• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Branża morska coraz ważniejsza dla gospodarki kraju

erka
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. Na zdjęciu laureaci, organizatorzy Forum oraz goście specjalni.
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Statuetki nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin, Andrzej Wojtkiewicz i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Jerzy Litwin.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski i Piotr Soyka. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Andrzej Rutkowski.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski i Piotr Soyka.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Adam Ruszkowski. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Laureaci nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej. 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Uczestnicy Forum Gospodarki Morskiej.  09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Robert Ruszkowski 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia
  • Panel dyskusyjny Porty Morskie 09.10.2015 Pomorski Park Naukowo Technologiczny Gdynia

Gospodarka Morska - filar polskiej przedsiębiorczości, była głównym tematem zakończonego w piątek Forum Gospodarki Morskiej. Forum to od 2015 roku nowa nazwa gdyńskiego wydarzenia znanego wcześniej jako Międzynarodowe Forum Gospodarcze w Gdyni. Forum miało w tym roku formę otwartych paneli dyskusyjnych, w które zaangażowani byli praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy. Wręczono też nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska.



Jak oceniasz polską gospodarkę morską?

Zagadnienia poruszane podczas Forum skoncentrowane zostały bezpośrednio na kwestiach związanych z konkurencyjnością sektora oraz na perspektywach, jakie stwarza efektywne wykorzystanie potencjału tkwiącego w naszym regionie. Gościem specjalnym Forum była prof. dr hab. Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Uczestnicy tegorocznego Forum mogli też wziąć udział w czterech panelach: "Przemysły Morskie", "Porty Morskie", "Logistyka Morska", oraz "Ship Management".

Motto panelu "Przemysły Morskie", brzmiało "Siłą sektora są nie tylko duże firmy". Uczestnicy panelu skupili się na kondycji polskiego przemysłu okrętowego, przewadze konkurencyjnej firm odnoszących sukcesy na rynkach europejskich i światowych, a także istotnych czynnikach budowania sukcesu przemysłów morskich w Polsce. Liderem panelu jest Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB oraz dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Podczas panelu "Porty Morskie" rozmowy dotyczyły głównie czynników wspierających, a także hamujących rozwój polskich portów morskich. Głównymi zagadnieniami były problemy aktualnej sytuacji w portach morskich oraz w ich otoczeniu gospodarczym, prawnym, politycznym i ekonomicznym. Liderem panelu był Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia.

W trakcie panelu "Logistyka Morska", którego liderem był Marek Tarczyński, przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Turystyki, poruszone zostały m.in. tematy odnoszące się do perspektyw rozwoju portów morskich, akumulacji kapitału w łańcuchu usług logistycznych oraz globalizacji systemów informacyjnych.

Istotnymi zagadnieniami panelu "Ship Management" były kwestie związanie z rozwojem tej działalności w Polsce, wyzwaniami oraz korzyściami płynącymi dla gospodarki i rynku pracy. Liderem Panelu był Piotr Masny, członek zarządu Polskiego Związku Zarządców Statków.

- Dzięki tym dorocznym spotkaniom możemy porozmawiać o rzeczach ważnych dla naszej branży. Cieszymy się z coraz większego zainteresowania i wsparcia dla branży morskiej ze strony rządowej. Jednak to przede wszystkim w firmach musi być chęć do zmian i aktywnego działania na rynku. Jak pokazuje Forum jest coraz więcej powodów do zadowolenia i nagradzania kolejnych firm. Powstaje coraz więcej statków i produktów, które zasługują na wyróżnienie - stwierdził Piotr Soyka, prezes remontowa Holding.
W 2015 roku odbyła się już trzecia edycja wręczania nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska mającej na celu kreowanie pozytywnego wizerunku przemysłu stoczniowego i innych przemysłów morskich. W tym roku nagrody Innowacyjna Gospodarka Morska przyznano w trzech kategoriach.

W kategorii "Osobowość" wyróżniono Jerzego Litwina - dyrektora Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku - za wieloletnią działalność na rzecz gospodarki morskiej i wystawę "Statki. Nasza pasja" w Ośrodku Kultury Morskiej w Gdańsku.

W kategorii "Produkt" nagroda przypadła spółce Salt Ship Design za opracowanie projektu specjalistycznego statku. W kategorii "Przedsięwzięcie Organizacyjne" nagroda trafiła do Gdańskiej Stoczni Remontowa za przeprowadzenie licznych projektów przebudowy jednostek typu FPSO i FSO.

- Na Wybrzeżu i w Trójmieście dzieje się bardzo dużo pozytywnych rzeczy jeśli chodzi o gospodarkę morską. Jako Trójmiasto stajemy się jednym z czołowych ośrodków przemysłu morskiego i coraz ważniejszym elementem gospodarki kraju. Dobrym przykładem może być to co dzieje się obecnie w spółkach Remontowa Holding. Równocześnie budowanych jest 19 rożnego rodzaju statków, a wartość poszczególnych kontraktów waha się od 20 do ponad 100 mln euro - powiedział Andrzej Wojtkiewicz, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe i Remontowa Shipbuilding.
Rozwojowi branży morskiej sprzyja polska gospodarka, która znajduje się obecnie w fazie ożywienia, a w najbliższym czasie może wejść w fazę ekspansji. Wskazuje na to przygotowywany przez Bank Zachodni WBK tzw. zegar koniunktury. Utrzymujemy solidny wzrost gospodarczy na poziomie ponad 3 proc.

