• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na stacjach Lotosu zatankujemy CNG, LNG, a nawet wodór

Robert Kiewlicz
4 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Spółka Lotos Paliwa, zarządzająca siecią stacji wytypowała 50 stacji własnych dla budowy punktów sprzedaż takich paliw jak m.in. CNG, LNG a w przyszłości również wodoru.

Spółka Lotos Paliwa, zarządzająca siecią stacji wytypowała 50 stacji własnych dla budowy punktów sprzedaż takich paliw jak m.in. CNG, LNG a w przyszłości również wodoru.

Od dwóch lat, we współpracy z Energą, Lotos zaangażowany jest w projekt eMobility. W jego ramach już w 2015 roku, na wybranych stacjach Lotosu w Gdańsku i Gdyni kierowcy mogą ładować pojazdy elektryczne i hybrydowe. Koncern idzie jednak dalej. Chce wprowadzić na swoje stacje także sprzedaż takich paliw jak m.in. CNG, LNG, a w przyszłości również wodór.


Przy zakupie pojazdu stawiasz przede wszystkim na:


Punkty ładowania samochodów elektrycznych działają już na stacji Lotos w Gdyni-Redłowie przy al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdynina stacji Lotos w Gdańsku, koło Opery zobacz na mapie Gdańska. Partnerem Energi w tym przedsięwzięciu jest spółka Lotos Paliwa.

W 2016 roku Ministerstwo Energii przedstawiło założenia Pakietu na Rzecz Czystego Transportu. Składają się na niego trzy dokumenty: "Plan Rozwoju Elektromobilności", "Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych" oraz ustawa powołująca Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Plany ME mają charakter wieloletni.

- Zaczynamy od działań skierowanych do aglomeracji miejskich - gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania - w kolejnych etapach proponujemy rozwiązania na poziomie całego kraju - podkreśla minister energii Krzysztof Tchórzewski. - Dzięki temu projektowi możemy wyprzedzić światowe trendy i sprawić, że Polska będzie odgrywać istotną rolę w obszarze elektromobilności. Rozwiązania opracowane przez ME mają stabilizować system energetyczny oraz pozytywnie wpływać na ochronę środowiska naturalnego i na gospodarkę kraju.
Stawiamy na elektromobilność i gaz

Pakiet ma przede wszystkim stworzyć warunki dla rozwoju pojazdów napędzanych energią elektryczną, doprowadzić do rozbudowy infrastruktury niezbędnej do korzystania z pojazdów na paliwa alternatywne oraz wspierać tworzenie rynku pojazdów napędzanych tymi paliwami.

W latach 2019-2020 w wybranych aglomeracjach i wzdłuż sieci TEN-T (autostrady i drogi szybkiego ruchu) zbudowana zostanie infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych. Do 2025 roku sieć ta ma być w pełni przygotowana na dostarczenie energii dla 1 mln pojazdów elektrycznych. Resort energii planuje, że do tego czasu zarejestrowanych będzie 1 mln pojazdów elektrycznych, 54 tys. pojazdów napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG (gaz ziemny w postaci sprężonej) i 3 tys. pojazdów aut zasilanych LNG. (gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia). Będą też funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście.

Projekty rozwoju sieci Lotos są zgodne z planami Ministerstwa Energii oraz dyrektywą UE "Czysta energia dla transportu"". Jako że rządowy pakiet to nie tylko elektromobilność, oprócz punktów ładowania samochodów elektrycznych Lotos zamierza wprowadzać na swoje stacje także sprzedaż takich paliw jak m.in. CNG, LNG, a w przyszłości również wodór. Spółka Lotos Paliwa, zarządzająca siecią stacji wytypowała do tego typu inwestycji 50 stacji własnych na drogach TEN-T.

Plan wprowadzenia paliw alternatywnych przewiduje rozwój infrastruktury tankowania LNG: na dużych stacjach Lotos dla transportu ciężarowego oraz w punktach SDS (Sieć Dystrybutorów Samoobsługowych) dla transportu miejskiego oraz innych pojazdów gospodarki komunalnej.

