• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Holownik Ajax wywija na wodzie. Najnowszy w gdańskiej flocie

Wioletta Kakowska-Mehring
2 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Najnowszy holownik Ajax.


Wzrost przeładunków w trójmiejskich portach wymusza inwestycje także w firmach dbających o bezpieczeństwo. Firma WUŻ Port and Maritime Services, operująca głównie w Porcie Gdańsk, wzbogaciła się o nowy holownik. Jednostka o nazwie Ajax została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen.



Holowniki typu ASD 2312 stworzone przez Grupę Damen mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu. Jednostki wyposażone są w dwa 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD dysponujące niesamowitą mocą 6937KM. Bezpośrednio do napędu służą dwa pędniki azymutalne prestiżowej firmy Rolls Royce US 205.

Według założeń Ajax miał być w Gdańsku już wiosną, ale pandemia pokrzyżowała plany.

Gdańska firma stale inwestuje w nowe jednostki. To już kolejny holownik, który trafił do floty WUŻ Port and Maritime Services w ostatnim czasie. We wrześniu 2018 roku podniesiono banderę na holowniku Atlas, a w listopadzie 2016 r. na Herkulesie. Z kolei w grudniu 2014 r. do floty WUŻ dołączył holownik Vega (36 ton). Po trzech nowoczesnych holownikach zbudowanych specjalnie na zamówienie WUŻ w stoczniach Nauta w Gdyni (Tytan) i Remontowa Shipbuilding w Gdańsku (Taurus i Virtus) Vega była jednostką używaną. Z kolei w 2013 roku do flotylli WUŻ dołączył holownik Akul (73 tony). W sumie dziś gdańska spółka ma 13 holowników, jeden kuter pilotowy i jeden dźwig pływający.

WUŻ Port and Maritime Services Ltd powstał w 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Specjalnością firmy są holowania portowe, holowania pełnomorskie, cumowanie statków, przeładunki sztuk ciężkich przez dźwigi pływające - do 100 ton, lodołamanie czy transport i składowanie ładunków na barkach.

Miejsca

Opinie (96) 8 zablokowanych

  • Nieźle bełta.
    Aż się gęste podnosi z dna...

    • 6 0

  • Polska firma

    Gratulacje WUŻ, tak trzymać

    • 28 0

  • Gdzie? (3)

    Gdzie można go zobaczyć, zrobić zdjęcia?

    • 1 0

    • Pod pomnikiem....

      na Westerplatte tam bedzie cumawał Ajax

      • 4 0

    • robotnik

      Zapewne w Świętokrzyskim możesz go zobaczyć

      • 0 1

    • Jesli w akcji to mozesz sprawdzac statki ktore beda wplywac i wyplywac z portu poprzez strone z ruchem statków w zatoce.. wpisz w google ruch statkow w porcie i wyskoczy

      • 2 0

  • Gda (2)

    Jakby w Gdańsku stoczni nie było!!!

    • 2 19

    • Prawdopodobnie pędnik został zrobiony w Damen w Polsce bo mamy kompetencje do takiej precyzyjnej produkcji. Ale autor pewnie już tego nie śledził.

      • 3 1

    • Te stocznie to drama... 3 lata czekac miliard kart zmian a potem wyglada jak delfin z wodoglowiem

      • 1 0

  • A co z portem w Elblągu? (4)

    Przekop idzie pełna parą, a nic nie słychać o Elblągu czy Tolkmicku, jak tam z pracami nad rozbudową portów, baz kontenerowych, połączeń kolejowych i samochodowych, czyżby ten przekop tylko dla bogatych właścicieli jachtów był budowany?

    • 9 5

    • (3)

      Wypasione jachty bogaczy pływają po Adriatyku. Więc czemu judzisz? Albo żeś zbyt drobnym prostaczkiem, żeby pojąć znaczenie przekopu - nawet bez jachtów.

      • 2 3

      • Wytłumacz proszę to znaczenie przekopu bo ja go też nie pojmuję. (2)

        Może to inwestycja czysto propagandowa albo jakiś współczesny "miś"?

        No bo nie da się doszukać ekonomicznego czy strategicznego uzasadnienia dla ponoszenia tak wielkich kosztów i niszczenia środowiska.

        • 2 5

        • (1)

          Nie pojmujesz najnowszej historii, geografii, ani prawa morskiego, a próbujesz sięgać do strategii. Bezcelowo.

          • 2 2

          • Moze i nie pojmuję

            Więc mnie oświeć, proszę.

            • 0 0

  • Nowy port (5)

    Nie było już przypadkiem holownika o takiej samej nazwie????

    • 3 0

    • A był i to nie jeden (3)

      a cała seria ( H 2500 ) holowników portowo-redowych :ajaks ,ares ,atlant, argus,odys, odyseusz, agis, argo, amon i ARION,zaprojektowanych w gdańskim proremie , budowanych w latach 1974 - 1982 w polskich stoczniach . Wyporność :335 ton ,wymiary: dl.35,34 m,szer.9.33 m zan.3,84 m. Napęd - silnik Cegielskiego o mocy 2502 HP , uciąg 30 ton . Piękne czasy .

      • 9 0

      • Na filmiku jest jeden który nie pływał w pokazie ale stoi pierwszy od ujścia jest jeszcze jeden z tej serii

        kiedyś pływałem na Aresie może to nadal ten

        • 2 0

      • Dziekuje (1)

        Dzięki za szczegółową odpowiedz

        • 1 0

        • Proszę bardzo

          W latach 1973-77 pracowałem w Polskim Rejestrze Statków i tak jakoś mi zostało .Pozdrawiam.

          • 1 0

    • Tytan..

      to ma moc!

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ma napęd Rolls Royce'a i 70 ton siły uciągu na palu

    n (2)

    a czemu ten holownik nie jest pod PRS? to jest patriotyzm????

    • 1 15

  • Okazja aby holownikiem z Wietnamu (2)

    Wywieść wszystkich śmieciarzy , którzy zniszczyli Polski Przemysł Stoczniowy od Wałęsy , Tuska , Lewandowskiego ........ na bezludną wyspę i zostawić.

    • 18 23

    • Kto zniszczył ?

      Zniszczył stocznie twoj Kochany PIS Jaworski

      • 2 5

    • Prom

      Nie ma co sie denerwowac... Partia prom buduje ... przemysl z kolan wstaje.

      • 0 0

  • My Wietnamczykom

    w 2015 r zbudowaliśmy w gdańskiej stoczni Marine Projects duży, szkolny żaglowiec le quy don a Oni nam holowniczek . I O.K.

    • 10 2

  • Wywijał (2)

    Kiedyś też taki wywijał w Porcie Północnym na Bazie Paliw i przyłożył w rurociąg z ropą, aferę utajnili szyper nawet nie dmuchał w balon A moja spółka PPS Port Północny musiała zapłacić za remont rurociągu ponad 2mln zł A było to ok 2005 roku,do dzisiaj nie ma winnych,wspomnę tylko ,że akcja miała miejsce podczas cumowania tankować A obsługiwał WUŻ.

    • 4 14

    • Jak (1)

      budowałeś Port Północny to podobno całe Kaszuby letniskowe objawiły się a i podobno tyle wywieźli z budowy ze naszą zatokę by zasypano..

      • 2 1

      • O czym Ty piszesz chłopie ,co Ty bierzesz czy Ty wiesz wogole co to jest cumowanie statku

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane