• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia wchodzi w projekt LNG

VIK
20 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG. Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku, w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie z PGNiG Obrót Detaliczny i Gas-Trading o wykorzystaniu paliwa LNG. Zakłada ono m.in. budowę barki przystosowanej do bunkrowania gazem LNG innych statków.



List intencyjny zakłada współpracę w kilku kluczowych obszarach. Firmy będą prowadzić prace nad technologiczną instrukcją bunkrowania statków i mobilnym punktem bunkrowania paliwem LNG w Porcie Gdynia oraz nad umożliwieniem armatorom bunkrowania z morza przy wykorzystaniu technologii ship-to-ship. Projekt będzie realizowany w ramach programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - INNOSHIP.

- Dostrzegamy rosnące zapotrzebowanie ze strony armatorów, dlatego zdecydowaliśmy się na szersze wykorzystanie paliwa LNG w Porcie Gdynia. Chcemy budować konkurencyjność na arenie międzynarodowej poprzez rozwój technologii bunkrowania tego ekologicznego paliwa - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych najpóźniej do końca 2025 roku w portach morskich powinna powstać odpowiednia liczba punktów bunkrowania LNG, umożliwiając poruszanie się jednostek żeglugi śródlądowej lub statków morskich napędzanych LNG po całej sieci bazowej TEN-T. W przypadku Polski mają to być: Gdynia, Gdańsk i Szczecin oraz Świnoujście. List intencyjny zakłada również zobowiązanie ze strony spółki Gas-Trading do złożenia wniosku w ramach programu INNOship, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Program zakłada finansowe wsparcie nowatorskich rozwiązań technologicznych dla infrastruktury stoczniowej oraz portowej.

- Gaz LNG ze względu na swoje właściwości fizyczno-chemiczne jest jednym z najczystszych paliw, napędzających zarówno jednostki lądowe, jak i morskie, co czyni go alternatywą dla obecnie stosowanych paliw - mówi Tymoteusz Pruchnik, prezes Gas-Trading S.A. - Emisja substancji szkodliwych do atmosfery jest zdecydowanie niższa, a w przypadku wycieku nie istnieje niebezpieczeństwo zanieczyszczenia wód.

- W nadchodzących latach LNG jako alternatywne paliwo żeglugowe będzie zyskiwać na popularności. Jest to jedyne dojrzałe rozwiązanie mogące spełnić zarówno obecne, jak i przyszłe normy emisyjne, przy jednoczesnej opłacalności ekonomicznej. Kluczowym elementem dalszego wzrostu popularności LNG jest rozwój infrastruktury bunkrowania, dlatego zdecydowaliśmy się na podpisanie listu intencyjnego z Zarządem Morskiego Portu Gdynia - dodał Marcin Szczudło, wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny, odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.

Komisja Europejska chce do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy emisyjne jeszcze bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. Obecnie "Dyrektywa siarkowa" zakłada redukcję zawartości siarki w paliwach żeglugowych na obszarach SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. na Morzu Bałtyckim i Północnym. Dodatkowo, od stycznia 2021 r. obowiązywać będzie ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) o 75 procent na obszarach NECA (Nitric Emission Control Area) - m.in. na Morzu Bałtyckim.
VIK

Miejsca

Opinie (28) 6 zablokowanych

  • kolejny list intencyjny w gdyni...

    kiedy realne działania???

    • 19 13

  • (2)

    Niestety ale rozwarstwienie pomiędzy portem w Gdyni i Gdańsku będzie się powiększać. Gdynia zostanie daleko z tyłu i będzie pobocznym prowincjonalnym portem na tle portu gdańskiego. Pytanie jaka w tym zasługa gdyńskich władz?

    • 25 15

    • zasadnicza

      • 0 0

    • Gdynia niestety schodzi na psy na każdej płaszczyźnie.

      Turystycznie - likwidacja parkingów na rzecz betonowych słupków i drogie strefy parkingowe aż po Wejherowo
      Funkcjonalnie - korki w każdym kierunku i "genialny" pomysł jednokierunkowej Świętojańskiej
      Przemysłowo - zarżnięte stocznie i port tracący sukcesywnie na znaczeniu
      Coraz więcej statków, turystów i inwestorów omija nas szerokim łukiem. Żyjemy legendą świetności Gdyni sprzed 20 - 30lat
      Aż żal na to patrzeć

      • 0 0

  • w przyszlosci (1)

    tylko polaczenie Gdanska i Gdyni w jeden Port da szanse bycia konkurencyjnym..

    • 12 19

    • powstanie pewnie jakaś proteza w stylu MZKG

      co i tak nie uchroniło ZTM przed staczaniem się po równi pochyłej

      • 2 1

  • ile wzrosną ceny ? (1)

    • 6 5

    • ceny czego?

      bo okolicznych działek to raczej zmaleją kilkukrotnie. Wątpię aby ktoś chciał mieszkać czy prowadzić biznes na bombie zegarowej.

