• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszuści podszywają się pod Energę. Spółka ostrzega

erka
23 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Uwaga na fałszywe e-maile od Energi.
Uwaga na fałszywe e-maile od Energi.

Energa poinformowała o próbach podszywania się pod spółki wchodzące w skład Grupy. Oszuści wysyłają e-maile informujące o nierozliczonych płatnościach. Wiadomości zawierają niebezpieczny załącznik. Zagrożenie dla klientów Grupy Energa stanowić mogą wiadomości e-mail przesyłane z adresu admin@zamira-company.com, o temacie "Zestawienie nierozliczonych dokumentów energa 2019".


Internetowe oszustwa to:


Dołączony do wiadomości plik Excel po otwarciu i zaakceptowaniu uruchomienia makr pobiera na urządzenie szkodliwy plik. Energa ostrzega, że plik może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia (w tym zaszyfrowania danych), na którym zostanie otwarty, lub kradzieży wrażliwych danych użytkownika, np. danych logowania do konta bankowego.

Fałszywe e-maile od Energi



- W związku z tym prosimy nie otwierać załączników dołączonych do wiadomości, które mogą budzić jakiekolwiek podejrzenia. Prosimy też o nieotwieranie łączy do stron internetowych, które wywołują jakiekolwiek wątpliwości. Rekomendujemy również weryfikację nagłówków wiadomości oraz ich nadawców - informuje spółka.
Treść e-maila przesyłana przez oszustów do klientów Energi. Treść e-maila przesyłana przez oszustów do klientów Energi.

Uważaj na fałszywe SMS-y i e-maile



Działania oszustów to problem, z którym zmagają się wszyscy operatorzy usług. Kilka lat temu w Trójmieście ktoś podszywał się pod Energę i dostarczał mieszkańcom podrobione faktury. Dostawały je osoby niemające nawet podpisanych umów z Energą. Natomiast w lipcu 2019 roku użytkownicy internetu zaczęli otrzymywać e-maile łudząco podobne do tych, które co miesiąc wysyłane są do klientów Orange wraz z fakturą. We wrześniu 2019 oszuści wysyłali fałszywe wiadomości SMS informujące o nieopłaconych fakturach, podszywając się pod PGE Polską Grupę Energetyczną.

Pamiętaj, że zawsze trzeba zwrócić uwagę na wiadomości budzące twoją wątpliwość:

  • zawsze przeczytaj uważnie treść maila - jeśli masz wątpliwości - porównaj ją z innymi e-mailami od tego samego nadawcy,
  • zachowaj czujność w przypadku wiadomości w jakikolwiek sposób związanych z kwestiami finansowymi,
  • przed kliknięciem w link sprawdź, dokąd prowadzi - czy odsyła cię do formularza, w którym trzeba podać ważne dane,
  • uważaj na e-maile, w których nadawca straszy cię konsekwencjami lub zbyt wiele obiecuje,
  • nie otwieraj załączników, które budzą twoją wątpliwość,
  • uczciwi dostawcy usług nigdy nie proszą o podanie przez internet twoich danych, nie żądają też autoryzacji płatności.
erka

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (56) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Napiszcie o oszustwach energii ... (4)

    O kłamaniu przez konsultantów że taryfa G11 jest niedostępna i wciskaniu taryf z opłatami handlowymi w wysokosci 25 pln miesięcznie przez lata.

    • 131 2

    • to prawda ponoć sprawa jest zgłoszona do UOKIK

      Dzwonią do ludzi i wciskają im takie głupoty dodatkowo oszukują nagminnie twierdząc, że kończy się jakąś usługa itp. Sprawa na odrębny artykuł . Ludzie nic nie rozumieją z bełkotu konsultanta i decydują się

      • 42 0

    • Do tego opłaty handlowe są naliczane za każdy rozpoczęty miesiac

      Nieopatrznie podpisujesz umowę pod koniec miesiaca albo rozwiązujesz na początku i tak musisz płacić za cały miesiac, chociaż usługa dostawy przez wększą część miesiąca nie była świadczona.

      Etyczne zasady i uczciwość ? Ten monopol ma kilentów w poważaniu.

      • 22 1

    • Potwierdzam. Moja siostra podpisała umowę na okreslonych warunkach, z którymi się szczegółowo zapoznała. Mija kilka dni, dzwoni konsultantka i informuje o zmianie oferty nie otrzymując na to zgody przez telefon.

      • 9 0

    • Do mnie też dzwonili, ale nie mówili, że inna taryfa jest niedostępna

      tylko, że w tej innej nie ma gwarancji stałej ceny

      • 8 0

  • Dostałem takiego maila

    jak ktoś to kliknął, to ma na co zasłużył :P

    • 13 27

  • Przecież te ciagle zmiany w zarządzie i prezesa to niszczenie firmy

    To są tez oszuści co się podszywają pod pracowników

    • 46 5

  • Napiszcie o tym jak Polski Prąd i Gaz jak naciąga klientów Energi. (3)

    Pracownik Energi przyszedł założyć plombę na licznik i jednocześnie wcisnął mojej babci umowę na zmianę dostawcy (praktycznie bez żadnych dokumentów - wystarczyła legitymacja emeryta).

    Energa zupełnie nie jest zainteresowana sprawą. Co więcej robi trudności by spowrotem od niej wrócić. Jak to jest że przypadkowy człowiek na korytarzu jest upoważniony do przeprowadzenia operacji zmiany dostawcy, a pracownicy biura obsługi klienta nie?

    Ciekawe kto ma swój udział w opłatach za zerwanie szkodliwej umowy (około 600-700zł).

    • 41 0

    • Miałem bardzo podobną sytuację - starsza osoba i podpis "potwierdzający kontrolę liczników"

      Postanowiłem podrążyć głębiej, sprawdzić kto stoi za rzeczoną firmą. Czego się nie spodziewałem decydentami w niej nie są "słupy" tylko poważni ludzie. Kadra menadżerska po SGH, z przyzwoitym dorobkiem zawodowym (między innymi w poważnych firmach energetycznych).

      Wniosek jest oczywisty, nic nie jest przypadkiem, panuje obojętność na taką działalność. Jako klient odniosłem wrażenie, że im po prostu nie zależy na klientach, wszak są monopolistą i klienci po zapłaceniu kary wrócą.

      Mam wrażenie, że Energa nie wykazuje szczególnego zainteresowania całą sytuacją, ponieważ obsługa techniczna (typu wspomniany wyżej monter) to zazwyczaj pracownicy zewnętrzni, na których nie mają żadnego wpływu. Energa nadal otrzymuje opłatę za dzierżawę sieci, więc najbardziej stratny jest tutaj konsument.

      Do Energi oczywiście da się wrócić, ale jest to dosyć męcząca procedura, przy zachowaniu wszystkich formalności. Zabawne, że niektóe firmy są w stanie to zrobić wyłącznie na bazie podpisu i jakiegokolwiek dokumentu ze zdjęciem i peselem.

      • 12 0

    • UOKiK badał sprawę i potwierdził nieprawidłowości (1)

      To ogólnopolski problem, z którym nic nie można zrobić. Prawo zostało napisane w taki sposób, by powstała luka dla takich przedsięwzięć. Jest to po prostu kontrowersyjna etycznie strategia biznesowa. Niestety w Polsce decydenci są bardzo podatni na lobbing, nie tylko branży energetycznej.

      • 10 0

      • jeśli stwierdzono problem, to chyba właśnie można zrobić.... czy ma być tak jak z większością spraw że "to kwestia systemowa" co stanowi wymówkę? no nie!

        • 8 0

  • Ankieta powinna miec opcje

    1. Dałem się oszukać prze Internet... !
    2. Jestem mądrzejszy niż inni i nie dałem się oszukać. ;)

    • 21 2

  • Opinia wyróżniona

    Prawie 40 lat działania email i jedyna rada to "nie otwieraj załączników" (1)

    Słaby ten "postęp". Czy to jest jakiś problem by byli nadawcy zaufani, zweryfikowani a reszta blokowana? Czy to jest problem by "makra" tak ograniczyć by nie mogły zaszyfrować innych plików? Dziadostwo nie informatyka.

    • 43 3

    • Można wykrywać, jeżeli jest odpowiednia konfiguracja, czy wysyłający maila ma coś wspólnego z domeną. Nie chroni to w żaden sposób przed mailami z podobnych domen. Tak samo jak każdy może założyć domenę "trojmiasto.com", "trojmiasto.tk" czy trojmaisto.pl" ( z literówką) i używać do oszustw.
      Z tego samego powodu przeglądarki wkrótce przestaną pokazywać kłódkę przy https, żeby ludzie nie mylili tego z bezpieczeństwem.

      • 6 3

  • Tanie wieczory i weekndy w Enerdze,czy taka taryfa sie oplaca? (9)

    W mieszkaniu dla dwoch doroslych osob,wiem ze nie na temat ale bede wdzieczny za kilka opinii.

    • 4 13

    • (3)

      Ja mam, 2 dorosłych pllus 2 dzieci. Taniej jest od 13 do 15 i od 22 do 6 oraz weeekndy i święta. Po paru miesiącach od zmiany na 2 taryfy widzę różnicę, jest taniej. Zmywarka zawsze po 22, pranie, suszenie, prasowanie, wszystko co sie da tylko w weekend. Jest różnica na rachunkach.

      • 5 3

      • (1)

        tylko czy sąsiedzi się cieszą z pralki czy zmywarki po 22

        • 21 8

        • To nie czołgi...

          Jeżeli pralka jest wypoziomowana i dodatkowo na macie antywibracyjnej to jest cicha. Zmywarka też jest cicha. Problemu nie ma.

          • 3 3

      • Taniej?

        Jeśli było taniej to m.wiecej o ile
        ?

        • 0 0

    • Pewnie że tak!!! Tylko jeden warunek. Na weekendy wyjeżdżasz za miasto lub do znajomych, a wieczorami dłuuugie spacery.

      • 7 4

    • Musisz policzyć, ile w w jakich godzinach zużywasz energii, a nie pytać w internecie

      Ja nie wiem, z jakich urządzeń i w jakich godzinach korzystacie.

      • 4 2

    • Jeśli potrafisz zmienić tryb życia na godziny w których jest taniej to tak. Zrób test i przez miesiąc rób tyle ile się da w tych godzinach. Jak dasz radę to zmieniaj na G12W jak nie to zostań na G11. Należy pamiętać że w tej tańszej taryfie poza specjalnymi godzinami jest de facto drożej więc co się da energchlonnego wrzucać na wieczór lub weekend

      • 3 0

    • Jak grzejesz

      Pradem i pierzesz duzo to tylko moze wtedy. Trzeba policzyc na liczydle

      • 0 0

    • Trzeba bardzo się kontrolować,

      to trochę jest różnica w opłatach.Korzystałam przez jakiś czas.Nie da się wszystkiego zrobić od godz 22:00,ani od 12-15:00 ,to jedno pranie ,zmywarka .Mam też podgrzanie wody

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Uwaga też na telefony (1)

    Miałem ostatnio też telefon niby z energi, pani przedstawiła sie podała nazwę Energa coś tam, potem przekonywała mnie jaką to ma korzystną oferte dla mnie, że teraz płace X za kilowat, a w nowej będę płacił Y i tu nagle słyszę kwotę która jest wyższa od X. Pani to mówi w tempie strzelającego UZI dlatego starsi mogą na to nie zwórcić uwagi. Na koniec rozmow pytanie czy się zgadzam na te warunki, a ja że poproszę jeszcze raz przedstawienie tej oferty.
    Ona od początku, a ja notuje. Wszystko wyszło drożej, opłata przesyłowa, administracyjna i za kilowat. Pytam się Pani gdzie tu jest interes że będę płacił więcej i poprosiłem o przesłanie tej oferty e-mailem, ona mówi że nie może, nie ma takiej opcji. To ja do niej, to niech się Pani jeszcze raz przedstawi i z jakiej firmy Pani dzwoni. To tu się rozmowa urwała.
    Najlepsze jest to że dzwoniła na słubowy telefon komórkowy którego Energa nie ma w bazie, więc od początku wiedziałem, że to fake.

    • 49 0

    • zgadza się, jak nie potrafią wysłać oferty na mejla, to ja też pełen ignor.

      • 8 0

  • Czemu tylko ostrzegają, zamiast łapać? (3)

    • 53 0

    • Łapać i łamać kołem na rynku głównym.

      • 7 0

    • a jak mają złapać w Rosji? (1)

      przecież tego się z Polski nie wysyła

      • 3 5

      • No to trzeba taki firewall jak zrobili Chińczycy. Oni całego googla potrafią jednym kliknięciem zablokować.

        • 4 0

  • od dawna wiaomo, że z dządami jest tam ciś nie tak, ale żeby oszuści? tfu. to niemożliwe (1)

    • 3 13

    • Mozna po polsku?

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane