- 1 Białe złoto z gdańskiej Przeróbki (65 opinii)
- 2 150 mld zł na elektrownię jądrową (142 opinie)
- 3 Nowi wiceprezesi w Enerdze, prezesa brak (5 opinii)
- 4 Kontrola NIK w Rafinerii Gdańskiej (61 opinii)
- 5 Terminal chemiczny obok Naftoportu (33 opinie)
- 6 Ropa popłynie szybciej rurociągiem (44 opinie)
Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy. Nie ma kto bunkrować kontenerowców
Na skutek inwazji Rosji na Ukrainę operator logistyczny, firma Maersk, zapowiedział zaprzestanie kupna rosyjskiej ropy dla swoich statków. Gigantyczne kontenerowce, które cumują w naszych portach, paliwo bunkrowały (tankowały) dotychczas na wodach rosyjskich. Powód? Brak infrastruktury i odpowiednio dużych jednostek do tankowania statków na morzu w Trójmieście. Jest także aspekt ekonomiczny. Rosyjskie, zasiarczone paliwo, jest o wiele tańsze. Czy to szansa, aby bunkrowanie odbywało się teraz w Gdańsku?
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Paliwo żeglugowe bezpieczniejsze i droższe
W 2020 roku weszły w życie nowe przepisy, opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), które obniżyły globalny limit zawartości siarki w paliwach żeglugowych z 3,5 proc. do 0,5 proc.
- Odpowiedzią Lotosu na nowe regulacje był m.in. projekt EFRA, wraz z uruchomieniem którego rafineria w Gdańsku w praktyce przestała produkować ciężkie oleje opałowe. Lotos skupiony jest przede wszystkim na wytwarzaniu komponentów oraz produktów o niskiej zawartości siarki. Jest jedynym w Polsce producentem niskoemisyjnego paliwa żeglugowego MGO (o zawartości siarki 0,1 proc.). Produkt ten jednak, spełniający teraźniejsze i przyszłe wymagania w zakresie niskiej emisji siarki, nie jest stosowany do napędu silników głównych na statkach oceanicznych - informuje Grupa Lotos.
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Jednak kontenerowce oceaniczne na świecie, w tym te zawijające do terminala DCT Gdańsk, zasadniczo spalają w dalszym ciągu ciężkie oleje opałowe: o zawartości siarki 3,5 proc. (tylko jednostki wyposażone w system oczyszczania spalin, tzw. scrubbery) lub o zawartości siarki 0,5 proc. Szacowany wolumen ww. paliw ciężkich wynosi ponad 1 mln tony rocznie.
Lotos nie produkuje ciężkiego oleju opałowego. Orlen nie ma bunkierek
- Należy zauważyć, że jest wiele rafinerii, w tym również europejskich, które nie są tak wysoce zmodernizowane i nowoczesne technologicznie jak Lotos. Zakłady te, nie mając odpowiednich instalacji, wciąż produkują duże wolumeny ciężkiego oleju opałowego, a najwięksi armatorzy świata, mając tę wiedzę, zainwestowali w scrubbery i kupują ciężki olej opałowy do napędu silników głównych. Co istotne, ciężki olej opałowy jest wielokrotnie tańszy od niskoemisyjnego paliwa MGO - twierdzą przedstawiciele Lotosu.
W związku z tym Lotos nie rozważa powrotu do produkcji ciężkiego oleju opałowego w celu zaopatrywania kontenerowców oceanicznych.
Trójmiejskie porty bunkrują LNG
Takie zadania mogłaby przejąć spółka PKN Orlen, jednak jest to obecnie niemożliwe, bo... PKN Orlen nie zajmuje się bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe. Spółka Ship-Service, która przez 64 lata zajmowała się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana, a żaden podmiot w Grupie Orlen nie przejął jej kompetencji.
Brak chętnych do bunkrowania kontenerowców w Gdańsku
Bunkrowanie statków odbywa się w Porcie Gdańsk na bieżąco, są to usługi świadczone przez zewnętrzne podmioty, w oparciu o trzy bunkierki (jednostki pływające zasilające w paliwo drugą jednostkę pływającą).
Port Gdynia wchodzi w projekt LNG
- Bunkrowanie odbywa się jednak tylko tzw. paliwem lekkim, natomiast Port w Gdańsku cały czas ma nadzieję, że w niedalekiej przyszłości pojawi się podmiot, który będzie oferował również bunkrowanie tzw. paliwem ciężkim, czyli takim jakie było dostępne na redach portów federacji rosyjskiej - mówi Anna Drozd, rzecznik prasowy zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Portowi zależy, aby możliwy wachlarz dostępnych usług na terenie portu był jak największy, gdyż one wpływają m.in. na konkurencyjność portu. W Porcie Gdańsk jest również bunkrowanie LNG. Na tym etapie z autocystern, natomiast w planach mamy mobilny punkt bunkrowania w technologii ship-to-ship.
Maersk rezygnuje z rosyjskiej ropy, ale nie zmienia miejsc bunkrowania
Jeszcze przed wejściem przepisów w życie, największy klient DCT - Maersk Line oświadczył, że przejście na paliwo o niskiej zawartości siarki będzie kosztowało firmę dodatkowe 200 mln dolarów rocznie. Dla części firm najtańszym rozwiązaniem stało się niestosowanie się do nowej dyrektywy, płacenie kar i dalsze używanie tańszego paliwa z wysoką zawartością siarki.
PGNiG i Lotos ze wspólną ofertą na LNG
Czy zapowiedź odejścia od rosyjskiej ropy jaką złożył Jim Hagemann Snabe - prezes Maerska na dorocznym zgromadzeniu akcjonariuszy to szansa dla polskich podmiotów, niekoniecznie zobowiązanych z Lotosem, czy Orlenem?
- Należy pamiętać, że nasze ogólne lokalizacje bunkrowania nie zmieniają się, a chodzi raczej o to, skąd pochodzi ropa i paliwo - mówi Concepción Boo Arias regionalna rzeczniczka prasowa A.P. Moller - Maersk. - Obecnie naszymi głównymi lokalizacjami bunkrowania w Europie są Rotterdam (obszar ARA), Algeciras i w mniejszym stopniu Hamburg.
Na nasze pytania o to, czy kontenerowce zawijające do DCT zamierzają korzystać z usług firm polskich, a nie firm rosyjskich i czy zaprzestaną tankowania na terytorialnych wodach Rosji firma nie odpowiedziała.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-28 09:01
(52)
Najlepsze jest to, ze Polska chce pouczać Rosje a nie jest w stanie wykorzystać sytuacji na rynku na własną korzyść. Jak zwykle Polska macha drewnianą szabelką a nic nie znaczy a przetasowania biznesowe i korzyści z tego plynące wpadną komuś innemu w ręce tylko nie Polsce.
- 144 56
-
2022-03-28 16:43
Rusku zmień onuce. (1)
- 2 3
-
2022-03-28 18:37
Żenujacy jest ten wasz poziom umysłowy, piewcy nienawiści. Co we wpisie tej osoby jest prorosyjskiego? :D
- 1 0
-
2022-03-28 15:57
aaaaa... (1)
znowu ruski troll wyszedł z nory i nadaje, zwykła ruska onuca na usługach putina, skąd tacy ludzie się biorą. sory kolego, to oczywiście żart z mojej strony, bo nic do ciebie nie mam. Napisałem tak, bo często widzę w różnych komentarzach podobne wpisy jak się pojawiają jeżeli tylko sprzeciwia się dzisiejszej jedynej i słusznej narracji. Także bez urazy.
- 4 2
-
2022-03-28 19:40
a sa tez niezwykle onuce? bo mnie zaciekawiles plytkoscia wywodu..
- 0 1
-
2022-03-28 13:25
Bunkier
To nie Polska jednak! To obajtkowo pod wodzą karła z Żoliborza. Zauważasz drobną różnicę?
- 2 7
-
2022-03-28 10:17
Dobrze gadasz.
Petrobaltic ma platformę która może szukać ropy i gazu na Bałtyku. Tylko nie robi tego bo cały czas czekają na rozstrzygnięcia przy fuzji i do tego czasu nikt nie będzie miał jaj żeby podjąć decyzję o wierceniu. Kolejne marionetki władzy, szkoda gadać.
- 5 1
-
2022-03-28 09:17
Obawiam się że właśnie tak ma być niestety. Polacy to gęsi...
- 3 6
-
2022-03-28 09:06
A konkretnie? (44)
Powinniśmy przyłączyć się do ruskich bandytów, tak jak oni to zrobili 17.09.1939 napadając na Polskę?
- 19 17
-
2022-03-28 15:21
wystarczylo, ze przylaczylismy sie do bandytow z USA, nie ustepuja rosjanom w ogole, sa nawet efektywniejsi
- 4 2
-
2022-03-28 12:15
(5)
Co to dokładnie znaczy przyłączyć się vs. odłączyć się? Jeżeli przestaniesz kupować rosyjska ropę, co robimy, jej cena nie spadnie w skali innej niż krótkookresowo (patrz np. wykres ceny ESPO). Po prostu kupi ją kto inny. Owszem, wahnie sie w dół, po czym wróci (jak aktualnie), po czym pójdzie w górę, bo niepewność na rynku winduje cenę. I kto zarobił na twoim embargo? Nie Putin czasem?
- 5 6
-
2022-03-28 17:02
Wydaje mi się, że jak zachód odwróci się od ruskiej ropy (4)
to putin będzie z podkulonym ogonem leciał do Chińczyka ze swoją nadprodukcją.
A Chińczyk już na pewno da mu godziwą cenę ;)- 1 4
-
2022-03-28 19:38
na szczescie bedziesz przeplacal za rope z USA a Chiny beda sie plawic w taniej ropie, Chiny dla ktorych POlska jest jedynie
zacofanym przysiolkiem
- 3 0
-
2022-03-28 18:28
Zle ci sie wydaje niestety (2)
Chętnych na rosyjska ropę jest cała Azja, a także Am.Pd. Po cenach niestety wyzszych niż my mieliśmy, bo cena ropy ostro rośnie. Ponieważ jest niestabilnie i OPEC nie może zwiększyć produkcji. Cena wschodniosyberyjskiej ropy jest dzis praktycznie znowu jak przed inwazją, co napisałam wyżej (wiesz, co to ESPO, prawda?). Amerykańskie prognozy na koniec '22 to $200-250 za baryłkę. Zapnij pasy.
- 3 0
-
2022-03-29 08:35
Cena ropy spadnie. (1)
Jesteście w lesie i widzicie drzewa. Wyjdźcie z lasu i popatrzcie. Zielona rewolucja czy sie komu podoba czy nie rozpowszechnia się. Produkcja energii z źródeł odnawialnych rośnie. Za to po morzach i oceanach krążyły tankowce w poszukiwaniu odbiorców. Co więc się stało że teraz ceny oszalały? Covid i rwanie się i wznawianie produkcji oraz wojna i
Jesteście w lesie i widzicie drzewa. Wyjdźcie z lasu i popatrzcie. Zielona rewolucja czy sie komu podoba czy nie rozpowszechnia się. Produkcja energii z źródeł odnawialnych rośnie. Za to po morzach i oceanach krążyły tankowce w poszukiwaniu odbiorców. Co więc się stało że teraz ceny oszalały? Covid i rwanie się i wznawianie produkcji oraz wojna i spekulacja. Po uspokojeniu jednak wszystko wróci do tego samego spadku. Przypominam założenia Brukseli o których zapominamy że celem działań UE była samowystarczalność energetyczna. Zdaje sie planowano to na 2040 rok. Gaz zaś miał byc paliwem przejściowym. Tak czy tak Rosja miała tracić odbiór gazu i ropy. Część komentatorów gospodarczych zaczęła wtedy twierdzić że jesli Rosja spokojnie poczeka to z jej gospodarką surowcową sie stoczy na dno. To dlatego Putin zaatakował wtedy kiedy miał jeszcze gospodarkę na niezłym poziomie. Twierdzenie ze Rosja sobie poradzi bez naszego odbioru to fikcja. Przykładem były sankcje na Iran. Do tej pory jego produkcja jest niska. Przypomnę też inny fakt z naszej własnej historii jak były wojny Rosji z Rzeczypospolitą. Nasi toczyli wojny z agresywną Rosją ale ta szybko odbudowywała się po przegranej. Wtedy było oziebienie klkimatu i Rosja sprzedawała masy futer na zachód Europy. Bez tego byłby dłuższy czas spokoju. Teraz Rosja oczywiście bez UE może sprzedawać wszędzie rope i gaz ale komu i za ile? Sprzedaje sie gospodarkom stabilnym a te mają stałe umowy. Jest wiele państw niestabilnych lecz te nie zapłacą dobrze i w terminie. Rosja sprzeda więc tylko część swojej dotychczasowej produkcji. Przypominam także ze olbrzymi odbiorca ropy i gazu jakim sa Chiny jest w coraz lepszej kondycji nie dlatego ze kupuje wszystko jak leci ale jest w awangardzie zmian. Chiny wrecz przoduja w zmianach gospodarki surowcowej kopalnianej na zieloną. Oczywiście nie wszystkie kraje zmienią się. Jednak ilość odbieranego gazu i ropy bedzie spadała a wtedy cena zacznie spadać. Rosja ma olbrzymie koszty własne produkcj
- 0 2
-
2022-03-30 13:57
Ropa na przełomie roku bedzie po 200-250 USD
Problemem jest brak ekonomicznie realnych alternatyw. Co jest warty wiatr, pokazało ubiegłe lato w UK. Generalnie te alternatywy sa moralnie sluszne, tyle ze dzialaja jedynie w ramach dotacji i sa niestabilnym zrodlem. Tylko atom, ale nie MSR - zanim nie dojdziemy do fuzji termojadrowej :) COVID ma maly wplyw, poniewaz jestesmy teraz znacznie
Problemem jest brak ekonomicznie realnych alternatyw. Co jest warty wiatr, pokazało ubiegłe lato w UK. Generalnie te alternatywy sa moralnie sluszne, tyle ze dzialaja jedynie w ramach dotacji i sa niestabilnym zrodlem. Tylko atom, ale nie MSR - zanim nie dojdziemy do fuzji termojadrowej :) COVID ma maly wplyw, poniewaz jestesmy teraz znacznie powyzej cen przedcovidowych. Jedyny zysk, ze COVID wyczyscil troche rynek łupkow w USA (bankructwa, fuzje), acz przy tych cenach produkcja w dluzszym okresie sie zwiekszy. Tankowce krazyly tylko i wylacznie w momencie chwilowego dramatycznego zalamania popytu z powodu pandemii. Ropa bedzie eksploatowana do momentu, kiedy bedziemy ja mieli w ziemi, chocby na tworzywa. Co do momentu inwazji - tez nieprawda. Zaatakowal teraz, bo to jest najslabszy pokowidowy moment Zachodu i jednoczesnie najtrudniejszy energetycznie. Now or never. Co do Iranu - bez zartow :))) Iran jest maly i nie ma stronnikow. Mozna go bylo wybatozyc. A jednak i tam sankcje nie zadzialaly, wladza nie upadla. Przeciwnie, probowano go odsankcjonowac na niekorzysc Rosji (co samo w sobie jest niezla ekwilibrystyka etyczna, jako ze odpowiada za 20 razy wiecej ofiar w latach 2014-2022 niż Rosja), tyle ze Izrael skutecznie zadzialal przeciw. Rosja nie bedzie miala zadnych problemow z uplynnieniem swoich kopalin, przeciez juz wiadomo, do kogo pojda, do zadnych niestabilnych, w tym do najwiekszej gospodarki swiata juz za chwile. I twoje szczescie, bo OPEC nie jest w stanie zwiekszyc produkcji, wiec chleb bys zaraz mial(a) po 15 zł. I jeszcze a propos zielonych Chin - konsumpcja kopalin w Chinach dramatycznie rosnie. Owszem rosnie udzial renewables w calosci, ale jako ze z niskiej bazy i ze dramatycznie rosnie konsumpcja energii w ogole, summa summarum Rosja znajdzie tam popyt na dekady. Wszystko jest kwesia perspektywy czasowej. Poniewaz bez sensu odwolujesz sie do handlu futrami z czasow niezglobalizowanej wymiany, powiem tak: a, za 100 lat to co innego ;D
- 0 0
-
2022-03-28 09:34
nie, za to przylaczylismy sie do bandytow z USA, z ktorymi okupowalismy Irai Afganistan (25)
nasze wlasne nieszczescie nas nic nie nauczylo
- 5 23
-
2022-03-28 12:39
Tego nie pamiętasz (6)
Idinachuj soviecki konfidencie. Co robiły śmierdzące onuce w Gruzji, Afganistanie czy Syrii ?
- 10 5
-
2022-03-28 15:26
jak zobaczyly atakujace wojska Sakaschwilego, odplacily mu kontratakiem. Gruzje do ataku na Rosje podjudzilo USA
- 2 4
-
2022-03-28 15:28
wojska rosyjskie sa w Syrii na zaproszenie legalnego rzadu, USA tam nikt nie zapraszal ale przyjechali i kradna syryjska rope (3)
- 3 4
-
2022-03-28 17:00
Ten rząd był tak legalny (2)
jak legalnie mordował przeciwników politycznych a nawet niepopierających cywili, żeby legalnie utrzymać dyktaturę.
- 4 2
-
2022-03-28 19:37
tutaj mi sie przypomina ulica Lumumby, pierwszego demokratycznie wybranego premeria Konga i uwiklanie CIA w jego smierc
- 3 0
-
2022-03-28 18:22
Był jednocześnie legalny i brutalny. Siadaj, jedynka!
- 3 0
-
2022-03-28 13:42
no sorry ale w Syrii to nie oni gnój rozpoczęli
- 4 8
-
2022-03-28 11:17
No tak, bo rassija w Afganistanie przez 10 lat rozdawała dzieciom cukierki. (17)
A kobietom kwiaty.
Wania, idi na h...- 31 4
-
2022-03-28 11:46
(16)
A 700 tys. ofiar w Iraku? Czyje one?
- 5 18
-
2022-03-28 11:55
(15)
Tak, na pewno Polacy swoimi kałaszami skasowali 700 tys. osób. Pomijam już, że znaczna część ofiar w Iraku, to ofiary zamachów bombowych, bo Arabowie poszli o krok dalej ze swoim sportem narodowym, i zaczęli wysadzać się nawzajem pod meczetami - Islam religią pokoju, ale szyita sunnicie nie przepuści, z wzajemnością zresztą.
- 20 5
-
2022-03-28 15:23
tych zamachow bombowych z dronow i bombowcow USA?
czyli przykladowe 500 000 to byly wewnetrzne zamachy bombowe? nie stales moze w epicentrum takiego zamachu?
- 2 2
-
2022-03-28 12:06
(13)
Przelicz sobie procentowo, ile Polacy, a ile np. Amerykanie. Nie zmienia to absolutnie niczego. Bilans tej wojny to 700 tys. trupów, zamachy to margines, a ty masz krew na rękach. W tym dzieci. Ktore nic ci nie zrobiły.
- 3 23
-
2022-03-29 07:52
Ty i twoi przodkowie macie na rękach krew Polaków wymordowanych w 39, więc daruj swoją sowiecką propagandę. (1)
W tym kraju ona nie zadziała, bo zbyt wiele wycierpieliśmy od sowieckiej zarazy.
- 0 1
-
2022-03-30 13:25
Znacznie więcej od ukraińskiej. Mało, że rzeź, to jeszcze byli przecież masowo w SS.
- 0 0
-
2022-03-28 12:23
(10)
Tak, ja mam krew na rękach, bo ja tam Saddama zrobiłem wodzem, i ja mu kazałem napadać na sąsiadów i gazować Kurdów.
Za to Adolf Putler mordujący Ukraińców to gołąbek pokoju.
Spoko. To po ile kartoszka u was na bazarze?- 21 3
-
2022-03-28 15:24
bron, do gazowania kurduw sprzedaly mu USA i nie mialy nic przeciwko takiemu zastosowaniu
- 5 1
-
2022-03-28 12:32
(8)
Powiedzieć ci prawdę? Jesteś bezbrzeżnie głupi, jeżeli tyle z tego zrozumiałeś, ze Putina popieram. A więc zabiliśmy 700 tys. ludzi, ponieważ Saddam Kurdów dręczył. A ilu? Jaki jest bilans tej "podmianki"? Tak, ty masz krew na rękach. Tak chętnie sie dziś zwykłych Rosjan rozlicza, choć sa w kraju autorytarnym i niec nie mogą. Ty mogłeś, masz
Powiedzieć ci prawdę? Jesteś bezbrzeżnie głupi, jeżeli tyle z tego zrozumiałeś, ze Putina popieram. A więc zabiliśmy 700 tys. ludzi, ponieważ Saddam Kurdów dręczył. A ilu? Jaki jest bilans tej "podmianki"? Tak, ty masz krew na rękach. Tak chętnie sie dziś zwykłych Rosjan rozlicza, choć sa w kraju autorytarnym i niec nie mogą. Ty mogłeś, masz demokrację. A jednak najechałeś inny kraj, który nic ci nie zrobił, wymordowałeś 700 tys. ludzi pod zmyślonym pretekstem w nadziei na zyski z ropy. Jak się twoja funkcja nazywa? Jakos tak na p.
- 6 15
-
2022-03-28 12:42
(1)
Łał ty na serio musisz brać leki. Trauma.
- 0 3
-
2022-03-28 12:57
Ty nie, choć potrzebujesz i to niestety widać.
- 1 0
-
2022-03-28 12:40
(5)
Jak wy zabiliście - to was należy do paki wsadzić. To raz.
Dwa - pewnie że popierasz Putlera, bo to głupoty na jego poziomie. W wyniku zamachów zginęło wielokrotnie więcej osób niż w wyniku działań polskiego wojska. Więc czytam że "zamachy to margines", za to polskie wojsko to "700 tys ofiar". No sorki, ale z matematyką nawet wasza kacapskaJak wy zabiliście - to was należy do paki wsadzić. To raz.
Dwa - pewnie że popierasz Putlera, bo to głupoty na jego poziomie. W wyniku zamachów zginęło wielokrotnie więcej osób niż w wyniku działań polskiego wojska. Więc czytam że "zamachy to margines", za to polskie wojsko to "700 tys ofiar". No sorki, ale z matematyką nawet wasza kacapska propaganda nie wygra. A Rosjanie jak najbardziej coś mogą - skoro mogli zrobić rewolucję lutową, październikową, to nawet mają wprawę. Ale oni nie chcą, bo oni wielbią swojego cara. Więc niechaj za to uwielbienie płacą. Mam nadzieję że będą musieli wtrajać błoto i trawę. A ty razem z nimi, Wania.- 14 4
-
2022-03-28 12:56
(4)
Odpowiem ci w twoim stylu, bo widzę, że jesteś głupszy niż myślałam, a także głupszy niż jakikolwiek człowiek, którego spotkałam w realu (btw, skąd wziąłeś ten pierd jakoby polskie wojsko zabiło 700 tys., a amerykańskie, co by z tego pierda wynikało, zero?). Jesteś ukraińskim trollem, ale poczatkującym. Nie umiesz dodać 2 do 2 i nie rozumiesz dośc
Odpowiem ci w twoim stylu, bo widzę, że jesteś głupszy niż myślałam, a także głupszy niż jakikolwiek człowiek, którego spotkałam w realu (btw, skąd wziąłeś ten pierd jakoby polskie wojsko zabiło 700 tys., a amerykańskie, co by z tego pierda wynikało, zero?). Jesteś ukraińskim trollem, ale poczatkującym. Nie umiesz dodać 2 do 2 i nie rozumiesz dośc prostego tekstu pisanego. Wydaje ci sie, że możesz sobie ustawić przeciwnika przypisując mu poglądy o 180 st. rózne od posiadanych. Boleczku cienki...prawie wzruszasz :) Ale zlośliwa i tak będę: skoro większośc Rosjan jakoby popiera wojnę, to dlaczego Putin ich oszukuje w mediach co do niej?
- 3 11
-
2022-03-28 16:22
(3)
Kacapku po zmianie płci, sam napisałeś "zabiliśmy 700 tys. ludzi". To zabiliście w końcu wy, czy chamerykanie? Coś ta nieznajomość polskiego zaczyna wychodzić. A jak dodać tekst o ukraińskim trollu, to na 100% widać że pisał to kacap. A dla kacapów mam jedno, prasłowiańskie przesłanie - idi na xyu.
- 4 3
-
2022-03-28 16:58
(2)
Żenujący jesteś - dlaczego "po zmianie płci? :( Zabiliśmy = my, koalicja. Jesteś tak porażająco słaby intelektualnie, ze zaczyna mi być przykro, ze z tobą rozmawiam. Samej mi siebie żal ;)
- 1 4
-
2022-03-28 17:21
(1)
Jesteś koalicją? To jakaś nowa płeć? I mi ciebie nie żal - płacą ci w rublach, to zasuwaj kacapku, brednie w netach same się nie napiszą.
- 3 2
-
2022-03-28 18:21
Ty wiesz, ze zawsze będziesz biedny i sfrustrowany? Kupić ci słownik, żebyś poznał słowo koalicja? :)
- 1 1
-
2022-03-28 09:11
(10)
Konkretnie to powinniśmy już podejmować jako Polska inicjatywę odbudowy Ukrainy i powinny to robić polskie firmy.
Tak robią zawsze USA gdzie każda wojna jest traktowana jak nowe możliwości biznesowe choćby przy odbudowie panstwa na które się napadło. Tak sie to robi w USA.- 30 7
-
2022-03-28 17:04
Żeby tam coś odbudowywać to putin musi przestać mordować
to jest akurat bardzo czarno-białe
- 2 0
-
2022-03-28 11:33
takie inicjatywy to możesz podejmować jak masz pewność że to będzie możliwe (1)
nie oszukujmy się, w tej chwili nie jest to przesądzone gdzie i jakie obszary wrócą do Ukrainy...po za tym ku twojemu zdziwieniu pomimo lobby niemieckiemu ich prezydent wspomniał jakie państwa raczej nie będą uczestniczyły w odbudowie i były wymienione tam Niemcy i Francja
- 10 0
-
2022-03-28 16:05
bo wiedzą że
nie zostaną tam wpuszczone za kolaborację z russkimi
- 3 2
-
2022-03-28 09:50
Na razie wojna w toku i nie wygląda ona na wygrana przez strone ukraińską, tak że przygotowywac sie mozna, ale ten tego.
- 14 3
-
2022-03-28 09:35
podoba mi sie ten maerykanski sposob myslenia. Zamordowac (czlowieka) aby ozywic (wlasna kase) (5)
- 11 14
-
2022-03-28 11:07
nie - bo lepszy jest ruSSki sposób (4)
napaść, obrabować, wymordować i sprowadzić do zera, do nędzy, do zapaści cały sąsiedni Naród ... jak PRL przez 40lat
- 24 5
-
2022-03-28 15:22
nedzy? ahh, na ajfonie to przeczytales?
- 3 1
-
2022-03-28 11:45
ROTFL (2)
PRL znasz z bajek.
- 7 13
-
2022-03-28 12:37
(1)
A ty znasz z czego ?
- 5 3
-
2022-03-28 12:51
Z autopsji i opracowań historycznych.
- 7 2
-
2022-03-28 09:53
Dobrze, że paliwo żeglugowe zielenieje, bo przez lata był to problem (6)
Sporo zostało już zrobione, ale od lat nie wspominano o statkach jako trucicielach. Kierunek eko w tym sektorze powinien być obowiązkowy.
- 49 12
-
2022-03-28 21:04
poeta
Dobrze się pływa na statku bez ciężkiego paliwa.....He...he..
- 1 0
-
2022-03-28 13:43
(2)
Józek ekologiczne palio żeglugowe jest spóźnione o 30 lat i w ciągu 10 lat powinno wszystko być bunkrowane na LNG a nie jakieś smrody, niech się maersk cmoknie!
- 0 0
-
2022-03-28 14:33
(1)
LNG tak poszybuje, ze jednak raczej będzie to amoniak.
- 2 0
-
2022-03-30 14:43
wiesz, że LNG jest kilkanaście razy tańsze od oleju, także nawet jak cena wzrośnie to bedzie taniej i ekologiczniej a co do amoniaku - amoniak też drożeje plus jest toksyczny dla ludzi
- 0 0
-
2022-03-28 10:31
Ok a obliczono jaka byłaby emisja gdyby towar z jednego statku transportowano drogą lądową? (1)
- 6 0
-
2022-03-28 12:24
jeden statek to 20 tysięcy kontenerów
wyobraź sobie te 20 tysięcy kontenerów razy kilkadziesiąt statków pchać koleją transsyberyjską - po prostu nie da się
- 5 0
-
2022-03-28 10:56
Nasza pomorska perła (20)
Nasz pomorski LOTOS to nowoczesna firma, która na pewno poradzi sobie w tej sytuacji. Trzymam kciuki za jej rozwój i za pozytywy, jakie z tego wynikną. Od lat obserwujemy, jak pięknie nam się zmienia, przynosi wiele korzyści dla regionu, a dodatkowo pięknie się prezentuje, co można zobaczyć na własne oczy, jeśli pojedzie się okolice rafinerii.
- 46 25
-
2022-03-30 12:24
NASZ proszę poczytaj trochę kto jest właścicielem a nie pisz bzdur. a co jest jeszcze polskie w polSCE może banki aaaa autostrady ludzie piorą wam mózgi
- 1 0
-
2022-03-30 08:55
lotos??? przecież pis sprzedaje ruskim
- 1 0
-
2022-03-29 14:12
Poradzi sobie tak, że zostanie sprzedana ruskim :)))
- 1 0
-
2022-03-28 21:45
a g*wnio prawda (1)
mnie nie ich obraz intetesuje,mnie interesuje cena na stacjach Lotosu a ta jett nie do akceptacji
- 1 0
-
2022-03-28 23:53
Heh, jeszcze bedziesz wzdychal do wspomnien o aktualnej cenie...
- 1 0
-
2022-03-28 16:45
Pięknie śmierdzi na Gdańsk
- 1 3
-
2022-03-28 15:55
Tylko nie dać lotosu w ręce obajtka,bo będzie po lotosie!!! Już ten typ pokazał co potrafi,prawie poprzez węgrów oddał lotos Rosji!! Będzie siedział!!!!!!
- 2 3
-
2022-03-28 13:45
(1)
Pomorzanko gdybyś wiedziała jak nowoczesny jest Lotos to byś tych bzdur tu nie pisała otóż właśnie Lotos jakiś czas temu zrezygnował z produkcji syfiastego oleju ciężkiego, który jest dalej krakingowany na inne, lepsze i bardziej marżowe paliwa, także Maerskowi nie pomoże, niech Maersk zmieni sobie flotę na ekologiczną np na LNG
- 4 0
-
2022-03-29 08:15
Jak sie Maersk przesiadzie na drogie paliwa, to bedzie kwik brajanków, że co te towary w sklepach takie drogie. Bo koszt tej przesiadki poniesiesz ty jako finalny odbiorca ładunku.
- 2 0
-
2022-03-28 12:11
Widzisz (1)
Wczoraj tam jechałem, smród brud i ubóstwo. Za PO, wszystko się świeciło, było zadbane, teraz rdza, smród oczyszczalni, teren wokół zaniedbany - pisowski zarząd, brudu i smrodu przyszłości spółki.
- 13 7
-
2022-03-28 12:19
No to może po przejęciu będzie lepiej w tym temacie? Podobno nie ma tego złego, o by na dobre nie wyszło.
- 3 4
-
2022-03-28 11:26
Jejku jaki piękny wpis no po prostu brakuje: 'Łubu dubu, łubu dubu, niech nam żyje prezes naszego klubu"
- 14 0
-
2022-03-28 11:22
(7)
Tylko niestety niedługo oby nie to będzie Orlen. To przejęcie jest tak bzdurne ekonomicznie że tu musi byc gruby szwindel(przekręt)
- 18 11
-
2022-03-28 14:06
dobre dobre (5)
Jaki szwindel, o czym ty człowieku gadasz... Tylko tak lotos jest w stanie przetrwać. A że UE nakazała zbyć stacje to do niej proszę kierować zażalenia.
- 6 12
-
2022-03-28 15:45
unia nakazała zbyć stacje ze wzgledu na połączenie Lotosu z Orlenem! (4)
za dużo TVP!
- 8 4
-
2022-03-28 16:48
A gdzie ty się uchowałeś ? (3)
Jasnych zasad biznesu nie kumasz ? Wyglądasz jak ten ruski w onucach.
- 3 4
-
2022-03-29 08:40
Zużycie ropy w UE spadnie. (2)
Cała gospodarka UE sie zmienia. Oczywiście nie wszystko odejdzie do lamusa ale rozumienie gospodarki w stylu ze konie i wozy pozostaną jest błędem. Do nas weszło Aramco konkurujace z Rosją. Przypominam że ropa i gaz to nie tylko dotychczasowe prymitywne paliwa. Wszelkie smary pozostaną. Paliwa przyszłości takze pozostaną choc w niewielkiej ilości.
Cała gospodarka UE sie zmienia. Oczywiście nie wszystko odejdzie do lamusa ale rozumienie gospodarki w stylu ze konie i wozy pozostaną jest błędem. Do nas weszło Aramco konkurujace z Rosją. Przypominam że ropa i gaz to nie tylko dotychczasowe prymitywne paliwa. Wszelkie smary pozostaną. Paliwa przyszłości takze pozostaną choc w niewielkiej ilości. Aramco zas obejmuje tylko 30% rafinerii Lotosu. Chodzi głównie o rynek zbytu w czasach kiedy bedzie sie ten kurczył dla wszystkich. Z punktu widzenia aramco to przyszłosciowa inwestycja.
- 0 3
-
2022-03-30 14:11
Oh my, co ty za bzdury wypisujesz :(
Konsumpcja ropy na swiecie rosnie, nie maleje!!!
- 0 0
-
2022-03-30 12:27
aramko nie konkuruje to jest rosyjska firma oni są właścicielami
- 1 0
-
2022-03-28 13:46
to przejęcie jest bzdurne co nie znaczy, że Orlen cofnie Lotos. Jestem przeciwko przejęciu w takim stylu Lotosu ale technologicznie wyjdzie to na dobre... Orlenowi, może się czegoś nauczą :)
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.