Lotos wyda prawie 1,4 mld zł na inwestycje. Wodór, kolej i nowoczesne technologie

16 lipca 2021, 8:00
Robert Kiewlicz
Najnowszy artukuł na ten temat Asfalt o zapachu kwiatów. Nowy pomysł Lotosu
O tworzeniu centrów kompetencyjnych w ramach koncernu multienergetycznego i kluczowych inwestycjach mówili przedstawiciele Grupy Lotos podczas debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie spółki. Na zdjęciu Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji. Więcej zdjęć (4)

O tworzeniu centrów kompetencyjnych w ramach koncernu multienergetycznego i kluczowych inwestycjach mówili przedstawiciele Grupy Lotos podczas debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie spółki. Na zdjęciu Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

mat. prasowe

O tworzeniu centrów kompetencyjnych w ramach koncernu multienergetycznego i kluczowych inwestycjach mówili przedstawiciele Grupy Lotos podczas debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie spółki. Na zdjęciu Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

mat. prasowe

Około 1,4 mld zł na inwestycje w 2021 roku chce wydać Grupa Lotos. Obecnie realizowanych jest około 360 projektów inwestycyjnych. Lotos stawia na rozwój technologii dotyczących wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzi szereg projektów z zakresu innowacji - poinformowali przedstawiciele spółki podczas specjalnej debaty inwestycyjnej, jaka odbyła się w siedzibie Lotosu. W Trójmieście mają być umiejscowione centra kompetencji Lotos w ramach tworzonego przez PKN Orlen koncernu multienergetycznego.



- W Grupie Lotos zdajemy sobie sprawę, że aby być nowoczesną i efektywnie działającą firmą, musimy kłaść duży nacisk na inwestycje i rozwój. Obecnie realizujemy około 360 projektów inwestycyjnych. Na inwestycje w 2021 roku wydamy około 1,4 mld zł. Z uwagi na toczący się proces przejęcia kapitałowego przez PKN Orlen, chcemy zaakcentować nasze najlepsze kompetencje dot. wodoru, logistyki kolejowej, offshore oraz olejów bazowych. Jednocześnie prowadzimy szereg innych projektów z zakresu innowacji - mówi Jarosław Wróbel, wiceprezes zarządu Grupy Lotos ds. inwestycji i innowacji.

Centra kompetencji w Trójmieście



Zgodnie z przedstawioną w maju 2021 r. strukturą nowego podmiotu w Gdańsku zlokalizowane mają być centra kompetencyjne związane z wodorem, logistyką kolejową, usługami serwisowymi na morzu, olejami bazowymi.

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście Więcej zdjęć (4)

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście

mat.prasowe

Planowane centra kompetencji Lotosu w Trójmieście

mat.prasowe


W ramach centrum kompetencji wodorowych realizowane są dwa projekty: Green H2 i Pure H2. Grupa Lotos chce wykorzystać swój potencjał i doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. W ramach projektu Green H2 spółka chce zbudować wielkoskalową instalację do produkcji zielonego wodoru. To pomysł koncernu na to, jak odnaleźć się na rynku za kilkanaście lat, gdy paliwa węglowodorowe będą mniej popularne. Z kolei projekt Pure H2 to instalacja oczyszczania wodoru oraz infrastruktura do dystrybucji i tankowania tego paliwa.

Nowy tabor kolejowy i usługi serwisowe na morzu



W obszarze logistyki kolejowej Lotos realizuje projekt dotyczący zakupu 326 jednostek do transportu intermodalnego. Poprzez częściowe zastąpienie transportem kolejowym transportu drogowego ładunków intermodalnych będzie można ograniczyć emisję zanieczyszczeń czy poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu. Obie lokomotywy (jednosystemowa oraz wielosystemowa) mają dotrzeć do Gdańska do końca tego roku, a ostatnie 72 z 324 wagonów mają pojawić się na bocznicy spółki Lotos Kolej w połowie 2022 r.

Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii. Więcej zdjęć (4)

Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.

mat.prasowe

Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafinerii.

mat.prasowe


Grupa Lotos chce także wykorzystać swoje kompetencje w zakresie usług serwisowych na morzu, stąd koncepcja świadczenia usług inwestycyjnych i serwisowych dla obsługi morskich elektrowni wiatrowych (MEW). Spółka Lotos Petrobaltic zamierza aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej jako narodowy operator przy stawianiu, uruchamianiu i serwisowaniu morskich farm wiatrowych w Polskiej Ekonomicznej Strefie Morza Bałtyckiego.

Elektrownia gazowa w Gdańsku. Decyzja o inwestycji jeszcze w 2021 r.



Czwarte centrum kompetencyjne będzie dotyczyło produkcji olejów bazowych. W fazie przygotowań jest projekt Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. W trzecim kwartale 2021 r. ma on, zgodnie z założeniami, przejść do fazy realizacji. Jego celem jest dalsza poprawa ekonomiki przerobu ropy naftowej poprzez wygenerowanie wyższych marż w wyniku produkcji i sprzedaży nowych, wysokomarżowych produktów (oleje bazowe II i III grupy).

Elektrownia gazowo-parowa w Gdańsku



Grupa Lotos, wspólnie z PKN Orlen oraz Energą, rozpoczęła też analizy dotyczące budowy elektrowni gazowo-parowej w Gdańsku, która miałaby powstać do lipca 2026 r.

Lotos planuje zagospodarowanie złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim. Więcej zdjęć (4)

Lotos planuje zagospodarowanie złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim.

mat.prasowe

Lotos planuje zagospodarowanie złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim.

mat.prasowe


Aby umożliwić przeładunek produktów o wolumenach do 5 tys. ton drogą morską, Lotos przygotowuje się do budowy morskiego terminalu przeładunkowego na Martwej Wiśle na nabrzeżu usytuowanym w bezpośrednim sąsiedztwie rafineriiMapka w Gdańsku. Budowa terminalu odciąży przede wszystkim bocznicę kolejową na terenie rafinerii oraz doprowadzi do uniezależnienia się od innych portów przeładunkowych. Finalnej decyzji należy spodziewać się pod koniec 2021 r.

NIK szykuje się do kontroli fuzji Orlen-Lotos



W przypadku segmentu wydobywczego jednym z kluczowych projektów inwestycyjnych Lotosu w Norwegii jest Noaka, dotyczący zagospodarowania odkrytych złóż w obszarze na północ od Heimdal. Obecnie trwają prace nad wypracowaniem optymalnej koncepcji zagospodarowania złóż. Lotos planuje także realizację zagospodarowania złóż gazu ziemnego B4 i B6 na Morzu Bałtyckim oraz wydobywanie gazu ziemnego wraz z towarzyszącymi frakcjami LPG i kondensatu.
Tworzenie przez PKN Orlen koncernu multienergetycznego to:
25%

dobry kierunek; wzmocni naszą gospodarkę

21%

trudno ocenić; wyjdzie "w praniu"

54%

niepotrzebne i niebezpieczne działania

zakończona

łącznie głosów: 404

Opinie wybrane


wszystkie opinie (113)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.