• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos stawia na LNG. Powstanie nowa instalacja

Robert Kiewlicz
5 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku.


Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku.

O analizach bardziej aktywnego uczestnictwa na rynku LNG oraz rozmowach z Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem na temat budowy nowego terminala LNG w okolicy gdańskiej rafinerii poinformował podczas konferencji wynikowej Mateusz Bonca, prezes Grupy Lotos.


Co jest największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?


Współpraca Lotosu oraz PGNiG dotycząca bunkrowania LNG trwa od września 2016 roku, kiedy spółki Lotos Asfalt i PGNiG Obrót Detaliczny dostarczyły LNG jako paliwo żeglugowe do zbiorników nowo budowanej w stoczni jednostki. Usługi tego typu wymagają jednak budowy specjalistycznych instalacji.

Lotos chce bunkrować LNG



Przypomnijmy, że w 2017 roku Komisja Europejska kwotą 1,05 mln euro dofinansowała projekt złożony wspólnie przez Grupę Lotos i Gaz-System. Chodzi o przygotowanie "Studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG".

Terminal LNG w Gdańsku ma pełnić rolę bazy przeładunkowej, bunkrowania i dystrybucji LNG do odbiorców końcowych i stacji paliw. Jednocześnie Gaz-System pracuje nad projektem pływającego terminalu regazyfikacyjnego na Zatoce Gdańskiej. Projekt terminalu LNG to cały czas prace studyjne, których celem jest przygotowanie realizacji inwestycji w Gdańsku.

W styczniu 2018 roku Grupa Lotos i Remontowa LNG Systems podpisały list intencyjny w sprawie budowy pilotażowego systemu dystrybucji LNG. Umowa dotyczy zaprojektowania, budowy i przeprowadzenia badań pilotażowej stacji dokującej. Remontowa LNG Systems opracowała koncepcję wykorzystania kontenerów LNG do bunkrowania statków poprzez kompleks zaworów i pomp zabudowany w ramie o rozmiarach 40-stopowego kontenera.


Wspólne projekty Lotosu i PGNiG



Natomiast w kwietniu 2018 roku Lotos Asfalt oraz Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowały się na podpisanie umowy regulującej współpracę w kwestii bunkrowania LNG. Porozumienie ma pozwolić na wykorzystanie doświadczeń PGNiG w zakresie LNG oraz wiedzy Lotosu na temat rynku paliw morskich, obie firmy będą mogły świadczyć w pełni profesjonalną usługę bunkrowania statków paliwem LNG.

Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania. Zgodnie z dyrektywą dla paliw alternatywnych najpóźniej do 2025 roku powinna powstać sieć bazowa punktów bunkrowania LNG w portach morskich. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Potrzeby zapewnienia dostępności usługi bunkrowania w tych lokalizacjach zawarto w "Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktur paliw alternatywnych" opracowanych przez Ministerstwo Energii.

W październiku 2019 roku PGNiG Obrót Detaliczny i PKP Cargo podpisały list intencyjny, zakładający współpracę w zakresie rozwoju usługi transportu kolejowego skroplonego gazu ziemnego. Pierwszym etapem współpracy ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.

Wyniki finansowe Lotosu



Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 7,88 mld zł wobec 8,34 mld zł w analogicznym okresie 2018 roku, co stanowi spadek o 5,6 proc. rok do roku.

Oczyszczona EBITDA LIFO wyniosła 855,7 mln zł wobec 888 mln zł w 2018 roku - spadek o 3,6 proc. rok do roku. Zysk operacyjny Grupy Lotos wyniósł 496,3 mln zł wobec 866,8 mln zł w 2018 roku.

Na wyniki finansowe Grupy Kapitałowej Lotos w III kwartale 2019 r. największy wpływ miały spadające notowania surowców (tj. ropy naftowej i gazu ziemnego), niższy wolumen sprzedaży węglowodorów (spadek o ok. 12 proc. kw./kw.), wyższy poziom modelowej marży rafineryjnej (wzrost o 40,6 proc. kw./kw.) oraz wyższy średnio kwartalny kurs dolara.

W lipcu 2019 roku Grupa Lotos podpisała z konsorcjum ośmiu instytucji finansowych nowe umowy kredytowe w ramach refinansowania kredytów zaciągniętych na finansowanie Programu 10+. Oprócz optymalizacji struktury i okresu spłaty zobowiązań finansowych zwolnione zostały zabezpieczenia na majątku spółki.

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Miejsca

Opinie (38) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • niech orlen w koncu ich przejmuje (5)

    skonczy siie panoszenie i bedzie w koncu jedna dobrze zarzadzana spolka

    • 29 94

    • Niech Jarosław w końcu zbawi ten kraj. Jego wizja warta jest poświęcenia gospodarki

      • 11 6

    • Człowieku chyba nie wiesz o czym piszesz nie wiem jak (1)

      Jest w Lotosie ale Z całego serca życzę im aby nikt nie pozwolił łączenia tych dwóch firm w jedną.

      • 8 7

      • Pojecia nie masz zupełnie. Na całym swiecie firmi i spółki danego kraju łącza sie zeby móc konkurowac z zagranicznymi. To ty

        tego nie wiesz...?

        • 7 9

    • hahaha (1)

      Napisz jeszcze komuno wróć

      • 2 6

      • Komuna to byla za PO PSL

        I wysprzedawnie Polsku

        • 1 0

  • Bkunkrowanie LNG w Porcie Gdynia (5)

    Słabo rozpoznaliście temat, a wystarczyło zapytać Port Gdynia. Tu już od początku roku systematycznie, raz w miesiącu, wykonywana jest usługa bunkrowania statków metodą track to ship. Instalacja jest niepotrzebna. Kluczem jest bunkierka której nie ma, a już dawno powinna być.

    • 27 17

    • mylisz sie (1)

      rynek nie jest gotowy na zapotrzebowanie ktore jest na LNG w tym momencie. Instalacja pozwoli na szybsze bunkrowanie, chlodniejsze paliwo, bezpieczniejsza operacje. Oby jak najwiecej takich inwestycji

      • 3 0

      • Akurat

        Jak będzie zapotrzebowanie to się okaże że nie ma już miejsca dla polskich firm. Wystarczy spojrzeć na portfel zamówień bunkierke na Bałtyk i na Zatokę Gdańską. Mówię o złożonych i realizowanych projektach a nie o koncepcjach i pomysłach. Rynek to sobie trzeba zbudować i zabrać się za to w odpowiednim momencie. A my jak zwykle kolej e opracowania i opasłe tomy analizy produkujemy zamiast choć jeden statek. Żeby było śmieszniej - nasze stocznie i biura projektowe pracują i produkują statki dla wszystkich tylko nie dla nas. Czekajmy więc dalej.

        • 0 0

    • No właśnie, raz w miesiącu (2)

      A dwa razy dziennie? Bez stacji skraplania na miejscu można zapomnieć o bunkrowaniu w normalnych ilościach

      • 1 0

      • Tylko bunkierka

        Instalacja jest zafiksowana w jednym miejscu. Bunkierka może się przemieszczać pomiędzy nabrzeżami. Dzisiaj w Gdyni bunkrujemy na dwóch nabrzeżach w zależności od potrzeb armatora. Możnaby więcej gdyby była bunkierke bo statki napędzane LNGcaly czas wpływają - łącznie z kontenerowcami. I największa zaleta - jedynie bunkierke umożliwia jednoczesne bunkrowanie i wykonywanie przeładunku a armatorzy dziś tego oczekują.

        • 0 0

      • Dlatego powinna być bunkierka.

        Można i 5 razy dziennie jeśli będzie bunkierke. Duża elastyczność i możliwość jednoczesnych operacji przeładunkowych i bunkrowania. Tak są dziś bunkrowanie statki które zawijają do Gdyni - tyle że w Rotterdamie - bo tam bunkierke jest a my dalej śpimy.

        • 0 0

  • Ankieta.. (1)

    Ankieta jak zawsze "trzyma poziom".
    ATOM, tylko atom.

    • 24 7

    • Nie ATOM tylko.... Mafia Państwowa...

      • 1 2

  • Propaganda.

    Dojna Zmiana na tym zna się najlepiej.

    • 23 27

  • Opinia wyróżniona

    Mam nadzieje, ze pływający terminal powstanie. Do tego Baltic Pipe i rozbudowa terminalu w Swinoujsciu. Z tego właśnie i z przekopu Mierzeji Wiślanej będzie rozliczona PiS. To wszystko (oprócz terminalu pływającego) ma powstać do 2022 roku. Kolejne wybory w roku 2023. Żadnych bajek o opóźnieniach nie przyjmę.

    • 24 6

  • Uniezależnić

    Się od dostawców z innych krajów i wtedy mamy spokój.

    • 9 4

  • Spadki sprzedaży, zysków, mniejsza wartość Spółki...Brawo dobra zmiana!!! (1)

    • 12 18

    • W ciągu ostatnich czterech lat kurs akcji Lotosu wzrósł około 250% - wycena giełdowa spółki raczej więc nie spadła :)

      • 7 2

  • A wydatki na wybory rozliczone?

    • 13 8

  • A Tusk chciał ruskim sprzedac, jakie to szczescie ze Peło juz nigdy nie bedzie rzadzic :) (1)

    • 33 21

    • Spoko, będą inni na ich miejsce

      Te same twarze, tylko flagi inne.

      • 3 4

  • Pilotażowy system dystrybucji (1)

    Kiedy odpalą stację dokującą?

    • 6 2

    • Projekt gotowy czeka na ruch GL ;)

      • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J....

Najczęściej czytane