Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym

21 września 2020, 8:00
VIK

Władze Portu Gdynia ogłosiły, że planują rozbudowę terminalu ro-ro. W tym celu trzeba wykonać tzw. zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro. A wszystko po to, aby można było przyjmować jednostki ro-ro o długości około 240 m. Pochwalono się też postępami prac przy budowie nowego terminalu promowego.



Planowany projekt ro-ro obejmuje m.in. prace pogłębiarskie z obecnych 7,6 m i 8 m do 10 m i 15,5 m głębokości, zalądowienie fragmentu Basenu VMapka o powierzchni do ok. 20 tys. m kw. pod działalność portową, rozbiórki i modernizacje ramp oraz stosowne przebudowy nabrzeży (Czeskie, Stanów Zjednoczonych), modernizację części nabrzeża Rumuńskiego, budowy i przebudowy infrastruktury sanitarnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, drogowej i kolejowej.

Gospodarka morska w Trójmieście



Zalądowienie części Basenu V wraz przebudową ramp ro-ro w Porcie Gdynia ma na celu dostosowanie ich do przyjmowania jednostek ro-ro o długości około 240 m, planowanych do wprowadzenia przez armatorów na Morze Bałtyckie w perspektywie najbliższych kilku lat. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy przepustowości Portu Gdynia, który należy do VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego państwa nadbałtyckie z krajami położonymi nad Morzem Adriatyckim i na Bałkanach.
 
- Wykonawca przygotowuje już studium wykonalności, a projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem. Przewidujemy, że ze zmodernizowanych ramp operatorzy będą mogli korzystać już w drugim kwartale 2025 r.  Liczymy, że inwestycja ta sprowadzi do Portu Gdynia nowych armatorów i nowe połączenia - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Obecnie do Portu Gdynia na trasie Gdynia - Lubeka - Hanko parę razy w tygodniu zawija Transfennica, za to Finnlines Grimaldi Group pływający na trasie Gdynia - Hanko pojawia się trzy razy w tygodniu.

Rozbudowa ro-ro to na razie plany, za to na budowie terminalu promowego trwa praca. Rozpoczęto betonowanie II odcinka estakady prowadzącej na górną rampę najazdową na prom. Przez 20 godzin, bez przerwy, trwały prace przy użyciu dwóch dużych pomp, które poprzez wysięgniki o długości 56 i 48 metrów dostarczyły 912 m sześc. betonu konstrukcyjnego na ustrój nośny nr 1 estakady.

W działaniach tych uczestniczyło łącznie około 50 pracowników, pracujących na trzy zmiany. Następnie położony beton został poddany wyrównaniu, czym zakończono realizację konstrukcji estakady najazdowej. Przed ekipą generalnego wykonawcy terminalu - Korporacji Budowlanej Doraco - roboty izolacyjne, nawierzchniowe oraz montaż wyposażenia, w tym elementów bezpieczeństwa ruchu.

Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów o długości do 240 m oraz skróci czas związany z zawinięciem statku do portu. Terminal zapewni obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego poprzez galerię łączącą budynek terminalu ze stanowiskiem promowym. Bezpośredni dostęp do intermodalnego terminalu kolejowego umożliwi obsługę ładunków intermodalnych. Nowy terminal zlokalizowany będzie blisko centrum miastaMapka.

Projekt jest realizowany w oparciu o fundusze unijne oraz środki własne ZMPG. Inwestycja ma być gotowa w połowie przyszłego roku.

VIK