• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia. Więcej kontenerów, mniej węgla

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Kontenerowiec "Charlotte Maersk" wpłynął do gdyńskiego portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK.

Port Gdynia kontynuuje tendencję wzrostową, uzyskując wynik prawie 24 mln ton przeładowanych towarów w 2019 roku. Oprócz rekordu przeładunków osiągnięto bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły o 5,2 proc., do ponad 237 mln zł.



W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano dokładnie 23 mln 965 tys. ton. To nie tak duży, ale jednak wzrost w stosunku do roku 2018, który zamknięto wynikiem 23 mln 492 tys. ton przeładowanych towarów.

- Może ten wynik nie jest taki znamienity, jak w ostatnich latach, ale jednak zanotowaliśmy 2 proc. przyrostu. Tendencja wzrostowa jest więc utrzymana, co nas niebywale cieszy. Paliwa nadal są bardzo atrakcyjnym towarem, z kolei przeładunki węgla się nieco zmniejszyły. Poza tym poprawia się koniunktura przeładunku kontenerów - mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
W ub. roku przeładowanych zostało 897 125 TEU kontenerów, co oznacza progres o 11,6 proc. w stosunku do danych za rok 2018.

Gospodarka morska w Trójmieście



Oprócz rekordu przeładunków Port Gdynia osiągnął bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ZPMG ogółem wzrosły w roku 2019 o 5,2 proc. do ponad 237 mln zł. Przyczyniła się do tego rosnąca kolejny rok z rzędu sprzedaż (w 2019 r. o 2,3 proc.), osiągając rekordowy poziom (195 mln zł). Zadecydował o tym wzrost przychodów z najmu, będący przede wszystkim rezultatem zakupu w 2018 roku nowych terenów portowych. W związku ze wzrostem kosztów działalności, m.in. amortyzacji i kosztów pracy, zysk netto był mniejszy niż w roku poprzednim i wyniósł blisko 54 mln zł.

Środki generowane z podstawowej działalności ZMPG (obrazowane wskaźnikiem EBITDA - w 2019 r. w wysokości 98 mln zł), powiększone o środki z działalności finansowej i uzupełniane przez fundusze unijne, stanowią główne źródło finansowania programu modernizacji i rozwoju Portu Gdynia

A rok 2019 był czasem bardzo ważnych wydarzeń dla Portu Gdynia. To rok inwestycji oraz kluczowych decyzji dotyczących dalszego rozwoju portu, m.in. w sprawie budowy Portu Zewnętrznego, budowy Publicznego Terminalu Promowego oraz inwestycji poprawiających dostęp kolejowy i drogowy do portu, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów.

- Rok rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na rekordach. Najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do Portu Gdynia - "Charlotte Maersk"- zacumował na terminalu BCT w lutym 2019 roku. Udało się nam również pobić wynik przeładunkowy z 2018 roku o prawie pół miliona ton, co wskazuje na korzystną koniunkturę w transporcie morskim - powiedział Adam Meller.
Kontenerowiec wpłynął do portu i precyzyjnie zacumował dzięki systemowi RTK. Port Gdynia jest jednym z zaledwie dwóch portów na świecie korzystających z poprawek RTK do celów nawigacyjnych, zgodnie z wymaganiami międzynarodowych norm IMO i zaleceń IALA.

Charlotte Maersk wpływa do Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (61) 7 zablokowanych

  • Gdynia to nie jest miejsce dla biznesu (14)

    np wczoraj powiedziano przedsiębiorcom, że albo dołożą się 15 milionów, albo miasto nigdy nie wybuduje dróg na byłym Polifarbie.

    • 15 25

    • Róbcie biznes prywatny a nie metodą na Kulczyka i Amber Gold (10)

      Dalej mamy się dokładać do waszych Porsche Cayenne i biżuterii wpisywanych w koszta aby zerowy podatek wyszedł?

