• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko: celu nie osiągnięto, ale rekord jest

Michał Stąporek
22 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r. Ruch pasażerski na lotnisku w Gdańsku cały czas rośnie. W ubiegłym roku było o 8 proc. więcej podróżnych niż w 2017 r.

4,98 mln pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez gdańskie lotnisko. Choć wymarzonych 5 mln pasażerów nie udało się obsłużyć, to lotnisko i tak cieszy się z 8-procentowego wzrostu ich liczby. I - co za tym idzie - wzrostu zysku do 37,6 mln zł.



Dokąd najchętniej latamy z Gdańska



W podróż lotniczą wyruszasz najczęściej z:

Nie na wakacje, nie do ciepłych krajów i nie na przedłużone weekendy. Największą popularnością cieszyły się te miasta, do których lataliśmy do pracy lub w ramach podróży tranzytowych, czyli z przesiadką.

534 tys. pasażerów poleciało w ubiegłym roku do Londynu, 380 tys. do Oslo, 299 tys. do Sztokholmu, 269 tys. do Warszawy i 167 tys. do Kopenhagi.

Przypomnijmy, że liczba pasażerów latających do Warszawy zmniejszyła się o połowę (spadek z 522 tys.) po tym, jak Ryanair wycofał się z lotów do stolicy.

Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu. Ponad 530 tys. pasażerów skorzystało w ubiegłym roku z połączeń z Gdańska do Londynu.

Na wakacje: prawie połowa do Grecji



Bardzo wyraźnie - o prawie 47 proc. - wzrosła liczba pasażerów połączeń nieregularnych i czarterowych. Podczas gdy w 2017 roku było ich ok. 275 tys., w ubiegłym roku ta liczba wzrosła już do ponad 405 tys. Najchętniej latali oni do Grecji (42 proc.), Turcji (21 proc.), Hiszpanii (13 proc.) i Bułgarii (9 proc.).

Warto jednak podkreślić, że pasażerowie samolotów czarterowych stanowią niespełna 10 proc. wszystkich.

Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji. Prawie połowa pasażerów lotów czarterowych wyleciała z Gdańska do Grecji.

Głównie za granicę i głównie tanimi liniami



91 proc. podróży odbyliśmy za granicę i tylko 9 proc. po kraju. Warto odnotować, że po raz pierwszy w historii liczba pasażerów w ruchu krajowym spadła do wartości jednocyfrowej. 15 lat temu, w 2003 roku, ten ruch rozkładał się dokładnie po połowie.

Od kilku lat na stałym poziomie utrzymuje się relacja między pasażerami obsłużonymi przez tzw. tanie linie lotnicze (low cost) i tradycyjnych przewoźników. Od 2015 r wynosi ona ok. 77-78 proc. do 23-22 proc.

Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie. Największym przewoźnikiem w Gdańsku jest Wizzair, którego pasażerowie stanowią niemal połowę wszystkich obsłużonych w Rębiechowie.
Ta dysproporcja ma swoje odzwierciedlenie w zestawieniu największych klientów gdańskiego lotniska pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Na pierwszym miejscu jest Wizz Air, z którego usług skorzystało 2 mln 259 tys. pasażerów, czyli prawie połowa. Na drugim Ryanair z prawie 1,2 mln pasażerów, na trzecim LOT, z którego usług skorzystało 328 tys. pasażerów. Po piętach depcze mu jednak Lufthansa, która przewiozła co prawda "tylko" 273 tys. pasażerów, ale która odnotowała pod tym względem wzrost o 11 proc., podczas gdy wynik LOT-u pozostał niemal bez zmian (spadek o 0,2 proc.)

Każdy pasażer to zysk



Liczba pasażerów ma wymiar nie tylko symboliczny. Na każdym z nich lotnisko zarabia i to na kilka sposobów. Po pierwsze: za każdego pasażera płacą linie lotnicze, a właściwie sami pasażerowie w cenie biletu. Po drugie: każdy pasażer oznacza większe przychody ze sprzedaży w lotniskowych sklepach, barach czy punktach usługowych. Dlatego walka o liczbę pasażerów jest walką o lepszy wynik finansowy.

Przychody ze sprzedaży portu lotniczego w Gdańsku wyniosły w ubiegłym roku prawie 180 mln zł, co oznacza wzrost o 29 mln, a więc ponad 19 proc. w ciągu roku. Ten efekt udało się osiągnąć nie tylko poprzez wzrost liczby u pasażerów, ale także otwarcie przebudowanej strefy handlowej w terminalu pasażerskim.

W ubiegłym roku Port Lotniczy w Gdańsku odnotował zysk w wysokości 37,6 mln zł (kwota jeszcze nie została zatwierdzona przez biegłych rewidentów). Rok temu było to 25 mln zł.

Otwarcie przebudowanej strefy handlowej na lotnisku pod koniec 2017 r.

Miejsca

Opinie (188) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Świetna wiadomość. Natrętny pasażer. O! A gdyby tu wasz synek z grupą stuosobową odlatywał, i każdy z rodziców chciałby wejść to jaki był by tłok sami widzicie, i nie mówcie, że nie macie synka, bo w każdej chwili mieć możecie! Sprawdzić czy nie ksiądz :)

    • 42 29

    • Jesteś dowcipny jak kupa gruzu. (1)

      • 6 19

      • Sven ty filmu nie zrozumiałeś

        Ale my o tym wiemy

        • 4 0

    • Ale o co chodzi??

      • 5 7

    • zysk 37mln? żałosne (2)

      • 5 3

      • Pokaż nam swój wyciąg bogaczu (1)

        Gdańsk jest większościowym udziałowcem :)

        • 2 5

        • 7,40pln za glowę?

          • 3 0

    • Zmienić nazwę na Pawła Adamowicza !

      • 2 3

  • Z Bartoszyc (6)

    Wyruszam najczęściej

    • 19 11

    • Kiedy będziemy latać na stałe do Smoleńska? (3)

      • 6 10

      • na Smoleńsk-Jużnyj UUBS mogę cię zawieźć nawet jutro, jeśli zapłacisz

        • 2 1

      • Leć już

        I nie wracaj

        • 5 0

      • Zapakujemy was i POleci

        Wsio można tolko astarozna...

        • 1 0

    • Bliżej masz do lotniska w Kaliningradzie. Xuj z Gdańskiem.

      • 2 5

    • nic śmiesznego

      Warszawa ma lepszą siatkę połączeń, szczególnie długodystansowych. Ostatnio leciałem do Singapuru i oczywiście z W-wy.

      • 1 0

  • podobno Gdynia odebrała cześć pasażerów. (10)

    • 121 16

    • w Gdyni lotnisko niestety nie funkcjonuje więc nie wiem skąd takie info ;P (4)

      • 10 27

      • Raczej na szczęście nie funkcjonuje!

        Pomijając kwestię dróg dojazdowych do terminala, to generowałoby jeszcze większe straty niż teraz, gdy nie działa.

        • 15 6

      • poczucie humoru u Ciebie też nie funkcjonuje (2)

        • 24 3

        • Pan Szczurek nie funkcjonuje. (1)

          • 14 3

          • pan Adam nie funkcjonuje

            • 2 3

    • Nie ma lotniska w gdyni (2)

      Zmarnowal adamowicz i szczurski pieniadze projekt upadl.

      • 3 6

      • Niestety nie masz racji!

        Adamowicz nie zmarnował tylko niestety zmarł. A pieniądze tak rzeczywiście zdefraudował Szczurek z ekipą - na swoje megalomańskie, paranormalne projekty.

        • 8 4

      • hejterze, Pan Adamowicz!

        • 4 5

    • chyba SZeść pasażerów

      chciałeś napisać

      • 1 0

    • Wręcz przeciwnie. Skasowanie nocnych połączeń powrotnych PKM z Rębiechowa

      kosztowało gdański port co najmniej kilkadziesiąt tysięcy mniej gdyńskich pasażerów.
      Nikt nie lubi wracać w nocy przez ponad 3 godziny z lotniska do domu.

      • 1 0

  • (1)

    Cóż,widać coraz więcej naszych ucieka za granicę...wiadomo ze lepiej mieć 2000 Euro niż 2000zł.

    • 58 26

    • A jeszcze lepiej mieć 65000

      " Jako profesjonalistką to d.pa, jako d.pa - to profesjonalistką"

      • 3 0

  • mniej ludzi wyjeżdża i emigruje na zmywak. teraz w samolotach więcej jest turystów. (1)

    • 49 19

    • wiara by chciała, aby cały czas wszystko rosło, nie zdając sobie sprawy, że są jakieś granice

      • 5 0

  • (12)

    Aj szkoda, że nie pękło te 5 mln. To ważne w rozmowach z liniami zainteresowanymi otwieraniem nowych połączeń. Mimo to gratuluję... rozwoju i zysku.

    • 87 6

    • Moim zdaniem nie udało się przez niesprawny ILS pod koniec roku. (10)

      Kilkanaście (kilkadziesiąt?) lotów zostało wtedy przekierowane na inne lotniska.
      Rok 2019 rokiem Gdańskiego lotniska, pęknie 5mln, a może od razu 6mln:)

      • 16 4

      • (1)

        od razu 100 milionów proponuję :)

        • 2 10

        • z Gdyni jesteś, nie?

          • 16 3

      • brak połączeń = niski wzrost

        w centusiowie co chwila sa otwierane nowe połączenia i to nowych linii, co się dziwić że mają 18% wzrostu (około)

        pomijam ze sami się starają - co chwila jakaś impreza, koncert, itd... ciagle się promują i to daje efekt

        • 6 1

      • 200 tysięcy to i tak nie robi (3)

        statystyku z boży...

        • 0 5

        • (1)

          a może 20 tys?

          • 3 1

          • A może nie?

            • 1 1

        • robi, robi, matematyku boży...

          • 1 0

      • Fakty (1)

        Tymczasem Kraków zrobi 7 mln. O Katowicach nie wspomnę. Nasza część jest zapyziała i zacofana w porównaniu z południem Polski.

        • 1 3

        • Katowice mają 4 838 139 pasażerów czyli mniej niż Gdańsk. Zobacz ile mln ludzi mieszka w tych województwach a ile w naszym.

          Do tego mamy dużo lepsze wyniki także od Wrocławia, Poznania czy Łodzi

          • 1 1

      • bez kozery powiem pińcet !!!

        • 1 0

    • 98 po przecinku więc mozna zaokroglić do 5 milionów :)

      • 1 1

  • Bardzo ladne lotnisko (11)

    Muszę przyznać , a latam trochę po świecie, że lotnisko w Gdańsku robi wrażenie. Jednak nadal jak na naszą aglomerację jest za mało lotów. Czekam na Rzym!

    • 109 8

    • A także Londyn-Heathrow, Palma de Mallorca i Dubaj. (5)

      • 19 1

      • kalanetiks w Dubaju to podstawa

        • 3 2

      • A do Dubaju po co? (2)

        Miasto bardziej sztuczne jak las vegas. Do tego temperatura nie do zniesienia w miesiącach letnich. Co tam szukać? Chyba Guza

        • 8 3

        • jako miejsce do przesiadek

          choć osobiście wolałbym Budapeszt, Porto, Kanary

          • 6 1

        • A Wyspa Spichrzów to nie sztuczna?

          • 2 4

      • dobrze by bylo heathrow. mialbym do moich mieszkan

        w gdansku czy w londynie po 20minut dojazdu. nice.

        • 2 1

    • tradycyjnie od początku brak jest połączeń na południe

      • 13 0

    • uświadom i powiedz co takiego robi wrażenie? (3)

      bardzo chciałbym wiedzieć

      • 3 5

      • Służba ochrony lotniska :-P

        • 3 1

      • architektura he

        • 1 2

      • wrażenie robi słup na środku wyjścia z przylotów

        • 0 1

  • kiedy mieszkający w pobliżu lotniska dostaną odszkodowania? (13)

    budowałem się 5 lat temu i nie było tam takiego ruchu!!!

    • 27 173

    • Sam jesteś sobie winny (4)

      Naiwnym jest wybudować się przy lotnisku i przy obecnej koniunkturze zakładać, że lotnisko nie będzie się rozwijać.

      • 77 7

      • a co to za argument (2)

        ja mam się martwić o koniunkturę lotniska. Płacić Płacić i Płacić

        • 4 27

        • Hahahahah

          • 13 1

        • Kupić działkę za bezcen przy lotnisku

          Narzekać że latajo samoloty
          Genialne!

          • 31 2

      • Ale grunt był tańszy z tego powodu a teraz jeszcze odszkodowanie i co jeszcze

        • 7 1

    • (2)

      A jak kupowałeś taniej działkę to lotnisko nie przeszkadzało?

      • 45 2

      • Przycebuliłeś to się mecz. (1)

        Coś za coś

        • 28 1

        • to mecz, mieszkańcy kontra lotnisko

          • 0 1

    • Co za gość

      To trzeba bylo budowac aie w innym miejscu a nie marudzisz teraz..ludzie to jednak sa d**ilami..

      • 21 1

    • (1)

      prowokacja

      • 14 1

      • Marna...

        • 5 2

    • Widzisz

      Trzeba zrobić konstrukcję nad domem, usypać kopiec z ziemi o średnicy 1,0 m., i robić za kreta. Ciepło i spokojnie będzie, trochę ciemno - ale co się nie robi, dla ciszy?

      • 5 0

    • Więcej finezji.

      • 3 0

  • (19)

    Panie Redaktorze, tekst powinien zawierać również informację dlaczego nie udało się osiągnąć 5 mln pasażerów spowodowanych nie działającym systemem ILS wyższej kategorii spowodowanym brakiem osłon na urządzeniach. Ciekaw jestem czy w tą liczbę obsłużonych pasażerów zawarto 11 lotów które nie odbyły się 21 grudnia 2018. Z tego powodu rodziny nie mogły się spotkać na święta. No chyba że obsłużony pasażer to również taki który odprawił się, czekał do wejścia na pokład a następnie został przewieziony do terminala.

    • 71 9

    • (2)

      Nie, to liczba pasażerów, która przewinęła się przez terminal.

      • 10 0

      • w tym odwiedzający, bo liczą od wejścia do holu (1)

        • 6 7

        • to jeszcze raz.... pasażerów

          • 7 0

    • Nie tylko ILS. Mozna bylo duzo lepiej i duzo wygodniej (10)

      Moze niektorzy turysci po przegonieniu po schodach i terminalu gora/dol maja dosyc?
      W naszym klimacie rekawy powinny byc obowiazkowe tym bardziej ze sa nieuzywane przez tanie linie i stoja odlogiem. Kto to widzial zeby za granica ktos kazal ludziom stac na schodach przez 45minut? Borading rekawem w cywilizowanym kraju trwa 3minuty i zaczyna sie 20min przed odlotem dla typowego samolotu obslugiwanego w Gdansku.
      Wkurza tez labirynt przez sklep za kazdym razem kiedy trzeba isc na gate z security - ktos musial niezla kase wziasc za taki uklad sklepu.
      Z plusow: Cale szczescie ze trepy z SG juz nie maja takiego pola do wyzywania sie na ludzich bo po dodaniu stolow do przygotowania na security scanner i przyspieszeniu kontroli wreszcie musza pracowac w normalnym tempie.

      • 24 7

      • (3)

        tutaj osoba, która pisze chyba za często nie latała. proponuję odwiedzić franfurtk... lub każde inne transferowe lotnisko na świecie i wówczas opowiedzieć historie o ganianiu, czekaniu, odprawie, labiryntach itp.

        • 11 8

        • Gdanskowi troche brakuje do Frankfurtu

          Na tle porownywalnych malych lotnisk dalej jest slabo

          • 7 9

        • We Frankfurcie nikt nie gania, moja babcia lat 80 poradziła sobie sama z przesiadką do Chicago, (1)

          a miała na to 1 godz.35 minut, była pierwszy raz na tak dużym lotnisku,
          mówiła, że prowadziły ją napisy wyświetlające się "wszędzie".
          Plus podjeżdżała czymś.
          Zero labiryntu---wszędzie piktogramy i napisy świetlne.

          • 12 0

          • Hans

            To fakt. Największy dworzec PKS w tej części kalifatu, ale doskonale zorganizowany.

            • 1 0

      • W Niemczech we Frankfurcie/Monachium wychodzisz na płytę lotniska i przewożą Cie z 15 minut autobusem... (1)

        • 12 1

        • We Frankfurcie autobus często nawet dłużej niż 20 min.

          Jeśli miejsce "taxi" postoju samolotu to V298 to podróż z bramki A52/A54 to minimum 25 minut.

          Dopóki będzie latać CRJ900 na trasie Gdansk - FRA / MUC dopóty będzie autobus.
          Taki mamy klimat...

          • 0 0

      • (2)

        Powiedz to Ryanair który z założenia nie korzysta z rękawów - poza kosztem także dlatego że proces wsiadania i wsiadania trwa dluzej.
        To linia lotnicza wybiera że chce trzymać ludzi na schodach - w normalnych liniach nic takiego nie ma miejsca więc pretensje do Ryana a nie lotniska

        • 13 1

        • na innych zagranicznych lotniskach tanie linie musza korzystac z rekawow (1)

          • 4 2

          • Widocznie Gdansk nie ma jescze takiego prestizu zeby sobie mogl pozwolic na wymuszenie takiej procedury na tanich przewoznikach.

            • 1 0

      • Modlin

        ... i wszystko jasne :)

        • 1 0

    • 21 grudnia 2018 (2)

      ILS już był czynny

      • 6 0

      • Ale tylko II kategorii (1)

        • 5 2

        • ILS

          Cat II to maksymalna kategoria w Gdańsku.

          • 2 0

    • chyba jednak miał mały wpływ 20.000 to jakieś 100 lotów

      największy wpływ miało zamkniecie połączeń do Warszawy przez Ryana - a i tak mamy szczęście że łaskawie biura podróży prawie wyrównały ten spadek wzrostem charterów

      • 5 1

    • Jest jeszcze spadek pasazerow latajacych do Wawy po wycofaniu sie Ryana z tego kierunku. Lot z portem Chopina mysleli, ze jak uwala Ryana to zgarna 100%, a tu niespodzianka.

      • 4 0

  • Ja i cała moja rodzina latamy co tydzien do roboty

    Szybciej 2 godziny samolotem niz w korkach z Jabłoniowej do centrum :)

    • 33 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej....

Najczęściej czytane