      • 2 4

  • W moim bloku nie ma gazu od 3 dni (2)

    Do spoldzielni nie idzie sie dodzwonic niechaj ktos cos zrobi z tym! Tyle gazu a herbate trzeba robic ciepla woda z kranu a i to trudno bo cieknie

    • 6 7

    • w XXI wieku (1)

      do gotowania wody służy czajnik elektryczny. A jeśli takiego nie posiadasz, to zawsze zostaje ognisko i kociołek przed blokiem...

      • 4 6

      • wy bogaci to sobie mozecie kupowac co wam sie podoba

        mi prund wyłączyli w 1998 roku!!! tylko gaz mi zpostal ateraz juz nawet to mi zabrali wiec chyba zostalo mi tylko jedno wyjscie

        • 0 3

  • pis i szczurek wspaniale rozwijają port! (2)

    • 5 12

    • i po

      • 3 2

    • dyżurny trol

      • 2 1

  • pytanie (1)

    A skąd jest w ogóle ten cały prezes?

    Czy on wcześniej pracował w jakimkolwiek porcie?

    • 14 5

    • Coś ze SKOKami miał wspólnego - z portem nic.

      • 10 1

  • O wszystko "dbają" w tym naszym porcie, tylko nie o ludzi. (2)

    Np. afera z mobbingiem nabiera nowych kolorków i odbija się już echem po świecie.

    • 10 4

    • Dlaczego moderator ingeruje we wpis i go zniekształca, czyniąc nieprawdziwym ? (1)

      W powyższym wpisie chodzi o aferę z mobbingiem w BCT a nie w całym porcie ! Wpis brzmiał "Np. afera z mobbingiem w BCT nabiera kolorków ...." (mam zrzut ekranu).
      Info dla moderatora - artykuł jest ogólnie o porcie, BCT jest częścią portu a do tego zdjęcie do artykułu przedstawia właśnie BCT.
      Mam nadzieję, że moderator pracuje dla Trójmiasta.pl a nie dla BCT.

      • 4 3

      • zgłoś do urzędu do walki z propagandą i fake news

        powinni zareagować,
        trójmiasto pl pod nowym rządem zaczyna się zachowywać coraz bardziej podejrzanie i jedzie po bandzie

        • 2 0

  • Mogli by tez zaczac importowac LPG do fur

    bo zalozylem ostatnio sekwensa 5ej generacji z wtryskiem w fazie lotniej. Bardzo dobry sprzet. Ale LPG teraz 2ziko.

    • 0 1

  • Panie Prezesie Zarządu Morskiego Portu Gdynia, (4)

    Pytanie pierwsze - jak tam prace dotyczące obrotnicy? Pytanie drugie - jak tam prace z budową portu zewnętrznego? Pytanie trzecie - co tam z planem połączenia BCT i GCT (tym planie, o którym opowiadał pan w mediach)?
    Wszystkie te "plany" nadal aktualne, czy może jednak któryś się wykruszył?

    • 13 2

    • Plany aktualne ale gorzej z realizacją.

      • 5 2

    • (2)

      Wątpie żeby to było realne GCT funkcjonuje juz pod inną nazwą a jego właścicielem jest właściciel największego terminalu kontenerowego na świecie więc jak już to "GCT" może przejąć BCT bo na połączenie nie ma szans

      • 1 1

      • Koncepcja prezesa Mellera z 11 października 2016r. (1)

        "Wspomnienie pierwszego polskiego terminalu kontenerowego odeszło do historii i teraz należy szybko sprostać coraz silniejszemu konkurentowi zza miedzy. Jedynym remedium będzie połączenie dwóch gdyńskich terminali BCT i GCT, o czym mówi się coraz głośniej. Jak poinformował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia plany połączenia już są, obecnie trwa opracowywanie analiz. - Z naszego punktu widzenia jest to bardzo dobre rozwiązanie – powiedział Meller."

        A oto co na to wcześniej (25 sierpnia 2016r.) dyrektor handlowy BCT :
        "Rzeczywiście trwają rozmowy w sprawie współpracy obu terminali. W tej chwili są w stadium końcowego uzgadniania warunków współpracy i oczekiwania na udzielenie zgody dotyczącej tego rodzaju współpracy przez odpowiednie instytucje polskie i europejskie. Przewidujemy, że finalne połączenie działań nastąpi na przełomie roku, wtedy też będziemy mogli udzielić więcej informacji - poinformował nas Michał Kużajczyk, kierownik ds. marketingu BCT."

        • 1 1

        • Sprostowanko.

          Pan Michał nie był jeszcze w tym czasie dyrektorem handlowym BCT a kierownikiem ds. marketingu.
          Sorki za ten przyspieszony "awans".

          • 1 1

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations....

Najczęściej czytane