      • 24 7

      • a kto wam daje pracę i płaci podatki? (5)

        • 4 19

        • Nikt pracy nie daje (4)

          Prace sie kupuje, jak kazdy inny towar.
          Wiec termin "pracodawca" moze mile lechce patologiczne ego ale, po prostu, jest falszywy.
          Masz zadanie do wykonania, to bierzesz sie i kupujesz ja z rynku.
          Prace, jako uczestnicy przedsiewziecia DAJA pracownicy.

          • 28 0

          • Swiete slowa.

            • 6 0

          • (2)

            skoro tak ci lepiej to nazywać to kto ci tą twoją pracę kupi, jak się praco-kupcy zwiną w miejsce gdzie nie traktuje się ich jak złodziei i wyzyskiwaczy...

            • 1 7

            • typowe działanie polskich polityków na polaryzację społeczeństwa, podzielonym narodem łatwiej manipulować. Kiedy wy zrozumiecie, że pracodawcy i pracownicy jadą na jednym wózku a rząd robi wam pod górę okradając w biały dzień....

              • 8 3

            • i tak się zwiną

              szczególnie te biurowe bieda-byznesa.
              I własnie dlatego, że są "złodziejami i wyzyskiwaczami", bo wynoszą pracę poza swoje podwórko, jak złodziej materiały z magazynu fabryki i wyzyskują gradient ekonomiczny występujący w różnych miejscach na świecie.
              Oczywiście, skrzętnie unikając kosztów takiego postępowania, pozostawiając je np. rządowi, który "niecnie chciał ich okraść"...
              Wedle zasady "zyski nasze, straty wasze..."

              • 4 1

      • W sam punkt (3)

        Jednym z głównych problemów przedsiębiorców jest oprócz restrykcji i biurokracji, zero nakładów w firmę tylko ładowanie każdej wolnej złotówki po kieszeniach.

        Ja rozumiem, że przedsiębiorca chce żyć na poziomie. Jednak celem prowadzenia firmy jest wzost jego rynkowej wartości, a w dłuższej perspektywie wzbogacenie przedsiębiorcy.

        W Polsce to jest tak, że nadrzędnym celem jest wzbogacenie się przedsiębiorscy - a potem ewentualnie jak się napcha to z korzyścią dla samej firmy, a może pracownikowi też da się jakąś podwyżke. Jednak najlepiej jak mu się nie podoba to niech sobie idzie gdzie indziej. I tak się to eldorado kręci. Mówiąc krótko to wszystko powinno zachować zdrowy balans, bo teraz w przypadku większości małych i średnich firm tego nie ma.

        Pracowałem w kilku firmach gdzie doprosić się właściciela o podstawowe środki pracy lub jakieś ulepszenia to poprostu się nie dało, podwyżki - też nie. A właściele co rok nowe auta, każde dziecko domy czy mieszkania. Więc jak przedsiębiorcy marudzą że na nic nie ma pieniędzy to mi pachnie poprostu starą gadka w stylu lat 90.

        • 11 6

        • widać, że nigdy nie prowadziłeś firmy (2)

          • 5 11

          • No nie

            nie prowadziłem i jakoś mi do tego narazie nie spieszno, bo w końcu znalazłem pracodawcę, który potrafi zapłacić dobrą pensje a i stwarza dobre warunki pracy - nie ma umów śmieciowych, nie ma cwaniaczenia. Jeden na 10 potrafi przestrzegać norm.

            • 8 4

          • Kazdy ma swoja specjalizacje...

            Oraz kryterium oplacalnosci.
            Co w tym zlego?
            Ma je rowniz zlodziej, wliczajacy ryzyko zlapania w koszty. Swoje koszty (!!!) .
            "podsiebiorca" w naszym wydaniu uwaza, ze to ryzyko mozna przerzucic calkowicie na plecy pracownika. I aktywnie to czyni, kombinujac przy systemie prawnym i relacjach spolecznych, tak aby oddalic od siebie jakakolwiek odpowiedzialnosc.

            • 3 0

    • Sorry to miejsce to nie priorytet

      • 3 4

    • (1)

      którą drogę dokładnie? między węzłem Chwaszczyno a węzłem Dąbrowa? przecież to zrobią w ramach S6

      • 3 1

      • w ramach S6 likwiduje się wjazd na Polifarb od Chwaszczyńskiej

        ma dopiero być jakiś jeden wąski wjazd od Krzemowej

        • 2 1

  • (2)

    Co to znaczy "nieco mniej węgla"? Jakis eufemizm. W centrum Gdyni pył jest nadal obecny. Białe miasto.....

    • 22 13

    • "nieco mniej" (1)

      Bo Hindusi wylaczyli wielki piec w Krakowie.
      Ale juz ponownie rozpalaja...
      A pyl byl i bedzie.
      Nalezy mieszkac w odpowiedniej czesci miasta.

      • 3 0

      • Jakoś nie zauważyłem. Zresztą jak przeszkadza Port to można się wyprowadzić. Gdynia to miasto portowe.

        • 0 1

  • Po co w ogóle węgiel w gdyńskim porcie? (2)

    Zarobek dla importera czy eksportera niewielki, a sprzątania i czyszczenia elewacji na całe lata.

    • 22 10

    • Teraz się robi na VAT usypując góry węgla ;)

      • 1 0

    • To nie jest import-export a zaopatrzenie

      I to jest zarobek odbiorcy, jak ma tanszy wegiel do swoich wyrobow.
      Jak myslisz, dlaczego Mittal sfinansowal przezbrojenie Portu Polnocnego na import?

      • 1 0

  • A przepraszam, tego kolosa jak na Gdynię (4)

    obsługiwało BCT, czy konkurencja po przeciwnej stronie?

    • 4 11

    • a czytałeś tekst (1)

      BCT

      • 5 4

      • Dziękuję i przepraszam, że cię zirytowałem.

        Przeglądałem tekst jeszcze na "śpiocha" i przeoczyłem nazwę tej szlachetnej, wzorcowej i rozwijającej się w zawrotnym tempie firmy.

        • 4 5

    • BCT

      • 1 0

    • BCT

      • 0 0

  • A co z Ruskim węglem? Kupujemy od złego Putina, tyle, że głowa mała!

    • 10 6

  • Ciekawe ile koki wpłynie do nas ? :) (2)

    • 9 1

    • tzn.żwirek dla kota

      • 3 0

    • Polacy nie biorą ... :)

      • 4 0

  • Gdynia, wspaniałe Polskie miasto!!!!! Brawo. (2)

    Jedyne miejsce do biznesu w Polsce!!!!!!!!!

    • 8 9

    • Dobry jesteś żartowniś, oj dobry.

      • 8 1

    • Gdynia - jedyne miasto dla biznesu? Tak może twierdzić ten, kto siedzi tu całe zycie. Troll UM.

      • 0 0

  • Bały pył nad miastem (1)

    Biały pył który jest wszechobecny w mieście to zasługa cementowni, która się mieści na terenach byłej stoczni. Mimo wielu petycji złożonych w wydziale ochrony środowiska przez pracowników GCT miasto nadal toleruje trucie swoich mieszkańców. Gdy zrobi się ciemno cementownia rusza z swoją produkcją pokrywając białym pyłem kochane miasto Gdynia.

    • 16 2

    • cementownia? biały pył?

      to ty w Kielcach nie był...

      • 2 0

  • Zaraz będzie posucha...wirus robi swoje (1)

    Największe firmy dostały informacje ws. wstrzymania statków z Chin....jeszcze dwa, trzy tygodnie i wszyscy handlujący z Chinami mocno to odczują!!!

    • 6 0

    • odczują handlujący z Chinami?

      chyba najbardziej konsumenci, bo większość towarów w sklepach jest z Chin

      • 2 0

  • to ile razy mniej kontenerów niż w Gdańsku? (3)

    • 3 9

    • Ehhhhh

      • 4 1

    • Wciąż mniej niż wielkość Twoich kompleksów

      • 7 1

    • 2,5 Zraza wincyj

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była...

Najczęściej czytane