stat

Ropa z USA znów płynie do Gdańska. W planach duży kontrakt

6 grudnia 2017, 13:00
Robert Kiewlicz

Drugi już transport amerykańskiej ropy naftowej płynie do gdańskiego Naftoportu. Tankowiec "Victory Venture" transportujący 650 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy gatunku WTI Midland to kolejny zakup Lotosu. W listopadzie 2017 r. do Gdańska zawinął pierwszy w historii rafinerii transport ropy z USA na statku "St. Helen". Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że niedługo podpisany ma być pierwszy terminowy kontrakt na dostawy ropy z USA.



Zbiornikowiec wypłynął już z portu Freeport, koło Houston w Teksasie, u wybrzeży Zatoki Meksykańskiej. Transport spodziewany jest w Gdańsku w połowie grudnia. To dla gdańskiego koncernu drugi transport ze Stanów Zjednoczonych, ale nie pierwszy z tego kontynentu. W listopadzie spółka sprowadziła 600 tys. baryłek ropy naftowej DSW (Domestic Sweet) z USA, a we wrześniu blisko 700 tys. baryłek ropy naftowej Hibernia z Kanady.

Rafineria w Gdańsku przerabia głównie ropę rosyjską oraz ropę Rozewie, wydobywaną na Bałtyku przez Lotos Petrobaltic, ropę z kopalni Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa w Lubiatowie. Obecnie co piąta baryłka ropy naftowej przerobiona przez rafinerię w Gdańsku pochodzi z kierunku innego niż wschodni. W swojej historii zakład przerabiał różne gatunki surowca - między innymi ropy z Morza Północnego (np. Brent Blend, Troll, Gullfaks, Forties czy Aasgard), Bliskiego Wschodu (np. Kirkuk, Kuwait, Sahara oraz Zakum), a także tak egzotyczne gatunki, jak np. ropa Castilla z Kolumbii, która dzięki swoim właściwościom chemicznym jest dobrym surowcem do produkcji asfaltów, jak również ropę Saudi Extra Light z saudyjskiego koncernu Saudi Aramco.

W listopadzie 2017 r. do gdańskiego Naftoportu wpłynął tankowiec "St. Helen" z transportem 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy.