• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Robert Kiewlicz
31 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.
  • Budowa Portu Centralnego - to pierwsza od 40 lat koncepcja rozwoju gdańskiego portu zakrojona na tak szeroką skalę. Projekt zakłada powstanie kolejnych głębokowodnych terminali do obsługi największych statków wchodzących na Bałtyk.

Rozbudowę portu i poszerzenie jego potencjału o kolejne głębokowodne nabrzeża przeładunkowe, a przede wszystkim utworzenie Portu Centralnego to zadania jakie stoją przed Zarządem Morskiego Portu Gdańsk. Inwestycja ta ma być jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej.



Plan rozwoju portu został zaprezentowany na spotkaniu w Gdańsku z ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.

- Inwestycja dotycząca budowy Portu Centralnego będzie jednym z najważniejszych elementów rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Wzmocni potencjał Gdańska jako największego polskiego portu morskiego zdolnego do konkurowania z portami Europy Zachodniej. Budowa Portu Centralnego jest bez wątpienia potrzebna, co potwierdzają dostępne analizy rynkowe - stwierdził minister Gróbarczyk.
Czym ma być Port Centralny? Ma on powstać pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem zobacz na mapie Gdańska. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu. O planowanej inwestycji informowaliśmy już w 2015 roku w tekście "Gdy powstanie Port Zewnętrzny w Gdańsku, miasto uzyska 120 ha terenów".

Koncepcja budowy Portu Centralnego uwzględniona została w "Strategii rozwoju Portu Gdańsk do roku 2027". Planuje się, że faza dokumentacyjna inwestycji rozpocznie się najwcześniej w 2019 roku, natomiast w fazę realizacyjną projekt wejdzie po roku 2020. Na nowych terenach powstać mają terminale: drobnicowy, pasażerski oraz baza przeładunku kontenerów. Budowa nowych terminali umożliwiających obsługę statków pasażerskich i ro-ro ma stworzyć dogodne warunki dla powszechnego stosowania transportu intermodalnego.



Zakłada się wykorzystanie przy tej inwestycji kapitału prywatnego oraz metody "Build - Operate - Transfer". Oznacza to, że za budowę nowych obiektów zapłaci firma, która będzie je następnie użytkować. Po upływie wyznaczonego czasu w umowie obiekt zostanie bezpłatnie przekazany ZMPG.

Plany zakładają także udrożnienie Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska, co spowoduje przywrócenie znaczenia żegludze śródlądowej oraz wybudowanie zespołu przystani jachtowych wraz z niezbędnym zapleczem socjalno-bytowym.

Miejsca

Opinie (123) 3 zablokowane

  • (13)

    Skończy się to jak każda inwestycja, którą planuje państwo - na planach, albo jak port lotniczy w Radomiu.

    • 36 65

    • Tu raczej może być inaczej

      Sporo już się wydarzyło i część obiektów już jest. Do tego powstaje olbrzymie centrum logistyczne, a skoro one powstaje to i będą chętni na wydanie kasy na budowę nabrzeży. Do tego już poprawiono kolej.

      • 28 4

    • Co się Radomia czepiasz. Na północ od Sopotu masz dobry przykład

      • 20 3

    • Sprawny dojazd do portu w Gdańsku od autostrady A1 a wkrótce także od strony siódemki z kieunku Elbląg Warszawa zaczyna procentować.

      • 16 3

    • Wygląda Ładnie. (5)

      Oby tylko znowu Niemcy nie przyjechali zniszczyć.

      • 7 15

      • (4)

        Burzyli Ruskie się mnie zdaje

        • 11 1

        • Nie do końca (3)

          Więcej zburzyli sami Niemcy podczas ataku na Gdańsk, oraz podczas wycofywania się z niego od naporem sił Radzieckich.

          • 0 5

          • (2)

            "Niemcy podczas ataku na Gdańsk"?

            • 7 1

            • Gdańsk nie był Niemiecki, ale nie był też Polski (1)

              W Gdańsku były Polskie placówki, jeżeli ich nie znasz i nie wiesz czego broniono to sorry.
              I nie mówię tu o Westerplatte.

              • 2 3

              • No nie tylko westerplatte

                Była jeszcze poczta Polska o którą walczono nieco krócej niż o westerplatte i z tego co pamiętam to nie używano ani artylerri ani lotnictwa w takiej ilości jak czerwoni aby wykurzyć niemców. Oczywiście jeżeli się mylę walnij żródełko i sobie wspólnie poczytamy fakty.

                • 0 0

    • A czy właścielem portu i okolic będa Niemcy, Norwedzy a może Filipiny?

      Bo Polacy muszą sprzedać co najlepsze. Po co to ma byc Polski port?

      • 2 11

    • (1)

      Dokładnie. To tylko plany, które były juz w 2015.... mamy 2017 i ciągle sa plany. Ostatnio Gdańsk to miasto gdzie tylko planują. A jak przychodzi co do czego to cisza. No ale internetowe trolle się podniecają

      • 2 5

      • ależ oczywiście

        A przejechałeś się ostatnio po Gdańsku, bo ja akurat widzę, że większość tych planów jest realizowanych.
        Byłeś może ostatnio w okolicach Westerplatte i widziałeś nowe centra logistyczne.

        • 4 0

    • w Radomiu

      to jest przeniesiona Stocznia Marynarki Wojennej
      a jak ten rząd przetrzyma dłużej, to wybudują też port centralny w Radomiu
      Radom nową stolicą Polski

      • 2 0

  • Tym czasem w Gdyni Port plajtuje, przeładunki maleją... (22)

    Brawo Kim Dzong Szczur!

    • 77 25

    • (4)

      No cóż, cała kasa w Gdańsk, tymczasem port w Gdyni ma problemy z drożnością połączeń kolejowych (i to poza Gdynią).

      Tylko to są problemy nie na poziomie poszczególnych miast (chociaż oczywiście można budową galerii handlowej coś skomplikować) a strategicznego planowania na poziomie regionu a właściwie kraju.

      • 17 8

      • horala sam dzis przeladowal milion ton, co bysmy bez niego zrobili

        • 15 3

      • 201 (2)

        Dlatego modernizowana bedzie linia Bydgoszcz - Gdynia Port

        • 7 0

        • słowa, słowa,... (1)

          a galeria w Gdańsk śródmieście już będzie blokowała dostęp dla Gdyni. PO wybudowało kolejowy łącznik do Pruszcza z mostami nic na Lini PKP Gdańsk Porty nie stoi na przeszkodzie ?

          • 2 2

          • to już rusza

            Nic nie stoi, oprócz przepustowości samej magistrali, która specjalnie więcej nie przyjmie... ;) Oraz dedykowanej infrastrukturyprzy samym porcie.
            Dlatego ruszają przetargi na Bydgoszcz-Wierzchucin-Kościerzyna_Gdynia Port
            Swoją drogą to te same klimaty jak za komuny, gdzie kasę wyszarpywano z "centraly".
            Ale faktycznie, jeśli czegoś nie ma, to zawsze można przeszkodzić.. :\. Patrz OPAT i droga do portu uwalona przez byłego premiera... Ale Gdańsk wtedy w mediach świętował...

            • 5 4

    • (12)

      W Gdyni jest olbrzymi problem z dojazdem do portu ponieważ leży na drodze dojazdowej do osiedli północnych dzielnic. Estakada to jedyna droga dojazdowa, przez większosć dnia jest na niej olbrzymi korek przez co kierowcy tracą sporo czasu i nie zawsze można zaplanować punktualny dojazd.

      • 27 1

      • (6)

        Gdzie jest Kim Dzong Szczur? Co z przedłużeniem obwodnicy do hutnicznej i z trasą alternatywna dla Hutniczej?

        Wodzu, gdzie jestes? Czemu nic nie robisz

        • 12 4

        • (5)

          Rozwiązaniem jest OPAT i Droga Czerwona - brak finansowania.

          I tylko nie pisz, że jak wspaniale Gdańsk sobie radzi - bo sobie radzi, i owszem, ale za kasę centralno-regionalną. Gdynia w tej samej sytuacji radziłaby sobie pewnie równie dobrze.

          Co do pewnej pasywności władz Gdyni się zgadzam, ale to jest problem na poziomie znacznie wyższym - Gdańsk też sam go nie rozwiązał. A wniosek na OPAT został zaopiniowany pozytywnie, odrzucił go swego czasu minister (twierdząc, że to droga lokalna).

          • 13 12

          • Czy masz na mysli Droge czerwona idaca przez centrum calego trojmiasta?! (4)

            Jesli tak, to naprawde nie wiem, z jaka czescia ciala sie na mozg zamieniles.

            Tranzyt z wielkiego portu przez srodek miasta. Moze jeszcze potem pry bramie wyzynnej w Dluga skrecic, a terminal zbudowac na Motlawie?!

            Nie po to wyrzuca sie caly ruch na obdownice, aby teraz zrujnowac te wszystkie dzialania i puscic ruch przez miasto. G l u p o t a

            • 6 10

            • Może spokojnie z inwektywami, poczytaj trochę? Droga Czerwona to taki substytut minimum OPAT - przedłużenie obwodnicy na ślepym zakończeniu w Gdyni do portu (OPAT miał iść w lewo - na północ, Droga Czerwona - w prawo, czyli na południe). Więcej choćby tutaj:

              http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Estakady-i-tunele-Znamy-szczegoly-przebiegu-nowej-drogi-do-portu-w-Gdyni-n99428.html

              To jedyne sensowne rozwiązanie, pozwoliłoby też wyłączyć z ruchu estakadę (i zrobić coś więcej niż doraźne remonty).

              • 13 3

            • jesteś zupełnie niezorientowany w temacie, zamilknij i się dowiedz, paplać będziesz później (1)

              • 4 1

              • Fakt, to jakaś nowa wersja Drogi Czerwonej... A może wie więcej?

                • 0 0

            • myśl - jesteś w Gdyni

              czytaj ze zrozumieniem

              • 0 0

      • Akurat to w Gdańsku mają problem z obsługą trucków. DCT nie ma warunków na obsługę takiej ilości kontenerów.

        • 6 12

      • (2)

        Fakt - no i pomysł z Drogą Czerwoną (skoro na OPAT nie ma co liczyć) jest dobry.

        Ale do tego jest jeszcze potężny problem z połączeniami kolejowymi spowodowany ograniczeniem możliwości przewozów przez Gdańsk.

        Ogólnie rzecz biorąc ta sytuacja to przykry pokaz braku jakiejkolwiek polityki regionalnej - co jednak sprawia głupawą satysfakcję niektórym komentującym. Na marginesie - ewentualny upadek gdyńskiego portu będzie fatalną sprawą nie tylko dla Gdyni.

        • 10 1

        • 201

          Dlatego rusza modernizacja linii kolejowej Bydgoszcz - Gdynia Port. Pozwoli to stworzyc realna alternatywe dla linii przez Gdansk I srodek Trojmiasta. Droge do portu uwalil zaprzeszly premier na odchodnym na europejskie salony. Nalezy obawiac sie, ze idea centralnego portu zaglodzi inwestycyjnie Gdynie do reszty. A powinni zasypac baseny po Naucie I tez budowac port zewnetrzny. Co nie jest po mysli wielbicielom szklanych domow...

          • 7 3

        • sprawia głupawą satysfakcję

          "chyba władzą marszałkowskim" ?? Głosujcie na PO !!! A efekt macie w postaci zamknięcia gdyńskiego portu. czy komuś to się śniło w najczarniejszych snach ???
          PiS widać po wypowiedzi Ministranta, że myśli POdobnie.

          • 3 1

      • no jak to, a Horała z łopatą ??

        nie wybudował jeszcze łącznika obwodnicy i początku OPAT-u ??

        • 4 1

    • A co ma do tego Szczurek? (2)

      ma w nocy jechać do Gdańska i podkładać ładunki wybuchowe pod konkurencję, czy jak?
      A może ma z własnej kieszeni zapłacić za budowę nowego portu zewnętrznego?

      • 3 7

      • powinien prowadzić politykę zaczepno obronną w stosunku do Budynia i Portu (1)

        • 1 3

        • prowadził...

          I wyszło jak wyszło.
          "Koledzy" wpakowali go na "spalonego" i zrobili krok do tyłu...
          No i teraz "Szczur" buja się z długami i bez finansowania...

          • 6 1

    • gdzie...

      tak durniu maleją .?

      • 0 0

  • to już nie narodowy?

    • 28 7

  • Wojtek (3)

    Teraz bada grunt pod kolejną inwestycje miasta z marzeń

    • 27 6

    • Raczej tapla sie w g.o.wnie po pas... (1)

      • 7 2

      • normalnie towarzystwo wzajemnej adoracji się popisuje - który hejter lepszy

        • 2 5

    • chodzenie

      po bagnach wciąga

      • 3 0

  • (10)

    POrt nie powstanie, bo Kaczy kazał przekopywać Mierzeję! A i megalotnisko pod Skierniewicami się samo nie zbuduje...

    • 31 42

    • Przekop mierzeji akurat będzie z tym współgrał (8)

      Dzięki takiemu portowi, można by łatwiej później przeładować część kontenerów i przewieźć je do Elbląga kolejnym mniejszym kontenerowcem.
      Ponadto byłby budowany ze środków prywatnych, więc tu nie potrzeba finansów państwowych.

      • 6 17

      • Ze środków prywatnych?

        Gdzie ty żyjesz? Zdoją kasę publiczną na miliardy

        • 14 3

      • Z tych dużych kontenerowców na mniejsze i do Elbląga. W Elblągu z tych mniejszych na jeszcze mniejsze i do Malborka. Z Malborka na te zupełnie małe i do Tczewa. Z Tczewa na taczki i do Pruszcza Gdańskiego. W ten sposób powstanie Kontenerowa Pętla Żuławska.

        • 31 5

      • przepraszam, a po co wozić kontenery z Gdańska do Elbląga?

        Jak wiele wielkich firm tam istnieje? A poza Elblągiem ile? Po to, żeby wozić w miesiąc kilkanaście kontenerów do Elbląga trzeba przekopać Mierzeję?

        • 16 1

      • (1)

        W sumie to taniej będzie te kontenery zawieźć do Elbląga koleją -która już JEST.
        Mało tego, bardziej opłaci się dobudować jeszcze jeden tor kolejowy, niż przekopywać mierzeję.

        • 10 2

        • Tor kolejowy ? To robiło wrażenie w XIX wieku. To nie jest na miarę ambicji nowych budowniczych.

          • 4 4

      • Tak! Genialny plan!

        A w Elblągu przeładować na jeszcze mniejszy kontenerowiec i Kanałem Elbląskim przetransportować to do Ostródy, tam przeładować na kolejny, jeszcze mniejszy kontenerowiec i Rzeką Drwęcą do Wisły, następnie przeładunek na nieco większy kontenerowiec i Wisłą do Warszawy. Genialne w swej prostocie! Trzeba być inteligentnym inaczej by wierzyć w to, że "port morski w Elblągu" ma jakis sens ekonomiczny. Nawet sama nazwa brzmi głupio.

        • 9 1

      • Miszczu co ty belkoczesz , przewozic kontenerowcem 100 km dalej .

        Jak sie urodziles debilem to pisowska zawodowka rozumu ciebie nie nauczy.

        • 3 1

      • Ty jesteś walnięty? Po cholerę przeładowywać te kontenery na niewielkie barki (bo nic innego nie wpłynie na Zalew Wiślany) jak można je załadować na pociąg i po 1,5 h będą w Elblągu?

        • 1 1

    • A co ma do tego Mierzeja?

      Oświecisz nas wszystkich może?

      Co do budowy Portu Centralnego, to wątpię. Przecież dopiero to byłaby nieuczciwa konkurencja, a takiej ponoć Komisja Europejska nie lubi.

      • 4 0

  • I zaczęło się szczekanie klakierów politycznych (9)

    Gdyby to był pomysł PO to byście się poszczali w gacie. Do tej pory jednak historia wyglądała tak, że PO sprzedawało co tylko się dało, bo przecież nie jest w interesie NIemiec, aby Polska miała cokolwiek. Każda konkurencja dla niemieckich zakładów miała zniknąć, albo zostać wykupiona. Takie zadanie miało PO i świetnie się z niego wywiązywało. Czy niemiecka gospodarka jest silna dlatego, że nic nie mają, czy dlatego, że mają wiele firm, w tym skolonizowali Polskę? Pytanie dla orłów politycznych.

    • 93 81

    • Pomysl

      Ten pomysł powstał ponad dziesięć lat temu i jest to kontynuacja wcześniejszych planów inwestycyjnych

      • 26 2

    • masz 100 proc racje

      Od czasu gdy Kongr Lib Demokr zostal przejety przez PO to ta banda tylko gra w jednej druzynie z Niemcami. Polakami to oni sa tylko na papierku.
      Jesli beda mogli to przekonaja Polakow, ze madry Polak potrafi sprzedac firmy a glupi Niemiec bedzie kupujacym.
      To jest żenująco niemądre. Banda z PO zrobi z nas Polakow niewolnikow.

      • 13 14

    • (2)

      Napiszę krótko, pisowskie ście*wo, won z naszego Gdańska, na swoje ście*wolskie pisowskie fora.......

      • 11 22

      • buda!

        • 6 6

      • dron

        Widać, że czerwone g***o z komuny w głowie się pojawiło frustraty.

        • 5 6

    • Niemcy tylko skupili czesc polskiego rynku, resztą podkupili czesc udziałowców w celu blokowania planów rozwpjowych w polskich s

      • 6 3

    • gacie

      Nie zrób w gacie. Komuna Ci się marzy?

      • 0 1

    • Nie ma to jak wszędzie widzieć politykę

      Ten pomysł to akurat nie jest PiS.
      Pomysł jest znany już od kilku lat i jest powoli realizowany. Ale być może teraz nabierze rozpędu.

      • 4 1

    • doczytaj dokładnie pisowski cieciu

      od kiedy jest ten projekt a dopiero potem wylewaj swoje pisowskie żale.....

      • 0 0

  • Ciekawe kiedy pomyślą o zabezpieczeniu Żuław przed cofką z Bałtyku. (1)

    Miały być ruchome tamy, a to tutaj udrożnienie rzeki może narazić wszystkich na powódź.

    • 23 7

    • Malbork

      Co najważniejsze, zrobili już Krzyżacy.

      • 1 0

  • po co był budowany deptak na Westerplatte? (4)

    • 37 5

    • szkoda deptaka , fajnie widoki

      • 6 0

    • Żeby się przez zimę rozpadl3 i żeby szwagier mógł wziąć kasę za naprawę. (1)

      • 7 2

      • powinienies dodac, ze szwagier jest tylko podwykonawca u mnienca:)

        • 2 0

    • Wszystko jedno i tak się rozpadł i jest ogrodzony :DDD

      • 4 0

  • Jak wrócą POlszewicy (2)

    to się wszystko szybko schowa do szafy. Pewnie będzie przeszkadzało środowisku albo jakieś inne brednie... no ale w Bremie i Hamburgu środowisku porty nie przeszkadzają....hahahaha

    • 44 52

    • (1)

      Ale numer, kto tu jest bolszewikiem?, pisowskie ście*wo....., trochę historii prymitywie, nie nauczyli w gimnazjum, liceum w rok... i na studiach w wyższej szkole hotelarstwa i pokojówek...?

      • 7 11

      • Weź jakieś leki na wściekliznę.

        • 6 6

  • ....mglista przyszłość (1)

    Tytuły: "taki będzie", "pięciogwiazdkowy hotel w Gdańsku", "wizja....". ZERO zmian w czasie teraźniejszym. Odstajemy za Bogotą, Panamą czy Kuala Lumpur....

    • 6 20

    • Debil

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich...

Najczęściej czytane