• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nova Star Polferries cumuje w Porcie Gdynia

Wioletta Kakowska-Mehring
30 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Prom Nova Star do tej porty pływał na linii Gdańsk Nynashamn.


W Porcie Gdynia trwają odbiory techniczne nowego Publicznego Terminalu Promowego z rampą ro-ro. W lipcu próby przeprowadzała Stena Line, dziś testowo cumował prom Polferries. Uruchomienie terminalu przewidziano na 23 września, co zbiega się z uroczystością 99 rocznicy uchwalenia przez Sejm ustawy o budowie portu w Gdyni.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Nowy terminal promowy powstał przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji.

Obiekt umożliwia obsługę kilku operatorów promowych oraz przyjmowanie różnych promów. Przy terminalu została w tym celu zamontowana innowacyjna rampa oraz rękaw.

Zasadnicze prace związane z jego budową zakończyły się, a obecnie trwają odbiory techniczne. Nowy terminal dostosowano do obsługi promów o długości 240 m - o jedną trzecią dłuższych niż obecne jednostki Stena Line, które cumują przy starym terminalu.

Wartość inwestycji to ok. 292 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116,8 mln zł.

W lipcu przeprowadzono próbne cumowanie promu Stena Spirit o długości 176 m należącego do Stena Line. W poniedziałek, 30 sierpnia, próbne cumowanie przeprowadził prom Nova Star (161 m dł.) należący do Polferries Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Ten prom do tej pory pływał na trasie z Gdańska do Szwecji. Drugie próbne cumowanie, tym razem promu Wawel odbędzie się w czwartek 2 września około godz. 14.

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu HelskimMapka i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Czytaj też:

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?



Dla szwedzkiego armatora, który od lat operuje w Gdyni to duża zmiana, ale nie tak znacząca jak dla Polferries. Rodzimy, państwowy armator do tej pory pływał z Gdańska (Terminal Promowy WesterplatteMapka). Czy zmiana portu i terminalu wiąże się z opuszczeniem Portu Gdańsk? Niestety, choć do otwarcia terminalu w Gdyni zostało niewiele czasu, to armator wciąż milczy w sprawie przeniesienia. Nie wiadomo, czy będzie utrzymywał dwie linie, czy zrezygnuje z terminalu w Gdańsku. Na stronie armatora w zakładce rezerwacji rejsów wciąż brak połączenia z Gdyni. Dalej można kupić bilety tylko na linię Gdańsk-Nynashamn.

PŻB nie odpowiada na pytania w sprawie połączeń promowych, z kolei władze Portu Gdańsk informują, że "posiadają obecnie aktywną umowę z firmą PŻB, która nie została wypowiedziana".

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (69)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane