, przybrzeżną i śródlądową żeglugą towarową, przeładunkami w małych portach morskich w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce, Łebie, obsługą agencyjną przedstawionych powyżej zadań, a także działalnością budowlaną i remontową.

Firma przez 35 lat swojej działalności PŻB eksploatowała wiele promów, na wielu liniach, m.in. "Gryf", "Wilanów", "Skandynawię, "Pomeranię", "Silesię" czy "Rogalin". W szczytowym okresie rozwoju linii promowych PŻB, czyli w 1989 roku, firma eksploatowała linie: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde, Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Ronne oraz Helsinki - Visby. W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych.

Dziś PŻB dysponuje jedynie trzema jednostkami pasażersko-samochodowymi obsługującymi linie promowe pomiędzy Polską a Skandynawią: m/f "Scandinavia" i m/v "Baltivia" na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji oraz m/f "Wawel" na linii Świnoujście - Ystad w Szwecji. Armator niedawno sprzedał prom "Pomerania", który kursował na linii do Kopenhagi, zwolniono też z pracy około 50 pracowników lądowych. Marynarze zatrudnieni w PŻB musieli przejść na kontrakty. Dziś w PŻB pracuje 480 osób.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (44) 2 zablokowane

  • bzdura

    PZB "Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku" chyba było bo obecnie ten terminal jest własnością ZMPG

    • 7 3

  • Pani Wioletto skąd te dane? (2)

    "W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych"

    • 5 5

    • Chodzi o rok 1990

      "W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych."

      • 4 0

    • Autorka jest młodą osobą i nie wie, że Oxelesund był portem węglowym, w którym musieli wysiadać pasażerowie z Polski.

      • 2 0

  • (3)

    a ja polecam wycieczkę polfferisem Pomerania ze Świnoujścia na Bornholm i z powrotem

    • 9 1

    • tylko po co z powrotem?

      .

      • 2 0

    • Pomerania juz sprzedana:)

      • 0 0

    • Sprzedana....i to od jakiegoś roku......

      • 0 0

  • jako gratis do PŻB proponuje tuska z budyniem..

    wszyscy chętni kupcy ruszą ławą za taką okazją...

    • 13 11

  • (1)

    i dobrze, rupiecie trzeba sprzedawać )
    rozumiem, ze chca kupic nowa jednostke ?

    • 2 8

    • czytaj dokładnie

      Czytaj dokładnie.....sprzedają całą spółkę.....a nie pojedyńcze promy....

      • 0 0

  • no to sie zaczyna rozprzedawanie teog co jeszcze ma wartosc (3)

    brawo brawo

    • 19 8

    • jaką to ma wartość?

      nikt nie chce kupić, statki się starzeją, związki zawodowe rządzą.

      • 3 1

    • obyś na tym musiał pływać

      Co za to durne gadanie? PŻB powstało z myślą o sowieckich desantach na Skandynawię i tak ta firma cały czas funkcjonuje.

      • 1 2

    • nie zaczyna, tylkojuż się kończy...

      • 1 0

  • Taaa najlepiej sprzedac cala Polske (3)

    • 18 11

    • a co wolisz żeby matoły dalej traciły pieniadze,twoje pieniadze (2)

      zarzad,dyrekcja bierze konkretna kase za nic nie robienie w takich panstwowych trupach,ewentualnie jest zmieniana z kazdymi wyborami.
      Ja rozumiem ze tesknisz za komuną ale pomyśl troche i nie cytuj durnego Radia Maryja

      • 4 1

      • Każdy kto krytykuje wyprzedaż Polski za czapkę śliwek tęskni za komuną i słucha Radia ? (1)

        • 1 3

        • za czapke śliwek

          nie za czapke śliwek debilu tylko za ponad 95mln zł ("9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda"). czytanie tekstu ze zrozumieniem sie kłania. jak masz tyle to możesz kupić i zarządzać po swojemu. jak nie masz to poproś tadzia - on ma na pewno

          • 0 0

  • a może by tak jakaś ankieta na temat prywatyzacji...?

    gołym okiem widać, chodzi o zakończenie kadencji sejmu i środki na odprawy dla (p)osłów.

    • 8 3

  • i kupimy kajaki ..................kapitanie tusk.....

    • 5 5

  • SPRZEDAJCIE wszystko co mozna!!!! Polsce sie nie oplaca a dunczyka bedzie sie oplacac??? (5)

    wciskanie kitu ludzia jak moze sie nie oplacac trzymanie tej lini promowej skoro jest tylu chetnych ze sa problemy z rezerwacja na rejsy??? kolejna rzecz ktora te zlodzieje chca sprzedac i zniszczyc w kraju!!!! skoro sie nie oplaca polsce to czemu by sie mialo oplacac innemu armatorowi np. dfds czy stenie? to jest pomsta do nieba!!! nie dlugo bedziemy sprzedani jako narod polski!!!!

    • 20 6

    • do monalisy (2)

      nie wiem czy jestes glupia czy slepa: "PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty. "

      • 3 3

      • Czy jest możliwa taka prywatyzacja, żeby PŻB pozostaław polskich rękach i płaciła podatki w Polsce ? (1)

        Pytanie retoryczne

        • 2 0

        • oczywiście, że jest. 90 mln PLN i jest twoje.

          na pewno płaciłbyś podatki w Polsce :-)

          • 2 0

    • powtarzam po raz kolejny,lepiej zeby mial to przedsiebiorczy dunczyk

      niz cwaniak i len Polak,nie oszukujmy się,jak wygląda podejscie do pracy na panstwowym widac na firmach Barei,w urzedach do tej pory,na wiejskiej.Czyli nikomu sie nie spieszy,kawka na stole,40 pracownic a 5 kas czynnych.

      • 2 1

    • prawda

      Co za to durne gadanie? PŻB powstało z myślą o sowieckich desantach na Skandynawię i tak ta firma cały czas funkcjonuje.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku...

Najczęściej czytane