- 1 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (64 opinie)
- 2 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (42 opinie)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (88 opinii)
- 4 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (201 opinii)
Fuzja Lotos-Orlen. Burza wokół umowy społecznej z Solidarnością
Związkowcy i pracownicy zaskoczeni podpisaniem umowy społecznej związanej z konsolidacją Orlenu, Lotosu i Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. Umowę podpisano pomiędzy NSZZ "Solidarność" a szefami poszczególnych spółek: Danielem Obajtkiem (PKN Orlen), Zofią Paryłą (Grupa Lotos) i Pawłem Majewskim (PGNiG). Jak twierdzą związkowcy, pozostałe organizacje związkowe skupiają o wiele więcej członków niż "Solidarność". Zarząd Lotosu zapewnia, że spółka jest otwarta na dialog z pozostałymi centralami związkowymi.
Gwarancje zatrudnienia w Grupie Lotos
AKTUALIZACJA, godz. 14:17: Oburzenie podpisaniem porozumienia tylko z jedną z central związkowych wyraziła też Krajowa Komisja NSZZ "Solidarność" '80.
- Podpisanie tego dokumentu bez obecności wszystkich organizacji reprezentatywnych, w rozumieniu przepisów prawa, doprowadziło do tego stanu rzeczy, że proces konsolidacji odbywać się będzie w atmosferze niepokoju, braku wzajemnej współpracy i poszanowania praw pracowniczych - twierdzi Marek Mnich, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność" '80. - Mając na uwadze zasady równego traktowania w zatrudnieniu wszystkich stron zainteresowanych pozytywnym zakończeniem procesu konsolidacji spółek paliwowo-gazowych, uważamy, że został wykonany duży krok wstecz w dążeniu do osiągnięcia celu w postaci stworzenia multienergetycznego potentata na rynku europejskim.
Związkowcy i pracownicy zaskoczeni porozumieniem
- Partnerzy społeczni po stronie pracodawcy nie uchylają się od dialogu. Odbywa się on cyklicznie na poziomie wewnątrzzakładowym. Związki zawodowe są regularnie informowane o poszczególnych etapach procesu łączenia z PKN Orlen. Podpisane 14 grudnia 2021 r. porozumienie ma natomiast charakter ponadzakładowy. Zważywszy na to doświadczenie, spółka jest otwarta na dialog z pozostałymi centralami związkowymi - zapewniają przedstawiciele Grupy Lotos.
Jak poinformował Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen, dialog ze stroną społeczną to priorytet przy budowie silnego koncernu multienergetycznego. Porozumienie pomiędzy: PKN Orlen, Lotosem i PGNiG z udziałem resortu aktywów państwowych i NSZZ "Solidarność" da impuls do wypracowania gwarancji warunków pracy wspólnie ze wszystkimi organizacjami związkowymi.
Jaka przyszłość czeka pracowników Lotosu po fuzji z PKN Orlen?
Innego zdania są pozostałe organizacje związkowe.
- Fakt podpisania tego porozumienia jest dla nas ogromnie negatywnym zaskoczeniem. Nikt - ani przedstawiciele spółek - pracodawców, ani przedstawiciele Ministerstwa Aktywów Państwowych - nie poinformował organizacji nieprzynależących do Forum o zamiarach prowadzenia rozmów ze stroną społeczną w zakresie objętym przedmiotowym porozumieniem - twierdzi Dorota Gardias, przewodnicząca Forum Związków Zawodowych. - Nikt też nie informował o terminie i formule spotkania mającego za przedmiot prowadzenie rozmów w sprawie zabezpieczenia praw i interesów pracowniczych. Z niezrozumiałych dla nas przyczyn zarządy: PKN Orlen, Grupy Lotos i PGNiG oraz MAP prowadziły rozmowy z przedstawicielami wyłącznie jednej centrali związkowej.
Porozumienie społeczne tylko z jedną centralą związkową
Związkowcy zaznaczają, że odbiór takich działań przez samych pracowników konsolidowanych spółek jest bardzo negatywny.
Inwestycja za ponad 1,4 mld zł. Lotos stawia na nowe produkty
- Na jakiej podstawie prawnej prowadzi się rozmowy tylko z przedstawicielami "Solidarności", która nie posiada żadnego mandatu do reprezentacji wszystkich pracowników konsolidowanych spółek - pyta Gardias. - Bezspornym pozostaje fakt, że pozostałe organizacje (FZZ i OPZZ) skupiają zdecydowanie więcej członków aniżeli organizacje wchodzące w skład NSZZ "Solidarność". Należy w tym miejscu zadać pytanie o realne intencje interesariuszy porozumienia.
Konsolidacja PKN Orlen, Grupy Lotos i PGNiG
Przypomnijmy, że w połowie października 2021 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Lotos przyjęło wszystkie projekty uchwał dotyczących planowanej fuzji z PKN Orlen. Oznacza to warunkową zgodę na sprzedaż części aktywów Grupy Lotos. Zgody akcjonariuszy były niezbędne, aby spełnić środki zaradcze Komisji Europejskiej dotyczące fuzji Lotosu z PKN Orlen. Akcjonariusze Lotosu zdecydowali m.in. o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos na rzecz Lotos Asfalt.
Wydobycie ze złoża Yme znów wstrzymane. Kilka tygodni po uruchomieniu
Natomiast w listopadzie 2021 r. Orlen otrzymał zgodę od Komisji Europejskiej na wydłużenie terminu na realizację warunków zaradczych, które spółka zobowiązana jest zrealizować w związku z planowanym przejęciem kontroli nad Grupą Lotos. Nowy termin został wyznaczony na 14 stycznia 2022 r.
KE już trzeci raz wydłuża czas na spełnienie warunków do połączenia Orlenu z Lotosem. W sierpniu 2021 r. KE wydłużyła termin na realizację środków zaradczych w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 r. przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-12-21 17:28
(3)
Przecież to było wiadomo, że jak się uprą to nikt ich nie powstrzyma, zaorają Lotos jak nic.
- 108 7
-
2021-12-24 19:15
taki jest dekret sekretarza i ma zostać wykonany na 150%
- 2 0
-
2021-12-22 11:46
tusek (1)
Czy niektórymi z opozycji polskiej rządzi antypolski świr polityczny?
- 3 10
-
2021-12-22 23:14
Pensjonat w K.
nie przyjmujemy mamy komplet
- 1 0
-
2022-01-15 03:18
Tak Objatuś. Wskrzeszasz z PiS PRL-bis, tyle że w wydaniu nacjonalistyczno-pseudokatolickim.
Tu, w tym przypadku to powrót to tak zwanych "zjednoczeń" państwowych firm z czasów PRL działających w poszczególnych branżach.
I mamy już prawie neo-zjednoczenie, tym razem w branży petro-chenicznej.- 0 0
-
2021-12-22 13:17
(5)
Jak na razie staram się kupować benzynę na stacjach Lotosu a nie na Orlenie. Jeśli marka Lotos zniknie to będe wybierał inne a Orlen bedę mijał szerokim łukiem jak do tej pory.
- 30 5
-
2022-01-14 08:01
Polak
I jeszcze się w łeb rąb...nij
- 0 0
-
2021-12-22 14:22
i co będziesz kupował np w Shell ? (3)
Który i tak zaopatruje się hurtowo w Orlenie albo Lotosie, w zależności która stacja bliżej ? Heh polewę mam z tych wszystkich niepokornych, jak ten pajac z nowoczesnej z sojowym late na selfie, który jakiś czas temu też mówił o wspieraniu innych marek. To trochę jak zakupy ubrań marki A bo jest lepsze od B, co tam, że trzepią je Hindusi albo Pakistańczycy za 5 dolarów tygodniowo po 12 godzin w tej samej hali ...
- 4 5
-
2022-01-15 03:20
A tak koleś. W Shellu albo w Circle K, mimo iż mają paliwo od Lotosu. Bo wiem, że cały zysk nie
idzie na pensyjki Pisowczyków.
- 0 0
-
2021-12-23 22:29
Np w Shell, słyszałeś o odmianie przez przypadki?
- 0 0
-
2021-12-23 19:48
tak Shell, BP czy przy markecie, przynajmniej ich stacjom nie będę dawał zarobić.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.