- 1 Nie ma zgody na dzierżawę zbożowego (35 opinii)
- 2 Niższe taryfy zamiast mrożenia cen (47 opinii)
- 3 Centra handlowe w Wielką Sobotę (87 opinii)
- 4 Dorota Pyć została prezesem Portu Gdańsk (196 opinii)
- 5 Etat zabiera nam życie (443 opinie)
- 6 142 mln zł na modernizację w Porcie Wewnętrznym (33 opinie)
"Polski Ład". Port Centralny jest, zabrakło Portu Zewnętrznego
Niedopatrzenie czy przemyślany ruch? Propagandowa publikacja czy jednak ważny dokument, który wyznacza najważniejsze kierunki społeczno-gospodarcze? Tak czy inaczej, w 132-stronicowym opracowaniu "Polski Ład", przedstawionym przez rządzących kilka dni temu, zauważono planowany Port Centralny w Gdańsku, a nawet terminal kontenerowy w Świnoujściu, a pominięto Port Zewnętrzny w Gdyni. Jak to rozumieć?
Przypomnijmy. Port Centralny ma powstać w Porcie Gdańsk. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych "na wodzie". Na ok. 410 tzw. zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy. Z kolei Port Zewnętrzny to projekt Portu Gdynia. Też ma powstać na sztucznej wyspie. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu ma się zwiększyć o 151 ha. Ważnym elementem portu ma być terminal kontenerowy. Ostatnio pojawiła się też koncepcja, aby w części powstał port instalacyjny dla energetyki wiatrowej na morzu.
Pełna treść programu "Polski Ład"
Gospodarka morska w "Polskim Ładzie"
W opracowaniu "Polski Ład" niewiele miejsca poświęcono gospodarce morskiej. Zaledwie kilka zdań znalazło się o portach, jeszcze mniej o stoczniach. Te pojawiają się we fragmencie o energetyce wiatrowej. "Budowa wiatraków offshore to również zysk i szansa dla polskiego przemysłu stoczniowego i rozwoju polskiej gospodarki" - zauważono w opracowaniu.
Czytaj też:
Nowy port w Trójmieście. Port instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych
Wracając jednak do portów - w dziale "Dekada rozwoju" (inwestycje portowe) jest informacja: "Budowa Portu Centralnego w Gdańsku, utworzenie dwóch terminali kontenerowych, terminalu offshore, LNG, przestrzeni dla stoczni i statków pasażerskich, dalsza rozbudowa portów w Szczecinie i Świnoujściu, w tym budowa toru żeglugowego do głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to cele, które zrealizujemy".
Dlaczego nic nie ma o budowie Portu Zewnętrznego w Gdyni? Nie wspomniano o tej inwestycji także w informacji dotyczącej farm wiatrowych, a według - do tej pory - dystrybuowanych informacji właśnie w Gdyni ma powstać port instalacyjny. Nie ujęto też Portu Zewnętrznego w notce "Wielkie programy infrastrukturalne", jest za to mowa o Porcie Gdańsk.
Drogi Czerwonej też zabrakło
Kolejna sprawa to budowa Drogi Czerwonej. W dziale "Dekada rozwoju" jest mowa o różnych drogach (m.in. S8, S19 czy DK 94), ale nie ma ani słowa o tej ważnej do Portu Gdynia inwestycji. Dlaczego? Za to w informacji "Wielkie programy infrastrukturalne" wspomniano o Via Carpatia, Via Baltica czy Rail Baltic.
Czytaj też:
Znamy przebieg Drogi Czerwonej
Projekt Portu Zewnętrznego
O sprawę zapytaliśmy ekspertów od gospodarki morskiej, ale uznali oni, że nie wiadomo, jak traktować ten dokument i czy w ogóle jako dokument, czy tylko polityczny program społeczno-gospodarczy. Zapytaliśmy więc gdyńskich polityków.
Pytania o brak Portu Zewnętrznego skierowaliśmy kilka dni temu do Marcina Horały, wiceministra w resorcie infrastruktury i pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niestety jeszcze nie dostaliśmy odpowiedzi. Zamieścimy ją, gdy tylko ją otrzymamy. O wadze dokumentu mówił kilka dni temu wicepremier Jarosław Kaczyński.
- To ważny dokument, przedtem były rozmowy, były spotkania, także poza Warszawą. Narady dłuższe, nawet takie niejednodniowe. Więc to jest dokument podpisany po - można powiedzieć - długim namyśle i długim dialogu, stąd jego waga - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński w Programie Pierwszym Polskiego Radia i PR24.
Nie skreśla z listy, choć pewnie umniejsza rangę
A co na to opozycja?
- Po takim zadęciu wokół budowy Portu Zewnętrznego faktycznie dziwne, że nie wspomniano o tym projekcie w "Polskim Ładzie". Nie wiem, jak można to tłumaczyć, tak jak nie wiem, co się kryje za niespodziewanymi zmianami w zarządzie Portu Gdynia. Może rząd wycofuje się z tej koncepcji? A może to tylko tarcia wewnętrzne między frakcjami w Zjednoczonej Prawicy? Poza tym nie wiem, czy "Polski Ład" można traktować jako dokument, realny plan, czy tylko opracowanie propagandowe. Takie manifesty o wielkich inwestycjach mają swoją wartość mobilizującą, jednak nie zawsze przekładają się na rachunek ekonomiczny. Zwracam uwagę na fakt, że rząd równolegle zamierza wybudować Port Zewnętrzny w Gdyni, Port Centralny w Gdańsku oraz terminal kontenerowy w Świnoujściu. Rynek nie jest z gumy, na posiedzeniach komisji sejmowej wielokrotnie pytałem o biznesowe uzasadnienia tych projektów, odpowiedzi nigdy nie były merytoryczne. Bezdyskusyjnie gdyńską racją stanu jest budowa Drogi Czerwonej, nieobecność tej inwestycji w dokumencie programowym PiS budzi mój głęboki niepokój - powiedział Tadeusz Aziewicz, poseł Koalicji Obywatelskiej.
- Można to różnie tłumaczyć - albo wynika to z niechlujstwa, albo ze świadomego działania. W obu przypadkach sprawa jest niepokojąca. Bo skoro wymieniono Port Centralny i terminal w Świnoujściu, to dlaczego nie wspomniano o Porcie Zewnętrznym? Mam nadzieję, że brak wprost wymienionych gdyńskich inwestycji w podobno bardzo ważnym dokumencie jak "Polski Ład" nie skreśla ich z listy, choć pewnie umniejsza rangę. Bardzo niepokojące jest pominięcie Drogi Czerwonej, bez której nawet bez rozbudowy portowi w Gdyni ciężko się funkcjonuje. Chcę jednak zauważyć, że pominięto także inne ważne dla Trójmiasta sprawy. Nie poświęcono uwagi polskim stoczniom, nie wspomniano o obronności kraju, o potrzebach Marynarki Wojennej, które powinna zaspokoić nasza branża stoczniowa - powiedział z kolei Marek Rutka, poseł Lewicy.
O brak Portu Zewnętrznego i Drogi Czerwonej w "Polskim Ładzie" zapytaliśmy też Ministerstwo Infrastruktury. Niestety, też nie otrzymaliśmy jeszcze odpowiedzi. Jednak sądząc po ostatniej deklaracji wiceministra infrastruktury Grzegorza Witkowskiego, który podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy Uniwersytetem Morskim w Gdyni i PGE w zakresie współpracy eksperckiej w celu rozwijania morskiej energetyki wiatrowej w Polsce potwierdził budowę portu instalacyjnego dla projektów offshore w Porcie Gdynia, to choć na ten element możemy liczyć. Powiedział nawet, że przeznaczone zostaną na to środki w wysokości 435 milionów euro.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-05-20 10:47
Port Zewnętrzny (7)
Będzie, będzie. Prawdziwy biznes lubi ciszę. Są konkretnie zainteresowani i port w Gdyni nie musi się już krzykiem starać o ich pozyskanie, tylko merytorycznie z nimi rozmawiać o wspólnym rozwoju.
- 86 45
-
2021-05-21 00:19
to prawda
DCT powstało po cichu, a politycznych celebrytów trzymano na odległość.
Na odległość kija.- 7 0
-
2021-05-21 00:01
merytorycznie z pisem to o odchodach kaczych mozna se podyskutowac
- 2 9
-
2021-05-20 21:35
Nie będzie bo warszawa nie przyklepie tematu.Szczur jest apolityczny
- 4 3
-
2021-05-20 12:19
dokładnie tak (3)
- 13 9
-
2021-05-20 14:35
Od dawna pisałem, że nic z tej świetlanej wizji nie będzie. Przestańcie się ośmieszać. Po temacie. (2)
- 13 18
-
2021-05-21 07:58
(1)
ludzie wolą świetlane wizje niż ponurą rzeczywistość
- 5 3
-
2021-05-21 11:48
dziwi cię to?
- 1 0
-
2021-05-20 16:49
Oprócz Portu Centralnego, powinno być kategoryczne wstrzymanie drogi szybkiego ruchu (13)
wschód-zachód do Kłajpedy,który jest bezpośrednią konkurencją dla Trójmiasta oraz wstrzymanie kretyńskiego przekopu Mierzei
- 49 78
-
2021-05-21 11:35
kretyńskie to jest twoje rozumowanie albo jego brak
- 2 0
-
2021-05-20 23:01
port centralny w gdansku to degradacja srodowiska i bzdura , znowu glupi pomysl Pis (2)
- 3 11
-
2021-05-22 09:33
milcz juz
- 1 0
-
2021-05-21 11:36
?
szkoda to komentować...ale odpowiem, jedź zielona małpo do Holandii i przyczep się do jakiegoś wiatraka albo śluzy z protestem, że to odebrane morzu....
- 6 1
-
2021-05-20 19:18
Brednie propagandy, ciemny lud to kupi. (3)
Prędzej skały będą ..........ły niż powstanie choćby jedna wielka inwestycja nowego ładu.
- 14 10
-
2021-05-20 20:21
(2)
o Kwiatkowskim pewnie też tak mówili starzy gdynianie-wieśniacy. Aż potem się zdziwili jak stali się gdynianami-mieszczanami.
- 12 7
-
2021-05-22 22:58
Kwiatkowski ma się do Morawieckiego jak budowa Gdyni, do stępki w chaszczach w Szczecinie.
- 4 2
-
2021-05-20 22:06
Mieszczanami .... ahahahaha - dobre
- 7 2
-
2021-05-20 18:19
Znaczy opcja niemiecka ? (4)
Czyli rurę POd Bałtykiem też wspieramy ? Tak ci dopomóż thusk, i róża von cośtam !
- 26 26
-
2021-05-21 09:14
(1)
Wyjasnij zwiazek logiczny nonsensownego ekonomicznie dewastowania polskiej przyrody z cudza rura :D
- 4 2
-
2021-05-22 12:57
Nie da się czegoś tak złożonego wyjaśnić w słowach tak prostych, żebyś mógł to zrozumieć.
- 1 2
-
2021-05-20 19:52
Dziwne, slonko dzis nie grzalo az tak mocno... (1)
- 12 7
-
2021-05-21 07:53
orzechówka źle weszła i majaczy po małpce jak wszystkie pisiaki
- 8 4
-
2021-05-20 16:19
Jezeli te inwestycje sa takei dobre (10)
To dlaczego panstwo ma je sponsorowac? Panstwo wybuduje port, dzieki czemu koszty inwestycji nie beda wliczane do rachunku za obsluge statkow i armatorzy beda mieli taniej. Jezeli to taka dobra inwestycja to powinny byc na nia pieniadze z biezacych zyskow, albo z pozyczki bankowej. Ok, obsluga portowa bedzie drozsza i bedziemy wiecej placic w koszcie towarow? Super, wole w ten sposob, niz wszystko na zasadzie centralnego planowania przez rzad.
- 17 54
-
2021-05-21 18:29
Panstwowe firmy sa sposobem na zatrudnianie nierobow pissoffskich .
Musza przeciez gdzies u bajtka pracowac.
- 2 2
-
2021-05-21 09:16
Może jeszcze sie wypowiedz o szczepionkach? :D
- 2 0
-
2021-05-20 16:53
Chyba jesteś z PiSu, lepiej idź spać.
- 3 6
-
2021-05-20 16:41
Port Polnocny (5)
zostal w caloscy wybudowany z portowych pieniedzi. Panstwo zeta tam nie dolozylo.
- 8 4
-
2021-05-22 13:09
a wiesz
Kiedy ten port powstal?
- 1 0
-
2021-05-22 09:53
Chyba żartujesz (1)
Gdy budowano Port Północny to to wszystko było za państwowe pieniądze. Inaczej było z DCT.
Ale i tak Państwo i UE wkładają duże kwoty na falochrony i pogłębianie.- 2 0
-
2021-05-22 14:31
oraz infrastrukture
Na ladzie.
- 0 0
-
2021-05-21 11:47
przebudowę związana z odwróceniem kierunku przesyłu węgla
Sfinansował Acelor-Mittal.
- 3 0
-
2021-05-21 07:54
ale to niewygodna prawda i mało propagandowe
- 3 0
-
2021-05-20 16:37
Proste jak drut
kasę zgarnia ten kto ją wykłada - czego nie kumasz, przykład DCT jest chyba najlepszy
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.