stat

Jak bezpiecznie prowadzić morski biznes

11 stycznia 2019, 8:20
erka

Jak minimalizować ryzyka prowadzenia biznesu w branży morskiej, stosując najnowsze rozwiązania, w tym technologie kosmiczne oraz innowacyjne projekty rozmawiano podczas II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego w Gdyni W ramach Forum przedstawiono także zaawansowanie prac na rewitalizowanych terenach postoczniowych na Wyspie Ostrów zobacz na mapie Gdańska.



- Stworzenie mapy ryzyk, umiejętne nimi zarządzanie przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań pozwalają firmie ograniczyć sytuacje, w których narażona jest ona na utratę nie tylko pieniędzy, ale i reputacji - powiedział otwierając Forum Przemysław Sztandera, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Strefa, oprócz możliwości skorzystania z ulg podatkowych i wsparcia inwestycji, oferuje firmom z branży morskiej bezpieczną infrastrukturę, przygotowując odpowiednio tereny inwestycyjne.

Inwestycje na Wyspie Ostrów



Przykładem jest realizowany na Wyspie Ostrów projekt rewitalizacji terenów postoczniowych i przystosowanie ich do prowadzenia nowoczesnej produkcji stoczniowej. Prowadzone przez Strefę od połowy 2018 r. inwestycje na Wyspie Ostrów pozwolą nie tylko na produkcję okrętową, ale również na realizację projektów typu off-shore, m.in. budowę stacji transformatorowych dla bałtyckich projektów wiatrowych, co czyni ten projekt wyjątkową inwestycją.

- Wyspa Ostrów dysponuje niezwykłym potencjałem inwestycyjnym. Doskonale skomunikowana, leżąca w centrum Gdańska, z 550-metrowymi nabrzeżami Kaszubskim i Trawlerowym oraz Stocznią Gdańsk jest unikatowym na skalę europejską miejscem do produkcji stoczniowej i okołostoczniowej. Naszym zadaniem jest nie tylko przywrócenie tych terenów do życia, lecz także zapewnienie bezpiecznej produkcji - podkreśla Paweł Lulewicz, wiceprezes PSSE.
Obecnie trwają tam prace na powierzchni 5 ha. Powstają m.in. dwie nowoczesne płyty montażowe o łącznej powierzchni 20 tys. m kw., umożliwiające produkcję statków, bezpośrednio graniczące z nabrzeżami, co daje możliwość wodowania jednostek. Zakończyły się już prace przygotowawcze pod budowę płyty montażowej "A", trwa niwelacja terenu pod płytę "B" oraz modernizacja i przebudowa hali nr 33. Po zakończeniu remontu dachu przystąpiono do prac wewnątrz hali. Wymiana posadzki, powiększenie bram w elewacjach szczytowych, modernizacja zaplecza technologicznego przystosuje ją do budowy jednostek o długości do 90 m. Zakończyły się też prace przy remoncie elewacji i dachu zabytkowej hali nr 26, tzw. Ubotowni. W kolejnych etapach planowana jest odbudowa fragmentu Nabrzeża Kaszubskiego zobacz na mapie Gdańska, remont Nabrzeża Trawlerowego zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż którego będą mogły powstawać statki o długości do 150 m oraz budowa nowej infrastruktury, m.in. dróg dla transportu ciężkiego.

Przemysł morski liczny na nowoczesne technologie



Po zakończeniu całości prac teren będzie przystosowany do produkcji stoczniowej w oparciu o najnowsze technologie. Przemysł morski jest jedną z gałęzi, który czerpie coraz większe korzyści z wdrożenia innowacyjnych technologii, także tych kosmicznych. Niektóre rozwiązania, stworzone przez startupy, znalazły już zastosowanie w wielu firmach tego sektora. Port Gdańsk stosuje już m.in. Inteligentne Systemy Zarządzania Ruchem, które rozpoznają, kontrolują i zarządzają ruchem pojazdów na parkingach buforowych i terminalach Portu. Spółka zdecydowała się także na system czujników pomiaru emisji pyłu i odorów na terenie Portu, co pozwala kontrolować oraz analizować emisję przemysłową i stopień zanieczyszczenia powietrza, a w efekcie szybko reagować.

- Współpraca ze startupami jest dla nas bardzo istotna, ponieważ to właśnie tam drzemie potencjał innowacyjności - szczególnie w przypadku technologii kosmicznych, którymi coraz intensywniej interesuje się świat gospodarki, także morskiej. W technologiach kosmicznych upatrujemy nowych szans rozwoju - mówi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG.
- Jednym z finansowych generatorów wartości każdego przedsiębiorstwa jest koszt kapitału zaangażowanego w jego działalność. Zarządzanie ryzykiem jest istotnym narzędziem obniżenia kosztu kapitału, a więc może służyć zwiększaniu wartości przedsiębiorstwa. Zarządzanie ryzykiem w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. oparte jest na normie ISO 31000 z wykorzystaniem programu e-risk. Korzystamy przy tym regularnie z porad ekspertów zewnętrznych (UG, UM, PZU LAB, ryzykonomia.pl). Wyniki finansowe spółki pozwalają na sprawną realizację strategii rozwoju, w tym zakupy gruntów, przebudowę nabrzeży, pogłębienie kanałów portowych, a w dalszej kolejności również budowę portu zewnętrznego. W tych okolicznościach usystematyzowanie procesów zarządzania ryzykiem w spółce o znaczeniu strategicznym dla regionu wydaje się być koniecznością - mówi Piotr Nowak, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

erka