- Mamy do czynienia z solidnym wzrostem inwestycji, zarówno jeśli chodzi o inwestycje prywatne (czemu sprzyja wysoki poziom wykorzystania mocy wytwórczych), jak i publiczne (czemu sprzyjają środki unijne). Następuje Kontynuacja poprawy na rynku pracy. Od początku 2014 roku obserwujemy dynamiczny wzrost liczby ofert przypadających na 100 bezrobotnych. Wskaźnik ten stale rośnie. Stopa bezrobocia kontynuuje trend spadkowy, a wzrost polskiego eksportu wciąż znajduje się na solidnym poziomie - podsumował Maciej Reluga, główny ekonomista Banku Zachodniego WBK.
erka

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (56) 1 zablokowana

  • a gdzie? (1)

    a gdzie PRS S.A.? mekka leśnych dziadków z branży morskiej?

    • 43 12

    • Oni spia.

      • 7 6

  • Dostep do morza : to morze możliwości - ale u nas poza plażą nikt z morza nie korzysta.

    W Polsce marnuje się potencjał jakim jest dostęp do morza. Nic się nigdy nie opłaca.

    • 64 22

  • Debilne spotkania przy herbatkach z krawaciarzami

    A o realiach ci panowie g.... wiedza

    • 69 29

  • Zmanipulowani przez liderów górnicy ze swoimi ruszczeniami są ważniejsi

    • 38 10

  • Kryzys ? (8)

    Czy Ktoś moze powiedzieć jaka jest prawdziwa sytuacja w branży, ja osobiście mam Kolegów w kilku Biurach projektowych, którzy stracili prace, nie dostają wypłat, albo czekają na ogłoszenie redukcji w składzie osobowym załogi.
    Chyba ten cały przemysł jest bardzo niestabilny. Chyba dobrze byłoby pokazać całościowo sytuacje, a nie tylko pozytywy, bo to mocno zniekształca cały obraz polskiego przemysłu. Bo mam odczucie, ze Ktoś tu pisze bajkę, taka propaganda sukcesu.

    • 47 14

    • Dobre

      • 15 1

    • Sama prawda.

      To nie zmierza w dobrym kierunku.

      • 10 1

    • ten Miś chyba nie potrafi pływać (1)

      Ten Miś na miarę naszych możliwości tonie. Branża jest mocno powiązana ze Skandynawią, a tam problemy, zwolnienia itd. związane z ceną ropy naftowej. A u Nas jest mało rodzimego kapitału i do tego jest bardzo słaby, dużo pracy pochodziło właśnie z tamtego rynku i teraz tego najwyraźniej brakuje. Trzeba szukać nowych rynków na usługi. To chwilę potrwa, nie wszyscy przetrwają.
      Odnosząc się do powyższego artykuły, wydaj mi się, że rynek okrętowy faluje inaczej niż koniunktura krajowa, ktoś może mówić że w kraju jest coraz lepiej, mniejsze bezrobocie, a w przemyśle stoczniowym może być akurat odwrotnie. Inne impulsy na niego działają.

      • 22 0

      • zgoda

        100 % racji... w Norwegii same zwolnienia w przemyśle, platformy na postojach ... a to dopiero początek. ...

        • 11 1

    • Dlatego dla większej stabilności nie potrzeba nam zmiany w rządach.

      • 6 5

    • Kryzys w okrętówce to norma co pare lat.

      Nie ma co trząść gaciami. Za rok się skończy.

      • 6 4

    • słaby okres (1)

      Tak teraz jest słabo w RMDC, TTS, MTE, BTT i innych biurach związanych z rynkiem norweskim. Nasz skromny przemysł nie generuje wystarczającej ilości pracy. A na zewnątrz trochę się osłabiło. Forum bardzo udane.

      • 4 2

      • MTE już nie ma.

        • 2 0

  • Nie byłem. Dużo straciłem? (2)

    • 9 7

    • (1)

      Przepraszam, że nie sprecyzowałem. Chodziło mi o poczęstunek.

      • 5 2

      • jedrus nie straciles

        możesz jeszcze zjeść swoje fekalia

        • 1 4

  • teraz ważna kiedy to jest wszystko zlikwidowane a majątek przekazany kolesiom tak ma wyglądać branża morska?

    • 10 4

  • Porty są a co z resztą? (1)

    Porty są i to coraz nowocześniejsze, stocznie też zaczynają się budzić z letargu i niszczycielskiej działalności polityków. A gdzie statki ? Gdzie Polska Bandera ? Polski Marynarz pływa pod obcymi banderami u obcych armatorów. Pozostali ZARZĄDCY którzy korzystając z tanich bander wykorzystują marynarzy podobnie jak kierowców TIR-ów pseudo przedsiębiorcy. Chyba jednak nie ma się z czego cieszyć? Festiwale, konkursy, nagrody a dziadek leśny w UM jak był tak jest i penie będzie.

    • 29 9

    • misiek, zamów statek w stoczni i pływaj pod polską banderą

      albo kup używany i przeflaguj na polską.

      • 5 8

  • zebranie towarzystwa wzajemniej adoracji ............. (1)

    • 29 8

    • moja refleksja

      Towarzystwo wzajemnej adoracji!

      • 13 3

  • Prof. Pyć (4)

    Brawo prof. Pyć! Będę na Panią głosować w wyborach!:)

    • 11 21

    • No tak. Ela Bieńkowska na taśmach prawdy powiedziała trochę o pani Pyć. "Że za 6 tys. to złodziej albo idiota pracuje". (1)

      • 12 6

      • No coś było, a Ty młotku się już tym podnieciłeś? :D

        • 5 5

    • Precz z PO

      • 4 11

    • Popieram! Dorota masz mój głos!!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane