• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym

VIK
21 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r. Zmodernizowana rampa ma być gotowa w drugim kwartale 2025 r.

Władze Portu Gdynia ogłosiły, że planują rozbudowę terminalu ro-ro. W tym celu trzeba wykonać tzw. zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro. A wszystko po to, aby można było przyjmować jednostki ro-ro o długości około 240 m. Pochwalono się też postępami prac przy budowie nowego terminalu promowego.



Planowany projekt ro-ro obejmuje m.in. prace pogłębiarskie z obecnych 7,6 m i 8 m do 10 m i 15,5 m głębokości, zalądowienie fragmentu Basenu VMapka o powierzchni do ok. 20 tys. m kw. pod działalność portową, rozbiórki i modernizacje ramp oraz stosowne przebudowy nabrzeży (Czeskie, Stanów Zjednoczonych), modernizację części nabrzeża Rumuńskiego, budowy i przebudowy infrastruktury sanitarnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, drogowej i kolejowej.

Gospodarka morska w Trójmieście



Zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro w Porcie Gdynia ma na celu dostosowanie ich do przyjmowania jednostek ro-ro o długości około 240 m, planowanych do wprowadzenia przez armatorów na Morze Bałtyckie w perspektywie najbliższych kilku lat. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy przepustowości Portu Gdynia, który należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
 
- Wykonawca przygotowuje już studium wykonalności, a projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Przewidujemy, że ze zmodernizowanych ramp operatorzy będą mogli korzystać już w drugim kwartale 2025 r.  Liczymy, że inwestycja ta sprowadzi do Portu Gdynia nowych armatorów i nowe połączenia - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie do Portu Gdynia na trasie Gdynia - Lubeka - Hanko parę razy w tygodniu zawija Transfennica, za to Finnlines Grimaldi Group pływający na trasie Gdynia - Hanko pojawia się trzy razy w tygodniu.
  • Nowy terminal umożliwi przyjmowanie promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu.
  • Terminal zostanie wyposażony w nowoczesne urządzenia pozwalające na dostosowanie ramp i galerii pasażerskiej do różnej wielkości i typów statków, co istotnie ułatwi wejście, jak i zejście na statek pasażerom poruszającym się zarówno pieszo, jak i pojazdami kołowymi.
  • Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

Rozbudowa ro-ro to na razie plany, za to na budowie terminalu promowego trwa praca. Rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin, bez przerwy, trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m sześc. betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.

W działaniach tych uczestniczyło łącznie około 50 pracowników, pracujących na trzy zmiany. Następnie położony beton został poddany wyrównaniu, czym zakończono realizację konstrukcji estakady najazdowej. Przed ekipą generalnego wykonawcy terminalu - Korporacji Budowlanej Doraco - roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.

Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal zlokalizowany będzie blisko centrum miastaMapka.

Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne ZMPG. Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
VIK

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • (2)

    Zastanawia mnie co to znaczy władza? Cofamy się w rozwoju?

    • 15 3

    • powiedzieć "zarząd", "zarządca"...

      niesie zupełnie inną zawartość emocjonalną.
      I w tym jest problem...

      • 7 0

    • Władza to stan umysłu

      • 5 0

  • Wpadka z lotniskiem już im nie wystarcza (7)

    Którędy te kontenery chcą wywieźć?
    Tunelem pod Helem czy koleją jednotorową donikąd

    • 31 34

    • Puszczą TGV pod Wieżycą :)

      • 9 0

    • (4)

      jakie kontenery ? Kontenery są na BCT i GTC

      • 7 1

      • aha nie czytałem...

        Robię kopiuj wklej.

        • 8 2

      • Owszem, kontenery są w BCT i GCT ale nie martwcie się - już niedługo i ten kłopot zniknie. (2)

        • 5 3

        • (1)

          Przestań już farmazony pisać,BCT i GCT mają się dobrze i tak zostanie.Są to porty feederowe i tak zostanie.Kto przejmie tereny obecnie zajmowane przez Stene.

          • 5 4

          • Pożyjemy i okaże się, czy ja, czy jednak ty

            "farmazony" pociskasz.

            • 3 0

    • Przecież zrobią przebudowę trasy Kwiatkowskiego - dodadzą 4 bus pasy, pięć ścieżek rowerowych

      a reszta dla samochodów. A kontenery....hmmmm a to się zobaczy

      • 9 1

  • a wogóle

    jak teraz samochodami jeździć po naszym pięknym mieście,chociaż cieszy konkurencja z portem

    • 5 0

  • A drogi gdzie ?

    Wszystko fajnie a te wszystkie tiry pojadą Polską i Wiśniewskiego ?
    Przecież to wszystko się zablokuje

    • 50 4

  • port (4)

    ,,Zachwycajmy" się wspaniałymi planami rozbudowy portu i zwiększenia ruchu ciężkich aut. Już dziś można być pewnym że po uruchomieniu terminalu promowego, ul. Janka Wiśniewskiego będzie zatkana. STENA chwali się tysiącami ciężarówek i aut osobowych przewożonych co roku przez ich promy. I te tysiące które dotychczas zjeżdżały na bazę promową prosto z Estakady pojawią się na Wiśniewskiego. Już dzisiaj wystarczy, że do portu przypłynie duży masowiec z ziarnem i jest efekt w postaci utrudnień i bałaganu spowodowanego przez napływ ciężarówek. To że Port i Stena pilnują swego biznesu to można zrozumieć, ale że władze miasta godzą się na wszystko to już kpina.

    • 30 8

    • Żadna władza nie myśli o następnych pokoleniach a o następnych wyborach. (1)

      • 13 1

      • największa patologia władzy nawet o tym nie myśli

        a jedynie żeruje.

        • 8 2

    • "że władze miasta godzą się na wszystko to już kpina"

      Podstawowym celem zarządu miasta powinno być zapewnienie dochodów miastu a pośrednio, równiez jego mieszkańcom. Bo to jeden wózek. Więc nie tylko podmioty powinny swoich biznesów pilnować.
      Masto raczej jednak nie szuka synergii a istnieją wręcz przesłanki, że jest wręcz przeciwnie. Tak również można odbierać zamknięcie dla ruchu ciężarowego Jana z Kolna i Portowej.

      • 8 1

    • To nie wina

      To nie wina portu a infrastruktury drogowej która nie interesuje się pan Szczurek.Zabiedbał nasz największy skarb i przyszłość dla dzieci.Zamniast budować drogi i remontować połączenia kolejowe z portem to zajął się budowa nieczynnego lotniska za 800mln pln.To jest tragedia.

      • 10 3

  • Zaniedbany port (6)

    Zaniedbaliście z prezydentem Szczurkiem jeden z największych portów na Bałtyku.Ponad 20 lat port niszczał,oddaliście terminal kontenerowy zagranicznemu inwestorowi.Dlaczego inwestujecie w Ro-ro i promy?Remontujcie keje pod masowe ładunki,mamy dużo zboża na eksport,w terminale kontenerowe,pogłębiajcie baseny.Uczcie się od Litwinów,zapraszam do Klajpedy.

    • 23 10

    • Niestety nawolywanie na puszczy.

      • 4 3

    • zabudować nabrzeża blokami

      to interes łatwiejszy i szybszy, niż cierpliwe i systematyczne budowanie pozycji.
      Urzędnikom wystarczy na trzy pokolenia a reszta nich zgnije...

      • 5 2

    • (1)

      co za brednie edziu. Port w Gdyni co roku ma rekordy zysków. Tor jest już pogłębiany. Od 20 lat inwestycji wykonano za setki milionów. Chyba nie wiesz o czym w ogóle piszesz

      • 10 7

      • rekordowy jest szczgółnie dołek

        w kontenerach, po uruchomieniu DCT i odejściu Maersk. Dopiero ubiegły rok dorównał poziomom 2014. Szczecin-Świnoujście wyprzedził Gdynię w globalych przeładunkach też...

        • 8 5

    • Zabiedbany?! (1)

      przecież taki czas dynamiki rozwoju inwestycji i wzrostów przeładunków nie było od lat!

      • 1 4

      • największa dynamika jest zawsze...

        ...w okolicach zera...
        Szczególnie w procentach...

        • 3 1

  • Tonący brzytwy się chwyta. (1)

    Gdańsk i jego port centralny stał się takim graczem na rynku że port w Gdyni będzie tyle warty co Gdyńskie lotnisko...
    Na lotnisku postawcie sobie żagle to Gdynia zyska lotniskowiec...

    • 9 21

    • Z tego lotniska to się tak nie śmiej

      bo jak miało być otwarte to Gdańsk trząsł portkami i musiał kumpli w Brukseli uruchomić.

      • 7 3

  • A dziś się zastanawiam

    Co z nami Mieszkańcami Trójmiasta, w krotce nie będzie plaży na Stogach, w Brzeźnie już dziś jest duże ryzyko kąpieli, co z innymi trójmiejskimi plażami????
    Niedługo wszystkie funkcje wypoczynku przyjmie Półwysep
    Helski, z nami Mieszkańcami nikt się nie liczy.

    • 11 11

  • Gdynia dzisiaj to miasto upadłe a kiedyś Gdynia to Morska Potęga Polski (2)

    • 8 6

    • Gdynia tu się gasi światło i stąd się ucieka

      • 5 5

    • Gdynia i Warszawa to wspowa w szambie sprawa - guwna warszawskie na plaży w Gdyni

      • 0 4

  • Wizjoniści

    Pragnę zauważyć że uwielbiam wizjonistów w postaci ZMPG gdyż tyle maja inwestycji rozgrzebanych że nie wiadomo co autor ma na myśli terminal Stena Line w trakcie i korki , nie dokończona obrotnica wizja kosokowa wizja Portu instalacyjnego i teraz wizja Ro Ro no i słynna droga czerwona a problemy wewnątrz portowe zostają zero pomocy dla terminali , kocham ZMPG i ludzi tam pracujących

    • 5 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości...

Najczęściej czytane