Komisja Europejska daje Orlenowi więcej czasu na przejęcie Lotosu

2 lipca 2021, 18:30
Robert Kiewlicz
Najnowszy artukuł na ten temat Cztery nowe koncesje Lotosu w Norwegii
PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos. Komisja Europejska wydłużyła termin do 14 listopada 2021 r. Więcej zdjęć (1)

PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos. Komisja Europejska wydłużyła termin do 14 listopada 2021 r.

fot. Andrzej J. Gojke/KFP

PKN Orlen ma więcej czasu na wybór partnera do środków zaradczych przy przejęciu Grupy Lotos. Komisja Europejska wydłużyła termin do 14 listopada 2021 r.

fot. Andrzej J. Gojke/KFP

Komisja Europejska wydłużyła termin na realizację środków zaradczych, w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos, do 14 listopada 2021 r. Początkowo termin wykonania zobowiązań nałożonych w 2020 roku przez KE na Orlen i Lotos mijał 14 lipca 2021 r.



- Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos to kolejny krok w kierunku utworzenia koncernu multienergetycznego, który będzie stanowił skuteczną odpowiedź na wyzwania transformacji energetycznej oraz rosnącą presję konkurencyjną ze strony globalnych, zintegrowanych graczy. To proces, który przyniesie realne korzyści dla wszystkich zaangażowanych firm, ich akcjonariuszy, pracowników, klientów, a także dla polskiej gospodarki. Aby to zagwarantować, musimy wybrać inwestora do realizacji środków zaradczych, który zapewni długoterminowy zrównoważony rozwój. To dla nas priorytet, a biorąc pod uwagę skomplikowany charakter transakcji, zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie terminu na negocjacje to dobra informacja - mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Pracownicy Lotosu chcą gwarancji zatrudnienia. Piszą do ministra Sasina



Kiedy inwestor dla rafinerii gdańskiej?



Decyzja ta oznacza, że w najbliższym czasie nie poznamy też inwestora dla wydzielonych aktywów rafineryjnych Lotosu. Do końca czerwca 2021 r. mieliśmy poznać inwestora dla rafinerii gdańskiej.

Sprzedaż Lotosu, pracownicy w nowych spółkach.



Jeszcze w lutym 2021 r. prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapowiadał, że w tym terminie ogłosi nazwę partnera przy przejęciu Grupy Lotos. Teraz okazuje się, że terminu najprawdopodobniej nie uda się dotrzymać. Sam Obajtek zapowiedział, że nie da się w negocjacjach dotyczących przejęcia Lotosu zaszufladkować poczuciem upływającego czasu.

 

Opinie wybrane


wszystkie opinie (72)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Mogłeś jeszcze nie czytać