Nowe promy Stena Line w Gdyni

27 września 2021, 11:00
VIK
Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona. Więcej zdjęć (1)

Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

fot. materiały prasowe

Prom Stena Scandica w przyszłym roku trafi na linię Gdynia-Karlskrona.

fot. materiały prasowe

Stena Line poinformowała, że od nowego roku wprowadzi na linię Gdynia-Karlskrona dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica. Wszystko z powodu uruchomienia nowego terminalu promowego w Porcie Gdynia.



W ubiegłym tygodniu oddano nowy terminal promowy w Gdyni. Na uroczystości padła deklaracja ze strony armatora Stena Line, że pierwszy prom odpłynie z nowego terminalu 1 stycznia 2022 roku. Teraz z kolei poinformowano, że w przyszłym roku na tę linię zostaną skierowane dwa nowoczesne promy Stena Scandica i Stena Baltica o długości 222 metrów każdy. Każdy z promów może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe. Dla klientów frachtowych oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30 proc., a dla pasażerów - nową jakość podróżowania.

Czytaj też:
Nowy terminal promowy w Gdyni już czeka na statki i pasażerów

Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim, pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.

- Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30 proc. więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate czy idee "zielonego portu", a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza - mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia.


Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu w Gdyni pozwoli też w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, m.in. modernizację rampy załadunkowej.

Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, a także ma znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrosty przewozów na tej linii sięgnęły 60 proc. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.

- Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego - mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Czy płynąłeś/płynęłaś kiedyś promem przez Bałtyk?
75%

tak, mam dobre wspomnienia

7%

tak, ale to nic przyjemnego

13%

nie, ale planuję taką wyprawę

5%

nie i nie mam zamiaru

zakończona

łącznie głosów: 1581

VIK

Opinie wybrane


wszystkie opinie (104)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.