• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Podwójne dokowanie w stoczni Nauta

Robert Kiewlicz
28 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Jednostki armatora Finnlines należącego do Grimaldi Group, jednego z największych tego typu operatorów na świecie, zostały wprowadzone w suchy dok SDII. Jednostki armatora Finnlines należącego do Grimaldi Group, jednego z największych tego typu operatorów na świecie, zostały wprowadzone w suchy dok SDII.

Do Stoczni Remontowej Nauta wpłynęły dwa statki ro-ro: m/v Finnfellow oraz m/v Finnpartner. Jednostki zostały wprowadzone do suchego doku SD II, dzierżawionego od firmy Crist. Umożliwiło to przeprowadzenie precyzyjnej operacji jednoczesnego zadokowania obu statków w tym samym dniu.



Finnpartner obsługuje szybkie połączenia ze Szwecji do Niemiec. Finnfellow to statek pływający na krótkich trasach pomiędzy Szwecją a Finlandią oraz Szwecją a Niemcami. 

- Na jednostkach przeprowadzone będą prace stalowe - wymiana kilkudziesięciu ton stali, wymiana sterów strumieniowych, prace konserwacyjno-malarskie oraz prace na systemach ogólnostatkowych - informuje Jarosław Staluszka, commercial manager w Stoczni Remontowej Nauta.

Duży suchy dok w Gdyni (SD II) zbudowano w 1976 roku. Dok ma 380 metrów długości i 70 metrów szerokości. Przystosowany został do budowy statków o nośności do 400 tys. ton. Wyposażony jest w suwnicę bramową o udźwigu 1,1 tys. ton. W 2010 roku Crist kupił go na licytacji za 175 mln zł.

Finnlines to wiodący operator żeglugowy serwisów ro-ro i pasażerskich na Morzu Bałtyckim oraz Morzu Północnym. Armator notowany na giełdzie NASDAQ Omx Helsinki jest częścią Grimaldi Group z Włoch, jednego z największych na świecie operatorów statków ro-ro oraz największego operatora autostrad morskich w Europie, zarówno dla pasażerów, jak i przewozów frachtowych.

Do Grupy Grimaldi należą Grimaldi Lines, Atlantic Container Line (Szwecja), Minoan Lines (Grecja) oraz Malta Motorways of the Sea (Malta). Finnlines oferuje na trasach Travemünde-Helsinki, Travemünde-Malmö, Gdynia-Helsinki, Gdynia-Rostock, Helsinki-Rostock, Lübeck-Ventspils-St.Petersburg jak też Kapellskär-Naantali przeprawy towarowe i pasażerskie. Finnlines posiada spółki zależne w Belgi, Danii, Niemczech, Polsce, Rosji, Szwecji oraz w Wielkiej Brytanii.

W 2011 roku, w dużym doku SD II zainstalowana została gródź o wadze ok. 350 ton. Pomysł, który powstał jeszcze w latach 70. XX wieku został zrealizowany dopiero po upadku i prywatyzacji Stoczni Gdynia.



Więcej o pomorskiej gospodarce

W programie Marka Kańskiego - Pomorska Kronika Biznesu - bilanse, analizy, prognozy sygnowane nie przez zawodowych audytorów, lecz dziennikarzy. Zyski i koszty pomorskich inwestycji, ruch w interesie przygranicznym, dla kogo praca i za ile, w nowy rok z umiarkowanym optymizmem.

Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk dziś o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17:15.

Miejsca

Opinie (31)

  • Kto będzie przeprowadzał prace konserwacyjno malarskie? (1)

    • 1 0

    • zależy bo w artykule jest bład

      jeśli w naucie tak jak pisze redaktor to pewnie Prom i inny badziew a jak wynika ze zdjęcia to w criscie a tam główną firmą jest fast bardzo ok firma jak na polskie warunki

      • 2 6

  • 12 dyrektorów (4)

    Witam
    NIe wiem czy wam wiadomo ale w średniej wielkości stoczni NAUTA jest 11 czy 12 dyrektorów - po co?????!!!!
    Część z nich nie ma pojęcia o statkach ale ma pojęcie o swojej wypłacie , która, jak zgaduję, jest nie mniejsza niż 20 000 PLN na rączkę- dostają tą kasę czy wyremontują 5 statków miesięcznie czy 35 statków miesięcznie ( też tak kuźwa bym chciał ), a więc po co się starać - wypłata i tak będzie
    O ile wiem, Nauta jest stocznią PAŃSTWOWĄ - z udziałem skarbu państwa - stoczni prywtanej nikt na taką rozrzutność by nie pozwolił
    Kolesie dyrektorzy - po lini partyjnej obecnego rządu albo bardzo dobrzy kolesie
    Całe nieszczęście polega na tym , że taki mechanizm prędzej czy później doprowadzi do rozpierduchy stoczni
    TYlko stocznie prywatne mają szansę utrzymania się bo one są dostosowane do gospodarki rynkowej
    WYstarczy popatrzeć na CRIST, STOCZNIĘ PÓŁNOCNĄ CZY GSR - TO DZIAŁA
    STocznia takich rozmiarów NA GRAND CANARIA obsługiwana jest przez 2 dyrektotrów. Cały personel stoczni to 50 osób - reszta - podwykonwacy

    • 25 2

    • Dodaj to tego kierowanie na remonty okrętów naszej państwowej MW do państwowej Nauty. Nie wiem jak Nauta stoi finansowo (życzę jej jak najlepiej bo to zawsze miejsca pracy), ale taka organizacja, o jakiej piszesz, jest chora... Zresztą, zobaczymy też jak długo państwo będzie dofinansowywać działalność Gryfii i MSR (ta ostatnia, jak dotąd, jakoś sobie radziła).

      • 5 0

    • ploty (1)

      chodzą słuchy że już 3 dyrektorów w zarządzie nauty jest z cristu i tylko kwestia czasu jak nauta zostanie przejęta przez crist

      • 6 0

      • A czy mocno zdziwiłbyś się przyjacielu gdybyś któregoś ranka przeczytał w gazecie że Nauta stała się właścicielem Cristu?

        • 1 0

    • a było dwóch prezesów ..

      i hulało,ze hej , a teraz czekamy aż podzileimy los Stoczni Gdynia- bo oni u nas zaczynają rządzić :(

      • 6 0

  • Ciekawe, czy Armator po tym remoncie wróci jeszcze do Nauty (2)

    Jak dotąd Finnlines wchodził na remonty do Remontowej, najwidoczniej cena zaproponowana przez Nautę była znacznie niższa, że opłacało mu się ryzykować. no cóż, zobaczymy.

    • 6 2

    • Zaspokojenie ciekawości (1)

      Sympatyczny Kolego z Remontowej. Dla Twojej informacji Armator po udanym remoncie jednostki Transeuropa tego lata znowu w NAUCIE tym razem z 2 jednostkami jednocześnie.

      • 2 2

      • A Transeuropę też pamiętam z Remontowej

        Widać transfery Pana Juchniewicza i innych z naszej Stoczni Wam służą:) Powodzenia zatem!

        • 2 0

  • zdjęcie z photoshopu?? (1)

    dok sd 2 należy do stoczni crist a nie nauta

    • 3 10

    • Czytać ze zrozumieniem!!!!

      "Do Stoczni Remontowej Nauta wpłynęły dwa statki ro-ro: m/v Finnfellow oraz m/v Finnpartner. Jednostki zostały wprowadzone do suchego doku SD II, dzierżawionego od firmy Crist."

      Zanim skomentujesz to przeczytaj. Uchroni cie to przed wyjściem na kompletnego głupka.

      • 8 1

  • a co na to Activ ?

    Hehe

    • 0 2

  • A jak idzie budowa drugiego wiatrakowca ? (1)

    chyba zajmuje przednią część doku ?

    • 1 0

    • Ten wiatrakowiec jest inny od tego pierwszego. Jest od niego mniejszy

      • 0 0

  • U nich robota idzie jak w Rzymie, jeden spawa, drugi trzymie.

    • 6 0

  • Konrem nauta (2)

    A w konremie???? Co??? Zwolnienia!!!

    • 8 0

    • Konrem Nauta (1)

      przecie trzeba zwalniać by zlikwidować spółkę konrem nauta, na razie zwolinli
      ksiegowa ale to dopiero poczatek trza dac robote dla swoich yuch biernych ale wiernych

      • 5 0

      • zwolnienia w konremie

        musza byc tu zwolnienia bo tak chce pijak a jego kumpel od kielicha ma to zrealizowac

        • 4 0

  • a co z stal nauta ???????

    • 7 0

  • dokownie

    panie redaktorze i co z tego , ze dwie jednostki zadokowano - czy to jakiś wyczyn ?
    być może Pan pamieta a jesli nie to przypomnę , że bywaly czasy gdy w suchym dku
    budowano na raz 5 ( pięć) statków.

    • 9 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane