• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dellner - duże centrum kompetencji w małej miejscowości na Pomorzu

1 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.
  • Nowy oddział Dellner w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką firmy na świecie.

Zaledwie 10 km od Trójmiasta położona jest mała miejscowość Miszewko. To tutaj, wśród pięknych pól i lasów, można dostrzec dużą fabrykę, w której produkowane są sprzęgi kolejowe łączące pociągi na całym świecie. Dellner - globalny lider w produkcji systemów łączących pociągi pasażerskie i towarowe.



Szwedzka firma Dellner, mająca 80-letnie doświadczenie w branży kolejowej, jest jednym z wiodących światowych dostawców systemów łączących pociągi. Zatrudnia ponad 1200 pracowników w 22 oddziałach na całym świecie - w tym ponad 340 osób w Polsce - i wciąż prężnie rozwija się w zakresie projektowania i produkcji sprzęgów kolejowych, przejść międzywagonowych, mechanizmów pokrywy przedniej, adapterów, systemów zarządzania energią zderzenia oraz usług posprzedażnych.

Historia Dellner w Polsce



Historia firmy Dellner w Polsce sięga 1997 roku i pierwszych modernizacji sprzęgów polskich EZT w wynajmowanym obiekcie przy ul. Kolejowej w Gdyni. Po pięciu latach prosperującej działalności firma przeniosła się do nowej placówki przy ul. Chwaszczyńskiej w Gdyni i pozostała tam przez kolejne 15 lat. W 2012 roku Dellner w Polsce został podzielony na dwa przedsiębiorstwa: Dellner Sp. z o.o. (zajmujące się projektowaniem i sprzedażą sprzęgów, montażem finalnym oraz działalnością serwisową) i Dellner Components Sp. z o.o. (produkujące komponenty do sprzęgów oraz podsystemy do przemysłu morskiego).

W 2017 roku rozpoczął się proces synergii i łączenia działań pomiędzy obydwiema spółkami, który zakończył się jesienią 2020 roku połączeniem ich w jedną firmę. Głównym jego celem było zwiększenie efektywności biznesowej na rynku lokalnym i globalnym poprzez połączenie zasobów i optymalizację procesów w łańcuchu dostaw. Od listopada 2020 roku działalność Dellner w Polsce prowadzona jest przez jedną firmę (Dellner Sp. z o.o.) w nowej fabryce w Miszewku.

Rozwój i wsparcie dla innych oddziałów na świecie



Przez ostatnie 23 lata Dellner Polska rozwinął się i stał się silnym wsparciem dla innych oddziałów na świecie poprzez powierzone mu różne funkcje, w tym produkcję i montaż końcowy sprzęgów, prace inżynieryjne, re-engineering, zarządzanie projektami, sprzedaż, zakupy strategiczne, marketing oraz wiele innych stanowisk wspierających organizację na poziomie globalnym. W Polsce znajduje się także część serwisowa, świadcząca usługi posprzedażowe: modernizacje, remonty, naprawy sprzęgów własnych i konkurencji oraz produkcja części zamiennych - nie tylko na potrzeby lokalne, ale także dla innych zakładów firmy Dellner na całym świecie, np. w: Argentynie, Malezji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech i wielu innych krajach.

Dellner - globalny lider w produkcji systemów łączących pociągi


Rozwój Dellner w Polsce zaowocował przyznaniem prestiżowego wyróżnienia Diamentów Forbesa 2021. Jest to coroczny ranking przedsiębiorstw, które najskuteczniej zwiększyły swoją wartość w ostatnich trzech latach. Wyniki rankingu zostały przygotowane na podstawie takich kryteriów, jak wyniki finansowe, wartość nieruchomości, historia płatności, wiarygodność płatnicza, a także brak negatywnych zdarzeń prawnych. Tytuł ten poświadcza, że Dellner należy do najlepszych firm w Polsce, a tym samym potwierdza jego stabilność finansową i wiarygodność dla klientów.

Dellner Polska z dumą może mówić o silnej i stabilnej współpracy z producentami taboru, takimi jak: NEWAG, PESA, Alstom, Skoda Transportation i FPS H. Cegielski, a także z przewoźnikami kolejowymi, takimi jak: PKP Intercity, Polregio, Metro Warszawa, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, SKM Warszawa, Koleje Czeskie, Koleje Litewskie, Budapest Transport Company (BKV) i wiele innych. Firma kontynuuje rozwój relacji biznesowych z JSC Transmashholding, co zaowocowało już ważnymi projektami, takimi jak metro Moskwa (dostawy sprzęgów dla Moskwy, Baku, Taszkentu, Kazan Metropolitens) oraz RA3 (certyfikowane sprzęgi automatyczne i półstałe ze zderzakami, cały system zderzeniowy dla szynobusów obsługiwanych przez Koleje Rosyjskie).

Aktywne pierwsze sześć miesięcy w Miszewku



Nowy oddział w Miszewku o powierzchni ponad 16 tys. m kw. stał się największą fabryką Dellner na świecie, swoistą wizytówką kompetencji, technologii i zrównoważonego rozwoju. W inteligentnej fabryce przenika się świat maszyn i ludzi, którzy z wielką pasją, profesjonalną wiedzą codziennie pracują nad dostarczeniem bezpiecznych produktów klientom na całym świecie.

W styczniu 2021 roku Dellner podpisał umowę przejęcia jednostki biznesowej hiszpańskiej spółki CAF MiiRA, produkującej sprzęgi. Firma stanęła przez wyzwaniem przeniesienia zarówno dokumentacji inżynieryjnej i produkcyjnej do Polski, jak i stworzenia dodatkowej linii produkcyjnej w zaledwie kilka miesięcy, co pozwoliłoby na pierwsze dostawy produktów do klientów już w połowie kwietnia. Cały proces zakończył się sukcesem i wszystkie dostawy do klientów odbywają się terminowo.

Doświadczony personel, nowoczesny park maszynowy oraz zdolności produkcyjne zaowocowały decyzją przeniesienia montażu amortyzatorów do sprzęgów ze Szwecji do Polski. Zespół Dellner Polska przez lata wypracował solidne procesy i kulturę LEAN, które są fundamentem dobrych i stabilnych wyników operacyjnych. To z kolei owocuje wzmacnianiem zaufania udziałowców, decyzjami inwestycyjnymi i kolejnymi transferami produkcji do Dellner Polska. Transfer montażu amortyzatorów do Miszewka jest elementem większej strategii koncentrowania kompetencji produkcyjnych Dellner właśnie w Polsce. Lokalnej spółce daje nie tylko miejsca pracy i materiał do dalszego doskonalenia, ale też znakomicie podnosi konkurencyjność łańcucha dostaw Dellner w skali globalnej.

Program Shift2Rail



Firma Dellner, jako jedna z czterech, została zaproszona do udziału w europejskim projekcie Shift2Rail mającym na celu standaryzację i digitalizację sprzęgów w taborze towarowym. Opracowanie w pełni zautomatyzowanych sprzęgów pozwoli zmniejszyć koszty cyklu życia transportu kolejowego, zwiększyć jego niezawodność i punktualność, a w efekcie zwiększyć jego konkurencyjność cenową, czasową i ekologiczną nad transportem drogowym. Projekt zakłada wymianę ok. 1 mln starych sprzęgów śrubowych na nowe w pełni zautomatyzowane (DAC-Digital Automatic Coupler) między 2025-2029 rokiem na nowym i starym taborze towarowym.

Sprzęgi Dellner DAC oraz inne rozwiązania, zaproponowane przez zaproszonych do programu dostawców, są obecnie testowane na wagonach w Niemczech i Szwecji. Po ich zakończeniu Shift2Rail wybierze spośród propozycji rodzaj głowicy sprzęgającej i zdecyduje o innych funkcjonalnościach dotyczących pozostałych elementów sprzęgu.

Ogromna liczba sprzęgów, które będą wymagały wymiany w bardzo krótkim czasie, będzie wiązać się z koniecznością inteligentnego zaopatrzenia i zastosowania ulepszonych koncepcji logistycznych. Dellner Polska już pracuje nad optymalizacją kosztów tego projektu oraz nad zautomatyzowaniem linii produkcyjnej. Powierzenie projektu polskiej spółce świadczy o dużym potencjale fabryki zarówno maszynowym, jak i kadrowym.

Dellner stawia na zrównoważony rozwój



Rok 2021 został ustanowiony Europejskim Rokiem Kolei, który ma na celu promowanie kolei jako bezpiecznego, zrównoważonego i inteligentnego środka transportu. Inicjatywa ta jest częścią wysiłków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu, czyli planu uczynienia gospodarki bardziej zrównoważonej dzięki ograniczeniu emisji dwutlenku węgla o 90 proc. do 2050 roku.

Dellner jako światowy lider w produkcji systemów łączących pociągi z ogromnym zainteresowaniem śledzi najnowsze trendy i konsekwentnie wdraża strategie zrównoważonego wzrostu na każdym etapie łańcucha dostaw. Polski oddział jest certyfikowany ISO 14001 i stale opracowuje nowe procesy mające na celu ochronę środowiska i społeczności. Polska fabryka w 100 proc. czerpie energię ze źródeł odnawialnych, posiada System Utrzymania Budynku, który pomaga monitorować i regulować parametry w pomieszczeniach, takie jak temperatura i wentylacja, oraz stosuje zamknięty obieg powietrza w malarni w celu neutralizacji oparów. Ponadto jest wyposażona w wentylację z odzyskiem ciepła oraz w System DALI (Digital Addressable Lighting Interface) do zarządzania oświetleniem w obszarze produkcyjnym. Dellner stawia także na współpracę z dostawcami, którzy spełniają ściśle określone wymogi Kodeksu Postępowania Dostawców. Pomaga to w utrzymaniu jakości procesów i produktów, a tym samym bezpieczeństwa pociągów i pasażerów.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Miejsca

 

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane