• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pływający terminal gazowy. Podpisano porozumienie

Wioletta Kakowska-Mehring
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.

Były plany, potem badanie rynku, a teraz jest... list intencyjny. Plan umiejscowienia na Zatoce Gdańskiej pływającego terminalu gazowego FSRU jest coraz bliżej realizacji. To wciąż nie konkrety, ale zawsze krok do przodu.



Przedstawiciele Gaz-Systemu, Zarządu Morskiego Portu GdańskUrzędu Morskiego w Gdyni podpisali list intencyjny dotyczący współpracy przy postawieniu terminala regazyfikacyjnego FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit). Chodzi o statek regazyfikacyjno-magazynowy LNG, który będzie umiejscowiony w rejonie Gdańska. Na obecnym etapie Gaz-System założył postawienie w porcie jednostki o przepustowości 4,5 mld m sześc. rocznie. Realizacja FSRU obejmuje także jego integrację z systemem przesyłowym, dzięki czemu powstanie nowy fizyczny punkt wejścia do krajowego systemu przesyłowego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Cieszymy się, że Gaz-System wybrał nasz port jako najlepszą lokalizację dla terminala. Będzie to miało bezpośredni wpływ na zwiększenie liczby przeładunków w porcie, jak również otworzy zupełnie nową grupę ładunkową, jaką jest skroplony gaz ziemny. To duża szansa także dla podmiotów z regionu, które będą mogły korzystać z tego surowca za pośrednictwem naszego portu, wykorzystując go do własnych procesów. Jego największą zaletą jest wydajność, gdyż z 1 m sześc. płynnego LNG po regazyfikacji otrzymujemy 600 m sześc. produktu w postaci gazowej - mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Dokument określa rolę każdej ze stron przy realizacji programu. Obejmuje on również listę przedsięwzięć niezbędnych do jego realizacji. List intencyjny stanowi podstawę do zawarcia odrębnego porozumienia, które określi zasady współpracy i jej zakres pomiędzy wszystkimi zainteresowanymi podmiotami.

Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi terminal miał rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.

Firmy w Trójmieście. Stocznie i przemysł morski



- Budowa pływającego terminala LNG na wodach Zatoki Gdańskiej dyskutowana była od długiego czasu. Uwzględnia się ją również w planach zagospodarowania przestrzennego wód Portu Gdańsk, które obecnie są procedowane przez Urząd Morski w Gdyni. Obiekty hydrotechniczne, na przykład aktualnie modernizowane i nowo budowane przez nas falochrony osłonowe w Porcie Północnym, oprócz funkcji ściśle związanych z bezpieczeństwem żeglugi, ułatwią również realizację planowanego przedsięwzięcia - powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Budowa Terminalu FSRU została wpisana w 2020 r. na czwartą listę inwestycji, które uzyskały status projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania (ang. Projects of Common Interest - PCI) w sektorze energetycznym. Projekty PCI to kluczowe projekty infrastrukturalne, mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na europejskim rynku energii. Ich realizacja ma wspierać politykę energetyczną i wyzwania klimatyczne w UE.

Na Litwie to działa
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego typu FSRU. Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża. Jednostka ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci. Jednostka była dzierżawiona od norweskiej spółki Hoegh LNG. W 2018 r. litewski parlament zgodził się na wykupienie pływającego terminala. Umowa wykupu jest tajna, jednak według medialnych spekulacji Litwa ma zapłacić za terminal od 120 mln do 160 mln euro.

Miejsca

Opinie (37) 1 zablokowana

  • (5)

    No i elegancko, oby powstał. Byle się oduzaleznic od gazu z Rosji, bo dzięki temu trzymają nas również politycznie. A dla mądrali krzyczących o węglu z Rosji - to jest nasz wybór. W przypadku gazu na razie wyboru nie mamy (gazoport w Swinoujsciu wciąż jest za maly, pokrywa jedynie czesc zapotrzebowania). Najbliższe 3 lata będą przełomowe. Budowa Baltic Pipe i rozbudowa gazoportu. Jak się uda, będę rad.

    • 30 11

    • Gazociąg z Norwegii i Świnoujście + nasze wydobycie pokryją z nawiązką zapotrzebowanie (1)

      Ten gdański to tylko dodatek. Być może teraz zobowiązaliśmy się do (zbyt?) dużego odbioru z USA. Dla portu i Trójmiasta to oczywiście na plus.

      • 2 1

      • Nadwyżka będzie można handlować.

        • 0 0

    • Polski język (1)

      Co to za bohomaz językowy - oduzależnić ??? Szkołę podstawową czas zacząć ...

      • 5 1

      • Uniezależnić, racja. Ale patrz - taki mądrala jesteś, a nie podałeś prawidłowej formy ;)

        • 2 2

    • Do 2030 ma dojść na rynek biogaz.
      Będzie tego 4 mld M3 rocznie czyli tyle ile roczne wydobycie konwencjonalnego w PL.
      Docelowe ma być 8 mld M3 rocznie.
      Gaz ten ma być zwolniony z opłat za CO2 gdyż zmniejsza 28 razy efekt cieplarniany przez roślinną produkcję metanu.
      Zapotrzebowanie na ogrzewanie gazowe domów to 3 mod rocznie, nawet jak się podwoi po rezygnacji z węgla to rodacy mają zapewnione ogrzewanie biogazem.
      Polskie biogaziwnie mogą też importować surowiec z tropików bądź bezpośrednio biogaz przez Świnoujście i Gdańsk.
      Tak więc Gdańsk nie jest na razie potrzebny ale po 2050 będzie.
      Statek FSRU można kupić na rynku używany za 40 proc wartości nowego a i tak zostanie mu 15-20 lat eksploatacji
      Czyli jedynie 400 mln PLN.choc dojdą koszty podłączeń na ląd.
      Za Świnoujście przepłaciliśmy więc wielokrotnie , już sama koncepcja była błędna technicznie i ekonomicznie.
      Nikt nie poniósł konsekwencji gdyż odtrąbiono w mediach sukces, naród jak pelikan wszystko łyknął.
      Tam powinien stać FSRU, jak potrzeba dostawić drugi. Są FSRU na 8-9 mld M3 rocznie i procentowo tylko 25 proc droższe niż te maleństwo planowane dla Gdańska.
      Myślę że Gdańsk ma być dla Białorusi gdyby chcieli być wolni.
      Wtedy to miałoby sens ekonomiczny gdyż pokryłyby ich zapotrzebowanie
      Za Swi

      • 0 0

  • Jak widzę ten mały statek przytulony do drugiego to przypomina mi się widok mnie i mojej grubej berty, ehh gdzie ta dawna pieknosc ktora poznalem?

    • 14 5

  • Fajnie a kiedy gazociąg z Norwegii? (2)

    PiS tyle o tym mówił i obiecywał a nie ma. Ten terminal pokrywa tylko małą część krajowych potrzeb.

    • 17 17

    • Prace cały czas się toczą

      wujek gugiel pomoże

      • 4 3

    • Zgodnie z terminem

      Baltic Pipe zostanie oddany zgodnie z terminem. Gdyby nie 8letnia smuta POkemonów byłby i decyzje tow. Millera to byłby oddany już dawno.

      • 1 7

  • Fajny (1)

    To może w tym Porcie zewnętrznym go przycumować, tym co mają go wybudować.

    • 6 4

    • To sobie poczekamy nie tylko 3 lata , tak jak na prom ten ktory maja wybudowac .

      • 2 1

  • (1)

    Port zewnętrzy a teraz pływający terminal gazowy. Popieram jak najbardziej ten kierunek ze względów wyłączanie biznesowych ale 150 mld zlotych poszło do pieca z tytułu tzw. lockdownu więc pytam kto za co za ile i kiedy i jaka stopa zwrotu?
    Pan prezes ZMPG jest jakby naturalnym przedłużeniem gremium decyzyjnego które zamknęło polską gospodarkę czyli zadziałało na szodę nas wszystkich więc gdzie tu sens?
    Spalili kapitał a teraz mówią o inwestycji?

    • 12 11

    • 150 mld? Dlaczego nie 300 wygląda lepiej.

      Wydano rzeczywiście sporo pieniędzy ile dokładnie trudno powiedzieć ale wsparcie gospodarki firm małych i dużych uchroniło wiele z nich przed bankructwem.
      Jaka była alternatywa? Ultraliberalizm mówi nie wspomagać nikogo niech sobie słabi bankrutują kiedyś ich miejsce zajmą inni bo na rynku nie ma próżni tylko potrzeby lub ich brak.
      To dało by falę bankructw 6 - 8 milionów nowych bezrobotnych i pracę za 3,20 na godzinę dla tych co zostali. Następnie zatory płatnicze bo nikt nie miałby pieniędzy na płacenie. I plajta kolejnych banków których bezrobotni klienci nie mieliby za co płacić zobowiązań.
      No było by to ultra liberalne, wolno rynkowe tylko szkodliwe dla obywateli.
      W walce z koronawirusem to rząd Polski miał rację i kraje Europy teraz jesienią robią to co my wiosną i dzięki temu mielibyśmy mniej zachorowań. Dziś nikt nie mówi w Europie zróbmy tak jak w Szwecji czy Anglii. Nawet w tamtych krajach robią to co robili Polacy w marcu i kwietniu. Dziś wiadomo że to była właściwa droga.
      Bo zawsze można jak w sekcie udawać że epidemi nie ma. Wirusa też nie ma. Zobaczymy jak długo członkowie sekty tak wytrzymają.

      • 0 0

  • Taki terminal to nieporozumienie!!! (3)

    Taki terminal to jedno wielkie zagrorzenie dla Gdanska !!! Wrazie wybuchu takiego terminala to wiekrzosc Gdanska by byla zrownana z ziemia...Taki drugi Beirut ... W USA terminale LNG sa umiejscowione zdala od zabudowan ludzkich i daleko wysuniete w morze... To juz wole miec pod nosem elektrownie atomowa niz takie cos!!!

    • 16 38

    • Hmmm

      widział ty smoka...tak...macieju czy tam marku skądś tam, widać że znasz się na rzeczy, jednak trochę jeszcze sie doucz.

      • 2 1

    • Co to za bohomaz językowy - zagrorzenie /wiekrzość ??? Szkołę podstawową czas zacząć ...

      • 4 1

    • Ctrl+C -> Ctrl+V

      Wymyślcie coś nowego w Olgino, bo to już nie działa na polską opinię publiczną...

      • 3 0

  • I gdzie są teraz Ci mądrusie, co tylko po Pisie potrafią jeździć ?? (7)

    No halo, może w koncu jakąś pochwalkę im dacie?? Czy jednak wazniejszy od zdrowego rozsądku jest antypis ???

    • 17 31

    • Będą pochwały jak zbudują....

      ... będą pochwały jak zwodują prom, zbudują milion mieszkań, na rynek wejdzie auto elektryczne i pierwszy samolot wyląduje z CPK i pierwszy statek przepłynie przez mierzeję. Ale wiem, trzeba cierpliwości, PiS rządzi dopiero od 5 lat......

      • 12 2

    • leming i tak nie zrozumie Twojego wpisu

      oni są zapisani jak płyta, szkoda czasu na jakąkolwiek rozmowę...

      • 4 9

    • Prom też zbudowali

      stępka nadal w krzakach leży a ile było krzyku i kłamstw przy okazji.

      • 13 1

    • Tak sobie myślę

      Ten terminal powinni postawić na Żoliborzu

      • 7 1

    • zadłużenie - dług publiczny na jednego obywatela RP do około33tyś PLN. W ciągu ostatnich 5 lat powiększyło się o ponad 20tyś na obywatela. Chwalić ? NIE . Rozliczać i to szybko.

      • 7 1

    • :)

      Nawet jak PKB na mieszkańca będzie jak w Emiratach Arabskich - to sekta wychowana na Michniku i TVN będzie mówić że PIS to nieudacznicy i z rozrzewnieniem wspominać mężów stanu: Bronka, Donka, Kwaśnego i Koparę

      • 1 8

    • A gdzie ten terminal , bo ne wizzes . Gdzie jest prom ktory rzad pisu buduje .

      • 2 1

  • Brawo polski rząd. (1)

    Pamiętamy zwijanie państwa.Sluzalczosc wobec Rosji i Niemiec.czasy,gdy nic się nie opłacało.Zielona wyspę z której z powodu biedy uciekło 2 miliony obywateli.To już się nie powtórzy.Komuna już nigdy nie wróci do koryta.Milego wieczoru.

    • 11 24

    • komuna jest u koryta. bardziej głębiej i żarłoczniej niż w latach80-tych. Jedynie patriotów i ludzi religijnych okłamują że nie są. a są.

      • 6 1

  • Oby nie było jak ze stepką w Szczecinie

    Ps kiedy w końcu ruszy budowa obiecanej kilka lat temu przez pis Via Maris?

    • 11 2

  • Które Polskie firmy będą budowały ten terminal? (3)

    W czasach zapaści gospodarczej około koronawirusowej warto zapytać kto będzie budował ten terminal bo są w trójmieście firmy do tego się nadające.
    Podobnie jak statki potrzebne do obsługi farm wiatraków na Bałtyku. Wielka inwestycja gosoodarcza mająca zielone światło na finansowanie z UE. Będzie potrzebowała statku do postawienia tych farm wiatrakowych oraz później do ich obsługi i konserwacji. Nie wyobrażam sobie by takie statki dla Polskich firm powstawały gdzieś poza Polską w sytuacji gdy mamy w Polsce firmy które mogą to wszystko w 100% wykonać.

    • 5 2

    • Terminal trzeba kupić lub wydzierzawić. (2)

      Potrzebny jest na już, więc budowanie mijalo by się z sensem.
      A co do pytania: kto? - raczej tylko Remontowa, jeśli w ogóle :)

      • 2 0

      • (1)

        Statki do obsługi wiatraków w PL - tak, Remontowa, Crist. Pływające terminale budują tylko w Korei, Japonii i Chinach.

        • 0 0

        • Jak bym słyszał Tuska.

          To się buduję w Chinach, Korei i Japonii więc nie u nas i tak musi być.
          Dodam tylko że terminal zbydowany w Chinach po 3 latach będzie nadawał się do remontu Chiński szajs.
          Takie konstrukcje bez problemu można zbudować w Polsce trzeba tylko przestać powtarzać Tuskową mantrę nie da się nie można nie umiemy. Tylko wziąć się do roboty. Kiedyś też budowaliśmy pierwszy prom, pierwszy statek do stawiania wież wiatrowych na morzu a potem kolejne. Tak samo z Tym trzeba zbudować pierwszy a potem następne a nie gadać że nie można.
          MOŻNA.

          • 2 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane