• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Orzeł" do remontu, czyli gdyńska stocznia znów pracuje dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych. ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.

Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska. We wrześniu m.in. zakład rozpocznie remont okrętu podwodnego ORP "Orzeł". Czy to początek odnowy gdyńskiej stoczni?


Czy Stocznia Marynarki Wojennej przetrwa?


ORP "Orzeł" jest największą i jednocześnie najmłodszą polską jednostką podwodną. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia Stocznia Marynarki Wojennej dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Remonty okrętu ORP Orzeł niemal od początku wcielenia do Marynarki Wojennej RP wykonuje gdyńska stocznia. To jednak nie jedyny kontrakt zawarty z MW.

Po koniec czerwca Stocznia ukończyła remont okrętu ORP "Gniezno". Remont realizowany był przez konsorcjum SMW i Stoczni Remontowej "Nauta". Zakres remontu obejmował przede wszystkim modernizację Zintegrowanego Systemu Łączności poprzez m.in. przebudowę niemal od podstaw kabin radio i krypto. Ponadto przeprowadzono remont generalny układu napędowego, uzbrojenia, zespołów prądotwórczych, wymianę wielu urządzeń i mechanizmów pomocniczych oraz elementów systemów okrętowych. W celu poprawy warunków służby załogi wykonano gruntowną modernizację pomieszczeń załogi, zamontowano nowy system klimatyzacji pomieszczeń okrętowych. Wyremontowany i wyposażony w nowoczesne urządzenia okręt powrócił do służby 1 lipca 2013 r.

Trwa z kolei remont zbiornikowca paliwowego ORP "Bałtyk". Jest to jednostka przeznaczona do transportu i przechowywania materiałów pędnych i smarnych, a także do zaopatrywania innych okrętów w te produkty w portach i na morzu. Prace na okręcie mają się zakończyć do połowy sierpnia. ORP "Bałtyk" to szczególna jednostka dla gdyńskiej stoczni, bo przez nią zbudowana. Zbiornikowiec został zwodowany w 1988 roku, a wszedł do służby w 1991 roku.

Pod koniec czerwca SMW zawarła umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na remont trałowca bazowego projektu 207M (TRB 646). Remontowany okręt jest ostatnim z siedemnastu trałowców projektu 207 zbudowanych przez Stocznię Marynarki Wojennej. Kadłub okrętu jest wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka ta jest przeznaczona do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych. Remont będzie realizowany do końca czerwca 2014 r.

W ostatnim czasie w Stoczni zrobił się także ruch w dziedzinie remontów cywilnych. Wyremontowano masowiec "Pilsum" dla niemieckiej firmy Reederei Erwin Strahlmann, chemikaliowiec "Antracyth" dla Unibaltic Shipping Limited Cyprus/Unibaltic Ltd. Szczecin, rosyjski chłodnicowiec "Arctic Princess", drobnicowiec "Ostanhav" dla szwedzkiego armatora Erik Thun AB, szalandę dla Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Na początku lipca zakończono remont chłodnicowca "Green Concordia" norweskiego armatora Green Shipping AS c/o Green Management.

Remonty to jednak nie wszystko. Stocznia liczy na budowy. Po pierwsze z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalności firmy. Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku.

Miejsca

Opinie (54)

  • Stocznia by odżyła... (5)

    ...gdyby zlikwidowano związki zawodowe i zwolniono ich przewodniczących.

    • 113 22

    • Oby ten remont się nie skończył jak zwykle.
      A co z naszą nowo budowaną jednostką w którą włożyliśmy grube miliony ??

      • 12 2

    • (1)

      Wasz idol Kaczyński nigdy się za to nie zgodzi, bo straciłby głosy związkowców.

      A wygrana w wyborach jest dla niego ważniejsza niż dobro Polski.

      • 22 11

      • leming jak by zwoniony wszystkich POlityków to by cały kraj odżył!

        ale leming żyje w matrixie Donalda na Rajskiej zielonej wyspie kolesiów PO

        • 5 12

    • Tra la la

      Nic by to nie dało. Popatrz na Francję. Tam związki to 80% społeczeństwa a zobacz jak stoją ich stocznie. Tu raczej decydująca jest mentalność ludzka. Bo niestety Polak tylko patrzy żeby inny nie miał lepiej niż on sam a już komuś się lepiej powodzi to albo złodziej lub cwaniak.

      • 5 0

    • G.prawda

      KW -Oczywiście wszystkiemu złu winne związki zawodowe, Najlepiej by było gdybyś ty był właścicielem a reszta orała by dla ciebie po 20 godzin dziennie !!!

      • 0 1

  • zrobic z ORP Orzeł statek do obwożenia turystów (3)

    i od razu na siebie zarobi

    • 29 15

    • Nie przejdzie. Polskie wojsko znane jest ze swej pazerności. (2)

      Przykład: przelot historycznym Ju52 podczas pokazów lotniczych w Berlinie kosztuje około 500 PLN. Taka jest wycena Niemców. Przelot polskim Limem w trakcie pokazów lotniczych polskie wojsko wyceniło na... 9000 PLN za 15-sto minutowy lot. Chętnych nie było.

      • 16 1

      • (1)

        ale musi byc browar, grill oraz babki w skapych strojach

        • 7 1

        • babki ubrane w toples

          • 7 1

  • Żeby tylko znowu osłony sonarów nie montowali na silikon! (2)

    Podobno tamci gamonie dalej pracują w stoczni! Pozdro dla kadłubowca Parówki ze Szropów!

    • 20 6

    • (1)

      traktowanie silikonu jako rodzaju kleju to jest jakaś popieprzona plaga i wyjątkowy debilizm. ale jak się zatrudnia tanich pracowników z wejherowa to są potem takie skutki

      • 11 3

      • do szczeny

        wiesz,że dzwonią, ale nie wiesz w jakim kościele. Nie odróżniasz silikonu od sikafleksu a nie kleili osłon tylko wkręt 1szt na 500, żeby nie było otworu w kadłubie. Te osłony trzymają lepiej niż orginalne mocowanie.

        • 3 1

  • "Uszczuplono załogę"...

    ...ale największe ciapy z dyrekcji dalej rządzą i nie wróżę nic dobrego z tego powodu

    • 39 3

  • Orzeł jest najmłodszą polską jednostką podwodną. (1)

    commissioned w 1986 bodajże? Czyli 27 lat temu

    • 13 3

    • bylem na

      • 1 0

  • Czemu w artykule nie ma ani słowa o tym że to rosyjska (radziecka) konstrukcja> Niewygodne co? (2)

    Gdyby to był amerykański albo niemiecki statek na pewno by coś napisali, a tak przeciętny czytelnik pomysli że to polski statek

    • 18 14

    • okręt nie statek, tłuku

      i nie łódź podwodna

      • 11 0

    • Wielki

      wstyd o tym napisać a jest jednak najlepszy , zgroza i tragedia , polskie rządy same szukają guza z Rosją !!

      • 1 0

  • Orzeł (3)

    Radziecki okręt podwodny typ-KILO.
    zaprojektowany w radzieckim biurze konstrukcyjnym CKB-18 zbudowany zaś w stoczni Sudomech w Leningradzie.
    stępka-29:09:1984
    wodowanie-07:06:1985
    wprowadzony do służby-29:04:1986
    przypis-Wikipedia.
    ps:wszystkie jednostki MW to okręty-nie statki.

    • 30 1

    • (1)

      Większość "okrętów" MW to statki

      • 5 8

      • każdy okręt to statek

        • 4 3

    • nie okręty i statki tylko wraki

      • 4 4

  • ciekawe czy tak jak kiedyś, będą mocować włazy na silikon jak się otworów nie dało rozwiercić...

    • 4 9

  • OPR Bałtyk

    Proszę poprawić w treści artykułu - Bałtyk to ORP (Okręt Rzeczypospolitej Polskiej) a skrót OPR to chyba ....... od - delikatnie mówiąc - niewybrednego krzyczenia na kogoś :)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Treść została poprawiona.

    • 21 1

  • Gdańszczanin (3)

    A Polar Explorer dla Norwega nadal stoi . Na a poza tym nasz ORZEŁ wymaga coraz częstszych remontów w sumie od ostatniego minęły tylko 3 lata.

    • 12 4

    • ORZEŁ

      młodszy już nie będzie a Kobeny to już też starocie !!!!!

      • 7 0

    • Polar to teraz Southern Explorer

      Stoi bo armator zbankrutował lub zerwał kontrakt i sprawa wylądowała w sądzie.

      • 1 0

    • Starość

      nie radość młodość nie wieczność !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kinga Stawicka

Dyrektor Sprzedaży Krajowej w firmie Marcopol Sp. z o.o. Producent Śrub - wiodącego producenta i...

Najczęściej czytane