• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nova Star, czyli prom widmo. Pierwszy rejs znów przełożony

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 08:10 (26 lipca 2018)
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Na stronie PŻB znów pojawił się komunikat o przełożeniu rejsu. To już szósty termin. Na stronie PŻB znów pojawił się komunikat o przełożeniu rejsu. To już szósty termin.

Zamiast rejsu przez Bałtyk ciuciubabka. Taką atrakcję w te wakacje zaserwował swoim klientom polski armator PŻB Polferries. O sprawie informowaliśmy już na początku lipca. Niestety, ma ona swój ciąg dalszy, ale wciąż bez szczęśliwego zakończenia.



AKTUALIZACJA, 26 lipca, GODZ. 8:10. 

PŻB Polferries znów zmieniła termin pierwszego rejsu promu Nova Star. Już po raz siódmy. Ostatnio zapewniano, że pierwszy rejs odbędzie się 31 lipca. Niestety, na stronie armatora znów pojawił się komunikat o treści: "Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA informuje o przesunięciu terminu wprowadzenia promu Nova Star do eksploatacji na linię Gdańsk-Nynäshamn na dzień 02.08.2018 z przyczyn technicznych niezależnych od armatora". Zamiast wakacji polski armator zaserwował klientom ruletkę. Na razie przegrywają klienci. Prom Nova Star miał wypłynąć w swój pierwszy rejs w barwach Polferries 25 czerwca.



AKTUALIZACJA, 17 lipca, GODZ. 9:30. 

PŻB Polferries znów zmieniła termin pierwszego rejsu promu Nova Star. Już po raz szósty. Ostatnio zapewniano, że pierwszy rejs odbędzie się 21 lipca. Niestety, na stronie armatora pojawił się komunikat o treści: "Zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA informuje o przesunięciu terminu wprowadzenia promu Nova Star do eksploatacji na linię Gdańsk-Nynäshamn na dzień 31.07.2018 z przyczyn technicznych niezależnych od armatora". To już prawdziwa gra w statki, niestety odbywa się ona kosztem pasażerów i ich planów wakacyjnych.



- Otrzymaliśmy tylko krótki SMS o odwołaniu naszego terminu i żadnych przeprosin. Mieliśmy płynąć 6 lipca. Sprawiło nam to olbrzymi kłopot. Wszystkie rejsy Stena Line są już zarezerwowane. Zmuszeni jesteśmy jechać przez Ystad - jak dostaniemy miejsce na promie - lub przez Danię i Niemcy do Mrągowa, czyli ok. 2000 km, bo mieszkamy na północy Szwecji. Dwie zaprzyjaźnione z nami rodziny, które miały płynąć we wcześniejszym terminie są zrozpaczone. Zepsuto im dawno zaplanowany urlop. PŻB dało plamę. Pieniądze obiecują oddać, ale kiedy? Teraz moją rodzinę podróż do Polski może wielokrotnie więcej kosztować - informował nas pan Roman ze Szwecji, który planował urlop w Polsce.
- Dla mnie PŻB jest całkowicie spalone. Wyjazd do Polski mamy wykupiony w marcu na 12 lipca - informował nas kilka dni temu pan Wiesław. - Ciągle przekładają terminy, na razie nie wiemy, czy nasz rejs będzie odwołany. Ciekaw jestem, do kiedy tak się będą z nami bawić. Dobrze, że jest szwedzka Stena Line.
Już dziś wiadomo, że prom 12 lipca nie popłynie.

Piąty termin na ten sam rejs



Prom Nova Star miał wypłynąć w swój pierwszy rejs na trasie Gdańsk-Nynäshamn w barwach Polferries 25 czerwca. Niestety, tuż przed tym terminem poinformowano, że z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora" rejs przełożono na 29 czerwca, a potem już poszło. Z 29 czerwca przełożono na 5 lipca, z 5 lipca na 9 lipca, potem pojawiła się informacja, że 11 lipca, dziś na stronie widnieje komunikat, że 21 lipca i znów z informacją, że z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora".

Czytaj też: Zamiast pierwszego rejsu zawiedzeni pasażerowie. PŻB na Bałtyku

Przypomnijmy. Jeszcze kilka miesięcy temu Polska Żegluga Bałtycka ogłosiła, że w oczekiwaniu na nowe promy zmuszona została do wzmocnienia swojej floty na Bałtyku przez dzierżawę używanej jednostki. Prom został wyczarterowany na razie na dwa lata. Stało się to możliwe dzięki współpracy finansowej PŻB Polferries z Polskim Funduszem Rozwoju.

PŻB, czyli Polferries, w szeroko zakrojonej kampanii od kilku miesięcy reklamowała rejsy wydzierżawionym promem. "Rejs do Szwecji już od 299 zł" - informowały banery reklamowe. Chętnych nie brakowało.

Czytaj też: Gdzie jest prom dla PŻB? Stępka symboliczna

Nova Star to prom typu ro-pax zbudowany w 2011 roku, w stoczni ST Marine w Singapurze. Jeszcze niedawno pływał na linii z Maroka do Hiszpanii. Pojemność ładunkowa to 1 575 m dla samochodów ciężarowych i 1 215 m dla samochodów osobowych. Posiada też 1 215 miejsc pasażerskich.

W marcu prom trafił do Gdańskiej Stoczni Remontowa, gdzie przeszedł remont. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, jego stan był dużo gorszy, niż zakładano. Same tylko przewidziane harmonogramem prace remontowe zakończyły się zaledwie kilka dni przed planowanym pierwszym rejsem. Niestety firma klasyfikująca DNV GL zażądała dodatkowych prac, bez nich nie chciała podpisać dokumentów o dopuszczeniu do żeglugi. W sobotę statek przeszedł próby morskie. Problem w tym, że prace zlecał i nadzorował właściciel jednostki, czyli armator z Singapuru. Dlatego PŻB wciąż twierdzi, że przesunięcia rejsu są z "przyczyn technicznych niezależnych od armatora". Niedoszli pasażerowie mają jednak żal do PŻB. Nie rozumieją, dlaczego armator sprzedawał rejsy statkiem, na którego remont nie miał wpływu. To było ryzykowne, bo w trakcie prac remontowych zawsze może coś pójść nie po myśli.

Czasowy margines bezpieczeństwa?



O sytuację zapytaliśmy PŻB. Dlaczego sprzedawano bilety na prom, którego stan techniczny nie był do końca znany? Jakie są straty z tego tytułu? Czy PŻB liczy się z pozwami od niedoszłych klientów?

- Niestety w dalszym ciągu jesteśmy wprowadzani w błąd przez obecnego właściciela, ST Engineering Marine Ltd. z Singapuru, który nie dotrzymuje terminów oddania promu do eksploatacji, podając kolejne daty. Nasza firma w żaden sposób nie uchyla się od odpowiedzialności za zawierane umowy sprzedaży biletów. Zdajemy sobie sprawę, że nasi pasażerowie czują się rozżaleni i poirytowani obecną sytuacją, co jest dla nas w pełni zrozumiałe - poinformował nas zarząd PŻB.
PŻB twierdzi, że ustalając datę wejścia na linię promu Nova Star i decydując o rozpoczęciu sprzedaży biletów dla pasażerów, zarząd firmy opierał się na dokumentach i potwierdzeniach uzyskanych od obecnego właściciela.

- Założony został także "czasowy margines bezpieczeństwa", o który wejście promu na linie zostało przesunięte, niestety ku naszemu rozżaleniu, również niedotrzymany przez obecnego właściciela - czytamy w odpowiedzi od PŻB. - Poprosiliśmy obecnego właściciela o informacje dla prasy, których do tej pory nie uzyskaliśmy. Zostaliśmy zapewnieni, że prom wejdzie do eksploatacji właśnie 11 lipca i nasze służby techniczne także to potwierdzają - czytamy w odpowiedzi, którą uzyskaliśmy w piątek 6 lipca.
Już dziś wiadomo, że służby techniczne PŻB nie miały bieżących informacji, ponieważ na stronie internetowej armatora pojawiła się informacja o kolejnym przełożeniu rejsu, tym razem na 21 lipca.

A co z klientami?



- Staramy się odpowiadać naszym klientom i reagować indywidualnie w większości przypadków. Tak jak wcześniej kontaktujemy się z klientami, którzy zakupili bilety na odwołane rejsy i uzgadniamy rozwiązanie. Proponujemy wyjazdy w innym terminie,  innymi promami armatora, udzielamy dodatkowych rabatów, zwracamy pełną kwotę za zakupione bilety na prom Nova Star, także z wyprzedzeniem czasowym - informuje PŻB.

Polska Żegluga Bałtycka to przedsiębiorstwo państwowe. Ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f "Wawel" wybudowany w 1980 roku, m/v "Baltivię" z 1981 roku, m/f "Mazovię" zbudowaną w 1996 roku oraz m/f "Cracovię" z 2002 roku. Promy te pływają na trasach Gdańsk-Nynashamn i Świnoujście-Ystad.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (236) 6 zablokowanych

  • Cyrku ciąg dalszy (18)

    Czy ktoś odpowie za taką nieodpowiedzialność?

    • 143 3

    • Odpowiedź może być tylko jedna...

      Nie.

      • 32 2

    • (3)

      firma odpowie sama za siebie, bo rynek zweryfikuje...

      • 22 0

      • cuda Morawieckiego w wykonaniu Misiewiczów (1)

        chcieliście mieć państwowe to macie - tak to jest jak się w biznesie ryzykuje cudzymi pieniędzmi

        • 28 1

        • Galapagos

          A kto jest właścicielem Stena Linę?

          • 0 8

      • jaki rynek?
        chłopie... ogarnij sie...

        • 0 1

    • Matołusz Krzywousty

      • 28 0

    • Nie, ponieważ (1)

      " Polska Żegluga Bałtycka to przedsiębiorstwo państwowe"

      • 27 0

      • Zgadza się, firmy państwowe działają odwrotnie niż prywatne

        Dla prywatnych liczy się rentowność, bo inaczej firma nie przetrwa
        Dla państwowych liczy się wyrobić jak największe koszty, bo im więcej taka firma wyda tym więcej posad dla działaczy, benefitów dla związkowców, kontraktów dla rodziny itp. itd. etc. Po prostu im większą stratę państwowa firma wygeneruje, tym więcej podatnicy dopłacą więc firmy państwowe prowadzone są tak, żeby podatnicy jak najwięcej dopłacali.
        Powinien być zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez państwo polskie wpisany do konstytucji toby problemu nie było.
        I dziwię się, że ktoś chciał skorzystać z ich usług - normalny człowiek korzysta z instytucji państwowych tylko wtedy, kiedy jest do tego zmuszony.

        • 16 0

    • pozew zbiorowy

      Chętnie przystąpię do pozwu zbiorowego. Mieliśmy płynąć 25 czerwca w poniedziałek. Wyjazd odwołano nam w piątek 22.06 o godz.15;30. Nie zaproponowano nam nic w zamian a niestety w tzw ostatniej chwili nie udało znaleźć się nic alternatywnego. Do MBP dzwoniłam 2 tyg przed planowanym wyjazdem i zapewniano mnie, że rejs dojdzie on do skutku.

      • 12 0

    • Gdyby to wydarzyło się w cywilizowanym kraju to taka firma już by nie istniała. (1)

      A u nas klienci zostaną totalnie olani a zarząd tego burdelu weźmie sobie gigantyczne premie z dotacji budżetowych.

      • 15 0

      • Nie zapominaj o 13 i 14...

        ...dla załogi i ekstra benefitach dla kilkudziesięciu związków zawodowych :)

        • 11 1

    • Gdyby mial odpowiedziec, (2)

      to nieodpoweidzialnosc stalaby się odpowiedzialnoscia.

      • 1 1

      • Bolek, to Ty??

        • 1 5

      • kacper zmień pieluchę

        • 4 1

    • Nie po to przejmowaliśmy sądy, żeby nam teraz ktoś rozliczał takie afery, towarzysze (z PiS)...

      • 10 3

    • Oczywiście - podatnicy

      To oni pokryją straty i dopłacą - jak zawsze.

      • 6 0

    • Za cyrk odpowiedzialny jest Armator.

      Chciał wybudować tanio to ma tanio. Za małymi pieniążkami zawsze idzie problem z wykonaniem projektu. Brak dokumentacji przez oszczędności i zbyt mała ilość pracowników przez zbyt niskie budżety.

      • 1 1

    • Tak, totalna opozycja! ;-)

      • 1 1

  • Tezeba bylo (5)

    Budowac w polskiej stoczni :)

    • 66 32

    • nie słyszałeś (1)

      o stępce nowego promu , który miała polska stocznia budować dla PŻB , pukniętej 3 razy młotkiem przez Pinokia, syna Gepetto co sprzedał synka dyrektorowi cyrku?

      • 63 2

      • trzeba mieć fantazję

        dziadku

        • 13 4

    • doceniam poczucie humoru

      • 17 2

    • Przecież budują od roku w Szczecinie, stępka jest, zardzewiała nawet...

      • 29 0

    • Co budowac ?Morawiecki z biskupami poswiecili stepke pod budowe rok temu a nawet nie ma jednej blachy na budowe dziadostwo i nie kompetecja to obraz naszego panstwa

      • 8 0

  • wolska PIS - kamieni kupa? (6)

    • 108 47

    • A co ma PiS do remontu promu? (2)

      • 6 14

      • na 10 dojnych dyrektorów z nadania pisnadprezesa przypada 1 pracownik

        • 17 6

      • Co ma remont promu raczej

        Do sprzedawania biletow na rejs czyms, czego się nie ma?

        • 9 1

    • Szanuj Ojczyznę i Jej imię, (2)

      nasi dziadkowie nie mieli komfortu życia w wolnej Polsce, oddawali życie za to, żebyś mógł teraz żyć w wolnym kraju.

      • 6 9

      • Dobry przerywnik

        • 4 1

      • Ale przecież to kaczorek nie szanował - wolski naczelnik.

        • 5 0

  • państwowe firmy (9)

    już widać jak działają państwowe spółki pod dowództwem Misiewiczów z PiSlandii
    teraz przechodzimy na działalność teoretyczno-propagandową, a rzeczywistość mamy jak za PRL
    a Pinokio swoje

    • 151 37

    • Nie teoretyczno-propagandowa, tylko teokratyczno-propagandowa

      • 22 3

    • państwowe firmy (6)

      Fakt , nawalili, ale w końcu chyba ruszy w rejs. Ps. za poprzedniej władzy to już nawet PŻB byłaby na pocztówkach ( LOT zresztą też ).

      • 8 24

      • (5)

        Za poprzedniej władzy uwielbiam ten tekst typowy pisior co kogo obchodzi co było? Jest stadnina nie ma koni jest PZB nie ma promu jest wojsko nie ma helikopterów itd. Pewnie połączą lotos z Orlenem to paliwo będzie na kartki ale ty powiesz że za PO rafinerii by nie było

        • 22 4

        • Za poprzedniego rządu (4)

          To Tusk chciał sprzedać Orlen i Lotos ruską..

          • 2 23

          • Chciałem odPISac, ale.... (3)

            Twoja wiedza jest taka sama jak PISownia więc w sumie nie warto podejmować gadki w temacie

            • 13 4

            • Gadki nie warto podejmować (2)

              Ponieważ POrąbany człowieczku na fakty nie możesz odpowiedzieć nic sensownego. I ostatnie notowania w twojej reżimowej telewizji TVN 40% PIS, peło 14 % hehe

              • 3 15

              • 40%- no cóż głupich nie sieją sami się rodzą a potem płodzą następnych i wiadomo skąd te 40% (1)

                • 9 3

              • 40% głupich już nie ma bo PO nie ma już takiego poparcia

                • 2 12

    • zostaw PRL w spokoju

      Ile czasu komuna potzebowała aby zbudować Sołdka .??
      Większość robotników nic wspólnego nie miała z okrętownictwem..a nawet z techniką.
      Na dzisiaj to PIS z budowy Promu to robi z nas idiotów.. Z siebie nie musi,,bo nim sąi.

      • 9 0

  • Właśnie jem stoczniowego kebsa (5)

    I patrze na ten wasz stateczek :) mam go tu na wyciągnięcie ręki o *miziu miziu*

    • 82 11

    • Pitu pitu (3)

      Prom nie stoi na stoczni

      • 10 5

      • To ciekawe (2)

        Wczoraj jeszcze stał :)

        • 6 1

        • Co najmniej od wczorajszego popołudnia stoi (1)

          w okolicach bazy promowej na Westerplatte.

          • 6 0

          • Czy na pewno? może tylko komin z wody wystaje, to będzie ten podwodny, długo oczekiwany.

            • 5 0

    • Nie piep** głupot!!

      Statek stoi na Westerplatte a nie w stoczni!!!

      • 5 1

  • ważne, że zarząd z nadania dojnej zmiany

    trzyma ryje w korycie

    • 103 30

  • (1)

    Janusze nie wracajcie z tej Szwecji po prostu

    • 33 45

    • szpilek

      a ty spadaj na podlasie skąd przyjechałeś za,, chlibem,,to po waszemu,trójmiasto was olewa na ciepło moczem sswiiii

      • 5 3

  • (1)

    No nieslychane :O

    Pozew zbiorowy i po sprawie, i po armatorze.

    Ciekawe co na to prawo, gdyby to byl samolot to opoerator musi zapewnic nocleg/inny lot et cerera. A tutaj zasnych zabezpieczen nie ma ?

    • 69 11

    • "Pozew zbiorowy i po sprawie, i po armatorze"- w jakim sądzie i gdzie w wolsce? żartujesz sobie.

      • 1 1

  • Tak to jest z państwowymi firmami. Beton, który ludzi ma za nic.

    • 92 6

  • firma klasyfikacyjna (4)

    Dlaczego zagraniczna firma klasyfikacyjna? Mamy przeciez wlasne firmy jak prs. remont w polskiej stoczni, ale zarobic na odbiorach damy innym. Trzeba bylo ujac to w kontrakcie.

    • 33 49

    • Klasyfikator (1)

      Pewnie dlatego, że statek był budowany pod nadzorem i zgodnie z przepisami dnv. na jakiej podstawie PRS miałby przejąć nadzór, zwłaszcza że statek jest w dzierżawie.

      • 49 1

      • To wspierajmy nasze i działania państwa w PŻB

        pokazują niestety jak niestety głosiciele szczytnych haseł są daleko od profesjonalizmu i wiedzy.

        • 6 1

    • Hehe

      Statek pod PRSem by wyszedł oczywiście, bo to polska firma. Nie robili by swoim pod górkę. dnvgl nie puszcza bo ma pewno ku temu powody. Bezpieczenstwo najwazniejsze.

      • 18 0

    • klasyfikator

      no to teraz zabłysnąłeś wiedza o biznesie.... wypowiedz bez podstaw znajomości przepisów. Błazen jednym słowem.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Morawski

Prezes zarządu i udziałowiec przedsiębiorstwa POLYHOSE Poland. Grupa POLYHOSE jest globalną...

Najczęściej czytane