Port Gdańsk. Więcej zboża, mniej ro-ro i paliw

14 maja 2020, 9:15
VIK
Najnowszy artukuł na ten temat

Nowy wiceprezes w Porcie Gdańsk

O tym, że koronawirus wywiera wpływ na gospodarkę, mówi się wiele, ale najbardziej obrazują to twarde dane. Port Gdańsk przedstawił wyniki za pierwszy kwartał tego roku. Spadek przeładunków w porównaniu do roku ub. wyniósł 8,3 proc.



W Porcie Gdańsk w I kwartale 2020 roku przeładowano 11,3 mln ton. Jest to wynik niższy o 8,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2019. Odnotowano spadki w większości grup ładunkowych - paliwa (-16,8 proc.), węgiel (-27,5 proc.), drobnica (-1,2 proc.) kontenery (-2,1 proc.) i ro-ro (-23,8 proc.). Jednak są też grupy towarowe, w których odnotowano wzrost - LPG (+27 proc.) i innych masowych (+6,4 proc.). Największy jednak dotyczył zbóż, bo aż o 223 proc. W I kwartale tego roku w Porcie Gdańsk nie obsłużono ładunków z grupy "drewno" oraz "ruda". Podział struktury przeładunków to: masowe płynne 29,7 proc., masowe suche 23,8 proc., ładunki drobnicowe 46,5 proc.

Gospodarka morska w Trójmieście



Odnotowano też mniejszą liczbę ładunków z grupy ro-ro, które odnotowały 24 proc. spadek rok do roku, a stało się to głównie z powodu mniejszej liczby samochodów handlowych. Natomiast ładunki promowe ro-ro utrzymują się na podobnym poziomie co w roku ubiegłym, odnotowując zaledwie 1,5 proc. spadek w stosunku do roku poprzedniego.


Liczba zawinięć statków handlowych do Portu Gdańsk w tym okresie wyniosła 764, co oznacza wzrost o 17 zawinięć w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku. Równocześnie w 2020 roku zanotowano niższą średnią pojemność brutto statku niż w I kwartale 2019 roku, głównie z powodu mniejszej liczby zawinięć kontenerowych statków oceanicznych w marcu.

A jak wygląda sytuacja w branży? Największy port europejski Port Rotterdam po I kwartale bieżącego roku odnotował spadek rok do roku na poziomie 9,3 proc., a drugi co do wielkości port europejski - Antwerpia - odnotował wzrost 4 proc. rok do roku. Zjawisko rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa, które obejmuje swym zasięgiem coraz większą część świata w aspekcie terytorialnym, oddziałuje na całą globalną gospodarkę i handel, odwracając dotychczasowe trendy rynkowe i tym samym zakłócając obowiązujące prognozy.

Port Gdańsk pomimo spadku w przeładunku kontenerów nadal plasuje się na drugiej pozycji w morskim rankingu kontenerowym na Bałtyku, a do lidera bałtyckich przewozów kontenerowych, portu St. Petersburg, który przeładował w analogicznym okresie 561 950 TEU, brakuje mu 87 557 TEU.

VIK