Klienci Energi Obrót coraz liczniej zgłaszają swoje obiekcje co do sposobu zawierania aneksów do umów na dostawy energii elektrycznej. Wielu z nich skarży się, że nie są rzetelnie informowani o warunkach nowych umów i związanych z tym kosztów. Często oferowana jest im umowa z dodatkową opłatą handlową, przez co rachunki są wyższe nawet o kilkaset złotych w skali roku. Spółka informuje, że przeprowadzony zostanie audyt całej zewnętrznej sieci sprzedaży Energi Obrotu. Zaczęło się już od kontroli akwizytorów, a następnie sprawdzone zostaną partnerskie punkty sprzedaży.
- Wiele osób, podpisując umowę z Energą, otrzymuje rzekomo podstawową ofertę, która nazywa się G11, niestety konsultanci masowo "wciskają" ludziom taryfę G11k, która obciążona jest opłatą handlową doliczaną do faktury co miesiąc przez czas trwania umowy. Z tego tytułu otrzymuje się wyższe faktury. Dla zobrazowania. Zużycie prądu 69 kWh w taryfie G11 - kwota do zapłaty 68 zł, a 62 kWh w taryfie G11k 115 zł, gdzie nalicza się dodatkowo podwójnie opłatę handlową, np. w przypadku gdy odczytu rzeczywistego licznika dokonamy pierwszego dnia nowego miesiąca, a nie ostatniego dnia miesiąca poprzedniego - informuje pan Kamil. - Na pytanie, czy podwójnie naliczona opłata będzie odciągnięta od następnego rachunku - odpowiedź brzmi: nie.
Opłata handlowa podwyższa rachunki
Gdy pan Kamil zorientował się, że umowa nie jest dla niego korzystna, udał się do punktu obsługi klienta w celu zmiany taryfy na G11.
Zawyżone rachunki za prąd
- Mogłem tego dokonać po uiszczeniu kary za zerwanie umowy przed terminem, jednakże bardziej mi się to opłacało, niż przez prawie dwa lata płacić dodatkowo opłatę handlową za nic. Na wezwaniu do zapłaty kary widnieje informacja, że kara może zostać umorzona, jeżeli podpiszę nową umowę z Energą. Jestem nadal ich klientem i mam nową umowę, ale taryfa G11 nie zawiera comiesięcznej opłaty handlowej, stąd potrzeba zapłaty kary. Wielu znajomych lub znajomych znajomych ma ten sam problem i również odstąpili od tej taryfy - dodaje pan Kamil. - Wśród samych moich znajomych jest kilka osób z identycznym problemem. Kiedy w punkcie obsługi klienta rozwiązywałem umowę z felerną taryfą, w kolejce stały trzy osoby z tym samym tematem. Po przeliczeniu okresu umowy i miesięcznej opłaty handlowej wychodzą często bardzo wysokie kwoty. Energa opłatę handlową definiuje jako: "Opłata związana z obróbką danych do wystawienia faktury za zużytą energię elektryczną. Opłata handlowa obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymanie baz danych i zasobów informatycznych związanych z rozliczeniami". Osoby z tą taryfa nie są świadome, a przy reklamacjach wysokich rachunków za prąd czytają w odpowiedzi, że wzrosły ceny prądu. Oczywiście to prawda, ale bez opłaty handlowej będą one dużo niższe.
Klienci Energi Obrót czują się oszukani
Agentom reprezentującym Energę Obrót zarzuca się, że często nie tłumaczą dokładnie umów osobom w podeszłym wieku. Przez co są one nie do końca świadome, na jakie warunki się godzą, podpisując umowę.
Rachunki za prąd znów wyższe. Nowa taryfa Energi i opłata mocowa
- W 2019 r. mój tata został zmanipulowany przez telemarketerów. Skutków tej czynności nie dało się odwrócić. Ceny związane z usługą dystrybucji energii elektrycznej są wielokrotnie zawyżane i nie mam teraz jak skontaktować się z firmą ( telefonicznie, mailowo, osobiście, listownie - nic nie przynosi rezultatu) - opowiada pani Emilia. - Rachunki wzrosły o kilkadziesiąt złotych każdego miesiąca. Przed ofertą Mega Zysk i tak były wysokie, bo wynosiły 300 zł. Po zmianie umowy 350 zł. Opłat przesyłowych, mocowych, zmiennych i stałych jest masa. Teraz mają być jeszcze podwyżki. Firma Energa uchodzi za uczciwego dostawcę, a wielu ludzi starszych czuje się naciągniętych. W naszym kraju dysponują oni głodowymi emeryturami i nie może być społecznego przyzwolenia na takie praktyki. A co jeśli taka osoba nie ma obrońcy - młodszego, bardziej obeznanego z nowoczesnym światem? Do kogo ma pójść? Kiedy otrzyma swoje pieniądze z powrotem? Za pięć lat, kiedy już umrze?
- Nie tylko partnerzy handlowi firmy Energa wprowadzali w błąd odbiorców energii, ale także pracownicy etatowi firmy. W styczniu 2020 r. w biurze obsługi klienta na ul. Kartuskiej, róg Łostowickiej podpisałem aneks do umowy gwarantujący przez dwa lata stałą ceną na energię. Nie poinformowano mnie o skutkach finansowych tych zmian. W rachunkach od stycznia do maja 2020 r. naliczano mi opłatę handlową każdorazowo po 55,99 zł brutto. Po kilku reklamacjach udało mi się wycofać w czerwcu z tego aneksu bezkosztowo, chociaż aneks zwierał klauzulę naliczenia kar za zerwanie umowy - informuje pan Edmund.
Będzie audyt sieci sprzedaży Energi
Sama spółka broni się, że po otrzymaniu informacji dotyczących standardów sprzedaży w kanale door-to-door wdrożyła procedury wyjaśniające, wykraczające poza wewnętrzną kontrolę dokumentów i procedur. Spółka nie wyklucza podjęcia kroków prawnych, włącznie z ewentualnym skierowaniem sprawy do prokuratury, jeśli nieprawidłowości znajdą potwierdzenie w wynikach wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Szacuje się, że proces ten może potrwać kilka tygodni.
Na polecenie Daniela Obajtka, prezesa zarządu PKN Orlen, który jest właścicielem Energi, przeprowadzony zostanie audyt całej zewnętrznej sieci sprzedaży Energi Obrotu. Spółka zaczyna od kontroli akwizytorów, a następnie sprawdza partnerskie punkty sprzedaży. Energa zaznacza, że w razie jakichkolwiek wątpliwości co do sposobu i przebiegu procesu zawarcia umowy z partnerem zewnętrznym działającym na rzecz spółki klient może się skontaktować ze spółką osobiście, telefonicznie oraz przez stronę internetową spółki. Każdorazowo zgłoszenie podlega szczegółowej i indywidualnej analizie.
Jak wyjaśnia Energa, jedynie rozliczenie klienta na podstawie taryfy zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nie zawiera opłaty handlowej.
- Spółka ma szereg ofert, w ramach których poza sprzedażą energii elektrycznej klient zyskuje dodatkowe usługi i korzyści. Każda z umów zawieranych w ramach oferty zawiera opłatę handlową. Wynika ona z kosztów obsługi handlowej, jakie są związane ze świadczeniem klientowi usług, oraz dodatkowych korzyści. Wszystkie składniki cenowe oferty, zgodnie z procedurą, powinny zostać przedstawione klientom przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy - tłumaczą przedstawiciele Energi. - Do każdej umowy klient powinien otrzymać regulamin określający w szczegółach korzyści, które wynikają z oferty, oraz warunki cenowe. Podpisując umowę, klient potwierdza, że zapoznał się ze wszystkimi dokumentami i je akceptuje.
Zobacz także
Opinie wybrane
-
2021-04-14 07:09
(22)
A mi pani w galerii morena w oczy mówiła, że nie ma innej możliwości niż tylko umowa z bonusem, że
A mi pani w galerii morena w oczy mówiła, że nie ma innej możliwości niż tylko umowa z bonusem, że oni już innych umów nie prowadzą, nie mają, tylko takie z dodatkami. 10 telefonów później okazało się, że jednak jest umowa bez dodatków. Niesmak pozostał. Do galerii morena do punktu też już nie chodzę. Niestety trzeba dwa, a w przypadku tej firmy to z pięć, razy sprawdzić i to u różnych osób, zanim się coś podpisze. Nie polecam.
- 237 0
-
2021-04-14 07:29
(1)
Niestety 90% osób wybierze G11k, bo nie mają świadomości na co się piszą. Żeby wybrać G11 to jest
Niestety 90% osób wybierze G11k, bo nie mają świadomości na co się piszą. Żeby wybrać G11 to jest droga przez mękę. A jak budujesz dom, to na czas budowy wciskają taryfę C11 przeznaczoną dla przedsiębiorstw i nawet jeśli zużycie masz 0kWh, to opłaty stałe wynoszą około 200zł...
- 34 0
-
2022-04-16 18:10
A jaka taryfe wybrac
Na czas budowy ?
- 0 0
-
2021-04-14 08:48
na umowie jest imię i nazwisko (3)
tego co was oszukał
- 28 0
-
2021-04-14 10:06
(2)
możesz założyć sprawę cywilno prawną - wpłacić 10% roszczonej kwoty , walczyć 5 lat , wygrać ,
możesz założyć sprawę cywilno prawną - wpłacić 10% roszczonej kwoty , walczyć 5 lat , wygrać , ponieść sporo kosztów a i tak energa nie ustosunkuje się do wyroku - woli zapłacić majątek prawnikom i sie odowływac niż być fer wobec klienta i przyznać sie do błędu
- 24 0
-
2021-04-14 10:17
należy to załatwiać przez UOKiK (1)
teraz zrobiło się wokół tego sporo szumu, więc będzie o wiele łatwiej
- 20 0
-
2021-04-14 12:22
Nalezy sie zapoznać kto rzadzi uokik a kto energà
aha ci sami to sobie załatwiaj...
- 21 0
-
2021-04-14 10:28
należy składać skargę do Energi, najłatwiej przez ich portal (4)
warto podać imię i nazwisko osoby, która was oszukała - powinno być na umowie. Jeśli odrzucą to załatwiać to przez UOKiK - sprawa jest im już znana
- 11 0
-
2021-04-14 10:37
Składanie skargi do Energi nic nie daje (3)
Jak odkryłam tego samego dnia, że mnie oszukali (a domagałam się jasno i kilkakrotnie najtańszej
Jak odkryłam tego samego dnia, że mnie oszukali (a domagałam się jasno i kilkakrotnie najtańszej oferty - jak wróciłam z problemem handlarka poinformowała mnie, że powinnam domagać się najtańszej taryfy, a nie oferty, to moze by mi się udało, bo dla nich to są dwie różne rzeczy (sic!)) to napisałam skargę na handlarkę oraz reklamację. Obie zostały odrzucone jako bezzasadne. Wniosek jest prosty - punkty sprzedaży to tylko płotki, które spełniają odgórne wytyczne Spółki
- 28 1
-
2021-04-14 11:44
zależy kiedy to było
teraz zrobiło się sporo szumu, więc zaczęli zmieniać taryfy bez opłaty karnej. Jeśli tego nie zrobią
teraz zrobiło się sporo szumu, więc zaczęli zmieniać taryfy bez opłaty karnej. Jeśli tego nie zrobią to należy zgłosić do UOKiK. Oczywiście warto żądać zwrotu nadpłaconych faktur z odsetkami.
- 8 0
-
2021-04-15 07:59
Można odstąpić od umowy - 14 dni (1)
Moja mama podpisała i odstąpiła
- 7 1
-
2021-09-09 21:47
Tylko gdy zawierasz umowę zdalnie. W punkcie obsługi to nie jest zdalnie.
- 0 0
-
2021-04-14 11:07
(2)
Art. 286 § 1. kodeksu karnego opisuje te sytuacje.
- 5 0
-
2021-04-14 13:35
(1)
i co mam liczyć na niezawisłośc sądów ? - zaraz obajtek poleci do ziobry że przez niego premii nie
i co mam liczyć na niezawisłośc sądów ? - zaraz obajtek poleci do ziobry że przez niego premii nie będzie ... znaczy się będzie ale nie miliard tylko 80 milionów
- 8 0
-
2021-04-14 18:37
Na sądy mógłbyś liczyć bo tylko kilkudziesięciu się sprzedało za dodatki funkcyjne
Najpierw musiałbyś przejść przez prokuraturę ...
- 5 0
-
2021-04-14 13:49
Miałem tak samo
Dowiedziałem się że nie można inaczej
- 3 0
-
2021-04-14 18:06
Miałam to samo.. W koncu sama zmienilam sobie taryfe przez strone internetowa i o dziwo byla tam taryfa podstawowa bez opłaty handlowej!
- 5 1
-
2021-04-15 14:47
Tak samo powiedziała mi Pani w Rivierze- a dodatkowo ta opłata handlowa najniższa to ponad 20 złotych miesięcznie. :) Czyli kłamią w żywe oczy.
- 6 0
-
2021-04-16 18:34
nie ma tam już tego punktu btw
- 0 0
-
2021-05-04 16:44
To samo też w galerii Morena trzy lata takich opłat
- 0 0
-
2021-05-20 19:13
Kontakt
A w jaki sposób zerwali Państwo umowę i zawarli nową, korzystną dla siebie? Obawiam się że kolejny
A w jaki sposób zerwali Państwo umowę i zawarli nową, korzystną dla siebie? Obawiam się że kolejny pracownik wprowadzi nas w błąd i naciągnie. Możecie polecić konkretny punkt obsługi w Gdańsku i okolicach?
- 0 0
-
2021-06-14 11:11
Dokładnie w galerii Morena nam kobieta wcisnęła na siłę taryfkę G11k jako G11. Mimo jasnego
Dokładnie w galerii Morena nam kobieta wcisnęła na siłę taryfkę G11k jako G11. Mimo jasnego przekazania informacji, że interesuje nas wyłącznie taryfa podstawowa G11 bez żadnych zobowiązań bo będziemy likwidować jeden licznik, to i tak wbiła G11 k w dolnym apostrofie co by za bardzo widać nie było.
Absolutnie nie wspomniała, że to jednak G11k z dodatkowymi opłatami.
Rozwiązaliśmy umowę i przy ponownym podpisywaniu w innym punkcie znowu było wciskanie G11k.
Mogą sobie robić audyty. To dla mnie jest celowe działanie.- 5 0
-
2021-08-13 12:56
Potwierdzam
Też zostałem oszukany. Przez kilka minut kłóciłem się z ......... , że inni sprzedawcy- ja dałem
Też zostałem oszukany. Przez kilka minut kłóciłem się z ......... , że inni sprzedawcy- ja dałem przykład PGE, bo tam mam inną umowę w przypadku taryfy G11 nie pobierają opłat handlowych, a ta ...... u nas tak nie jest i jest w każdej umowie. Trudno 240 zł w piach, ale za 2 lata na mnie już nie zarobią, nawet jak by u innego sprzedawcy było drożej. Chodzi o zasady.
- 3 0
-
2021-04-15 16:21
Ludzie prezesa
Przecież tam są teraz w zarządzie ludzie od p. Obajtka. Na pewno wszystko zostanie wyjaśnione i będzie dobrze :)
- 28 14
-
2021-04-14 07:38
(4)
No niestety sprzedawcy kręcą bo tak im góra nakazuje robić aby wpływało więcej kasy. Nie ma
No niestety sprzedawcy kręcą bo tak im góra nakazuje robić aby wpływało więcej kasy. Nie ma możliwości dodzwonienia się do energii a kara za zerwanie umowy która działa na niekorzyść klienta jest przypisana w standardzie.
- 149 1
-
2021-04-14 11:22
Opłata handlowa? Dlaczego w sklepie nie ma opłaty handlowej przy zakupie jabłek? Przecież przy kasie
Opłata handlowa? Dlaczego w sklepie nie ma opłaty handlowej przy zakupie jabłek? Przecież przy kasie obsługuje kasjerka za wynagrodzeniem, jabłka ktoś musiał przyjąć od dostawcy, zaewidencjonować, wyliczyć marżę i cenę, zatargać na stoisko i wystawić paragon lub fakturę. Wszystkie te manipulacje w celu sprzedania zwykłych jabłek. A i prąd zasilający kasę też podskoczył, więc można by wrzucić te koszty w opłatę handlową. Może sklepy pokusiłyby się o wprowadzenie różnych dodatków do ceny. Jakby tak od akwizytora po samego prezesa O zaczęli płacić śmieszne kwoty za zwykły chleb, może naszłaby ich refleksja o abstrakcyjności wielopozycyjnych faktur.
- 12 0
-
2021-04-14 13:11
Dokładnie, mam G11 i wiele razy próbowali mi wcisnąć taryfę gwarantującą "brak podwyżek".
Informację o opłacie handlowej akwizytorzy pomijają, lub mówią tak niewyraźnie i szybko, że jak ktoś
Informację o opłacie handlowej akwizytorzy pomijają, lub mówią tak niewyraźnie i szybko, że jak ktoś nie wie na co zwrócić uwagę, to w ogóle to pominie.
- 7 0
-
2021-04-14 14:34
Powszechne praktyki niestety w wielu innych dużych firmach 3miejskich
firma komunikacyjna z Gdyni na M... to samo. Szczególnie seniorów robią w konia. Gorąco nie polecam.
- 5 0
-
2021-11-02 11:55
Kręcenie lodów przez sprzedawcę
Niedługo trzeba będzie udowadniać że nie jest się wielbłądem
i że polowania na kaczki to nie nasza specjalność .- 0 0
wszystkie opinie (290)
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Mogłeś jeszcze nie czytać
-
Koniec pracy zdalnej? Powrót do biura się opłaca (176 opinii)
-
Jesteśmy otwarci na zmianę pracy (103 opinie)