Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni

6 lutego 2021, 9:15
VIK
Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku. Więcej zdjęć (1)

Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

fot. materiały prasowe

Według harmonogramu wybór wykonawcy Portu Zewnętrznego ma nastąpić w 2022 r., budowa ma potrwać do końca 2025 roku.

fot. materiały prasowe

Dwa konsorcja i dwie firmy zainteresowane są partnerstwem przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego w Gdyni. Według planów ta inwestycja ma prawie podwoić obszar Portu Gdynia i pozwolić na przyjmowanie kontenerowców przyszłości o pojemności 30 tys. TEU. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, to już w 2026 roku do nowych nabrzeży przybiją pierwsze statki.



Zarząd Morskiego Portu Gdynia otworzył wczoraj zgłoszenia czterech oferentów, które wpłynęły w zawiązku z przetargiem: "Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, budowa, sfinansowanie, wyposażenie a następnie utrzymanie i eksploatacja w okresie umowy pirsu Portu Zewnętrznego. Wszystkie oferty zostały dopuszczone do dalszego postępowania.

Wnioski złożyły konsorcja oraz spółki:
  • Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS (z siedzibą w Paryżu) oraz Gdynia Terminal Holding SAS (z siedzibą w Marsylii),
  • Hutchison Ports Poland (z siedzibą w Luksemburgu) oraz Port of Felixstowe Limited (Londyn),
  • International Container Terminal Services Inc. z siedzibą w Manili,
  • Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o. z Krakowa.

Przypomnijmy. Według koncepcji Port Zewnętrzny będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego.Mapka Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Z pirsu węglowego ma się rozpoczynać nowy układ portowy, mający prawie 3 km długości i prowadzący do nowego wejścia głównego do portu o szerokości 300 m.

Gospodarka morska w Trójmieście



Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m). To oczywiście przyszłość, choć wcale nie odległa, bo przewiduje się, że takie powstaną już w najbliższych latach. Plany obejmują również powstanie terminalu LNG, który będzie służył do bezpośredniego bunkrowania statków przypływających do Portu Gdynia. Ma powstać też elektrownia LNG, która zapewniłaby dostawy tego medium dla całego Portu Zewnętrznego, czyniąc go niezależnym od podmiotów z zewnątrz.

A jaki jest koszt? Według szacunków infrastruktura portowa to 562 mln euro, wyposażenie to 115 mln euro, a infrastruktura dostępowa (falochrony, kanał podejściowy) to 386 mln euro.

Projekt Portu Zewnętrznego


Dlaczego Port Gdynia szuka partnera? Jak tłumaczą władze ZMPG, formuła PPP, czyli partnerstwa publiczno-prywatnego, pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych. Port Gdynia działa zgodnie z zapisami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w której jednym z celów jest wskaźnik mówiący o 25 proc. udziale inwestycji w PKB. Aby osiągnąć wyznaczony cel, polska gospodarka potrzebuje różnych źródeł i sposobów finansowania, formuła PPP jest jednym z nich.

Kim są oferenci?



Meridiam Eastern Europe Investments SAS jest inwestorem finansowym, czyli funduszem, który specjalizuje się rozwijaniu projektów infrastruktury publicznej. Jest obecny w Polsce (np. w Olsztynie buduje spalarnię śmieci). Grupa złożyła ofertę w konsorcjum ze spółką celową Gdynia Terminal Holding SAS (zarejestrowana w Marsylii), za którą stoi CMA CGM, czyli francuska firma zajmująca się obrotem kontenerów.

Hutchison Ports Poland jest znany w Gdyni. Spółka zarządza Gdynia Container Terminal i należy do Hutchison Port Holdings, będącej z kolei własnością chińskiej grupy z siedzibą w Hongkongu - CK Hutchison Holding. Port of Felixstowe Limited to spółka prywatna zarządzająca największym portem kontenerowym w Wielkiej Brytanii (Felixstowe). Właścicielem tego portu jest Hutchison Port.

Inwestycje biurowe i magazynowe w Trójmieście



International Container Terminal Services Inc. z Filipin od 2003 roku jest właścicielem Bałtyckiego Terminala Kontenerowego (BCT). ICTSI to spółka, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 na Filipinach. W Europie oprócz BCT ma także: Adriatic Gate Container Terminal w Rijece i Batumi International Container Terminal.

Mota-Engil Central Europe PPP Road specjalizuje się w budownictwie obiektów inżynieryjnych, lądowych i wodnych. Firma powstała z połączenia dwóch polskich przedsiębiorstw: Krakowskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych oraz Przedsiębiorstwa Budowy Mostów w Lubartowie. Dziś spółka jest częścią międzynarodowej grupy Moto-Engil z siedzibą w Porto w Portugalii.
Co sądzisz o koncepcji rozbudowy Portu Gdynia?
79%

to dobry pomysł, dzięki temu port się rozwinie

8%

to nie pomoże portowi, szkoda środków na taką rozbudowę

13%

nic z tego nie wyjdzie, na planach się skończy

zakończona

łącznie głosów: 968

VIK

Opinie wybrane


wszystkie opinie (112)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.