• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eni pierwszym klientem nowego terminalu PERN w Gdańsku

Robert Kiewlicz
6 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Więcej ropy popłynie Rurociągiem Pomorskim
 Budowa Terminala Naftowego w Gdańsku dla magazynowania i przeładunków ropy naftowej i paliw płynnych umożliwi obsługę transportu morskiego, rurociągowego, kolejowego i drogowego w obrębie terenów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz pomiędzy istniejącymi obiektami Naftoportu.  Budowa Terminala Naftowego w Gdańsku dla magazynowania i przeładunków ropy naftowej i paliw płynnych umożliwi obsługę transportu morskiego, rurociągowego, kolejowego i drogowego w obrębie terenów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz pomiędzy istniejącymi obiektami Naftoportu.

PERN "Przyjaźń" i jego spółka córka Naftport podpisały umowę na przeładunek, magazynowanie i transport ropy naftowej z potężnym włoskim koncernem Eni Trading & Shipping S.p.A. Po sfinalizowaniu transakcji spółki zamierzają przystąpić do ustalania warunków umowy, tym razem już długoterminowej.


Projekt będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim część paliwowa i chemiczna. Projekt będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym zostanie zrealizowana część dedykowana ropie naftowej, w drugim część paliwowa i chemiczna.

Znaczenie tej umowy daleko wykracza poza wartość kontraktu, który dotyczy przeładunku, magazynowania i transportu - ok. 100 tys. ton ropy naftowej. Nie jest to bowiem typowa umowa transportowa, ale otwiera zupełnie nowe na naszym rynku możliwości tradingowe surowca (oznacza, że po pewnym okresie magazynowania będzie można sprzedać ładunek dalej do polskiego lub zagranicznego odbiorcy).

- To dobry prognostyk na przyszłość. Od dziś mamy nie tylko nowego, ważnego kontrahenta, ale także uczyniliśmy poważny krok do uruchomienia i przetestowania nowych usług jakie maja być świadczone w Terminalu Naftowym w Gdańsku - podkreśla Marcin Moskalewicz, prezes zarządu PERN "Przyjaźń".

W kwietniu 2012 PERN i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały umowę dzierżawy portowego gruntu, na którym zostanie wybudowany Terminal Naftowy. W ten sposób sfinalizowało się porozumienie wstępne zawarte 27 listopada 2012r. Umowa, obejmująca 28 hektarów powierzchni na terenie ZMPG, opiewa na 30 lat i określa szczegółowo relacje między stronami w zakresie posadowienia i użytkowania całej infrastruktury Terminalu. Przewiduje też możliwość objęcia jego granic - celem zwiększenia konkurencyjności flagowej inwestycji PERN - prawami Wolnego Obszaru Celnego.

Na terenie dzierżawionym pod budowę Terminalu powstanie około 20 zbiorników na ropę i produkty ropopochodne o pojemności ok. 700 tys. m sześc. z infrastrukturą techniczną, torami, bocznicą kolejową, rurociągami i budynkami. Terminal Naftowy będzie wyposażony w urządzenia do obsługi kilku rodzajów produktów: wielu gatunków ropy naftowej, oleju napędowego, benzyn, benzyn lotniczych i produktów chemicznych. Wszystko z zastosowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ochrony środowiska naturalnego.

Budową inwestycji zajmie się konsorcjum firm z IDS-BUD jako liderem. Czas realizacji to 32 miesiące od dnia zawarcia umowy. Budowa Terminala Naftowego w Gdańsku dla magazynowania i przeładunków ropy naftowej i paliw płynnych umożliwi obsługę transportu morskiego, rurociągowego, kolejowego i drogowego w obrębie terenów Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz pomiędzy istniejącymi obiektami Naftoportu.

Lokalizacja Terminala Naftowego w pobliżu trzech istniejących rurociągów PERN łączących rozbudowywaną bazę w Gdańsku z pirsem przeładunkowym Naftoportu zobacz na mapie Gdańska umożliwi włączenie rurociągów surowcowych wychodzących z Terminala Naftowego oraz przesył ropy naftowej w relacjach: import - eksport oraz przesył jej w kraju istniejącą siecią rurociągów naftowych.

PERN "Przyjaźń" SA jest spółką, w której 100 proc. akcji należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz we wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z Naftoportem w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3 mln m sześc. PERN posiada też sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych.

Miejsca

Opinie (4) 3 zablokowane

  • Znowu Gdynia w tyle. (3)

    Nie dołujmy ich już tak.

    • 25 5

    • Cienki jesteś kolego (2)

      Niby gdzie Gdynia miałaby przyjmować ropę naftową? Weź się ogarnij człowieku i najpierw pomyśl zanim napiszesz.

      • 2 7

      • OLPP DĘBOGÓRZE

        • 4 0

      • Chodzi o ogólny rozwój

        Portu Gdańskiego i Gdańska biorąc pod uwagę inwestycje liczone w grubych mld.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy....

Najczęściej czytane