• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chińska inwestycja w Trójmieście. CIMC otwiera fabrykę w Gdyni

Robert Kiewlicz
26 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
China International Marine Containers zajmuje się nie tylko produkcją kontenerów. Jest także największym producentem pojazdów, samochodów oraz naczep w Chinach. Kapitał zakładowy CIMC wynosi ok. 30 mln dolarów, a spółka zatrudnia ponad 60 tys. pracowników. China International Marine Containers zajmuje się nie tylko produkcją kontenerów. Jest także największym producentem pojazdów, samochodów oraz naczep w Chinach. Kapitał zakładowy CIMC wynosi ok. 30 mln dolarów, a spółka zatrudnia ponad 60 tys. pracowników.

Pierwsza, duża chińska inwestycja w Trójmieście zostanie oficjalnie otwarta jeszcze w tym tygodniu. China International Marine Containers, jeden z największych producentów kontenerów na świecie, wybrał Gdynię jako miejsce budowy swojej fabryki naczep do ciężarówek. Przyciągnięcie tak poważnego inwestora to przede wszystkim sukces Biura Pomorskiego w Chinach.


Czy mamy szanse na kolejne, poważne chińskie inwestycje?


W Trójmieście rozpoczyna działalność spółka China International Marine Containers, która zajmuje się nie tylko produkcją kontenerów, ale jest też największym producentem pojazdów, samochodów oraz naczep w Chinach. Kapitał zakładowy CIMC wynosi ok. 30 mln dolarów. Spółka zatrudnia ponad 60 tys. pracowników.

Obecnie CIMC posiada osiem baz produkcyjnych. Spółka jest w stanie wyprodukować 80 tys. pojazdów rocznie. Produkty CIMC znane są w Ameryce Północnej, Azji, Chinach, a także Europie. Spółka posiada swoje oddziały w Ameryce Północnej, Australii, Azji i Chinach.

Chińska fabryka naczep w Gdyni zobacz na mapie Gdyni - CIMC Trailer Poland - jest spółką zależną Grupy CIMC. Chińczycy zakupili grunt i nieruchomości w Gdyni w 2015 roku. Zakład będzie zajmował się budową i montażem naczep samochodowych. Rekrutacja pracowników już się rozpoczęła, a prace znajdzie tu nawet kilkadziesiąt osób.

Samorządy Pomorza, Agencja Rozwoju Pomorza oraz Invest in Pomerania od kilku lat mocno angażują się w zainteresowanie chińskiego biznesu naszym regionem. W 2009 roku, na mocy porozumienia zawartego pomiędzy firmą Dragon Era Trade Corporation (działającą na terenie Chin) a Agencją Rozwoju Pomorza, powstało Biuro Pomorskie w Chinach z siedzibą w Pekinie. Biuro świadczy szereg usług, których celem jest nawiązywanie kontaktów biznesowych, handlowych, a także kulturowych między firmami oraz instytucjami pomorskimi i chińskimi.

W 2010 roku nasz region zaprezentował się na wystawie Expo 2010 w Szanghaju. Od tego czasu liczne chińskie delegacje przyjeżdżają na Pomorze, a polskie goszczą w Chinach. Odbyły się liczne seminaria inwestycyjne oraz spotkania z przedsiębiorcami zainteresowanymi inwestycjami na Pomorzu i w Polsce. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych podpisała porozumienie o współpracy z Chińskim Bankiem Rozwoju w Pekinie oraz Chińskim Stowarzyszeniem Międzynarodowej Współpracy Gospodarczej w Taipei.

Chiński biznes jest już obecny na Pomorzu. Najlepszym przykładem dobrej współpracy jest gdyńska firma Chipolbrok, która w 2016 roku będzie obchodziła sześćdziesięciopięciolecie istnienia. Od początku 2010 roku uruchomione zostało przez Maersk Line stałe połączenie z Gdańska do Szanghaju. Na chińskim rynku świetnie znane są takie firmy z Pomorza jak LPP, VTS Clima, czy Balex Metal. Natomiast kolejne chińskie firmy chcą wejść w najbliższym czasie na polski i pomorski rynek.

Inwestycje dokonane przez chińskich inwestorów w Unii Europejskiej przez pierwsze cztery miesiące 2015 roku zanotowały 487-procentowy wzrost. Całkowita wartość chińskich inwestycji na świecie to 34,97 mld dolarów, co stanowi 36,1-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem 2014 roku. Chińskie przedsiębiorstwa dokonały w Europie 23 fuzji i przejęć o łącznej wartości 12,3 mld dolarów. Pod względem wielkości inwestycji najbardziej popularnymi krajami wśród Chińczyków była Wielka Brytania, Szwajcaria oraz Niemcy.

Miejsca

Opinie (80)

  • Płace też bedą chińskie? (9)

    • 104 14

    • pewnie niższe

      bo w przeciwnym razie zbudowaliby u siebie

      • 56 0

    • :)

      Nie płace będą polskie, czyli mniejsze niż w Chinach.

      • 84 2

    • w Chinach są wyższe płace już od dawna

      w ogóle fajny kraj i dobra edukacja

      • 21 2

    • ales mnie ubawil...polaki chcialyby plac takich jak Chinczycy?

      Chinczyk nie idiota ,zeby Polakom przeplacac....Oczywiscie ,ze place beda polskie.

      • 24 2

    • wy myślicie, że wybrali polskę bo tu się zarabia 2000 eur na rękę?

      gdyby chcieli dobrze płacić to by w Szwecji tę fabrykę zbudowali...

      • 14 0

    • Czyli takie jak w Polsce.

      • 5 0

    • płace będą

      hinduskie heheheh

      • 6 0

    • Chyba nie....Bo w Chinach są, jak na dziś, większe niż w Polsce - średnia dla miast

      netto ponad 1300 $....

      • 7 0

    • Nie po to z Polski zrobiono kolonię z tanim pracownikiem, żeby teraz płacić przyzwoicie. Donald T. za świetnie wykoaną robotę na rzecz niemieckiego i nie tylko podatnika otrzymał lukratywną posadkę w unijnych strukturach. Chińczyk nie jest głupi, więc i oni nas wykorzystają. Niemcy co prawda mogą się wkurzyć, że ktoś ich niewolników wykorzystuje, ale niewiele mogą wobec Chin zrobić.

      • 4 0

  • No prosze otwierają fabrykę w Gdyni a nie w trójmieście? (5)

    Bo jak otwierają cokolwiek w Gdańsku to nigdy nie piszecie w tytule, że w Gdańsku

    • 61 88

    • (1)

      Ostatnie zwolnienia grupowe w YDP też były w trójmieście a nie w Gdyni

      • 23 7

      • jezus maria jaka zniewaga, jak teraz zyc?

        • 9 4

    • Zjedz se batona

      • 12 2

    • bo gdynia to gdynia i kropka! (1)

      A Gdansk daleko w tyle. Pozdrawiam!

      • 4 6

      • Gdynia to dzielnica Gdańska

        Po prostu -Gdańsk to całe Trójmiasto, Trójmiasto to Gdańsk

        a Gdynia , cóż, Gdynia to tylko jedna z dzielnic Gdańska , zapomniana, ale powoli coś zaczyna się w niej dziać , nasza mała chińska dzielnica, chińska jakość jest kiepska-kiepska jak Gdynia , dlatego taka lokalizacja ....:)

        • 0 0

  • Brakuje podstawowych informacji (6)

    Gdzie dokładnie będzie ta fabryka, ile osób zatrudnią, kogo szukają, ile płacą..

    • 78 12

    • Kilkadziesiąt to 20 czy 90?

      • 13 1

    • gdzie to akurat wiadomo

      Gdynia ul. Hutnicza, tuż przy wjeździe do Rumi obok Coca Coli (niedaleko stacji SKM Gdynia Cisowa)

      • 13 2

    • ile płacą ? (1)

      tak jak u siebie - miskę ryżu

      • 17 2

      • i kijem po krzyzu

        • 9 0

    • zgadzam sie
      beznadziejny artykul choc temat ciekawy...
      jeden akapit jest o tej fabryce i to ogolnikowy...
      licealista by lepszy napisal bo inaczej pale by dostal

      • 9 0

    • Na Handlowej 2x, w miejscu dawnego Glaspolu, obok Energomontaż północ.

      • 2 0

  • Wow mogą tu zatrudnić nawet kilkadziesiąt osób. (1)

    I to docelowo za jakiś czas.

    • 38 8

    • Wolę, żeby promowali i wspierali poslką firmę WIELTON !!!

      Mamy tak mało eksportowych dużych firm, że należy nad nimi chuchać, dmuchać.

      Urzędy skarbowe i politycy zrujnowali polski przemysł i będzie bardzoooo cięzko to odbuować

      • 5 0

  • (8)

    hahaha takie ścierwo tylko w Polsce. Dymać za 1600zł mobbing na dzień dobry.

    • 52 37

    • a ty jaka fabryke otworzyles i gdzie ? (7)

      napisz gdzie ty masz fabryke to za 10 000 mies. napewno sporo ludzi podejmie u ciebie prace ?

      • 23 3

      • Jak tak wspaniale,to się zatrudnij u Chinola...trollu (6)

        • 8 6

        • pracowałes u chińczyka (5)

          że znasz warunki, czy tak tylko trolujesz?

          • 4 4

          • ja pracuję w handlu w Gdyni, dla pana z ChRL, na umowę o pracę - 3200zł netto (4)

            przedstawiciel mieszkający w Szanghaju (koleś z Rumi) ma równowartość 15 tys.zł netto

            brat pracował u polaka też w hurtowni, przeszedł do nas, bo tam za 240 godzin dostał 1800

            • 11 1

            • taaaaa (3)

              Wszystko wszystkim ale nie wierze ze za 240 godzin pracujac w hurtowni(nie wiem jakiej,ale prawda ze byle jakiej)mozna zarobic tylko 1800. Chyba ze brat pracowal na czarno bo o innej opcji nie chce mi sie wierzyc. Takie cos to moze jeszcze sie zdarza w ochronie bo tam to wyzysk jest do dzisiaj,ale w to co Ty piszesz to nie wierze.

              • 3 6

              • na Puckiej jest hurtownia, 235 godzin (wrzesień) i do ręki 1600

                na zleceniu, a jak nie pasi to wypad

                • 3 0

              • Kolego. Jesli to nie problem to podaj namiar na jakas prace w hurtowni lub magazynie gdzie placa min. 2000 zlotych netto.

                • 0 0

              • realne

                Jeśli koleś pracował za 10 zł/h brutto na umowie zleceniu to mniej więcej tyle by wychodziło, a niestety jeszcze wiele firm (nawet w trójmieście), czy agencji pośrednictwa pracy, tyle płaci..

                • 0 0

  • (3)

    Nigdy nie będę pracować dla żadnego Gienka Kaszuba ani dla Chińczyka w kołchozie

    • 31 31

    • Ani dla portugalczyka w bidronie! (2)

      Nie dla wyzysku polskich pracowników, śmieciówek i niskich plac! Gdyby wszyscy słabo zarabiający zrobili to samo - solidarnie wyszli na ulice i zrobili strajk, a także nikt następny by nie przyszedł na ich stanowisko - świat byłby lepszy. Bez 500 dziennie nie wstaję z łóżka!

      • 12 6

      • głsowałeś wczoraj na Razem?

        to chyba ich szlagierowe hasło wyborcze :)

        • 12 4

      • ooooo

        Marnujesz się w domu. otwórz firmę i pokaż jak to się robi. I nie 500 ale 1000 / dzień. I max 6 godzin pracy na dzień!!!!!!!

        Inna sprawa że takie zarobki dla osób prowadzących jednoosobowa działalność np. w branży budowlanej tj. 100-150 euro / dzień jest w Polsce normą. Inaczej wyglądają wypłaty dla tzw. "kierowników". Takich jest pełno więc i wypłaty niskie.

        • 3 0

  • Naczepy (2)

    W Niemczech też otworzyli fabrykę i po chyba dwóch latach już ja zamknęli. W Gdyni pewnie będzie podobnie.

    • 20 4

    • Z tego co wiem, to w Gdyni będzie właśnie ta niemiecka, tzn przenoszą fabrykę do nas. Chińczyk potrafi liczyć, pracownik przy tych naczepach to 70% wszystkich kosztów produkcji.

      • 6 0

    • Ja nie otworzyli, a dopiero budowali

      Ale źle policzyli koszty pracy :P.

      • 0 0

  • no proszę. to już polska siła robocza jest tańsza od chińskiej? (1)

    • 59 5

    • OCZYWIŚCIE, że tak !!! Sprawdź dane statystyczne to się zdziwisz !

      • 4 0

  • Jak inwestycja w Gdańsku to zapomimacie wymienić nazwy Gdańsk (2)

    o Gdyni jakoś nigdy nie zapominacie

    • 23 50

    • Brawo Gdynia, obyw więcej zakładów pracy! (1)

      Nałucz się kolego polskiej nazwy polskiego miasta Gdańska i dopiero wnoś pretenesje o nazewnictwo w artykułach.

      Nie rozumiem tego promowania niemeckiej nazwy naszego miasta. Odsyłam do encyklopedii w celu sprawdzenie kto założył to miasto i kto przez 65% czasów nowożytnych był tutaj gospodarzem.

      Domyślam się, że jesteś młody i może nie douczyłeś się co robili niemcy w czasie 2 wojny światowej, żeby promować jeszcze ich nazwenictwo.

      Zapytaj starszych ludzi, którzy po wojnie pisali celowo słowo "niemcy" z małej litery w celu pokazania stosunku do zbrodniarzy.

      • 4 4

      • dokładnie niech piszę Gdańsk

        Pewnie słoik, który tak bardzo chce być światowy ;)

        • 2 1

  • (1)

    Czyli jak w prosty sposób zabić polskich przedsiębiorców.

    • 33 8

    • No Wielton bedzie mieć konkurencję.

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane