• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Punkt tankowania wodoru. Inwestycja za 10 mln euro

erka
6 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku. Pierwsze dwa punkty tankowania wodoru powstaną w Gdańsku oraz w Warszawie do końca 2021 roku.

Do końca 2021 roku ma działać w Gdańsku pierwszy punkt tankowania wodoru. Będzie to jedna z dwóch tego typu instalacji w Polsce, jakie chce wybudować Lotos. Druga powstanie w Warszawie. Wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii.



Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.). Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy stolicą Polski a rafinerią w Gdańsku. Ograniczy też koszty inwestowania w dodatkową infrastrukturę sieci elektroenergetycznych.

Nowe instalacje za 10 mln euro



Oba stanowiska razem z instalacją do oczyszczania i dystrybucji wodoru tworzą projekt Pure H2, który w 20 proc. będzie opłacany ze środków unijnych. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostało podpisane podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.

- Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny - podkreśla Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. inwestycji i innowacji. - Grupa Lotos realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich.


Wodór nie tylko dla potrzeb transportu



Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 ton wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru, jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.

Oczyszczony wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie drogowym, ale także przemyśle informatycznym, medycynie czy przemyśle spożywczym. Póki co tak czysty wodór musi być importowany, dlatego jego powszechne użycie jest dość ograniczone.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (52) 1 zablokowana

  • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem? (7)

    • 15 30

    • (2)

      od czegoś trzeba zacząć, dziwne żeby były pojazdy bez możliwości tankowania

      • 29 3

      • Ja do takiego autobusu za żadne skarby świata bym nie wsiadł (1)

        Toż to bąba wodorowa na kółkach! Wy wiecie co to jest bąba wodorowa??? To coś gorszego niż ta w Hiroszimie i Nagasace. Tam były zwykłe atomowe a tu chcą nam zafundować wodorowa!!!
        Ludzie! Protestujmy! Tylko Polski wengiel! Mamy zasoby na 200 lat! A lobby niemieckie i żydowskie chcę nam to odebrać i wciskać swoje Eko oszołomstwo!

        • 4 6

        • Prawdę gada, ku chwale ojczyzny towarzyszu:) !!!

          Bo przecież to nieprawda, co pisza pro-niemieckie media, że z powodu smogu ciężko choruje lub umiera u nas kilka tysięcy osób rocznie. Najważniejsze, że możemy dotować to nasze narodowe czarne złoto bez końca, ku chwale wielkiego Prezesa!!!

          • 1 1

    • A skad maja byc auta skoro nie ma gdzie ich tankowac?

      • 20 1

    • Co najmniej tyle samo ile...

      stacji tankowania wodoru. Nikt przy zdrowych zmysłach przecież nie kupi pojazdu, którego nie będzie mógł zatankować.

      • 8 2

    • skonczy sie jak z cng

      • 6 2

    • Ile mamy w Gdańsku aut zasilanych wodorem?

      456 milionów aut oraz cały czas przybywa

      • 2 2

  • (2)

    spalić te pieniądze w piecu, wtedy będzie jakaś korzyść dadzą ciepło, a tak ktoś zarobi

    • 5 21

    • tylgo wungiel!!11!!1 (1)

      • 8 1

      • I rydzyk!

        • 4 0

  • i to jest początek dobrego kierunku (2)

    niestety pojazdy elektryczne-akumulatorowe to ślepa uliczka

    • 53 6

    • (1)

      Ty jesteś elektryk? Ogniwa wodorowe to zupełnie inna bajka produkują energię z wodoru do atmosfery oddając czystą wodę i to jest właśnie właściwa uliczka bo energię i to czystą wytwarzają same nie potrzebne do tego elektrownie. Sam odpad wodorowy w rafinerii na poziomie 16,5 t/h wystarczy do zasilenia ponad 30 tysięcy samochodów rocznie przy założeniu przebiegu na poziomie 20 tyś. km

      • 0 3

      • Nie do końca tak jest pięknie jak piszą

        Jaki odpad wodorowy... te 16,5t to jest produkcja wodoru w rafinerii, który w dużym stopniu wykorzystywany jest w procesach przerobu ropy naftowej. Tu mówi się tylko o czystości wodoru, a niech ktoś powie ile trzeba zużyć gazu ziemnego, by ten wodór wyprodukować. Nie do końca jest tak czysto jak i ekologicznie zasilając pojazdy. Owszem mając już wodór podczas jego spalania do atmosfery trafia tylko para wodna, ale co dzieje się podczas produkcji wodoru... pozdrawiam

        • 0 0

  • Miśki (1)

    Ale będzie biznes. Już rok góra dwa będziemy produkowali 1 milion !!!! aut elektrycznych. Równolegle wejdziemy w auta wodorowe. Będziemy mieli dwie instalacje do tankowania. Wyprzedzamy cały świat. Jak to dobrze że przyszli w końcu tacy dobrzy menedżerowie. Z wizją, misją i strategią w jednym. I to wszystko dzięki Naczelnikowi. Bóg go zesłał, normalnie!!!!

    • 24 5

    • No Bóg ewidentnie tylko dlaczego akurat Hades.

      • 7 1

  • Da się teslę na wodór przerobić? Ewentualnie na gaz?

    • 15 2

  • (3)

    Chętnie przerzuciłabym się na ekologiczne auto, ale póki co, jest to nierealne. Ceny kosmiczne, a potem nie byłoby gdzie ładować, a żeby dojechać gdzieś dalej, to w drodze znów kilkugodzinny postój na ładowanie (i znów, gdzie?).
    Dlatego czekam z niecierpliwością na rozwój biznesu w tym kierunku.

    • 21 0

    • Pięć kilo wodoru psikasz w dwie minuty. 250 złotych i 500 km zasięgu. Może cena spadnie, bo trochu drogo. A modeli będzie więcej. Toyota ma wstawiać silniki do szerszej gamy niż tylko do mirai.

      • 3 1

    • Jakie kilka godzin ladowania elektryka? (1)

      Na szybkim ladowaniu nabijasz do 80% w 15-20 minut.

      • 1 1

      • idiot?

        • 1 0

  • produkować wodór? (2)

    przeca to najczęściej występujący pierwiastek we wrzechświecie

    • 3 5

    • We wszechświecie owszem,

      ale na Ziemi w czystej postaci w zasadzie nie występuje.

      • 4 0

    • no masz rację wystarczy pobierać z kosmosu...

      • 1 0

  • Wodór to jest przyszłość a nie żadne silniki hybrydowe lub elektryczne (1)

    Które wymagają dużej baterii

    • 22 4

    • O ile spadnie cena jego produkcji:)

      • 0 0

  • A skąd ten wodór ach skąd ? (4)

    Z rozpadu węglowodorów na wodór i CO2. hahaha. pozdrowienia dla ekooszołomów

    CH4 + H2O → CO + 3 H2 ΔE= -191.7 kJ/mol

    CO + H2O → CO2 + H2 ΔE= -40.4 kJ/mol

    CnHm + H2O + O2 → H2 + CO +CO2

    C + H2O → CO + H2

    CO + H2 + H2O → CO2 + 2H2

    • 11 6

    • (1)

      Ale wodór i tak powstaje jako ubytek z produkcji paliw i ma być zagospodarowany

      • 2 2

      • Wodór nie powstaje jako produkt uboczny w produkcji paliw, a wręcz przeciwnie - jest surowcem niezbędnym do utrzymania produkcji rafineryjnej (np. do procesów hydrorafinacji i hydrokrakingu). W gdańskim zakładzie są aktualnie 3 instalacje służące do produkcji wodoru z gazu ziemnego.

        • 2 0

    • eko (1)

      A o eletrolizie wody słyszałeś? 2H2O->2H2 + O2.
      Jak prąd z wiatraka to bez węgla się obejdzie.

      • 2 2

      • Wydajność tego procesu jest taka se

        I dlatego nie stosowana w przemyśle

        • 1 0

  • A Ryzy chcial spryedac Kacapom (3)

    • 5 15

    • Kłamczuszek

      • 6 2

    • Umysł na poziomie yeti. Takie coś co małpie nie dostaje do pięt a udaje człowieka :))

      • 4 1

    • ryża to teraz mu daje ;)

      wodór ;)

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane