• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdańsk. Spadek przeładunków, ale awans w rankingach

Wioletta Kakowska-Mehring
5 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne zmiany personalne w Porcie Gdańsk
Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku, wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku).

Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku obsłużył 23,2 mln ton, co stanowi spadek o 15,2 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w 2019 roku. Jednak pomimo wpływu światowego kryzysu i trwającej pandemii gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich (według ESPO, czyli European Sea Ports Organization) wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce, oraz nadal jest czwarty na Bałtyku.



- W ciągu ostatniej dekady potroiliśmy nasze przeładunki. Przypomnijmy, że w 2019 roku w naszym porcie przeładowano rekordowe 52 mln ton. Nawet jeśli efekt epidemii będzie trwał nadal, to korekta w naszym porcie będzie niewielka. Od początku pandemii nie mieliśmy ani jednego dnia przestoju w przepływie towarów. Port Gdańsk jest strategicznym dla gospodarki kraju oknem importowym surowców, takich jak paliwo i węgiel, na które zapotrzebowanie spadło, stąd spadki w przeładunkach. Jesteśmy portem uniwersalnym, potrafimy zdyskontować spadki innymi grupami przeładunków. Nasi mniejsi operatorzy, działający w Porcie Wewnętrznym, reagują na zmieniającą się sytuację zdecydowanie bardziej elastycznie, tym samym nadrabiając straty wyspecjalizowanych największych terminali - mówi Adam Kłos - dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Gospodarka morska w Trójmieście



Porównując sześć miesięcy 2020 roku z rokiem ubiegłym, wzrosły przeładunki zboża (+188,8 proc.), innych masowych (+10 proc.) oraz rudy (+1127 proc.). W pozostałych grupach ładunkowych odnotowano spadek rok do roku - paliwa (-33,4 proc.), węgiel (-23,7 proc.), drobnica (-3,6 proc.) kontenery (-4,1 proc.) ro-ro (-40,1 proc.) oraz drewno (-98,1 proc.). Podział struktury przeładunków w I półroczu 2020 roku przedstawia się następująco: masowe płynne 29,6 proc., masowe suche 23,9 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Pomimo spadku wolumenu w I i II kwartale przed Portem Gdańsk stoi perspektywa odbicia w III lub IV kwartale 2020 roku ze względu na rolę transportu morskiego jako głównego nośnika handlu międzynarodowego. W okresie od stycznia do kwietnia 2020 roku liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk wyniosła 1476, co oznacza nieznaczny spadek w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku (20 057 GT/statek) niż w 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych oraz dużych tankowców w I i II kwartale 2020 roku.
 
Dominującą grupą ładunkową w I półroczu 2020 roku jest nadal drobnica, osiągając rezultat 10 984 740 ton. Mimo wznowienia działalności chińskiej gospodarki, brak popytu w Europie i USA doprowadził w I półroczu 2020 do pogorszenia się sytuacji na rynku przewozów kontenerowych. Port Gdańsk w I półroczu 2020 roku, pomimo spadku w przeładunku kontenerów, nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku (pierwszy jest Sankt Petersburg).

Port Gdańsk po I półroczu nadal utrzymuje się też na czwartym miejscu na Bałtyku (po trzech portach w Rosji - Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg), wyprzedzając Port Kłajpeda, który zamyka półrocze z wynikiem 22,1 mln ton (-6,6 proc. rok do roku). Za to gdański port awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, wyprzedzając Port w Genui i Dunkierce (pierwsza trójka to porty w Rotterdamie, Antwerpii i Noworosyjsku).

Natomiast udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski stale utrzymuje się na wysokim poziomie i w I półroczu 2020 roku wyniósł 46 proc., czyli najwięcej spośród wszystkich polskich portów.

Miejsca

Opinie (46) 1 zablokowana

  • Najgorsze miejsce do pracy - z perspektywy zatrudnionego... (1)

    A ranking jak to ranking, skalę porównawczą ustala się tak, żeby wypaść najlepiej jak się da.

    • 17 1

    • BDSM

      No chyba że ktoś lubi mobbing

      • 1 0

  • elbląg (1)

    Kiedy ruszy port w Elblągu po przekopaniu mierzei to Gdańsk stanie się wioską rybacką

    • 11 4

    • PrzekopSize

      , już się niemogę doczekać tych nowych statków wielkości PrzekopSize

      :):):):):):):):)

      • 0 1

  • Pis i tak wszystko obróci w g

    Nieudacznicy

    • 11 1

  • PGE (8)

    A w PGE ciągły wzrost. Tona do tony i rośnie. Wszyscy nie wierzyli w zdolności nowego Handlowca. Można - Można. Wystarczy spojrzeć na place składowe na Basenie Górniczym, na nowy sprzęt przeładunkowy - nowe dźwigi, fadromy, nowe strategiczne podejście Prezesa - wyznaczył cele i je realizuje przy okazji czerpiąc pełną satysfakcję z działania. Tak trzymać! Brawo.

    • 2 17

    • (3)

      Że niby plecak Stojek taki ostry menago?

      • 6 0

      • Nie, TEY z Poznania taki kozak.

        • 6 1

      • wątpisz chlopie w jego power. zapytaj b.

        • 4 1

      • Ostry w gadce.

        • 0 0

    • A tak naprawę to nie..

      • 1 0

    • Najlepszy jest ten nowy sprzęt do przeładunku, rewelacja... (2)

      • 7 0

      • A co się nie podoba brak instrukcji w języku polskim (1)

        • 2 2

        • Brak wszystkiego do godnej pracy...

          • 5 1

  • Pozdrawiam

    • 5 0

  • PGE

    W porównaniu z przeszłością przynajmniej jest naukowo i europejsko jeżeli chodzi o sposób zarządzania wcześniej to była wiocha. A I personel żeński skorzystał.

    • 4 6

  • (3)

    Adamowi Kłosowi zazdrośnicy mogą tylko buty czyścić. Ten Chłop ma wiedzę, umiejętności i motywację na miarę lidera. jeśli chodzi o wykształcenie to do Akademii Wychowania Fizycznego ktoś zapomniał dodać: Politechniki Gdańskiej i dyplomu MBA na PAN. Zamiast zazdrościć zacznijcie tak pracować i wymagać od siebie jak Adam.

    • 6 15

    • MBA haha

      To można zrobić teraz łatwiej niż mgr.

      • 9 0

    • Chłop chyba sam o sobie to pisze ... (1)

      • 6 1

      • Ilona

        Raczej jego asystentka

        • 6 0

  • Spółki Państwa

    Sami wybitni biznesmeni i przedsiębiorcy kierują zabawkami naszego kraju . Tam nigdy nie ma strachu ,że coś nie wyjdzie albo zabraknie ... osobiście zazdroszczę takiej odpowiedzialności

    • 10 0

  • ESPO - European Sea Ports Organisation

    Szanowni Państwo, dane dotyczące naszej pozycji wśród portów europejskich pochodzą z ESPO czyli European Sea Ports Organization, organizacji międzynarodowej, której jesteśmy członkiem od kilkunastu lat i której raportujemy nasze dane razem z innymi portami europejskimi raz na kwartał. W I kwartale udało nam się znaleźć w pierwszej 20-tce portów europejskich. Pozdrawiamy, Zespół Portu Gdańsk.

    • 1 4

  • Mobbing w ZMPG (1)

    A jak Zarząd Portu skomentuje fakt, że 16 jego pracowników poddało się leczeniu z powodu mobbingu, z czego 6 odeszło z pracy w trakcie szczytu pandemii?

    • 12 1

    • A no bedzie tak:

      "Ja bardzo przepraszam, ale podejrzenia panów są całkowicie bezpodstawne. Ja niczym nie handluję. Ta pani przyszła do mnie w tym kożuchu i w nim wychodzi."

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane