Pół hektara na wodzie. Zobacz Innovation przed innymi

19 lipca 2012 (artykuł sprzed 9 lat)
Robert Kiewlicz
Najnowszy artukuł na ten temat Crist buduje okręty dla Belgów i Holendrów

"Innovation" ma 147 metrów długości i 42 metry szerokość. Będzie mógł pracować na akwenach o głębokości do 50 metrów. Wyposażony jest w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton.



Nietypowy, bo wyglądający jak platforma wiertnicza, statek "Innovation" zbudowany przez gdańsko-gdyńską stocznię Crist, pod koniec lipca trafi w ręce armatora. Obecnie statek znajduje się przy nabrzeżu Stoczni Nauta zobacz na mapie Gdyni. Nam udało się podejrzeć "Innovation" już teraz. To wyjątkowa jednostka, której warto się przyjrzeć bliżej.


Na początku lipca "Innovatin" przechodził próby morskie na Zatoce Gdańskiej. Więcej zdjęć (1)

Na początku lipca "Innovatin" przechodził próby morskie na Zatoce Gdańskiej.

fot. Trojmiasto.pl

Na początku lipca "Innovatin" przechodził próby morskie na Zatoce Gdańskiej.

fot. Trojmiasto.pl


"Innovation" to jednostka hydrotechniczna, tzw. "Heavy Lift Jack up Vessel" z ciężkim systemem dźwigowym do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych.

Jego rozmiar robi wrażenie. Powierzchnia pokładu to ponad pół hektara. Statek ma 147 metrów długości i 42 metry szerokość. Będzie mógł pracować na akwenach o głębokości do 50 metrów.

Wyposażony jest w żuraw o udźwigu 1,5 tys. ton i może przewozić elementy wież wiatrowych o ciężarze do 8 tys. ton. Dla porównania, największy pływający dźwig w Trójmieście, należący do Polskiego Ratownictwa Okrętowego "Maja", ma udźwig ok. 500 ton.

Dlatego pod względem wielkości, wśród jednostek służących do budowania morskich farm wiatrowych, "Innovation" jest ewenementem w skali światowej.

Budowa statku pochłonęła ok. 200 mln euro. Jego armatorem będzie spółka HGO Infra Sea Solutions, należąca do niemieckiego koncernu budowlanego Hochtief i wchodzącej w skład belgijskiej grupy DEME spółki GeoSea.

Opinie (51)

  • Jak to miło że to u nas. (2)

    Piękna jednostka. Fajnie że możemy pokazać światu że potrafimy takie budować.
    Gdzie można to "cudo" zobaczyć?

    • 54 5

    • gdynia stoczni crist

      była stocznia gdynia. przyjmij sie do pracy w byle jakiej frimie i uderzaj na beluge bo tak sie zwie ten stateczek co ma problemy z balastem i ogolnie jest tratwą z usterkami.

      • 2 7

    • Reda

      z dworca peronu 2 oczywiscie jak ma ramie zurawia podniesone w pionie.
      lub
      blizej dworzec Stocznia i je okolice

      • 3 0

  • Warto zapamiętać te liczby (3)

    Mam tu na myśli zwłaszcza koszt budowy takiego statku, bo to pokazuje, jak kosztowna jest wbrew pozorom energia wiatrowa. A zbudowanie a następnie postawienie takiego wiatraka też tanie nie jest.

    • 37 4

    • hm.. (1)

      to teraz zastanów się jak efektywna i energooszczędna musi być ta technologia skoro Niemcy z usmiechem na ustach płacą za tu cudeńko 200mln euro...

      • 3 2

      • sorry

        Niemcy płacą za to cudeńko duzo więcej, ale dalej z usmiechem na ustach ;)

        • 2 0

    • No ta dobrze tak uogólniać ..

      . Oczywiście na razie nie jestem zwolennikiem energii odnawialnej ...bo w naszym kraju bogatym w złoża węgla to kuriozalne rozwiązanie . Z drugiej jednak strony dobrze , że polskie firmy uczestniczą w tym procesie technologicznym . Elektrowni węglowych u nas się nie zamyka , a zapotrzebowanie na energie elektryczną i tak będzie coraz większe .

      • 1 0

  • Przez chwilę miałem wrażenie że doznałem złudzenia optycznego, patrząc na statek unoszący się nad wodą ;) (2)

    • 23 3

    • bo to jest helikopter a nie statek ! (1)

      • 2 1

      • Nie, to Schettino unosi go nad skałami siłą woli

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.