W przyszłości nawet wodór?

Lotos prowadzi też analizy możliwości magazynowania i wykorzystania wodoru w transporcie drogowym (projekt Hestor). Dotyczy on opracowania technologii magazynowania energii w postaci wodoru. Grupa Lotos występuje w nim jako lider konsorcjum. Celem projektu jest zbadanie efektywności magazynowania (w kawernach solnych) wodoru pozyskiwanego w procesie elektrolizy dzięki nadwyżkom energii z elektrowni wiatrowych i słonecznych. Pozyskany w ten sposób wodór mógłby być wykorzystywany do procesów technologicznych w rafinerii oraz do wytwarzania energii elektrycznej w turbinach gazowych. Efektem projektu mogłoby być wyraźne obniżenie emisji CO2.

Produkcja i magazynowanie wodoru w szerszej skali ma pozwolić na zwiększenie udziału Odnawialnych Źródeł Energii w bilansie energetycznym kraju poprzez lepsze wykorzystanie mocy elektrowni wiatrowych i solarnych. Uważa się, że produkcja wodoru w procesie elektrolizy w okresach nadwyżek energii jest najefektywniejszym sposobem jej zamiany na inny rodzaj energii możliwy do wykorzystania i magazynowania na dużą skalę.
 

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12
  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (110) 7 zablokowanych

  • Przede wszystkim (24)

    Należy tankować na polskich stacjach benzynowych, wtedy zysk nie wycieka za granicę.

    • 68 24

    • niestety (15)

      na polskich stacjach nie ma paliwa 100 oktanowego. A szkoda, ucieszyłbym się z konkurencji, bo może trochę ceny by spadły.

      • 2 19

      • (14)

        A po co Ci paliwo 100-oktanowe? Masz auto wyścigowe gdzie jest ono zalecane? Tankowanie paliwa o innej liczbie oktanowej niż zalecane przez producenta nie tylko nie przynosi żadnych pozytywnych efektów a może być nawet szkodliwe, poczytaj o spalaniu stukowym.

        • 24 2

        • dla mojego paska b5 wszystko co najlepsze

          • 15 0

        • oktan (12)

          Tak się składa, że wyższa liczba oktanowa ma na celu wyeliminowanie spalania stukowego. W zwykłych samochodach, które dysponują zazwyczaj silnikami osiągającymi optymalne parametry w okolicach 2000 obrotów na 1 minutę, zwykła benzyna 95Pb jest wystarczająco dobra. Jeśli ktoś się wybiera w trasę, gdzie będzie trochę deptał w gaz, zwiększając obroty do 3000, a chwilowo do 4000 obr/min, doceni cichszą pracę silnika na benzynie 98Pb. Kto jeździ wyczynowo, gdzie 4000 obr/min to dopiero początek zabawy, niech szuka lepszego paliwa. Ot i cała filozofia.

          Pan "niestety 100 oktan" to najwyraźniej jakiś rajdowiec :)

          • 5 11

          • (2)

            Paliwo X-oktanowe ma sens tylko dla silników które zostały dla niego zaprojektowane. Były już setki testów, temat jest rozwałkowany od dawna. Wszystko co napisałeś mija się z prawdą, od "cichej pracy silnika" i "deptania" po resztę bzdet.

            • 12 0

            • doświadczenie (1)

              Mów co chcesz, ale czuję różnicę między benzyną 95 a 98 oktan. Silnik pracuje lepiej na 98. To nie bzdet, tylko doświadczenie. Nie wyklucza to Twojego twierdzenia, że jeszcze wyższa liczba oktanów wymaga specjalnych silników, ale nie miałem okazji tego osobiście przetestować.

              • 1 7

              • Ta, tak samo jak ludzie którym mniej pali po zamontowaniu magnetyzera. Skoro samochody zalane jednym i drugim paliwem, wstawione na hamownię, testowane miernikiem dźwięku, miernikiem spalin - mają wyniki z lekką przewagą paliwa zalecanego to nie ma gadania. Jedyne możliwe różnice to oszukane paliwo na stacji i efekt placebo.

                • 7 0

          • 2000 obr./min,? Chyba w silnikach z turbo! (7)

            • 4 1

            • zwykły wolnossący benzyniak (6)

              Oczywiście, kiedy chcę jechać szybciej to trzymam się bliżej 3000obr/min, ale podczas toczenia się po mieście to jednak cały czas wokół 2000. Obrotomierz skacze mi powyżej 3000 głównie przy wyprzedaniu.
              Jeśli musisz utrzymywać więcej obrotów, żeby auto normalnie jechało, to prawdopodobnie masz przeciążone auto, albo za mały silnik.

              • 4 4

              • (5)

                Toczenie się po mieście 2000 obrotów? Sporo, w nowych autach spokojnie można się ciągnąć w zakresie 1100-1500.

                • 3 0

              • Chyba w autobusach. (4)

                Przypomnę, że mowa o silnikach benzynowych. W tym zakresie obrotów musiałyby mieć co najmniej z 8 litrów pojemności albo dwie turbiny.

                • 3 3

              • (3)

                Chyba nie masz pojęcia o czym mówisz. Zwyczajna benzyna 1.4 przy 1300 obrotow na piątce 50km/h. Dla porównania 3.8 V6 przy 40km/h potrafi wrzucić 6stkę przy 1000 rpm i się toczyć... Wymyślił sobie milion litrów i piardylion turbin...

                • 2 1

              • Toczyć to się możesz na dowolnie wysokim biegu. (1)

                Spróbuj z tym cudownym 1.4 i 1300 obr/min przyspieszyć.

                • 2 3

              • No tak, bo nie mozna zredukowac... Zenujace.

                • 2 1

              • A co na to panewki?

                • 0 1

          • Brawo

            Brawo - sensownie z ironia i na poziomie.

            • 0 1

    • Lej od razu lotnicze - 120 oktanów. I do tego tańsze jest.

      • 9 1

    • Helmuty wiedzą to od dawna. Dlatego Orl;en w Niemczech musiał zmienić nazwę na "Star".

      Bo Helmuty wiedziały, że to polska firma i nie chciały tam tankować.

      Wpisz sobie w wujku gugle frazę: niewygodne info orlen star

      • 7 1

    • polskie firmy

      Zwykły klient nigdy nie ma pewności, czy zysk nie wycieka za granicę. Od tego jest Urząd Skarbowy. Nawet to, że firma jest polska nie gwarantuje wycieku kasy za granicę, bo polska firma może kupować surowiec za granicą, co w przypadku paliw pochodzenia naftowego jest w Polsce nieuniknione. Polskie paliwo to węgiel, ale niestety jest on bezużyteczny dla popularnych samochodów. Mamy jeszcze złoża gazu ziemnego, ale stacje CNG są mało popularne.

      • 5 1

    • Ad blue (2)

      Kiedy w Polsce wprowadzimy AdBlue z dystrybutora, nie z butelek.

      • 0 2

      • na dużych stacjach tranzytowych jest z dystrybutorów (1)

        szukaj poza miastami

        • 5 1

        • Ad blue

          niestety jest ale dla samochodow ciezarowych z duzym wlewem.
          dla osobowek niestety nie ma.
          opcjonalna nakladka nie zawsze pozwala szybko i bezrozlewowo nalac ad blue do samochodu osobowego.

          • 0 2

    • nie ma znaczenia, 99% paliw sprzedawanych w Polsce pochodzi z polskich rafinerii

      • 5 1

    • taa

      Tylko do pisiorskiego orlenu który zawyża cene paliw.

      • 1 0

  • Na której sieci stacji jest najlepsze paliwo? (16)

    Orlen, Shell, BP, Lotos czy Statoil? Pytam o ON dla auta z pompowtryskami.

    • 9 5

    • a skąd te stacje biorą paliwo?

      Z Płocka albo Gdańska - reszta dostawców to jakiś margines statystycznie w rynku

      • 25 0

    • Wszystkie te stacje mają paliwa z jednej rafinerii?

      No może z dwóch ;)

      • 22 0

    • (4)

      I tak wszyscy biorą paliwa z najbliższej rafinerii (Lotos), bo transport z rodzimej jest nieopłacalny.

      • 16 1

      • bzdura (3)

        nie ma umowy swapowej między Orlenem a Lotosem

        • 0 3

        • Brawo Sherlocku. Chodziło o stacje zagranicznych koncernów.

          • 3 0

        • (1)

          Nie ma? haha
          A co się dzieje miedzy lotosem a orlenem kiedy któreas konserwuje czesciowo swoje rafinerie? ;-)

          • 1 2

          • Nic. Wydawane jest paliwo z zapasów.

            • 3 1

    • z pompowtryskiwaczami...

      to nie są samochody, tylko kopcące turbo klekoty

      • 25 3

    • Nie ma znaczenia. Pompowtryskiwacze i tak padną jak samochód jest źle eksploatowany.

      • 4 1

    • na stacji

      obok leclerka

      • 3 2

    • jesli to 1.9 tdi to tylko czerwona...

      • 5 1

    • Musisz sprawdzić czy dana stacja

      przeszła kontrolę i czy nie ma zastrzeżeń do tej stacji. Wbrew pozorom wysoka cena nie gwarantuje jakości.

      • 8 1

    • na Leśnej ..., parking w lasku okolice Braniewa, 3 zł za litr, bije na łeb lotosy,orleny i inne bp

      polecam

      • 4 2

    • Statoil bierze z Lotosu, Shell i BP biorą z Orlenu

      co roku to może się zmienić i tyle w temacie.

      • 1 1

    • Biedronka

      Proponuje z biedronki

      • 0 1

    • Ciekawostka

      Dużą część paliwa dla Shell i Statoil produkuje Lotos . Ale smakosze czuja różnicę

      • 0 0

  • (10)

    Raz zatankowałem na lotosie ON i to był mój ostatni raz, tylko shell.

    • 13 68

    • lol (2)

      Haha Shell bierze paliwo od Lotosu miszczu

      • 38 4

      • (1)

        A jakość jest ta sama? bo nie sądzę.

        • 2 15

        • tak shelowi daje lepsze a sobie zostawia gorsze

          • 15 2

    • Czy uważasz, że (1)

      Najpierw rafinują surową ropę w takich państwach:
      Shell - Wielka Brytania/Holandia
      BP - Wielka Brytania
      Statoil - Norwegia
      A następnie wożą je tankowcami do Polski aby następnie je sprzedać Tobie.

      Czy może lepiej od razu takie przedsiębiorstwa jak Shell, BP lub Statoil podpisują deal z naszą rafinerią i tutaj na miejscu rafinują?

      • 9 3

      • co za banialuki

        90% paliw sprzedawanych w Polsce powstaje w rafinerii w Płocku i Gdańsku. Ok 1/3 paliw w kraju powstaje właśnie w Gdańsku z ropy rosyjskiej, irańskiej, polskiej, litewskiej, norweskiej lub nigeryjskiej,

        • 10 1

    • (1)

      ta jasne. jakiś kieruś ze stacyjki shell?

      • 4 1

      • To się nazywa "marketing szeptany".

        • 5 0

    • Aleś zrobił z siebie GŁupola.Shell ma od zawsze paliwo z Lotosu.

      • 4 1

    • To prawda. Lotos elbląska przy oplu. (1)

      Raz sprzedali mi szczochy. Już więcej tam nie pojade a kiedyś zawsze tam tankowałem

      • 0 2

      • Jak zamiast za samochód szcz*łeś we wlew do zbiornika to miałeś taki efekt.

        • 1 1

  • Od kiedy dobra zmiana przejęła wladze (8)

    I wprowadza cenzurę co ma naród czytać a czego nie omijam szerokim łukiem te stacje

    • 33 33

    • Cenzurę?Bo taki ci leming POlitycy powiedzieli :) To moze jakies przyklady? (3)

      A co było ostatnie 8 lat leming juz masz zanik pamieci :)

      • 11 13

      • Tak mi towarzysz Płaszczak przesłał esemesem w przekazie dnia. Zawsze wysyła nam PiSowskim lemingom co mamy myśleć i mówić.

        • 3 3

      • Cenzurę?

        Przestań bełkotać w dialekcie wolskim, bo od tego niedobrze się robi.Przerażający jest poziom edukacji ciemnego luda,ale to u nich jest norma.

        • 1 0

      • chciałeś przykłady!!

        a spróbuj zaparkować pod Lotosem-tu nie wolno-tu dla Vip a gdzie do lekarza? albo do SKOK

        • 0 0

    • Jakość paliwa na Lotosie (1)

      Paliwo na stacjach Lotos ma jeszcze jedną zaletę - od kiedy firma zatrudnia na etacie kapelana, można powiedzieć że paliwo na stacjach Lotos jest chrzczone ! :)

      • 17 4

      • no kropidło i woda są bardziej ekonomiczne

        • 0 0

    • Wyborcza jest nadal na stacjach Lotos (1)

      więc w czym problem? :)

      • 3 5

      • a powinna być Gazeta Polska

        • 0 0

  • Tylko shell (7)

    Tylko shell ma moim zdaniem dobre paliwo Może kilka groszy droższe ale płacimy za jakość

    • 8 41

    • (2)

      Kolejny naiwny. Lejesz dokładnie to samo co każdy tylko napychasz im trochę więcej kasy.

      • 18 0

      • (1)

        nie stety ale jesteś w będzie, to nie jest to samo

        • 1 12

        • Widzę "nie stety" i już wszystko jasne. Czasem lepiej nic nie mówić i utrzymywać pozory niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości...

          • 8 0

    • satysfakcja klienta (3)

      Marka stacji nie ma znaczenia. Ostatecznie, teoretycznie, liczy się to, żeby klient był zadowolony.

      Niektórzy ufają, że jak zatankują na markowej stacji, to będzie lepiej. Niestety to błąd. Stacje tzw. markowe, działają zazwyczaj na zasadzie franczyzy. Znana firma daje markę i narzuca rygor, a stacja należy do osoby prywatnej. Szef danej stacji decyduje, czy chrzci paliwo, czy majstruje przy licznikach itp. Nie ma na to reguły. Kiedyś zatankowałem na jakiejś prowincjonalnej stacji na Suwalszczyźnie zwykłą 95Pb - silnik pracował jak zegarek, auto szło jak rakieta i okazało się, że przejechałem więcej km, niż zwykle na 1 tankowaniu. Po prostu to był uczciwy sprzedawca. W małym miasteczku wszyscy się znają i gdyby oszukiwał, stracił by klientów. Innym razem tankowałem na Shellu w dużym mieście i o dziwo, do baku weszło o 5 litrów więcej, niż zwykle. Jak to możliwe? Jeszcze kiedyś tankowałem pod którymś z marketów "markowe" paliwo, a silnik po tym gasł mi na każdym skrzyżowaniu.

      Nie ma reguły. Dana stacja jest dobra, dopóki ma uczciwego szefa i pracowników. Szefowie stacji czasem się zmieniają, więc dane miejsce nie jest dobre, ani złe na zawsze.

      • 8 4

      • tak możliwe, że paliwo wlałeś (2)

        do przewodu odpowietrzającego, do układu paliwowego wejdzie w niektórych modelach nawet 10 litrów więcej niż napisano w instrukcji pojazdu.

        • 1 1

        • OK (1)

          Byłbym skłonny się z Tobą zgodzić, ale tankowanie wykonywałem wiele razy w życiu i zazwyczaj robię to tak samo, więc przez kilka lat posiadania swojego pojazdu zorientowałbym się, że może on łyknąć 5l więcej niż fabryka dała.
          Zazwyczaj brakowało mi 2-3 litry, by osiągnąć maximum przy tankowaniu do pełna, a podczas wspomnianego tankowania przekroczyłem maximum o 3 litry (wg wskazań licznika), czyli wlałem conajmniej o 5 litrów więcej niż zwykle. A nie było tak ciepło, żeby zbiornik i przewody drastycznie zwiększyły swoje rozmiary.

          • 2 2

          • A nie przejechales więcej km na tym tankowaniu

            • 0 0

  • To i tak jestesmy zacofani kilkadziesiat lat,powinni powoli rezygnowacz diesla to ten silnik juz umarł (3)

    Został uznany za najbardziej szkodliwy dla środowiska ,nieekonomiczny ,brak możliwości rozwoju technologicznego.Dlatego tez Producenci światowi rezygnują z jego dalszej produkcji.Na zachodzie wymienia sie wszystkie autobusy diesla na ,elektryczne lub hybrydowe.
    W Polsce najwięcej jest tego kilkudziesieco letniego tego złomu i powinno sie wprowadzić ograniczenia do wjazdu dla nich do miast.

    • 15 20

    • Chyba za dużo sie naoglądaleś tvnu...

      • 1 6

    • Na taki bełkot w czasach mojej młodości mówiło się: srutu tutu, pęczek drutu.

      • 0 1

    • Sam jesteś ograniczony...frazesami mateuszka!

      • 0 0

  • wodór już od 10 lat powinien być tankowany do samochodów (3)

    Ta technologia już jest od dawna, tylko szejkowie nie pozwalają iść cywilizacji iść naprzód.

    • 27 4

    • szejkowie powiadasz?

      Szejkowie mają gdzieś takie drobiazgi, jak miliard w środę, miliard w sobotę. Pomyśl, jaki jest koszt inwestycji i czas zwrotu. Właścicieli stacji nie stać na eko-rozrzutność. Muszą mieć wsparcie od rządu, w postaci kompleksowych ulg podatkowych itp., żeby eko-biznes się opłacił. Oczywiście rząd też może podnieść podatki na zwykłe paliwo, żeby było relatywnie droższe od tego "eko", ale wtedy my - kierowcy obrazimy się na taki rząd, i będziemy protestować :)

      Dane rozwiązanie wejdzie na trwałe w życie, jeśli będzie społecznie korzystne.

      • 0 5

    • nie szejkowie ale illuminati ;)

      • 0 1

    • wodór

      Technologia jest znana i użytkowana . Jest tylko mały minus. W naszym klimacie, zimą tzw. spaliny będą zamarzały w układzie wydechowym co może skutkować rozsadzeniem silnika.

      • 1 0

  • dobra zmiana (3)

    tak długo jak długo pisiory będą w zarządzie tj firmy moja noga na stacji nie postanie. to samo dotyczy orlenu.

    • 20 23

    • Smiechu warte (1)

      Znam takich jak Ty. Napier..ją na PIS a 500 biorą. Jak na Lotosie paliwo będzie tańsze o 1 pln to od razu POlecisz

      • 9 9

      • no to się zdziwisz

        • 1 0

    • A wiesz skąd

      Shell bierze sprzedawane paliwa??.Kupuje w Lotosie i w Orlenie.

      • 5 1

  • Ciekawi mnie CNG (8)

    Kilku producentów ma samochody z instalacjami fabrycznymi (Opel, VW, Mercedes). Problem w tym że jest bardzo mało stacji, do tego tankuje się na m3 a nie litry. Znajomy który ma takie auto w firmie mówił że nie jest ekonomiczne i wychodzi podobnie jak diesel i drożej niż LPG. Może ktoś ma styczność i jest w stanie potwierdzić/zaprzeczyć?

    • 4 2

    • (2)

      "tankuje się na m3 a nie litry" - a jaka to niby różnica? m3 = 1000 litrów

      • 4 4

      • Raczej nie skoro m3 kosztuje kilka złotych... a samochody spalają np. 6m3 na 100... raczej nie jest to 6000 litrów ;)

        • 2 4

      • nie to samo

        m3 CNG to prawie odpowiednik 1 litra benzyny.

        taki samochod ma sens jezeli tankuje sie go z wlasnej instalacji gazu ziemnego uzywanego do ogrzewania domu.

        wtedy m3 kosztuje mniej niz m3 zatankowany na stacji (akcyza).

        niestety nie jest to legalne.

        • 2 0

    • zaprzeczam (1)

      do Centrum Warszawy (stacja CNG na Prądzyńskiego) dojeżdżam ze stacji w Gdyni na jednym tankowaniu - 80 zł i jeszcze trochę zostaje

      • 1 0

      • Nieźle, w zależności jakie auto ale z drugiej strony na LPG też daję radę dojechać z Gdyni do Warszawy na jednym zbiorniku (60zł) jeśli jadę siódemką. Przy jeździe autostradą z prędkościami 160-180 i biorąc pod uwagę większy dystans jeden zbiornik nie wystarczy.

        • 3 0

    • Potwierdzam - 3.29 zł za m3, spalane 10m3/100 km mieście (1)

      Do tego jedna stacja czynna od 7 do 17stej w Trójmieście, kłopotliwy i kosztowny dozór butli co 3 lata, nikt nie chce tego naprawiać - trzeba samemu. Nie widzę jakichkolwiek zalet. Sam nie wiem, czemu to jeszcze trzymam - przyzwyczajenie chyba tylko. Pewnie dlatego że instalacja fabryczna fajnie działa, lepiej niż dokładane przez kowala LPG.
      Nie wiem, skąd PGNiG wymyśla taką cenę - chyba aby wykończyć rynek tego paliwa, skąd takie godziny otwarcia, zamykanie kolejnych stacji. Po co to gadanie o CNG? Kto i po co ma to kupić? W Niemczech są zachęty, darmowe parkowanie w mieście a u nas? NIC Kłody pod nogi tylko.

      • 3 0

      • Dzięki za informację. Obecnie mam w firmie 2 małe auta z fabrycznym LPG i sprawują się rewelacyjnie. Chciałem wymienić też leciwego dostawczaka ale ofert z fabrycznym LPG niestety nie ma wcale (kiedyś był bardzo krótko Sprinter ale wycofali), jest za to kilka z CNG ale widzę że problem z ceną zakupu i opłacalnością zabija sens inwestycji.

        • 2 0

    • CNG a LPG/diesel

      Ja mam 4 lata Fiata Punto z fabryczną instalacją, tankowany na stacjach, 2 właściciel, w tym czasie przejechałem 60 000 km. Cenowo CNG w stosunku do LPG było na tym samym poziomie (droższe, ale mniej się go spala) do czasu objęcia akcyzą. Teraz LPG faktycznie jest tańsze.
      Co do diesla nie wypowiem się, bo nie jeździłem, ale wątpię, czy to porównywalne koszty. Zużycie paliwa mam takie, że 1m3 CNG (3,25 PLN) to ekwiwalent 1l benzyny (4,50PLN?), więc CNG jest tańsze w krótszym okresie czasu. W dłuższym - auto wymaga przeglądów butli co 3 i 10 (inny rodzaj przeglądu - po 200-300 złotych od butli - ja mam 2) lat; przegląd coroczny droższy tak samo jak LPG, bo "z butlą". Co do silnika, to na razie (odpukać) wymieniałem tylko kabel zasilający instalację oraz regularnie olej i filtry oleju i powietrza (żadnych turbin, filtrów cząsteczek stałych, katalizatorów etc.).
      Podsumowując: wg mnie tańsze, ale jeżdżę swoim autem i niedużo.

      • 0 0

  • A czemu nie węgiel? (2)

    Przecież to nasze narodowe paliwo, nasz skarb! Szufla węgla i dojedziemy nawet do Zakopanego...

    • 26 5

    • No i po co ta szydera?

      Ja tak robię od lat, łyso?:-P

      • 2 2

    • albo

      Pod koniec wojny.ale i po, dużo samochodów jeździło na tzw. holzgas, teraz tłuk szyszko tnie drzewa na potęgę to paliwa nie zabraknie.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane