stat

Czy polskie firmy są gotowe na Przemysł 4.0?

10 września 2019, 10:30
VIK

Czwarta rewolucja przemysłowa dzieje się na naszych oczach. Aż 94 proc., 361 menedżerów z 11 krajów, badanych przez Deloitte, wskazuje, że transformacja cyfrowa jest jednym z najważniejszych celów strategicznych w ich firmach. Już 20 września podczas "GFKM Leadership Conference 2019: Wyzwania dla Biznesu 4.0" poznamy wyniki badania przeprowadzonego przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, które odpowie na pytanie, jak wdrożenie Przemysłu 4.0 postępuje w polskich przedsiębiorstwach i jakie trudności napotka.



Automatyzacja, cyfryzacja, nowe technologie wytwarzania, a przede wszystkim przetwarzanie i wykorzystywanie na niespotykaną dotąd skalę ogromnej ilości danych to najważniejsze wyróżniki Przemysłu 4.0. Badanie Deloitte "Paradoks Czwartej Rewolucji Przemysłowej: Pokonywanie przeciwności na drodze przekształceń cyfrowych" wskazuje, że kadra kierownicza jest świadoma możliwości, które stwarza Przemysł 4.0 i że przedsiębiorstwa planują intensywne inwestycje w sferze przekształceń cyfrowych. Autorzy badania dostrzegają jednak wiele rozbieżności między planami a faktycznymi działaniami. Jednocześnie tylko 68 proc. menedżerów postrzega zmiany związane z cyfryzacją w kategoriach możliwości zwiększenia zysków. Konferencja odbędzie się w piątek 20 września w Olivia Business Centre Gdańsk (al. Grunwaldzka 472).

Wydarzenia biznesowe w Trójmieście



- Z badania Deloitte wynika, że kadra kierownicza postrzega inwestycje w cyfryzację i automatyzację jako sposób na poprawę produktywności. Transformacja przemysłowa 4.0 wykorzystywana jest więc głównie na potrzeby krótkoterminowych celów operacyjnych. Wyniki badania GFKM pokażą, jak wygląda to w polskich przedsiębiorstwach: czy polscy menedżerowie sięgają strategicznie w przyszłość, czy - podobnie jak ich koledzy z innych krajów - koncentrują się raczej na doraźnych celach - mówi Dominik Pieczewski, współautor badań Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.
Według prof. Piotra Płoszajskiego ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, który będzie jednym z prelegentów "GFKM Leadership Conference 2019: Wyzwania dla Biznesu 4.0", globalne problemy tworzone przez współczesne globalne technologie wymagają globalnych, długofalowych rozwiązań, czego ludzie i społeczeństwa dotychczas nie umiały robić z powodu "genetycznej" orientacji na krótkookresową, egoistyczną optymalizację.

- To, co zrobimy przez następne 10 lat, zdeterminuje losy ludzkości w następnych dziesięciu tysiącach - podkreśla prof. Płoszajski.
Eksperci Deloitte zauważają, że prawdziwa transformacja cyfrowa wywołuje poważne konsekwencje - wpływa na strategię, pracowników, modele biznesowe, organizację firmy. Tak głębokie zmiany wymagają też zaangażowania odpowiedniej kadry: zarządzającej i pracowników. Nie tylko swobodnie poruszającej się w cyfrowym świecie, ale też "wyposażonej" w konkretne kompetencje.

- Badanie GFKM dotyczy też tego aspektu. Podczas "GFKM Leadership Conference 2019" w gronie doświadczonych praktyków z trójmiejskich firm, również tych o międzynarodowym zasięgu: Fido Voice, Nordea, Intel, Bright Machines, TUV Nord Polska, dyskutować będziemy nie tylko o wyzwaniach stojących przed firmami w obliczu Przemysłu 4.0, bezpieczeństwie informacji, kwestiach etycznych związanych np. ze sztuczną inteligencją, ale również o kompetencjach niezbędnych, by wykorzystać szanse, jakie niesie Czwarta Rewolucja Przemysłowa - podkreśla Dominik Pieczewski z GFKM.

VIK